Filmy 15. FKA
Les Parapluies de Cherbourg/The Umbrellas of Cherbourg
1964, 92 min
Sekcja: Klasyka krytyka: Jacques Demy
Kino Szkoły Filmowej
pokaz z taśmy 35 mm
Nagrody i selekcje: Festiwal w Cannes 1964 – Złota Palma w kategorii najlepszy film; Technical Grand Prize 1964 – Wyróżnienie w kategoriach technicznych; Nagroda Katolickiego Biura Filmowego (OCIC) 1964 – Najlepszy film
Reżyseria i scenariusz: Jacques Demy
Producent: Mag Bodard (Parc Films), Gilbert de Goldschmidt (Madeleine Films)
Obsada: Catherine Deneuve, Marc Michel, Ellen Farner, Nino Castelnuovo.
Kraj: Francja, RFN
Musical z wyśpiewanymi dialogami mógł być prześmiewczą komedyjką. Jacques Demy umiejętnie zbalansował jednak to, co kiczowate i poważne, ustanawiając tym samym przełom w kinie Francuskiej Nowej Fali.
Listopad 1957. Geneviève wraz z matką, Madame Emery, prowadzą w Cherbourgu butik z parasolkami o nazwie „Les Umbrellas de Cherbourg”. Młoda dziewczyna nieszczęśliwie zakochuje się w mężczyźnie, z którym zostaje rozdzielona w wyniku jego wyjazdu na wojnę do Algierii. Po latach kochankowie odnajdują się. Płomień miłości, który ich łączył, dawno już zgasł. Fabuła filmu na pierwszy rzut oka może wydawać się nieoryginalna, jednak zakończenie filmu przynosi więcej niespodzianek, niż widzowie są sobie w stanie wyobrazić.
„Parasolki z Cherbourga” to pierwszy kolorowy musical, w którym wszystkie dialogi aktorów zostały zastąpione przez piosenki Michela Legranda. Zafascynowany amerykańskim musicalem Jacques Demy stworzył filmową operę pełną muzyki i śpiewu. Film zdobył Złotą Palmę w Cannes i pięć nominacji do Oscara. Okazał się przełomem w karierze Catherine Deneuve. Film na stałe zapisał się w klasyce złotej ery kina Hollywood i do dzisiaj stanowi inspirację dla współczesnych twórców m.in. Damiena Chazelle’a.
POKAZ STACJONARNY
Zobacz zwiastun: TUTAJ
W MEDIACH:
«Innym ważnym zabiegiem była decyzja, by całe „Parasolki…” były śpiewane tak jak w operze. Choć z początku wydaje się to mocno nienaturalne (na przykład gdy Guy śpiewa do klientów w warsztacie samochodowym), z czasem staje się wielką zaletą filmu, umożliwiającą mu zgrabne płynięcie z prądem fabuły. Dzięki temu została przełamana sztuczność gatunku, jakim jest musical. W tym specyficznym mikroświecie śpiew stanowi podstawową formę wypowiedzi, co czyni go zjawiskiem logicznym i naturalnym.»
– Olek Młyński, Film.org.pl, przeczytaj recenzję tutaj.
«Pamiętam swoje niezwykłe wzruszenie filmem „Parasolki z Cherbourga” z bajeczną ścieżką dźwiękową, która uświadomiła mi, że obszary z pogranicza muzyki poważnej i rozrywkowej są niezmiernie atrakcyjne. Pod silnym wpływem Legranda zacząłem iść w kierunku piosenki.»
– Jakub Bożek, Dwutygodnik, przeczytaj wywiad tutaj.
«To, co dostarcza Demy, jest najbardziej poruszającym musicalem filmowym i być może najpełniejszym wyrazem trwającej całą karierę fascynacji splotem prawdziwego życia, przypadku i urzekającej sztuczności kinowej iluzji. Bardziej niż jakikolwiek inny film, jaki znam, „Parasolki…” wpływają na ludzi inaczej na różnych etapach życia.»
– Jim Ridley, The Criterion Collection, przeczytaj recenzję tutaj.
Jacques Demy. Reżyser, scenarzysta, aktor, kompozytor i producent francuski, czołowy przedstawiciel Nowej Fali, uchodzący za odnowiciela formuły filmowego musicalu. Tworzył kino autorskie, rozpoznawalne – barwą, światłem, muzyką i cudowną, magiczną atmosferą. Ogromną popularność i uznanie przyniosły mu „Parasolki z Cherbourga” (1964) uhonorowane Grand Prix na festiwalu canneńskim oraz ich kontynuacja „Panienki z Rochefort” (1967).
TAGI: musical, Cannes, film kolorowy, muzyka filmowa, Francuska Nowa Fala
Sekcja „Klasyka Krytyka: Jacques Demy” realizowana we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie.