Filmy 14. FKA

Memoria

20 / 10 / 2022----------------------18:00

Film pokazywany w bloku 18:00-22:00.

Reż. Apichatpong Weerasethakul, 2021
Czas trwania: 136 min.
Scenariusz: Apichatpong Weerasethakul
Produkcja: Kolumbia, Meksyk, Francja, Wielka Brytania, Tajlandia, Niemcy, Katar, Chiny, Szwajcaria, USA
Zdjęcia: Sayombhu Mukdeeprom
Obsada: Tilda Swinton, Agnes Brekke, Daniel Giménez Cacho, Juan Pablo Urrego, Jerónimo Barón, Jeanne Balibar, Aída Morales, Constanza Gutierrez, Elkin Díaz

Jessica (w tej roli doskonała Tilda Swinton) to szkocka ekolożka, która wyrusza w podróż do malowniczej Kolumbii. W trakcie wyprawy zaczynają dręczyć ją przerażające dźwięki. Kobieta nie wie, czy huk, od którego nie da się uciec jest prawdziwy, czy znajduje się tylko w jej głowie. Metaliczny dźwięk staje się niezbadanym koszmarem, a bohaterka rozpoczyna transcendentalną, hipnotyzująca podróż. „Memoria” to pełna przeplatających się perspektyw opowieść, w której przeszłość łączy się z teraźniejszością. To hipnotyzujący sen i doświadczenie zmysłowo-duchowe, w którym dźwięk okazuje się niebywale ważny. Najnowszy film Apichatponga Weerasethakula, ikony kina artystycznego oraz mistrza slow-cinema to prawdziwy blockbuster na miarę tego nurtu. W produkcję zaangażowane było aż 8 krajów – od Chin aż do Stanów Zjednoczonych. Film zajął trzecie miejsce w prestiżowym zestawieniu TOP 10 2021 redakcji Cahiers du Cinéma.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ


W MEDIACH:

«Język snu, w jakim została opowiedziana „Memoria”, przypomina podróż, w której istotne wydarzenia łagodnie przeplatają się z tymi, które (pozornie) nie znaczą zupełnie nic. Tajski twórca pełni w owej wędrówce rolę przewodnika, prowadzącego widzów tam, gdzie mniej lub bardziej nieoczekiwanie zmierza oko kamery. Wprowadza nas w świat przenikających jawę snów i łączących człowieka z naturą dźwięków.»
– Magdalena Bartczak, Kultura Liberalna, przeczytaj recenzję.

APICHATPONG WEERASETHAKUL. Urodzony w najbiedniejszej części Tajlandii reżyser-ikona kina artystycznego. Mistrz slow-cinema. Po raz pierwszy zachwycił świat kinofilów w 2000 roku. Jego „Mysterious Object at Noon” to nie tylko głośny debiut, ale zaangażowana politycznie oniryczna podróż w głąb rodzimej Tajlandii, w której dokument krzyżuje się z fabułą. W 2010 roku Joe (bo tak reżyser nazywany jest przez anglojęzycznych przyjaciół) wygrał Złotą Palmę z filmem „Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia”, w którym zaciera granice między życiem a śmiercią. Kino Weerasethakula to pełne sprzeczności i kontrastów, wypełnione kampem i oniryzmem hipnotyzujące filmy. Apichatpong Weerasethakul uprawia filmową ontologię demokracji – mimo niezbyt przystępnej artystycznej formy opowiada o problemach zwykłych ludzi, również tych najbiedniejszych.

Newsletter
Polub nas
Partnerzy