Program filmowy

2025, 109 min
Nagrody i selekcje: Berlinale 2025 – Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego scenariusza
Reżyseria: Radu Jude
Obsada: Eszter Tompa, Gabriel Spahiu, Adonis Tanta
Kraj: Rumunia, Brazylia, Szwajcaria, Wielka Brytania, Luksemburg
[POKAZ STACJONARNY]
Film został nakręcony w 10 dni, wyłącznie przy użyciu iPhone’a.
Orsolya pracuje jako komorniczka i ma do rozwiązania sprawę Iona. Mężczyzna jest byłym sportowcem, który popadł w alkoholizm i bezdomność, od dłuższego czasu nie mogąc znaleźć sobie stałego schronienia. Z piwnicy, którą tymczasowo zajmuje, też musi się wynieść, ponieważ w niedługim czasie w tym miejscu powstanie luksusowy hotel Kontinental. Przeprowadzona przez Orsolyę eksmisja ma jednak tragiczne konsekwencje. Wydarzenia te bardzo mocno wpływają na kobietę, pogrążając ją w poważnym kryzysie egzystencjalnym. Orsolya musi się skonfrontować z poczuciem winy oraz z pytaniami o odpowiedzialność jednostki w coraz bardziej opresyjnej, także pod względem ekonomicznym, rzeczywistości.
Radu Jude z charakterystycznymi dla siebie ironią, swadą oraz pełnym absurdów poczuciem humoru tym razem podejmuje temat kryzysu mieszkaniowego, który jest wynikiem postępującego agresywnego kapitalizmu. Wplata w to też problemy związane z nacjonalizmem oraz nierównościami społecznymi.
W mediach:
«”Kontinental ‘25″ jako rodzaj traktatu o tkance miejskiej udał się doskonale: jest mądry i zabawny, choć wnioski z niego płynące wesołe wcale nie są.»
— Adam Kruk, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb
«Jude, oficjalnie, jest geniuszem. Napisze kilka długaśnych dialogów, postawi kamerę, sfilmuje to w wąskim kadrze i działa jak każdy inny jego film. Zabawnie, bezwzględnie, boleśnie. Niewinni są najbardziej winni.»
— Michał Piepiórka, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb
«Wcale nie przeszkadza mi, że Jude mówi wciąż o tym samym. Bo kto jak nie on? Nadal ironiczny, błyskotliwy i niezwykle celny.»
— Daria Sienkiewicz, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb
«Patodeweloperka jako wykładnia nowej moralności, rozpostartej między „jestem tego rzecz jasna świadoma” a „nie mam na to przestrzeni”. Być może najbardziej jadowity film Jude, bo sondujący nie hipokryzję, a nasz zupełnie bezwarunkowy, pierwotny wstyd z jej powodu. Ta jedna scena ze „Stefy interesów”, gdzie Rudolf Höss wymiotuje winą, urasta tu do całego błyskotliwego dzieła.»
— Maciej Roch Satora, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb
«Kontinental ’25 to zarówno dla widzów, jak i samego Jude odpoczynek od ambitnych narracji i złożonych, formalnych zabaw. To film dużo bardziej spontaniczny, chaotyczny i, można by wręcz rzec, niechlujny od ostatnich dzieł reżysera. Oparty na ciągłych dialogach i śmieszno-gorzkich sytuacjach, okraszony amatorską formą. To wreszcie tematyczny freestyle, który łączy to, co Jude serwuje nam od zawsze – krytykę kapitalizmu i wytykanie grzechów rumuńskiej mentalności, na czele z jej biernością i próżnością.»
— Stanisław Sobczyk, Immersja, czytaj całość tutaj
Radu Jude
Rumuński reżyser i scenarzysta. Jeden z najciekawszych twórców współczesnego kina. W 2006 roku zrealizował „Lampę z kapturkiem”, która przeszła do historii jako najczęściej nagradzany rumuński film krótkometrażowy. Stały bywalca festiwalu filmowego w Berlinie, gdzie otrzymał kilka wyróżnień m.in. Srebrnego Niedźwiedzia (Najlepszy reżyser („Aferim!”) i Najlepszy scenariusz („Kontinental ’25”)) czy najważniejszą nagrodę – Złoty Niedźwiedź za „Niefortunny numerek lub szalone porno”.
Tagi: kino rumuńskie, komediodramat, kino europejskie
Sekcja „Rumuński Akapit” jest realizowana we współpracy z Rumuńskim Instytutem Kultury.











