Filmy 15. FKA
Wśród wyschniętych traw
Kuru Otlar Üstüne/About Dry Grasses
2023, 197 min.
Sekcja: Krytyczne premiery
Kino Szkoły Filmowej
pokaz przedpremierowy;
prelekcja KNF przed seansem, prowadzący: Filip Grzędowski
Nagrody i selekcje: MFF Cannes 2023 – Złota palma – Najlepsza aktorka Merve Dizdar, Udział w konkursie głównym – nominacja dla Nuri Bilge Ceylan
Reżyseria: Nuri Bilge Ceylan
Scenariusz: Akın Aksu, Ebru Ceylan, Nuri Bilge Ceylan
Producent: Barış Yıldırım, Mediha Didem Türemen, Nuri Bilge Ceylan
Obsada: Deniz Celiloğlu, Merve Dizdar, Musab Ekici,
Kraj: Turcja, Francja, Niemcy, Szwecja
Melancholijne i epickie – tak można opisać kino Ceylana – reżysera, który tym razem napiętnował niezwykle aktualne ludzkie postawy – narcyzm, samolubność i wybieranie wygód.
Nauczyciel plastyki mieszkający w anatolijskiej wiosce uważa się za lepszego od innych. Pomimo swojej inteligencji i talentu, mężczyzna nie ma imponujących osiągnięć życiowych Nie odnajduje się w pracy, czas spędza samotnie, nie ma nawet własnego kąta, tylko nocuje na kanapie u przyjaciela. Spędza czas na planowaniu wyjazdu do Stambułu, podczas którego jego dotychczasowe życie uległoby zupełnej zmianie. Liczy na awans, który ułatwi mu przeprowadzkę. Zostaje zaślepiony wizją życia, która istnieje tylko w jego głowie. Odchodzące od normy zachowanie nauczyciela zostaje zaobserwowane przez jego uczniów.
Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. „Wśród szumiących traw” stanowi studium narcyzmu – cierpliwie zbudowanego z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino wyrafinowane wizualnie, zatopione w dygresjach i pełne przenikliwych sformułowań.
[Marcin Pieńkowski]
POKAZ STACJONARNY
Zobacz zwiastun: TUTAJ
W MEDIACH:
«Ceylan wciąż snuje swą czechowowską elegię dla melancholijnego dziadersa, jednocześnie dystansując się od niego i identyfikując się z nim. Wizualnie cudo.»
– Michał Oleszczyk, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb.
«Twórca nie boi się także sążnistych wymyślnych dialogów, służących o wiele bardziej prezentacji poglądów i podejścia do życia bohaterów, niż samemu pchaniu akcji do przodu. Zresztą, to jeden z filmów, gdzie ciężko wprost mówić o akcji, całą esencją dzieła Ceylana jest wszak obserwacja roku dość zwykłego życia z perspektywy dość zwykłego bohatera.»
– Marcin Grudziąż, Pełna Sala, czytaj recenzję tutaj.
«Precyzyjnie rozpisana drama o narcystycznej moralności. Od początku łapie i do końca nie puszcza, ale mogłaby się powstrzymać od finalnego dopowiedzenia.»
– Igor Kierkosz, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb.
Nuri Bilge Ceylan. Reżyser urodzony w 1959 roku w Stambule. Studiował elektronikę. Swoją przygodę z branżą audiowizualną rozpoczynał jako fotograf. Już od samego początku swojej kariery artystycznej mierzył wysoko. Jego krótkometrażowy debiut „Kokon” miał premierę w Cannes w 1995 roku, a kolejne dwa filmy pokazano na Berlinale. „Miasteczko”, „Majowa chandra” i „Uzak” (wyróżniony w Cannes Wielką Nagrodą Jury oraz nagrodą aktorską) tworzą trylogię o prowincji i ucieczce z niej. W filmie „Klimaty” opowiadającym o kryzysie w związku Ceylan wraz z żoną zagrali główne role. Rodzinny dramat o zdradzie „Trzy małpy” przyniósł mu nagrodę za reżyserię w Cannes. W 2011 roku na tym samym festiwalu za „Pewnego razu w Anatolii” zdobył Wielką Nagrodę Jury. Wyczekiwaną Złotą Palmę przyniósł mu w 2014 roku „Zimowy sen”.
TAGI: samotność, narcyzm, kino tureckie, folklor, wieś
#Uwolnij umysł