Znamy pełny program pokazów i wydarzeń online.
Cztery dni stacjonarnych wydarzeń to za mało? Organizatorzy festiwalu przedłużają filmowe doznania o pokazy i spotkania online – na platformie Think Film. Od 17 do 20 października widzowie będą mogli uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach w aż sześciu blokach godzinowych, a w każdym z nich zupełnie inna forma spotkania z filmem.
W programie znalazł się debiut pełnometrażowy Carli Simón – „Lato 1993”, entuzjastycznie przyjęty przez krytyków i wybrany jako hiszpański kandydat do Oscara cztery lata temu. To opowieść o osieroconej 6-letniej dziewczynce, która obserwuje często brutalny świat dorosłych i uczy się żyć w nowej dla siebie rzeczywistości. W obliczu nagłych problemów staje także bohaterka „Ninja Baby” Yngvild Sve Flikke, produkcji opartej na powieści komiksowej Ingi Sætre. Ten szczery do bólu i czasem złośliwy film, laureat Europejskiej Nagrody Filmowej, opowiada historię młodej dziewczyny czerpiącej z życia. Dzieło okraszone jest niegrzecznymi i zabawnymi animacjami w stylu Davida Shrigleya, a do tego utrzymane jest w świetnym, buntowniczym poczuciu humoru. Warto także znaleźć wolny wieczór na obejrzenie „Violet” Justine Bateman – nagrodzonego w Toronto filmu-metafory o poszukiwaniu własnej tożsamości. Bateman stworzyła dzieło, które odważnie krytykuje Hollywood, w którym przemoc seksualna silnie wpisana jest w paradygmat produkcyjny.
Nadziei na lepsze jutro poszukują także bohaterowie „Klondike” Maryny Er Gorbach – przerażającego i poruszającego filmu-portretu Ukraińców, którzy stanęli twarzą twarz z rosyjską inwazją na Donbas w 2014 roku. Nagrodzone w Sundance i podczas Berlinale dzieło oddziałuje na widza tym bardziej w kontekście nieustannie trwającej wojny w Ukrainie i konflikty na arenie międzynarodowej. Na szczególną uwagę zasługują też „Lekcje języka” Natalie Morales. Uważane za jedną z najlepszych produkcji obrazujących izolację w trakcie pandemii, w minimalistycznej formie uchwyciły prawdziwy kalejdoskop emocji. To film pozwalający obserwować rodzące się silne uczucie pomiędzy dwójką bohaterów, które nie daje się zatrzymać ani przez odległość, ani podziały etniczne czy klasowe. Dzieło Natalie Morales pokrzepia i wypełnia ciepłem, ale daje też nadzieję na szczerość i możliwość nawiązania dobrych relacji w świecie, w którym ludzie coraz bardziej oddalają się od siebie. W programie online 13. FKA widzowie znajdą także jeden z największych zaskoczeń konkursu „Horyzonty” w Wenecji z ubiegłego roku tj. „Słabsze ogniwo” Joaquína del Paso. Reżyser pokazuje, jak niebezpieczna potrafi być bliska relacja pomiędzy władzą a religią. Meksykańsko-polska koprodukcja z Jackiem Poniedziałkiem w obsadzie zwraca uwagę na mechanizmy indoktrynacji religijnej i manipulacji, a także niebezpieczeństwa związane z masową histerią. Autorami muzyki do filmu są Michael Stein oraz Kyle Dixon, twórcy ścieżki dźwiękowej do serialu „Stranger Things”! Miłośnicy prawdziwie kinofilskiego slow cinema powini zwrócić uwagę na „Memorię” Apichatponga Weerasethakula, mistrza azjatyckiego kina. Film ten to hipnotyzująca podróż po świecie, w którym najbardziej istotna wydaje się zarówno pamięć indywidualna, jak i zbiorowa. Na swoich ekranach festiwalowicze zobaczą fantastyczną Tildę Swinton.
Część online Festiwalu Kamera Akcja to także inspirujące rozmowy o branży filmowej. Podczas Akcji Edukacji, czyli spotkania z książką: Śmierć krytyka, uczestnicy skonfrontują się z tezą o zmierzchu krytyki filmowej. Autorzy – Alicja Górska oraz Kamil Jędrasiak zdradzą, jaki wpływ mają na nią internet i media społecznościowe i czy zawód krytyka ciągle nosi znamiona elitarnego. A może kierując się słynnym esejem Rolanda Barthes’a należałoby postulować… śmierć krytyka? Dla zainteresowanych audiowizualną krytyką filmową organizatorzy przygotowali spotkanie Wideoesej. Pomysł, produkcja z pracownikami Pracowni Eseju Filmowego w ramach vnLab w Szkole Filmowej: Dagną Kidoń – badaczką odbioru sztuki, producentką i koordynatorką realizacji esejów filmowych, warsztatów i seminariów w Szkole Filmowej w Łodzi, Michałem Matuszewskim – zastępcą kierownika Pracowni Eseju Filmowego, eseistą filmowym pracującym dla Short Waves Film Festival w Poznaniu, Kubą Mikurdą – reżyserem, badaczem filmu oraz Stanisławem Liguzińskim – wideoeseistą, nauczycielem i koordynatorem inicjatyw badawczych w ramach kursu magisterskiego „Research in and Through Cinema” w Holenderskiej Akademii Filmowej. Goście spróbują odpowiedzieć nie tylko na pytanie, czym jest esej filmowy, ale także czym może się stać w rękach artystów i teoretyków, którzy zdecydują się użyć go jako narzędzia do badania rzeczywistości poprzez praktykę filmowo-eseistyczną. Przemierzając meandry branży filmowej warto zwrócić także uwagę na spotkanie Za castingowymi drzwiami z Nadią Lebik – reżyserką obsady do takich filmów jak „Miasto 44” Jana Komasy czy „Psy 3. W imię zasad” Władysława Pasikowskiego oraz Jarkiem Skotnickim – managerem aktorów z agencji RolePlay. Jak wygląda praca reżysera obsady? Co zrobić, by z morza zgłoszeń wybrać właśnie tego jedynego aktora czy aktorkę, która swoim emploi dopełni opowieść stworzoną przez scenarzystę? Sesję spotkań w ramach części online festiwalu zakończy FlixClassic. Klasyka kina wraca do łask – rozmowa Miłosza Stelmacha – kuratora programowego platformy FlixClassic, filmoznawcy, krytyka filmowego, redaktora naczelnego czasopisma „Ekrany” oraz Małgorzaty Markiewicz – ekspertki branży reklamowej i dyrektorki ds. marketingu FlixClassic. Duet współtwórców serwisu dla miłośników klasyki filmowej zdradzi, jak wygląda współpraca kuratora programowego z head of marketing, a także jak wielkim wyzwaniem jest promocja katalogu VOD składającego się z powszechnie mniej popularnych filmów w kontekście rywalizacji o widza z gigantami streamingu takimi jak Netflix czy HBO Max.
13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.
Spotkania z cyklu Akcja Edukacja są realizowane w ramach programu „Łódź akademicka, Łódź naukowa 2022”. Projekt jest dofinansowany z budżetu miasta Łodzi w ramach regrantingu przeprowadzonego przez Centrum Opus. Organizatorem jest Fundacja FKA. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.