Filmy 14. FKA

Monster

14 / 10 / 2023----------------------20:15
Monster, reż. Hirokazu Kore-eda, 2023

Kaibutsu/ Monster
2023, 126 min.
Sekcja: Krytyczne premiery
Szkoła Filmowa, Sala Z1
pokaz przedpremierowy
dyskusja po seansie z Łukaszem Mańkowskim

Nagrody i selekcje: MFF Cannes 2023 – Nagroda Specjalna – Palma ‚Queer’ dla filmu pełnometrażowego, Złota Palma – Najlepszy scenariusz
Reżyseria: Hirokazu Kore-eda
Scenariusz: Yûji Sakamoto
Producent:  Genki Kawamura, Kenji Yamada 
Obsada: Sakura Andô, Nagayama, Soya Kurokawa, Hinata Hiiragi, Yûko Tanaka, Mitsuki Takahata, Akihiro Kakuta 
Kraj: Japonia

Niezwykle wciągająca i zarazem wrażliwa opowieść o dzieciach wchodzących w świat dorosłych. Jeden z ważniejszych coming-of-age obok „Blisko” i „To nie wypanda”.

Reżyser doskonale przyjętych filmów, takich jak „Złodziejaszki” czy „Baby Broker”, pozostaje czułym i uważnym obserwatorem nietypowych ludzkich przyjaźni i więzi rodzinnych. Tym razem tka swoją historię, niczym Kurosawa w „Rashomonie”, z trzech wątków przedstawiających różne punkty widzenia: samotnej matki, gnębionego w szkole syna oraz nauczyciela, wobec którego matka chłopca ma bardzo poważne zarzuty. Zastosowana w filmie muzyka zmarłego twórcy Ryuichi Sakamoto podbija dodatkowo dramatyzm filmu.

„Monster” jest czymś więcej niż tylko portretem dzieciństwa czy krytyką bezdusznego japońskiego systemu edukacji. To film o tym, jak szybko wydajemy osądy, nie znając kontekstu, nie słuchając argumentów drugiej strony. Kore-eda sprytnie myli tropy, manipuluje emocjami widza, cierpliwie atakuje i rozgrzesza swoich bohaterów, prowadząc swój film w kierunku wzruszającej opowieści o poszukiwaniu akceptacji i wolności, tworząc tym samym mądre i niezwykle empatyczne kino.

[Marcin Pieńkowski]

POKAZ STACJONARNY
Zobacz zwiastun: TUTAJ


W MEDIACH:

«„Monster” to bowiem naprawdę nieskomplikowane kino, sprawną ręką prowadzone w sposób niezwykle satysfakcjonujący, ale też niepozostawiający zbyt wiele miejsca na własne reinterpretacje».
– Marcin Grudziąż, Pełna Sala, przeczytaj recenzję tutaj

«Osobiście niezbyt dobrze znoszę produkcje, w których głównymi bohaterami są dzieci. Te historie nie przemawiają do mnie, nie jestem w stanie się w nich odnaleźć. Jednak „Monster” ma w sobie coś, co przyciąga i sprawia, że całkowicie wsiąka się w ekran i opowiadaną historię».
– Katarzyna Jarczak, Popkulturowcy.pl, przeczytaj recenzję tutaj

«W obliczu tematycznego ostrza krytyki, łatwo o zakwalifikowanie „Monstera” do zbioru kina społecznie zaangażowanego. Mam jednak wrażenie, że geniusz Kore-edy polega na redefinicji tego zwrotu. Jego najnowszy film jest bowiem zaangażowany po prostu, nie tylko we własne społeczeństwo, ale w ludzi na poziomie indywidualnym, ich wrodzoną inność i piękno wyrazów nieskrępowanej emocjonalności, stojącej w opozycji, chociażby do zimnych, portretów pomnikowego cierpienia jednostki reżyserii Kena Loacha».
– Maciej Satora, Film.org.pl, przeczytaj recenzję tutaj.

Hirokazu Kore-eda. Rocznik 1962. Japoński reżyser oraz scenarzysta urodzony w Tokio. Już od dziecka pielęgnował miłość do kina, którą zaszczepiła w nim jego matka. Ukończył studia na Graduate School of Letters, Arts and Sciences na Uniwersytecie Waseda, po których rozpoczął przygodę z tworzeniem własnych filmów, na początku dokumentalnych. W 1995 roku jego pierwszy film fabularny „Maborosi” został zaprezentowany na Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie również zdobył nagrodę za najlepsze zdjęcia. W swoich filmach Kore-eda często przedstawia temat śmierci, straty czy problemów rodzinnych. O fikcyjnych postaciach i zdarzeniach opowiada za pośrednictwem dokumentalnego stylu. Za kulisami Japończyk jest znany przede wszystkim z promowania bezstresowego środowiska pracy. Ze względu na swoje wcześniejsze doświadczenie z kierownictwem o agresywnym podejściu, stara się tego unikać na swoich planach filmowych.

TAGI: rodzina, szkoła, film japoński, Kore-eda, LGBT+
Partnerem pokazu „Monster” jest azjatycki festiwal filmowy Pięć Smaków


Newsletter
Polub nas
Partnerzy