Mickiewicz filmowy – wydarzenia

Film i poezja. Związki niezalegalizowane albo związki nielegalne

Termin: 17 października (pon.), godz. 10:00
Prowadząca: Kamila Żyto
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Już od początków kina literatura przychodziła z pomocą filmowcom. Poezja pozostaje jednak w cieniu prozy do tego stopnia, iż zasadne jest pytanie: czy można ją w ogóle ekranizować? Od „Ballad i romansów” do kinematografii przynajmniej na osi czasu nie jest przecież wcale tak daleko. Z tymi zagadnieniami zmierzy się prof. Kamila Żyto z Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalnie przygotowany webinar pomoże spojrzeć na nowo na literackie korzenie kina. Wykład będzie idealną okazją do nadrobienia filmoznawczych zaległości przed udziałem w innych wydarzeniach Mickiewicza filmowego, a także niezbędnikiem dla osób poruszających się po różnych płaszczyznach kultury. Oprócz wątków obecnych w „Balladach i romansach” Kamila Żyto sięgnie po inne obszary kina, takie jak twórczość niemieckich ekspresjonistów, a także „Beowulfa” (reż. Robert Zemeckis) i odpowie na pytanie, czy film poetycki i ekranizacja poezji to to samo. 


Spotkanie z książką „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990”

Termin: 17 października (pon.), godz. 14:00
Gość: Marcin Maron
Prowadząca: Justyna Jaworska
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Odnajdywanie śladów Adama Mickiewicza w polskich filmach wbrew pozorom nie jest zadaniem łatwym. Nie chodzi przecież wyłącznie o bezpośrednie adaptacje i ekranizacje, ale o szukanie motywów w dużo szerszej perspektywie. Trudnego zadania odnalezienia tych odniesień w kinematografii polskiej podjął się gość spotkania, Marcin Maron (wykładowca na UMCS). W rozmowie z Justyną Jaworską (wykładowczyni na UW) będzie opowiadał o swojej książce „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990”, a także o tym, jak odczytać romantyzm w kinie na nowo. Jakie motywy można dostrzec, wychodząc poza znane schematy? Jakie nieoczywiste tytuły można powiązać z autorem „Ballad i romansów”?


Filmowe jednorożce – o rzadkich przypadkach animacji w polskim live action

Termin: 17 października (pon.), godz. 18:00
Prowadzący: Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski (Drugi Seans)
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Adam Mickiewicz wprowadził do literatury polskiej nie tylko romantyzm, ale także pokazał, iż ustalonymi konwencjami można się swobodnie posługiwać. „Ballady i romanse” to lekcja wyobraźni nie tylko dla twórców literackich, ale także dla filmowców, którzy chętnie łączą różne formy w obrębie jednego dzieła. Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski pochylają się nad jednym z takich przykładów, jakim jest włączanie animacji w film aktorski.


Has romantyczny. Ballada i romans

Termin: 18 października (wt.), godz. 10:00
Prowadząca: Małgorzata Jakubowska
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Wojciech Jerzy Has słusznie uważany jest za jednego z najwybitniejszych twórców polskiego kina. Znany przede wszystkim z „Rękopisu znalezionego w Saragossie” oraz surrealistycznego „Sanatorium pod klepsydrą” reżyser sięgał również po motywy przypominające wczesny polski romantyzm. „Pożegnania” i „Złoto” to nieco pomijane filmy Hasa, których charakterystyczne podejście do bohaterów odpowiada poezji Mickiewicza. Część jego dorobku filmowego to również ballady i romanse. Dokładnego odszukania romantycznych wątków w bogatej filmografii Wojciecha Jerzego Hasa podejmie się prof. Małgorzata Jakubowska z Uniwersytetu Łódzkiego (autorka książki „Laboratorium czasu. Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa”). Filmoznawczyni w specjalnie przygotowanym webinarium skupi się na wspomnianych dwóch filmach, w których Has zawarł motywy inspirowane dawnymi legendami, które są obecne w „Balladach i romansach”. Uczestnicy poznają filmowy dorobek Hasa od zupełnie nowej, czarującej i romantycznej strony.


KINOrozmowa Marcin Radomski z Jagodą Szelc o „Wieża. Jasny dzień”

Termin: 18 października (wt.), godz. 14:00
Gościni: Jagoda Szelc
Prowadzący: Marcin Radomski
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Jednym z najbardziej pamiętnych debiutów polskiego kina ostatnich lat była „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc. Historia Muli opowiedziana w niepowtarzalny sposób to współczesna próba odpowiedzenia na pytanie o to, gdzie jest miejsce człowieka w relacji z naturą. To jeden z nielicznych współczesnych filmów, przy których wspominano nazwisko Adama Mickiewicza jako inspirację. Podczas specjalnego spotkania Marcin Radomski (filmoznawca, autor kanału KINOrozmowa. Marcin Radomski) razem z autorką „Monumentu” powróci do jej debiutu. Będzie to niebywała okazja, by poznać okoliczności powstania tego niezwykłego filmu, a także obnażyć wszystkie wczesnomickiewiczowskie motywy zawarte w „Wieży. Jasnym dniu”.


Mickiewicz filmowy: Demon – polski horror romantyczny

Termin: 18 października (wt.), godz. 18:00
Prowadzący: Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski (Drugi Seans)
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Fani kina grozy znają „Demona” Marcina Wrony na wskroś, ale co z resztą kinomanów? Czy warto sięgać po ten tytuł? Autorzy kanału Drugi Seans po stokroć mówią, że tak! Film z 2015 roku to jeden z najbardziej romantycznych filmów zrealizowanych od czasów świetności szkoły polskiej spod znaku Wajdy czy Konwickiego. Pełno w nim wątków otwarcie wskazujących na inspiracje „Balladami i romansami”.


Między Balladą a wideoklipem. Przypadek „Świtezianki”

Termin: 19 października (śr.), godz. 10:00
Prowadząca: Marta Kasprzak
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Filmowość Mickiewicza ma wiele oblicz. Dla części filmowców była podporą w tworzeniu niesamowitych światów, inni sięgali po nią, by mówić o tym, co jest tu i teraz. „Świtezianka” sióstr Bui to film niezwykły na tle całej kinematografii polskiej. Jego tajniki zdradzi Marta Kasprzak – doktorantka UŁ.


Debiut w filmie a w literaturze. Krytyczki rozmawiają

Termin: 19 października (śr.), godz. 14:00
Gościnie: Kaja Klimek, Natalia Królikowska
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Rocznica wydania „Ballad i romansów” to nie tylko okazja do świętowania 200 lat romantyzmu, ale także do zastanowienia się, jak po tak wielu latach zmieniła się sytuacja debiutów i osób je piszących. Rzadko myślimy o Adamie Mickiewiczu jako o młodym twórcy dopiero zaczynającym swoją karierę. Debiut w filmie a w literaturze. Krytyczki rozmawiają to niepowtarzalna rozmowa Kai Klimek (edukatorka, krytyczka filmowa i popkulturowa) i Natalii Królikowskiej (animatorka kultury, krytyczka literacka) – osób z różnych dziedzin, której celem jest omówienie trudnej kwestii debiutów. Jaki jest ich odbiór i znaczenie? Czy twórca debiutuje tylko raz? Jakie są różnice między filmem a literaturą? Co z oczekiwaniami wobec obiecujących debiutantów?


Dźwięki natury i przestrzeni. Rozmowa o twórczości Grzegorza Królikiewicza z sound designerem filmu „Drzewa”

Termin: 20 października (czw.), godz. 10:00
Gość: Piotr Knop
Prowadząca: Malwina Czajka
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Choć od przełomu dźwiękowego w kinie minęło już niemal sto lat, często nadal nie zdajemy sobie sprawy z tego, że warstwa audialna filmu to niekiedy połowa jego wartości. Jeden z mistrzów polskiego kina, Grzegorz Królikiewicz, opanował sztukę dobierania dźwięków do perfekcji. W swoich filmach zmusza widza do wyobrażania sobie tego, co się dzieje poza kadrem, właśnie przy pomocy odgłosów czy brzmień. Piotr Knop przez wiele lat współpracował z twórcą „Na wylot”, a w rozmowie z Malwiną Czajką (dyrektorką Festiwalu Kamera Akcja, pasjonatce dźwięku, wykładowczyni w WSF i na UŁ) zdradzi proces powstawania ścieżki dźwiękowej w filmie „Drzewa” z 1995 roku. Podczas Dźwięków natury i przestrzeni poruszone zostaną kwestie inspiracji, a także tego, w jaki sposób dźwiękowiec i reżyser wspólnie pracują nad powstaniem filmu. Nie zabraknie także refleksji nad wpływami wczesną twórczością Adama Mickiewicza i podobieństwem motywu natury w „Drzewach” do utworów z „Ballad i romansów”, a także historii z produkcji innych tytułów Grzegorza Królikiewicza.


Mickiewicz oglądałby Wiedźmina

Termin: 20 października (czw.), godz. 14:00
Gościnie: Alicja Górska, Joanna Łuniewicz
Prowadzący: Kamil Jędrasiak
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Gdy w 1986 roku na łamach „Fantastyki” ukazało się opowiadanie Andrzeja Sapkowskiego o Geralcie z Rivii, nikt nie podejrzewał, że w ciągu kilkunastu lat stanie się on bohaterem rozpoznawalnym na każdym kontynencie. Dzisiaj wiedźmina znają wszyscy, nawet ci, którzy nigdy nie czytali żadnej z części sagi, nie grali w żadną z gier, ani nie widzieli żadnej z adaptacji. To właśnie te ostatnie stały się niezwykle wdzięcznym nośnikiem kulturowym motywów, które do literatury polskiej wprowadził Adam Mickiewicz „Balladami i romansami”. O tym, jak prasłowiańska groza, piękne plenery i krajobrazy funkcjonują w filmie Marka Brodzkiego „Wiedźmin”, serialu Netflixa (2019-), a także adaptacjach growych od CD Project RED porozmawiają Joanna Łuniewicz (stała autorka tekstów publikowanych w EKRANach, filmoznawczyni i edukatorka), Alicja Górska (filmoznawczyni, krytyczka i wykładowczyni na UŁ) i Kamil Jędrasiak (miłośnik popkultury i awangardy, także wykładowca na UŁ, razem z Alicją Górską tworzą krytyk.com.pl).


Wokół „Świtezianki ”. Spotkanie z siostrami Bui

Termin: 20 października (czw.), godz. 21:00
Gościnie: Julia i Mai Bui Ngoc
Prowadząca: Patrycja Chuszcz
Miejsce: online, na platformie Think Film, wstęp wolny

Historia kina to także historia adaptacji. Już w czasach braci Lumiere literatura przychodziła z pomocą filmowcom, a przede wszystkim scenarzystom. Jednak oprócz sztuk teatralnych ochoczo sięgano tylko po prozę, zostawiając lirykę na uboczu. Siostry Bui (artystki wizualne, autorki wielu prac plastycznych, a także teledysków) w 2018 roku nakręciły bezprecedensową ekranizację poezji. „Świtezianka” to wierna adaptacja jednej z najsłynniejszych ballad Adama Mickiewicza. Podczas Mickiewicza filmowego możliwy będzie nie tylko powrót do tego krótkiego metrażu, ale także wysłuchania rozmowy, którą z autorkami przeprowadziła Patrycja Chuszcz (filmoznawczyni, doktorantka na UŁ). Twórczynie opowiedzą o tym, skąd się wziął pomysł na ekranizację, o współpracy z Nikodemem Rozbickim (który wcielił się w postać młodzieńca), a także o roli Justyny Święs, której wokalizacja stanowi tło dźwiękowe, a zarazem narrację dla całego filmu. Znajdzie się także miejsce na zadanie pytania, czy mickiewiczowska magia dobrze wpływa na pracę na planie? 


Mickiewicz filmowy. Echa „Ballad i romansów” w polskim kinie to wydarzenie online odbywające się od października do listopada 2022 na platformie Think Film. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Miasta Łodzi. Partnerem merytorycznym wydarzenia jest Biblioteka Miejska w Łodzi. Partnerami są: Łódź Film Commission, EC1 w Łodzi, Think Film. Patronatem medialnym wydarzenie objęli: TVP 3 Łódź, Radio Łódź, TVP Kultura. Organizatorem wydarzenia jest Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja


Newsletter
Polub nas
Partnerzy