Ukraina na pierwszym planie.

Kino Szkoły Filmowej w Łodzi zaprasza na kwietniowe projekcje filmowe. Punktualnie o 19:00 w każdy czwartek miesiąca mieszkańcy Łodzi będą mogli zobaczyć cztery mocne i ważne tytuły – nagrodzoną Złotą Palmą w Cannes „Anatomię upadku” Justine Triet z elektryzującą rolą Sandry Hüller („Strefa interesów”, „Toni Erdmann”), obsypaną nagrodami słodko-gorzką opowieść Akiego Kaurismäkiego „Opadające liście”, wstrząsający filmowy akt oskarżenia Rosji „20 dni w Mariupolu” Mstyslava Chernova. W ostatni czwartek kwietnia spotkamy się z twórcami „Sadu dziadka”, dokumentu, w którym towarzyszymy młodej Polce w wędrówce przez Wołyń, a więc i tym razem dotkniemy tematów polsko-ukraińskich. Studenci i seniorzy wchodzą do kina za darmo, pozostali płacą symboliczne 10 zł.


ident. graf. Krzysztof Iwański

„Sad dziadka”. Spotkanie z reżyserem dokumentu

Dokument absolwenta Szkoły Filmowej w Łodzi Karola Starnawskiego to opowieść o Karolinie, młodej Polce, która wyrusza na wędrówkę przez Wołyń, skąd pochodzi jej rodzina. Jej krewni zostali zamordowani podczas tzw. Rzezi Wołyńskiej w 1943 roku. Karolina wędruje pieszo, towarzyszy jej z kamerą ukraiński operator Oleksandr, a ona zmaga się z bólem traumy. Bohaterowie rozmawiają z mieszkańcami Wołynia o przeszłych wydarzeniach. To film o okruchach dobra, o pamięci i godzeniu się z własną przeszłością. To głos młodego pokolenia w procesie pojednania polsko-ukraińskiego. Po seansie, 25 kwietnia 2024 r., odbędzie się spotkanie z reżyserem Karolem Starnawskim.

Złota Palma z Cannes do Kina Szkoły Filmowej

Kto jeszcze nie miał okazji, warto aby wybrał się na pokaz „Anatomii upadku”. To absolutne filmowe wydarzenie – jeden z najgłośniejszych filmów roku, zdobywca Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny i dwóch Złotych Globów, a także Złotej Palmy w Cannes. To mistrzowski thriller, który ogląda się jak pełną napięcia intrygę. To coś więcej niż śledztwo w sprawie morderstwa: to niepokojąca podróż w sam środek burzliwej relacji w pozornie szczęśliwym małżeństwie. W roli głównej nominowana do Oscara fenomenalna Sandra Hüller. Życie szczęśliwej rodziny we francuskich Alpach zostaje przerwane, gdy Samuel ginie w wyniku upadku. Skoczył sam, poślizgnął się czy może z balkonu wypchnęła go Sandra, żona i matka? Śledczym brakuje dowodów, w sprawie brakuje również świadków. Proces, który zajmuje wszystkich, toczy się również w głowach widzów, a pytanie, na które szukamy odpowiedzi, brzmi: „Czy to zrobiła?”.

Humor, wzruszenie, głęboki humanizm

Jeden z ważniejszych twórców współczesnego kina europejskiego Aki Kaurismäki powrócił w wielkim stylu z kolejną doskonałą słodko-gorzką opowieścią, która podbija zarówno serca krytyków, jak i publiczności. Na naszych oczach kwitnie niewinne, piękne uczucie, choć w tle, co słyszymy w radiowych odbiornikach, rozgrywają się dramatyczne wydarzenia związane z rosyjską inwazją na Ukrainę. Obsypany nagrodami film (dwie nominacje do Złotych Globów, Nagroda Jury na festiwalu w Cannes, pięć nominacji do Europejskich Nagród Filmowych czy Shortlista do tegorocznych Oscarów, a także wiele innych wyróżnień i nagród) to niezwykle urokliwa opowieść o życiowych outsiderach. W filmie, będącym celebracją małych chwil i niepozornych gestów, jest miejsce na humor, wzruszenie, głęboki humanizm, ale i komentarz do aktualnych wydarzeń społeczno-politycznych.

Wstrząsający filmowy akt oskarżenia Rosji

„20 dni w Mariupolu” to nagrodzony Oscarem w kategorii najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny, zapis zagłady Mariupola z narażeniem życia zrealizowany przez jedynego korespondenta, który do końca pozostał w oblężonym mieście. To bezkompromisowy dokument, którego nie da się zapomnieć,  przeszywający, pełen pasji akt oskarżenia. A jednocześnie pełnoprawne filmowe dzieło, zrealizowane z imponującą formalną dyscypliną. Niewiele filmów ogląda się w takim napięciu – od pierwszych minut aż po finał, ujawnia, w jaki sposób udało się wywieźć ten wybuchowy materiał z okupowanej strefy. Niewielu twórców z taką mocą pokazuje bezlitosne okrucieństwo wojny. Ale Czernow i ekipa nie czynią tego, by szokować. Ich intencją jest pozostawienie świadectwa – i wstrząśnięcie sumieniem świata. Film tylko dla widzów dorosłych.


Repertuar Kina Szkoły Filmowej

Kwiecień 2024

4/04 / CZW / 19:00 Anatomia upadku reż. Justine Triet, 150’
11/04 / CZW / 19:00 Opadające liście reż. Aki Kaurismäki, 81’
18/04 / CZW / 19:00 20 dni w Mariupolu reż. Mstyslav Chernov, 94’
25/04 / CZW / 19:00 Sad dziadka reż. Karol Starnawski, 72’ GOŚĆ: Karol Starnawski

Wstęp na seans do Kina Szkoły Filmowej kosztuje 10 zł i jest możliwy do nabycia wyłącznie online za pośrednictwem strony kino.filmschool.lodz.pl. Pula biletów jest ograniczona. Młodzież szkolna, studenci i seniorzy mają wstęp wolny za okazaniem legitymacji. Seanse odbywają się w budynku rektoratu w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera Łódź, ul. Targowa 61/63.

03 / 04 / 2024
Newsletter
Polub nas
Partnerzy