Filmy 15. FKA
[KINO Z]
The Substance
2024, 140 min.
Sekcja: Coralie Fargeat
Nagrody i selekcje: Cannes 2024 — Najlepszy Scenariusz; MFF w Monachium — Najlepszy Film Międzynarodowy (nominacja)
Reżyseria: Coralie Fargeat
Scenariusz: Coralie Fargeat
Producent: Tim Bevan, Coralie Fargeat, Eric Fellner
Obsada: Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid
Kraj: Wielka Brytania, USA, Francja
Starzejąca się gwiazda telewizyjnego show doświadcza potwornych konsekwencji zażycia nielegalnego leku, który według dostawcy ma ją zmienić w młodszą, lepszą wersję samej siebie.
Czy marzysz czasem, by stać się lepszą wersją siebie? Tą samą, a jednak doskonalszą pod każdym względem? Spróbuj naszego nowego produktu o nazwie Substancja. Nic już nie będzie takie samo. Dzięki Substancji możesz stworzyć drugą siebie: młodszą, piękniejszą, perfekcyjną. Musisz pamiętać tylko o jednym, by dzielić czas między obie siebie, tę starą i nową. Tydzień dla jednej, tydzień dla drugiej. Idealna równowaga bez żadnych odstępstw. To proste, prawda? Jeśli nie spróbujesz naginać reguł, wszystko będzie dobrze.
W mediach:
«Fasada filmu festiwalowego skrywa za sobą największe hity Davida Cronenberga (fani „Skanerów” będą zachwyceni) oraz finał godny największych osiągnięć Briana De Palmy (tym razem fani „Carrie” znajdą się w siódmym niebie). To wielkie kino przez wielkie „B” i wielkie „Z”.»
— Filip Grzędowski, Immersja, czytaj tutaj
«Coralie Fargeat uwielbia błysk fleszy, tandeciarską scenografię telewizyjnych programów. Nieważne czy jest to studio czy biuro szefa. Wszędzie odkryjemy odpowiednią ilość brokatu, róż, fiolet i czerwień to zdecydowana kolorystyczna dominanta. Sztuczność świata przedstawionego w „The Substance” może przypominać Barbieland u Grety Gerwig, ale jak dążenie do bycia ideałem, do nieskazitelnej perfekcji Barbie kierowało w komediowe rejestry, tak u Fargeat są one zapowiedzią koszmaru.»
— Maciej Niedźwiedzki, film.org.pl, czytaj tutaj
Coralie Fargeat
Francuska reżyserka i scenarzystka. Sławę przyniosła jej debiutancka „Zemsta”, premierowo pokazywana na festiwalu w Sundance. Wśród swoich ulubionych twórców wymienia Johna Carpentera, Davida Cronenberga, Michaela Hanekego czy Davida Lyncha; pozostaje też pod wpływem kina południowokoreańskiego. Jej najnowszym dziełem jest głośna „Substancja”, która tegoroczne Cannes opuściła z nagrodą za najlepszy scenariusz.
Tagi: body horror
Trigger warnings: przemoc