Literackie korzenie filmu – Baza Wiedzy

Pomysły nie rodzą się same, a kino garściami czerpie z literatury. Nie tylko w kontekście fabuły, ale również kulis powstawania. Kino od swojego początku korzysta ze swoich literackich korzeni. Ta więź jest mocna po dziś dzień i przybiera różne formy, którym warto się przyjrzeć.


Marcin Maron o książce „Romantyzm i kino”

Czy popełniamy błąd podczas poznawania historii polskiego kina, nie dostrzegając jego romantycznego pochodzenia? Marcin Maron w swojej książce „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990” przekonuje, że tak i jednocześnie zachęca do innego spojrzenia na rodzimą kinematografię. Z autorem rozmawia Justyną Jaworską.

Debiut w filmie a w literaturze. Krytyczki rozmawiają.

Jedyna tego typu rozmowa: o pierwszych twórczych krokach w kinie i w świecie książek. Natalia Królikowska i Kaja Klimek wymieniły się poglądami i doświadczeniami, a także przyjrzały się bliżej rodzimym debiutom. Biorąc za wzór Adama Mickiewicza i jego „Ballady i romanse”, krytyczki bacznie przyjrzały się naturze rynku wydawniczego i dystrybucyjnego, a także osobom, które się po nich poruszają. Jak stawiać pierwsze kroki w branży filmowej? Gdzie szukać wydawców? Lepiej działać na własną rękę czy w grupie?

Mickiewicz oglądałby Wiedźmina?

Powołany do życia przez Andrzeja Sapkowskiego Geralt z Rivii to obecnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci kultury. Na pierwszy rzut oka najsłynniejszy pogromca potworów to międzynarodowy synonim słowiańskości. Czy po głębszej analizie mit Wiedźmina-bohatera rodem z romantyzmu upada? Gdzie filmowcy poszukują niekonwencjonalnych inspiracji? Nad tymi tematami debatują Joanna Łuniewicz (stała autorka tekstów publikowanych w EKRANach, filmoznawczyni i edukatorka), Alicja Górska (filmoznawczyni, krytyczka i wykładowczyni na UŁ) i Kamil Jędrasiak (miłośnik popkultury i awangardy, także wykładowca na UŁ, razem z Alicją Górską tworzą krytyk.com.pl).

Poezja i film, czyli „Wieża, jasny dzień” Jagody Szelc

„Wieża, jasny dzień” to jeden z najważniejszych debiutów polskiego kina ostatnich lat. Jagoda Szelc opowiada o kulisach jego powstania i jego literackich powinowactwach. Z reżyserką rozmawia Marcin Radomski.

Między balladą a wideoklipem. Przypadek „Świtezianki”, wideoesej

Podobnie jak forma ballady była typowa dla romantyzmu, tak we współczesnej kulturze jest silnie zakorzeniona konwencja wideoklipu. Marta Kasprzak, doktorantka na UŁ i animatorka kultury proponuje ciekawe spojrzenie na „Świteziankę” sióstr Bui, czyli jedną z niewielu adaptacji mickiewiczowskiej poezji. Materiał ten świetnie nadaje się do rozpoczęcia swojej przygody z analizą filmu i sztuk wizualnych.

Newsletter
Polub nas
Partnerzy