Filmy 15. FKA
[KINO Z]
Stebern / Dying
2024, 183 min.
Sekcja: Krytyczne premiery
pokaz przedpremierowy
Nagrody i selekcje: Berlinale 2024 – Srebrny Niedźwiedź w Konkursie Głównym
Reżyseria: Matthias Glasner
Scenariusz: Matthias Glasner
Producent: Matthias Glasner, Ulf Israel, Jan Krüger
Obsada: Lars Eidinger, Corinna Harfouch, Lilith Stangenberg
Kraj: Niemcy
Lissy, Gerd, Tom, Ellen – rodzina Luniesów raz podzielona, w konfrontacji ze śmiercią, jednoczy się ponownie.
Rodzina Luniesów jest nią jedynie na papierze. Siedemdziesięcioletnia Lissy Lunies jest zadowolona, gdy jej z wolna popadający w demencję mąż Gerd, ma w końcu zapewnioną opiekę domową. Ale swoboda jest krótkotrwała: cukrzyca, rak, choroba nerek i sygnały zaniku wzroku jasno wskazują, że i jej nie zostało wiele czasu. W międzyczasie jej syn Tom, który jest dyrygentem, pracuje nad kompozycją „Symfonia o umieraniu” z jego najlepszym przyjacielem Bernardem, który cierpi na depresję. Była dziewczyna Toma Liv chce, aby ten został ojcem zastępczym jej dziecka. Jego siostra Ellen nawiązuje romans z żonatym dentystą, z którym dzieli zamiłowanie do alkoholu. Ale wszystko ma w życiu swoją cenę. W obliczu śmierci, poróżniona rodzina ponownie się jednoczy.
POKAZ STACJONARNY
W mediach:
«W recenzjach i opisach festiwalowych film Glasnera często porównany jest z twórczością Noah Baumbacha. Rzeczywiście, punktów zbieżnych jest wiele. Toksyczne relacje rodzinne, konwencja komediodramatu, soczyste dialogi, wyraziste kreacje aktorskie. Autor „Historii małżeńskiej” nigdy nie był jednak tak bezlitosny jak Glasner – zatrzymywał się kilka kroków wcześniej, nie spisując swoich zagubionych inteligentów na straty.»
— Janek Brzozowski, film.org.pl, czytaj dalej tutaj
Matthias Glasner. Urodzony w 1965 roku reżyser, scenarzysta, producent i muzyk. Swoją karierę rozpoczynał w rodzinnym Hamburgu, gdzie pracował m.in. jako kinooperator. Swój pierwszy film fabularny zrealizował pod koniec lat 80., a na koncie ma zarówno tytuły festiwalowe, jak i produkcje gatunkowe czy seriale. Trzykrotnie gościł w konkursie głównym Berlinale, ostatnio z Symfonią o umieraniu, która jest jego pierwszą kinową fabułą od dekady.
Tagi: psychologiczny, nostalgiczny