Filmy 15. FKA
Body Parts
2022, 86 min.
Sekcja: Kino o kinie
Nagrody i selekcje: FF Tribeca 2022
Reżyseria: Kristy Guevara-Flanagan
Producent: Helen Hood Scheer
Obsada: Jane Fonda, Joey Soloway, Angela Robinson, Karyn Kusama, Rose McGowan, Rosanna Arquette, Alexandra Billings, Stacy Rukeyser, Emily Meade
Kraj: USA
Historia emancypacji łączy się w filmie z historią kina, pokazującego przez dziesiątki lat przyjemność i pożądanie na ekranie wyłącznie z męskiej perspektywy.
Czy w momencie, kiedy aktorka przekracza próg planu zdjęciowego, jej ciało staje się własnością (najczęściej męskich) twórców? Jak w przeszłości i obecnie pokazuje się nagość i seks w filmach? Czy w przemyśle filmowym jest miejsce dla ciał, które nie wpisują się w stereotypowe wyobrażenia o atrakcyjności? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi szukają w filmie reżyserki, scenarzystki i aktorki. Obecnie standardy pracy, jak chociażby zatrudnianie koordynatorów_ek scen intymnych, zmieniają się. Z drugiej strony ciała, najczęściej aktorek, pojawiające się na ekranie są retuszowane na ogromną skalę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Stojący na rozdrożu przemysł musi zdecydować, w którą stronę chce zmierzać – równości i naturalności czy wykluczenia i idealizacji.
Kristy Guevara-Flanagan i Helen Hood Scheer sprawnie łączą wywiady z fragmentami archiwów Hollywood, rzucając światło na zmiany, które zachodzą w przemyśle rozrywkowym.
POKAZ ONLINE
Zobacz zwiastun: TUTAJ
W MEDIACH:
«Poświęcony seksualizacji kobiecego ciała w historii kina wideoesej zajmuje się nie tylko tym, co na ekranie, ale i – chętniej nawet – tym, co dzieje się w filmowej sypialni.»
– Gabriel Krawczyk, Filmweb, czytaj recenzję tutaj.
«Sama treść dokumentu jest istotna i może stanowić zarówno uzupełnienie wiedzy, jak i jej usystematyzowanie.»
– Agnieszka Pilacińska, Pełna Sala, czytaj recenzję tutaj.
Kristy Guevara-Flanagan. Profesorka na USLA. Przez dwie dekady tworzyła nagradzane filmy dokumentalne skupiające się na kwestiach związanych z płcią i reprezentacją, w tym „El Corrido de Cecilia Rios” (Sundance), „Going on 13” (Tribeca) i „Wonder Women! Nieznana historia amerykańskich superbohaterek” (SXSW). Jej ostatni krótkometrażowy dokument „Águilas” znalazł się na końcowej liście kandydatów do Oscara w 2022 roku.
TAGI: dokument, aktywizm, feminizm, popkultura, seks