Filmy 15. FKA

Reality

12 / 10 / 2023----------------------18:30
Reality, reż. Tina Satter, 2023

Reality/Reality
2023, 85 min.
Sekcja: Głos krytyków
Miejsce: Kino A, Budynek Aktorski

Nagrody i selekcje: 2023 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie (nominacja do Złotego Niedźwiedzia za najlepszy film, Tina Satter)
Reżyseria:
Tina Satter
Scenariusz: Tina Satter, James Paul Dallas
Producent: Noah Stahl, Brad Becker-Parton, Riva Marker, Greg Nobile
Obsada: Sydney Sweeney, Josh Hamilton, Marchánt Davis
Kraj: USA


Pewnego dnia do pracowniczki rządowej Reality Winner przychodzą agenci FBI z nakazem przeszukania i poważnymi podejrzeniami. Rozpoczyna się gra nerwów, pełen napięcia spektakl, w którym atmosfera zagęszcza się z każdą minut.

Włosy ma spięte w niedbały kok, wzrok wlepiony w monitor. Żółte trampki nie mają sznurówek, a pod białą koszulą prześwituje podkoszulek. 25-letnia Reality Winner (w tej roli gwiazda „Euforii” – Sydney Sweeney) jest młodą tłumaczką, która ma swoją rutynę. Po pracy prowadzi zajęcia jogi, robi zakupy na kolejne dni, sączy mrożoną kawę i publikuje selfie na Insta. W stresowych sytuacjach chroni się humorem. Reality jest pełna sprzeczności. Zauważają to agenci FBI, którzy przeszukują jej dom. Ona jednak zdaje się przejmować bardziej swoim kotem i psem, których stresuje obecność obcych mężczyzn.

„Reality” to długo wyczekiwany portret współczesnej dziewczyny. Dziewczyny, która nie daje się zaszufladkować – jej osobowość nosi w sobie wiele kolorów. Korzysta z różnych wariacji kobiecości, niczym z masek, które naprzemiennie zakłada. Niemal intymne, zamknięte w 90 minutach, spotkanie z Reality to, idąc tropem „Najgorszego człowieka na świecie”, portret współczesnej dziewczyny w wersji 2.0. W tej roli Sydney Sweeney pokazuje, że ma wystarczający talent, by zostać wielką aktorką.

Zobacz zwiastun: TUTAJ.


W MEDIACH:

«„Reality” pokazuje język w działaniu: tyleż jako narzędzie w akcie komunikacji, co jako broń w akcie inwigilacji. Zanim agenci FBI przejdą do sedna, kluczą w kolejnych grzecznościowych frazesach, wymagających odbębnienia procedurach i formalnościach, próbach spoufalenia się i ucieczkach w dygresje. My zaś siedzimy jak na szpilkach, próbując odgadnąć, co jest tu strategią przesłuchania, a co zwykłą komunikacyjną niezręcznością.»
– Jakub Popielecki, Filmweb, czytaj recenzję tutaj.

«To rola, o której mówią wszyscy, a amerykańska gwiazda [Sidney Swinney – przyp. red.] udowadnia, że jest wszechstronną aktorką.»
– Ewa Stępień, Elle, czytaj recenzję tutaj.

Tina Satter. Scenarzystka i reżyserka teatralna i filmowa. Debiutuje filmem fabularnym Reality, adaptacją sztuki teatralnej jej autorstwa „Is This A Room”, która miała premierę na Broadwayu jesienią 2021 roku. Pracując ze swoim zespołem teatralnym Half Straddle, napisała i wyreżyserowała 11 pełnometrażowych sztuk teatralnych oraz serię krótszych przedstawień i prac wideo, które były prezentowane w USA i na arenie międzynarodowej. W 2020 roku otrzymała stypendium Guggenheima.

TAGI: przesłuchanie, kobiety kina, thriller


Newsletter
Polub nas
Partnerzy