Kobiety filmu – Baza Wiedzy

Kinematografia jest kobietą – to są często powtarzane słowa w FKA. Kobiety często pełnią kluczowe funkcje na planie, w branży krytyków, filmoznawców czy dystrybutorów. Obok znanych gwiazd, często są to mniej znane kostiumolożki czy producentki. Warto poznać je wszystkie.


Prosto z serca. Ewa Puszczyńska o filmie „Aida” Jasminy Zbanic

Z czym wiąże się praca producentki filmowej i na jakie kompromisy trzeba czasami pójść, żeby stworzyć międzynarodowy hit, który pojawi się na najważniejszych festiwalach na świecie i zdobędzie wiele branżowych nagród? Po projekcji filmu „Aida” – najnowszego dzieła Jasmili Žbanić, autorki „Grbavica” oraz „Dla tych, co nie mogą mówić”, uczestnicy festiwalu mogli obejrzeć rozmowę z koproducentką filmu – Ewą Puszczyńską. Dyskusja poprowadził Bolesław Racięski – filmoznawca.

Wokół „Świtezianki”. Spotkanie z siostrami Bui

Historia kina to także historia adaptacji. Już w czasach braci Lumière literatura przychodziła z pomocą filmowcom, a przede wszystkim scenarzystom. Jednak oprócz sztuk teatralnych ochoczo sięgano tylko po prozę, zostawiając lirykę na uboczu. Siostry Bui (artystki wizualne, autorki wielu prac plastycznych, a także teledysków) w 2018 roku nakręciły bezprecedensową ekranizację poezji. O tym, jakie to było karkołomne przedsięwzięcie zwierzają się Patrycji Chuszcz.

Jak zmontować film? Milenia Fiedler o „Magic Mountins” Urszuli Antoniak

Jest powiedzenie, że montażysta jest pierwszym widzem filmu, powiedziała ceniona montażystka, Rektora łódzkiej PWSFTviT – Milenia Fiedler („Katyń”, „Fuks” czy „Człowiek z magicznym pudełkiem”). Na przykładzie „Magic Mountains” opowiada, jak wygląda praca nad filmem od strony montażu. Spotkanie prowadził Bolesław Racięski w ramach wydarzenia Akcja Edukacja w 2021 roku.

Poezja i film, czyli „Wieża, jasny dzień” Jagody Szelc

„Wieża, jasny dzień” to jeden z najważniejszych debiutów polskiego kina ostatnich lat. Jagoda Szelc opowiada o kulisach jego powstania i jego literackich powinowactwach. Z reżyserką rozmawia Marcin Radomski.

„Gdybym nie była kostiumografką, zostałabym muzealnikiem” – kostiumografka Małgorzata Zacharska o swoim fachu

Czym różni się praca kostiumografki od kostiumologa? Jak najlepiej zacząć swoją ścieżkę zawodową na planie? Oraz co dzieje się z kostiumami po zakończeniu produkcji? O tych i innych związanych z pracą na planie tematach mówi Małgorzata Zacharska – kostiumografka, zdobywczyni Orła w kategorii Najlepsze kostiumy. Rozmowa jest pełna inspiracji, ciekawostek, zdjęć, rozpisek i tabel, których nie zobaczycie nigdzie indziej.

Kobiety, kino, krytyka – Agnieszka Holland

Jest naprawdę mnóstwo zdolnych, ciekawych kobiet, które robią bardzo ciekawe filmy – mówi Agnieszka Holland. Twórczyni takich filmów, jak „Gorączka”, „Całkowite zaćmienie” czy „Europa, Europa” stanęła przed kamerą ekipy FKA podczas 9. edycji festiwalu. Zapytaliśmy ją o to, co sądzi o sytuacji kobiet w kinie, o różnicach między polską a amerykańską branżą filmową i o to, co sądzi o krytyce filmowej.

Newsletter
Polub nas
Partnerzy