14. FKA

Stałym elementem gali otwarcia Festiwalu Kamera Akcja jest rozstrzygnięcie Konkursu Krytyk Pisze. I właśnie fakt, że to pierwszy raz, kiedy otwarcie odbywa się w Monopolis, dodał wzniosłości temu tradycyjnemu wydarzeniu, bez którego FKA nie byłby taki sam! 

JURY KRYTYKÓW – w składzie: Julia Taczanowska, Mariola Wiktor, Michał Oleszczyk – wyłoniło następujących zwycięzców:

  • Nagroda główna: Wiktor Szymurski, tekst: Przez żołądek do kuchni. Recenzja filmu Bulion i inne namiętności (Le Passion de Dodin Bouffant, reż. Trần Anh Hùng, Francja 2023)
    Uzasadnienie: Za wyjątkowo smakowitą recenzję „Przez żołądek do kuchni”, pełną kulinarnych metafor, plastyczny język, wielką wyobraźnię i styl, który czyni z pisania o tym, co sensualne to, co reżyserskie zabiegi, by poprzez obrazy i dzięki pozwalać widzom doświadczać bogactwa smaków i zapachów. I za refleksję o tym, że sztuka gotowania to także niezwykłe, fascynujące relacje i esencja tego, jak postrzegamy świat i nasze w nim miejsce.
    nagroda pieniężna Uniwersytetu Łódzkiego #Uwolnij umysł w wysokości 1.000 PLN
  • Wyróżnienie: Maciej Satora, tekst: Niedopasowana rewolucja
    Uzasadnienie: Za tekst „Niedopasowana rewolucja”, w którym pogłębienie odległego kontekstu kulturowego idzie ręka w rękę z wyczuciem materii filmowej i dojrzałym stylem pisarskim.
  • Wyróżnienie: Daria Sienkiewicz, tekst: Przed Yangiem była Samantha
    Uzasadnienie: Za tekst „Przed Yangiem była Samantha”, stanowiący niebanalną refleksję nad obecnością AI w naszym życiu, a przede wszystkim w kinie ostatnich kilkunastu lat na ciekawie dobranych filmowych przykładach.

JURY TWÓRCÓW – w składzie: Agnieszka Dziedzic, Magdalena Malisz, Kuba Mikurda – doceniło następujące teksty: 

  • Nagroda główna: Aleksandra Wolf, tekst: Gdybym była facetem
    Uzasadnienie: Za błyskotliwy, erudycyjny esej, w którym Taylor Swift, „Barbie” i „Zaginiona dziewczyna” stają się punktem wyjścia do refleksji o pokusie władzy, właściwej zarówno mężczyznom, jak i kobietom.
    nagroda pieniężna w wysokości 1.000 PLN
    Wyróżnienie: Igor Kędzierski, tekst: Ej, lala, but ci się… no, ten tego!! „Barbie” (2023) a feminizm w odmętach kapitalizmu
    Uzasadnienie: Za efektowny stylistycznie tekst o wyjątkowo popularnej w tym roku wśród recenzentów i recenzentek „Barbie”, który pokazuje w jaki sposób film Grety Gerwig – wbrew dobrym intencjom – wpada w pułapki zastawione przez kapitalizm i patriarchat
  • Wyróżnienie: Bogna Goślińska, tekst: Trzy dolary albo najlepsza oferta
    Uzasadnienie: Za lekkie pióro i otwierające zdanie – „Miranda July nigdy nie miała dobrych butów”. Za wciągający szkic, który zręcznie przeplata życie i twórczość artystki.

JURY MIESIĘCZNIKA KINO – w składzie: Iwona Cegiełkówna, Kuba Armata, Jacek Cegiełka – postanowiło uhonorować następujące osoby:

  • Nagroda główna: Wiktor Szymurski, tekst: Przez żołądek do kuchni. Recenzja filmu Bulion i inne namiętności (Le Passion de Dodin Bouffant, reż. Trần Anh Hùng, Francja 2023)
    Uzasadnienie: za kulinarną i pozakulinarną sensualną analizę filmu, pozwalającą poczuć jego wszystkie smaki.
    nagroda możliwość współpracy redakcyjnej z Miesięcznikiem KINO
  • Wyróżnienie: Olek Młyński, tekst: Opisywacze chmur
    Uzasadnienie: za brawurę w wyborze punktu startu i i bezkolizyjne przestawienie wywodu na inny tor.

POZNAJ BLIŻEJ LAUREATÓW KONKURSU

WIKTOR SZYMURSKI

Ur. 2002 r. w Poznaniu. Od 2021 r. studiuje filmoznawstwo i wiedzę o mediach audiowizualnych na Uniwersytecie Łódzkim. W 2019 r. został laureatem organizowanego przez FINA konkursu Skrytykuj!, a w 2020 r. finalistą Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Kino to pierwsza i największa pasja od dzieciństwa, a w kręgu zainteresowań jest zwłaszcza B-klasowe szaleństwa kina gatunkowego oraz azjatyckie slow cinema. Zajmuje się także tworzeniem muzyki eksperymentalnej i udźwiękawianiem krótkometrażowych filmów animowanych.

_Nagroda Główna Jury Krytyków
_Nagroda Główna Jury Miesięcznika Kino

MACIEJ SATORA

Student Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim i krytyk filmowy wszędzie indziej. Laureat trzeciego miejsca w konkursie im. Krzysztofa Mętraka (2023). Publikował dla portalu Filmweb, Film.org.pl, Czas Kultury czy magazynu KINO. Akademicko zainteresowany kinem dalekiego wschodu, krytycznie – wszystkim, co szczere i poruszające.

_Wyróżnienie Jury Krytyków

DARIA SIENKIEWICZ

Krytyczka filmowa, absolwentka dziennikarstwa oraz studentka Filmoznawstwa i Produkcji audiowizualnej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współpracuje m.in. z Filmwebem, Miesięcznikiem KINO, Kwartalnikiem Ekrany, portalem Pełna Sala czy magazynem Wysokie Obcasy, gdzie pisze teksty przekrojowe, recenzje oraz relacje z festiwali filmowych, takich jak: Berlinale, Wenecja czy Cannes. Współredaguje i pełni funkcję redaktorki działu kultury w poznańskiej Gazecie Fenestra, która w 2022 roku uzyskała tytuł najlepszego medium studenckiego w Polsce w ogólnopolskim konkursie Pro Juvenes. Jest członkinią koła filmoznawczego UAM. Naukowo pasjonują ją: gender studies, feministyczna teoria kina, jak i wizerunek oraz reprezentacja mniejszości seksualnych w filmie oraz mediach.

_Wyróżnienie Jury Krytyków

ALEKSANDRA WOLF

Studentka filologi angielskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Miłośniczka kina gatunkowego i tego, które się gatunkom wymyka. Jej niespecjalnie skrytym marzeniem jest nakręcenie filmu bożonarodzeniowego. Współlokatorka prastarego kota imieniem Bochen i posiadaczka niezdrowej obsesji na temat kultury USA.

_Nagroda Główna Jury Twórców

IGOR KĘDZIERSKI

Filmoznawca i filmowiec. W swoich pracach rozwija autorskie teorie przez ich eksperymentalną praktykę (audiowizualna silva rerum, niebinarny montaż, 4D w 2D…). Zainteresowany sztuką i życiem zaangażowanymi społecznie.

_Wyróżnienie Jury Twórców

BOGNA GOŚLIŃSKA

Studentka socjologii i kulturoznawstwa na UW. Pisze dla Kina i Ekranów, publikowała też w Krytyce Politycznej, Popmodernie i Final Girls. Szuka swojej drogi między krytyką i uczelnią, na razie lubi tę robotę.

_Wyróżnienie Jury Twórców

OLEK MŁYŃSKI

Reżyser filmów dokumentalnych i dziennikarz filmowy; odbył staż w mongolskiej telewizji narodowej; pisze głównie o kinie azjatyckim, dokumentalnym, oraz o sci-fi; współzałożyciel kolektywu dokumentalnego Farrago Film Collective; pracuje nad swoim pełnometrażowym debiutem pt. „Jak uprowadzić samolot”. Nakręcił też wiele filmów offowych, które na szczęście trudno jest teraz znaleźć.

_Wyróżnienie Jury Miesięcznika KINO


NAGRODY W KONKURSIE KRYTYK PISZE:

  • nagroda pieniężna Uniwersytetu Łódzkiego #Uwolnij umysł w wysokości 1.000 PLN dla autora Najlepszego Tekstu Krytycznego wskazanego przez Jury Krytyków,
  • nagroda pieniężna w wysokości 1.000 PLN dla autora Najlepszego Tekstu Krytycznego wskazanego przez Jury Twórczyń,
  • prenumerata czasopisma EKRANY dla autora Najlepszego Tekstu Krytycznego wskazanego przez Jury Krytyków,
  • roczna subskrypcja do międzynarodowej platformy z filmami artystycznymi Kinoscope,
  • dostęp do najlepszego kina dokumentalnego w serwisie DAFilms,
  • nagrody książkowe od Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego,
  • nagrody książkowe od Wydawnictwa Szkoły Filmowej,
  • nagrody książkowe od Muzeum Kinematografii,
  • i inne.

POZNAJ SKŁADY JURORSKIE KONKURSU KRYTYK PISZE

JURY KRYTYKÓW FILMOWYCH:

  • Michał Oleszczyk filmoznawca, krytyk i popularyzator nauki o filmie, autor podcastu „SpoilerMaster”, a także konsultant scenariuszowy.
  • Mariola Wiktor – korespondentka zagranicznych festiwali takich jak Cannes, Berlinale, Wenecja czy Karlove Vary, a od 2001 roku członkini FIPRESCI, prestiżowej międzynarodowej organizacji zrzeszającej krytyków filmowych z całego świata.
  • Julia Taczanowska – szefowa działu wideo w Filmwebie. Razem z Jakubem Popieleckim prowadzi podcast „Mam parę uwag”. Występuje w programach „Movie się” i „Serial killers”.

JURY TWÓRCÓW FILMOWYCH:

  • Agnieszka Dziedzic – producentka kreatywną w Aurum Film. Producentką filmu „The Delegation”, założycielka Koi Studio.
  • Kuba Mikurdareżyser i wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi, twórca m.in. „Solaris Mon Amour”.
  • Magdalena Malisz – producentka, Od 1995 do 2016 roku związana z łódzkim studiem produkcyjnym Opus Film, współpracuje głównie z Ewą Puszczyńską i jej firmą Extreme Emotions

JURY MIESIĘCZNIKA KINO

  • Kuba Armata Dziennikarz filmowy, dyrektor artystyczny festiwalu Tarnowska Nagroda Filmowa, programer festiwalu Mastercard Off Camera. Jest członkiem Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI.
  • Jacek Cegiełka Filmoznawca, redaktor naczelny miesięcznika „Kino”. Redaktor i wydawca książek i pism filmowych („Kino”, „Easy Rider”, „Cinema”, „Magazyn Filmowy”).
  • Iwona Cegiełkówna Socjolożka, dziennikarka, krytyczka filmowa. Sekretarz redakcji i szefowa działu zagranicznego w miesięczniku „Kino”.

Wrażliwe spojrzenie, ostre pióro

Nabór do cieszącego się ogromnym zainteresowaniem konkursu Krytyk Pisze otwarty. Niezmiennie od wielu lat Festiwal Kamera Akcja wspiera młodych krytyków oraz promuje ich ostre (ale nie krytykanckie!) pióro na łamach znanych czasopism filmowych. Krytyk Pisze wpisał się już na stałe w festiwal. Przez 14 lat trwania Kamery Akcji krytyka filmowa zmieniła się diametralnie. Chcemy być konkursem, który wytycza początek drogi, który popchnie młodych krytyków do pracy w branży filmowej – mówi Malwina Czajka, dyrektorka festiwalu. To właśnie w Krytyk Pisze swoje kroki stawiała Patrycja Mucha-Smolińska – dziś znana szeroko krytyczka filmowa (blog „Filmowe odloty”, podcast „Wtem, piosenka”) czy dziennikarz Dawid Dróżdż. W poprzednich latach zachwycili jury swoją wrażliwością Julia Palmowska i Igor Kierkosz – również laureaci Nagrody im. Krzysztofa Mętraka, teraz współpracujący m.in. z „Kinem” czy „Dwutygodnikiem”. W konkursie zostali docenieni także Jan Brzozowski (film.org.pl) czy Maciej Prymas (Pełna Sala). Teksty na konkurs Krytyk Pisze przysłałem, żeby się sprawdzić. Po wygranej okazało się, że przy okazji zapewniłem sobie pierwsze poważne publikacje w „Kinie”, zyskałem pewność siebie i poznałem świetnych ludzi z Kamery Akcji. Jeśli wjeżdżać w krytykę filmową, to właśnie tą drogą – wspomina Igor Kierkosz. To na Kamerze Akcji pierwsze kroki stawiała Katarzyna Kebernik (tegoroczna laureatka Nagrody im. Krzysztofa Mętraka i powieściopisarka) czy Tomasz Raczkowski (programer Festiwalu Filmowego Opolskie Lamy). Pracom pełnym krytycznego spojrzenia przygląda się jury, w skład którego każdorazowo wchodzą cenione twarze polskiej branży filmowej, nie tylko krytycznej: Michał Walkiewicz, Bartosz Żurawiecki czy Michał Oleszczyk. To jedyny Konkurs, w którym twórcy oceniają krytyków. W ubiegłych latach były to m.in. scenarzystka Kaja Krawczyk-Wnuk („Żeby nie było śladów”), rektorka Szkoły Filmowej w Łodzi Milenia Fiedler („Katyń”, „Wrota Europy”, „Kamerdyner”), reżyserka Kalina Alabrudzińska („Sexify”, „Teściowie 2”, „Lady Janosik”). Organizatorzy czekają na prace do 4 września 2023 roku.


NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE:

  1. Zakończenie naboru – 04.09.2023 r., 23:59.
  2. Ogłoszenie zwycięzców Konkursu i wręczenie nagród podczas uroczystego Otwarcia Festiwalu – 12.10.2023 r.
  3. Długość tekstów: od 7 do 10 tys. znaków ze spacjami
  4. Tematyka tekstu: dowolna, nie narzucamy tematu ani formy.
  5. W Konkursie mogą wziąć udział osoby w wieku do 26 lat (włącznie).

Przyjmowanie tekstów do Konkursu Krytyk Pisze 2023 zostało zakończone.


Autor identyfikacji: Arek Jaworek

PARTNERZY KONKURSU KRYTYK PISZE


14. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 12 do 15.10.2023 w Łodzi oraz od 16 do 19.10.2023 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Partnerem festiwalu jest Szkoła Filmowa w Łodzi. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”.

Newsletter
Polub nas
Partnerzy