Filmy 15. FKA
Victoria/ In Bed with Victoria
2016, 97 min
Sekcja: Droga do Złotej Palmy: Justine Triet
film bez polskiej dystrybucji kinowej
Nagrody i selekcje: Cezary 2017 – nominacje w kategoriach: Najlepszy film (Emmanuel Chaumet, Justine Triet), Najlepsza aktorka (Virginie Efira), Najlepszy aktor drugoplanowy (Vincent Lacoste), najlepszy aktor drugoplanowy (Melvil Poupaud), Najlepszy scenariusz oryginalny (Justine Triet)
Reżyseria i scenariusz: Justine Triet
Producent: Emmanuel Chaumet, Claire Trinquet
Obsada: Virginie Efira, Vincent Lacoste, Melvil Poupaud, Laurent Poitrenaux, Emmanuelle Lanfray
Kraj: Francja
Choć międzynarodowy tytuł filmu brzmi bardzo przewrotnie, nie jest tym, czym się wydaje. Victoria faktycznie zaprasza do swojego łóżka. Pytanie, czy warto do niego wejść?
Victoria to kobieta, która z pozoru ma wszystko. Odnosi sukcesy jako prawniczka, jest matką dwójki dzieci, a przy tym wygląda wspaniale. Żyje w chaosie i hałasie cyganerii, fetyszyzowanym przez outsiderów jako ucieleśnienie francuskiego lifestyle’u. Jej życie jest pełne dziwactw, jakich można się spodziewać po francuskich komediach: otaczają ją ekscentrycy, od przyjaciela, który być może zadźgał swoją żonę nożem, po byłego męża, który robi karierę; od mężczyzn, których poznaje w Internecie, po byłego narkomana, który niańczy jej dzieci. Świat wokół Victorii zmienia się jak w kalejdoskopie.
W „Victorii” lekkość w ukazywaniu rozmaitych postaci łączy się z absurdem sytuacji rodem ze współczesnej komedii francuskiej. Nonsens, z którym boryka się bohaterka, jest przedstawiony w dosadny, rzeczowy sposób, który zawsze trzyma widzów w napięciu i prowokuje pytanie: powinniśmy się śmiać czy płakać?
POKAZ STACJONARNY
Zobacz zwiastun: TUTAJ
W MEDIACH:
«Naprawdę chciałam namalować portret kobiety, która jest dość skomplikowana. W „Age of Panic” został on podzielony między postacie żeńskie i męskie. Tym razem pomysł polegał na pokazaniu punktu widzenia silnej kobiety, która upada, eksploduje i odradza się w locie. Z tego pragnienia narodził się film.»
– Fabiena Lemerciera, Cineuropa, przeczytaj wywiad tutaj.
«Nikt nie mówi tu bezpośrednio i nie wspomina o walce płci, ale jasne jest, że Triet ma na myśli tę walkę. Ale zamiast wymyślać heroiczną postać Erin Brockovich, która miała przeciwstawić się systemowi, przedstawia w Victorii omylną, identyfikowalną ludzką postać – rodzaj niechlujnej, spragnionej miłości bohaterki, której większość widzów nawet nie zastanowiłaby się, czy jest mężczyzną».
– Peter Debruge, Variety, przeczytaj recenzję tutaj.
«Zwarty scenariusz, prosta i elegancka mise-en-scène, dobrze wyważony i pomysłowy humor, który oscyluje między delikatnym a zgryźliwym, a momentami zbliża się do parodii (z klasycznymi scenami z sali sądowej), zestawienie gatunków opakowane w przebranie komedii i znaczenie poruszanych w całym tekście tematów społecznych sprawiają, że bogactwo jakości pokazane w „Victorii” rośnie tylko w miarę trwania filmu, gdy już przyzwyczai się do faktu, że ta wyjątkowa postać jest koniec końców zwykłą, nowoczesna kobieta.»
– Fabiena Lemerciera, Cineuropa, przeczytaj recenzję tutaj.
Justine Triet. Justine Triet. Francuska reżyserka, scenarzystka i montażystka. Ukończyła École nationale supérieure des Beaux-Arts. Jej pierwszy pełnometrażowy film „Age of Panic” miał premierę w programie ACID na festiwalu w Cannes w 2013. 10 lat później zdobyła Złotą Palmę za tytuł „Anatomy of the Fall”, jednocześnie stając się trzecią kobietą w historii Cannes, która otrzymała to wyróżnienie. W swojej twórczości, Triet stawia w środku wydarzeń kobietę zmagającą się z codziennymi trudnościami, a tło dla prywatnych dramatów stwarzają uniwersalne dla społeczeństwa francuskiego problemy.
TAGI: film francuski, feminizm, problemy psychiczne, Justine Triet
TRIGGER WARNINGS: używki, zaburzenia psychiczne
Partnerem pokazu filmu „Victorii” jest Instytut Francuski w Warszawie.