Najlepsi z najlepszych!


Przejmujące historie, przenikliwa obserwacja współczesności, nieszablonowa forma opowiadania – to jedynie kilka elementów, którymi wyróżniły się się filmy konkursowe prezentowane w ramach Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight. Podczas tegorocznej edycji zaprezentowane zostały 26 filmy z całego świata, m.in. z Belgii, Finlandii, Grecji, Izraela, Japonii, Litwy, Malezji czy Meksyku. Podczas zamknięcia Festiwalu poznaliśmy werdykt trzech składów jurorskich.


Jury Główne, w składzie Diana Dąbrowska, Kinga Dębska, Kuba Czekaj, nagrodziło:

Kategoria: Najlepsza Etiuda „Live Action”

  • NAGRODA GŁÓWNA, w tym nagroda pieniężna w wysokości 1.000 PLN
    Starsza pani szuka, reż. Maria Wider, Polska
    Uzasadnienie: Za subtelne, a jednocześnie przejmująco szczere sportretowanie starszej pani, która bezskutecznie poszukuje miłości. W filmie dokumentalnym udało się to, co rzadko udaje się w fabule – prawdziwy portret wewnętrzny.
  • WYRÓŻNIENIE, w tym nagroda specjalna od -soundmaking-
    Moje żyjątko, reż. Andrzej Danis, Polska
    Uzasadnienie: za wizualnie odważne i przejmujące pokazanie zmagania się człowieka z jego traumą. Za pokazanie tego, że dopiero kiedy ujawnimy nasze demony, tracą one nad nami władzę.
    Oraz drugie uzasadnienie już do nagrody -soundmaking- : Za kreację dźwięku, która powołała do życia „obcego”, nadając mu głos i obecność zdolną zamiast strachu budzić empatię.
  • WYRÓŻNIENIE SPECJALNE ZA NAJLEPSZE ZDJĘCIA (WARSTWĘ WIZUALNĄ)
    Noisetrain, reż. Pol De Plecker, Belgia
    Uzasadnienie: za silne i robiące ogromne wrażenie na widzach walory wizualne, które same w sobie stają się bohaterem tej abstrakcyjnej, szalonej opowieści. Gęsty i niejednorodny świat zachwyca plastycznością i pomysłowością, wysoką jakością artystyczną. Zaprasza nas w podróż, której nie chcemy przestać oglądać i przeżywać. 

Kategoria: Najlepsza Animacja

  • NAGRODA GŁÓWNA, w tym nagroda pieniężna w wysokości 1.000 PLN
    Zoon, reż. Jonatan Schwenk, Niemcy
    Uzasadnienie: Za sensualną przypowieść o zachłanności i ulotności szczęścia, ukazująca zmysłowe splecenie ciał łączących tradycyjne elementy animacji rysunkowej z trójwymiarowymi, niemal namacalnymi fakturami i strukturami.
  • WYRÓŻNIENIE
    Luce and the Rock
    , reż. Britt Raes, Belgia
    Uzasadnienie: za prostą, lecz niezwykle wartościową i skuteczną w swym przekazie opowieść, która uczy nas oswajania „Innego”; związanych z nim lęków, wyobrażeń, często niekontrolowanych emocji. Piękno „geometrycznej animacji” pozwala wierzyć w świat, który może ulec przebudowie i zmienić nas na lepsze.

Po raz drugi, publiczność decydowała o tym, która etiuda bądź animacja przypadła im najbardziej do gustu. Po zliczeniu wszystkich głosów, wyniki prezentuje się następująco: Moje stare, reż. Natasza Parzymies.

fot. Mikołaj Zacharow

Dodatkowo, w tym obradowały również 2 inne składy jurorskie:

  • Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego, w składzie: Hanna Tkachova, Julia Zając-Milanowicz, Patryk Buchta, Filip Grzędowski, Maciej Kujawski
    Nagroda dla animacji: Zima, reż. Tomek Popakul, Kasumi Ozeki, Polska
    Uzasadnienie: Za zmysłowe operowanie kontrastami w minimalistycznej formie animacji, niepozbawionej elementu prowokacji i skłaniającej odbiorcę do kontemplacji. Enigmatyczny, ale i niezaprzeczalnie autentyczny obraz wnętrza emocjonalnego wielu Polek i Polaków. To portret zbiorowy ludzi dotkniętych pustką, którzy z trudem poszukują bliskiej więzi w środowisku zbudowanym na dystansie i chłodzie. Twórcy umiejętnie balansują między poczuciem martwości i zastoju egzystencji a witalnością i promieniem zmiany – w olśniewającej stylistyce, przy drobiazgowo zaplanowanej sferze dźwiękowej.

  • Jury Młodych złożone z laureatów laureaci Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej organizowanej przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny, w składzie: Wiktoria Gornowicz, Hanna Rusin, Hubert Chościński
    Nagroda dla etiudy: Stwór, reż. Damian Kosowski, Polska
    Uzasadnienie: Za niewinną subtelność opowieści połączoną z ciekawą formułą. Za wyjątkowo naturalne i unikatowe przedstawienie trudnego do podjęcia tematu jakim są zaburzenia psychiczne i przekrój relacji międzyludzkich. Za ciekawy zbieg narracyjny pogłębiający możliwości interpretacyjne i estetykę wizualny.

W niedzielę, poznaliśmy również zwycięzcę w ramach Krytyk Mówi. Spośród Złotej Dziesiątki Konkurs, laureatem w głosowaniu publiczności Festiwalu Kamera Akcja został podcast Konglomerat Podcastowy. W imieniu całego zespołu, nagrodę odebrał Szymon Cieśliński.

fot. Mikołaj Zacharow

Zaś stałym elementem gali otwarcia Festiwalu Kamera Akcja jest rozstrzygnięcie Konkursu Krytyk Pisze. I właśnie fakt, że to pierwszy raz, kiedy otwarcie odbywa się w Monopolis, dodał wzniosłości temu tradycyjnemu wydarzeniu, bez którego FKA nie byłby taki sam! 

JURY KRYTYKÓW – w składzie: Julia Taczanowska, Mariola Wiktor, Michał Oleszczyk – wyłonili następujących zwycięzców:

  • Nagroda główna: Wiktor Szymurski, tekst: Przez żołądek do kuchni. Recenzja filmu Bulion i inne namiętności (Le Passion de Dodin Bouffant, reż. Trần Anh Hùng, Francja 2023)
    Uzasadnienie: Za wyjątkowo smakowitą recenzję „Przez żołądek do kuchni”, pełną kulinarnych metafor, plastyczny język, wielką wyobraźnię i styl, który czyni z pisania o tym, co sensualne to, co reżyserskie zabiegi, by poprzez obrazy i dzięki pozwalać widzom doświadczać bogactwa smaków i zapachów. I za refleksję o tym, że sztuka gotowania to także niezwykłe, fascynujące relacje i esencja tego, jak postrzegamy świat i nasze w nim miejsce.
    nagroda pieniężna Uniwersytetu Łódzkiego #Uwolnij umysł w wysokości 1.000 PLN
  • Wyróżnienie: Maciej Satora, tekst: Niedopasowana rewolucja
    Uzasadnienie: Za tekst „Niedopasowana rewolucja”, w którym pogłębienie odległego kontekstu kulturowego idzie ręka w rękę z wyczuciem materii filmowej i dojrzałym stylem pisarskim.
  • Wyróżnienie: Daria Sienkiewicz, tekst: Przed Yangiem była Samantha
    Uzasadnienie: Za tekst „Przed Yangiem była Samantha”, stanowiący niebanalną refleksję nad obecnością AI w naszym życiu, a przede wszystkim w kinie ostatnich kilkunastu lat na ciekawie dobranych filmowych przykładach.

JURY TWÓRCÓW – w składzie: Agnieszka Dziedzic, Magdalena Malisz, Kuba Mikurda – doceniło następujące teksty: 

  • Nagroda główna: Aleksandra Wolf, tekst: Gdybym była facetem
    Uzasadnienie: Za błyskotliwy, erudycyjny esej, w którym Taylor Swift, „Barbie” i „Zaginiona dziewczyna” stają się punktem wyjścia do refleksji o pokusie władzy, właściwej zarówno mężczyznom, jak i kobietom.
    nagroda pieniężna w wysokości 1.000 PLN
  • Wyróżnienie: Igor Kędzierski, tekst: Ej, lala, but ci się… no, ten tego!! „Barbie” (2023) a feminizm w odmętach kapitalizmu
    Uzasadnienie: Za efektowny stylistycznie tekst o wyjątkowo popularnej w tym roku wśród recenzentów i recenzentek „Barbie”, który pokazuje w jaki sposób film Grety Gerwig – wbrew dobrym intencjom – wpada w pułapki zastawione przez kapitalizm i patriarchat
  • Wyróżnienie: Bogna Goślińska, tekst: Trzy dolary albo najlepsza oferta
    Uzasadnienie: Za lekkie pióro i otwierające zdanie – „Miranda July nigdy nie miała dobrych butów”. Za wciągający szkic, który zręcznie przeplata życie i twórczość artystki.

JURY MIESIĘCZNIKA KINO – w składzie: Iwona Cegiełkówna, Kuba Armata, Jacek Cegiełka – postanowiło uhonorować następujące osoby:

  • Nagroda główna: Wiktor Szymurski, tekst: Przez żołądek do kuchni. Recenzja filmu Bulion i inne namiętności (Le Passion de Dodin Bouffant, reż. Trần Anh Hùng, Francja 2023)
    Uzasadnienie: za kulinarną i pozakulinarną sensualną analizę filmu, pozwalającą poczuć jego wszystkie smaki.
    nagroda możliwość współpracy redakcyjnej z Miesięcznikiem KINO
  • Wyróżnienie: Olek Młyński, tekst: Opisywacze chmur
    Uzasadnienie: za brawurę w wyborze punktu startu i i bezkolizyjne przestawienie wywodu na inny tor.

fot. Agnieszka Cytacka


PARTNERZY MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU AUTHORS SPOTLIGHT

PARTNERZY KONKURSU KRYTYK PISZE

PARTNERZY KONKURSU KRYTYK MÓWI


14. Festiwal Kamera Akcja jest realizowany dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Partnerem festiwalu jest Szkoła Filmowa w Łodzi. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”.

15 / 10 / 2023
Newsletter
Polub nas
Partnerzy