Kościuszkowski western

Twórcy „Kosa” Pawła Maślony w Kinie Szkoły Filmowej

Wzbudzający tak zaciekawienie, jak i uznanie najnowszy film Pawła Maślony („Atak paniki”) „Kos” był bohaterem czwartkowego wieczoru 15 lutego. Z ledwością mieszcząca się w sali im. Antoniego Bohdziewicza publiczność Kina Szkoły Filmowej z zaciekawieniem obejrzała film, by po seansie wziąć udział w spotkaniu z twórcami filmu.

fot. Mikołaj Zacharow

Sukces filmu „Kos” wynika z powiewu świeżości w sposobie opowiadania, jak i  w formule wykorzystania środków filmowych. Autorem tej pierwszej jest debiutujący w fabule scenarzysta Michał A. Zieliński.

Dla mnie i dla Pawła Maślony kluczowa jest opowieść filmowa, żeby ona była angażująca, ciekawa, a dopiero na drugim miejscu siłowanie się z faktami historycznymi

— tłumaczył scenarzysta
fot. Mikołaj Zacharow

Zieliński oryginalnie planował serial o Kościuszce, którego akcja obejmowałaby także epizody amerykańskiej wojny wyzwoleńczej. Jak wspominał zagłębianie się w biografię Kościuszki: „Tam były wątki do odhaczania, w każdej bitwie bił się Kościuszko. Szybko to porzuciłem. Wróciłem dopiero do tego pomysłu, kiedy postać Jeana Domingo Lapierre’a do mnie dotarła”. W efekcie film – określony tak przez reżysera podczas FPFF w Gdyni – nabrał cech westernu, gdyż wyzwolony z niewoli adiutant Kościuszki skierował uwagę twórców na ten właśnie trop kulturowy. „Uznałem, że Kościuszko, który po wielu latach wraca ze Stanów, jest jak szeryf, który wraca do miasteczka, a tam panuje bezprawie. W pewnym sensie Polska w 1794 była takim bezprawiem, banki zbankrutowane, wojna przegrana”.

Nieco bardziej zawiła była geneza złego charakteru, Stanisława Duchnowskiego, którego grał obecny na spotkaniu Piotr Pacek. „To było wyzwalające” – powiedział aktor, mając na myśli wcielanie się w czarną postać. Do projektu zaangażował się bez wahania.

fot. Mikołaj Zacharow

Ja na szczęście oprócz informacji, że jest to film kostiumowy, dostałem również informację, że za produkcję odpowiada Aurum Films i reżyserem jest Paweł Maślona, więc nie zdążyłem się wystraszyć

— Mówił Pacek

Żartując tym samym na temat wyzwania, jakim jest kino kostiumowe. Wracając zaś do roli w filmie, aktor podkreślił sprzyjającą atmosferę na planie, w której wszyscy bez względu na doświadczenie czuli się dobrze.

fot. Mikołaj Zacharow

Na koniec rozmowy Michał A. Zieliński wspomniał, iż planuje podjąć pracę w gamedevie. Piotr Pacek, zdradził publiczności, że na planie najnowszego projektu znajdzie się już za dwa miesiące. W trakcie rozmowy z twórcami padały także poważne tony, jak pytanie o kręcenie filmu z Rosjaninem jako główną negatywną postacią czy wątek polaryzacji społeczeństwa, aczkolwiek dominowały kwestie czy pytania związane ze stroną produkcyjną filmu Pawła Maślony, a przede wszystkim entuzjastyczne reakcje publiczności podczas spotkania.


REPERTUAR KINA SZKOŁY FILMOWEJ NA LUTY:

22/02 / CZW / 19:00 Emigracja: Oponent, reż. Milad Alami, 119’
29/02 / CZW / 19:00 Tożsamość: Przejścia, reż. Ira Sachs, 91’

Wstęp na seans do Kina Szkoły Filmowej kosztuje 10 zł i jest możliwy do nabycia wyłącznie online za pośrednictwem strony kino.filmschool.lodz.pl. Pula biletów jest ograniczona. Młodzież szkolna, studenci i seniorzy mają wstęp wolny za okazaniem legitymacji. Seanse odbywają się w budynku rektoratu w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera Łódź, ul. Targowa 61/63.


16 / 02 / 2024
Newsletter
Polub nas
Partnerzy