Filmy 15. FKA
Les demoiselles de Rochefort/ The Young Girls of Rochefort
1967, 124 min
Sekcja: Klasyka krytyka: Jacques Demy
pokaz z taśmy 35 mm
Pełna Sala na FKA: prelekcja Michała Konarskiego przed pokazem
Nagrody i selekcje: Oscar 1969 – Nominacja w kategorii najlepsza muzyka w musicalu (oryginalna lub adaptowana)
Reżyseria i scenariusz: Jacques Demy
Producent: Gilbert de Goldschmidt (Madeleine Films), Mag Bodard (Parc Films)
Obsada: Catherine Deneuve, Gene Kelly, Danielle Darrieux, Jacques Perrin.
Kraj: Francja
Nie ma wielu tak utalentowanych wizjonerów, jak Demy. W końcu rzadko się zdarza, żeby fasady budynków były przemalowywane do filmu specjalnie pod kolor sukienek…
Dwie młode, urocze i dowcipne siostry bliźniaczki: Delphine i Solange mieszkają we francuskim miasteczku. Są niezwykle uzdolnione artystycznie – Delphine udziela lekcji tańca, a Solange gry na pianinie. Obie kobiety marzą o wielkiej miłości, czekając cały czas na swych książąt z bajki. Do miasteczka Rochefort przybywa kilkoro przyjezdnych, którzy zaczynają przesiadywać w prowadzonej przez matkę sióstr kawiarni. Spotkanie Delphine i Solange z marynarzem Maxencem i pianistą Andym wywoła serię uczuciowych komplikacji.
Jazzowa muzyka Michela Legranda, pastelowe kostiumy i świetnie dobrana obsada zarówno pierwszoplanowa (rolę bliźniaczek grają prawdziwe siostry), jak i drugoplanowa (m.in. Gene Kelly i George Chakiris) sprawiają, że film doskonale oddaje nastrój francuskiego szyku późnych lat 60.
Zobacz zwiastun: TUTAJ
W MEDIACH:
«Krytycy i badacze twórczości Demy’ego podkreślają, że cukierkowa powłoka „Parasolek z Cherbourga” skrywa pod sobą wiele intertekstualnych warstw. Zamiast na samej, dość konwencjonalnej, treści filmu, skupiono się na intelektualnym rozbieraniu go i próbach ulokowania w zrewolucjonizowanej przez Nową Falę rzeczywistości francuskiej kinematografii.»
– Olek Młyński, Film.org.pl, przeczytaj recenzję tutaj.
Jaques Demy. Reżyser, scenarzysta, aktor, kompozytor i producent francuski, czołowy przedstawiciel Nowej Fali, uchodzący za odnowiciela formuły filmowego musicalu. Tworzył kino autorskie, rozpoznawalne – barwą, światłem, muzyką i cudowną, magiczną atmosferą. Ogromną popularność i uznanie przyniosły mu „Parasolki z Cherbourga” (1964) uhonorowane Grand Prix na festiwalu canneńskim oraz ich kontynuacja „Panienki z Rochefort” (1967).
TAGI: musical, Francuska Nowa Fala, Francja, Oscary, klasyka
Sekcja „Klasyka Krytyka: Jacques Demy” realizowana we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie.