Program filmowy

Franz
2025, 127 min
pokaz przedpremierowy
film otwarcia Festiwalu (obowiązują zaproszenia oraz ograniczona pula miejsc dla osób posiadających karnety – rezerwacja miejsc przez formularz)
Nagrody i selekcje: MFF w Toronto 2025 – udział w sekcji „Prezentacje Specjalne”, FPFF w Gdyni 2025 (Srebrne Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska, Najlepsze zdjęcia, Najlepsza charakteryzacja), Oscary 2026 – polski kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy
Reżyseria: Agnieszka Holland
Obsada: Idan Weiss, Peter Kurth, Jenovéfa Boková, Ivan Trojan, Sandra Korzeniak, Katharina Stark, Sebastian Schwarz, Aaron Friesz,
Kraj: Czechy, Niemcy, Polska, Francja
[POKAZ STACJONARNY]
Polski Kandydat do Oscara 2025!
Franz Kafka – młody człowiek uwięziony w koszmarze biurokratycznej codzienności, przypominającej dzisiejszą rzeczywistość pracowników wielkich korporacji. Wegetarianin z wyboru – zanim stało się to powszechne. Syn despotycznego ojca uwikłany w kruche relacje z kobietami. Pogrążony w egzystencjalnym kryzysie na długo przed tym, kiedy samotność stała się efektem ubocznym mediów społecznościowych. Niezrozumiany, pełen lęków, uciekał w świat ironii, absurdu i wyobraźni, tworząc dzieła, które uczyniły go jednym z najwybitniejszych pisarzy XX wieku.
W mediach:
«Najlepsza Holland od lat. Dynamiczny, ironiczny i kreatywny film o młodości, sztuce i tożsamości. Czuć ducha Radu Jude.)»
— Marcin Prymas, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb
«Roger Lewis wydał niedawno wywrotową i przewrotną biografię Richarda Burtona i Elizabeth Taylor („Erotic Vagrancies”). Jego eklektyczny portret aktorskiej pary składa się z wycinków, opinii, cytatów, plotek, mitów, drobnych faktów, znalezisk, ich filmowych ról, zdrad, pożądań oraz prywatnych tajemnic. Holland – zapewne nieświadomie, choć kto wie – zastosowała dosłownie taki sam zabieg narracyjny w swojej Kafkowskiej polifonii. Jej Franz to składowa otaczającej go niegdyś rzeczywistości. I to jest Kafka, którego wyobrażałem sobie, kiedy czytałem jego listy do Mileny. A przecież to Jesenská napisała niegdyś, że „dwie godziny życia więcej są warte niż dwie strony tekstu”. Śmiem twierdzić, że te dwie godziny „Franza” więcej są warte niż jakiekolwiek dwie strony listów Kafki.»
— Jan Tracz, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb
Agnieszka Holland
Reżyserka i scenarzystka filmowa urodzona w 1948 roku w Warszawie. Od 2020 stoi na czele Europejskiej Akademii Filmowej (wcześniej była przewodniczącą jej zarządu). Absolwentka praskiej FAMU, zadebiutowała „Aktorami prowincjonalnymi”, uhonorowanymi nagrodą FIPRESCI MMF w Cannes (1980). Do jej najbardziej znanych filmów należą „Całkowite zaćmienie” z Leonardo DiCaprio i Davidem Thewilsem, nominowana do Oscara za scenariusz „Europa, Europa”, „Gorzkie żniwa” oraz „W ciemności” (nominacje do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny). Formatowała i realizowała poszczególne odcinki kilku znaczących i nagradzanych serii telewizyjnych w USA (m.in. „The Wire”, „Treme”, „The Killing”, „House of Cards”). W ostatniej dekadzie wyreżyserowała m.in. „Pokot”, „Szarlatana” i „Obywatela Jonesa”. Jej poprzedni film ,,Zielona Granica” wzbudził wiele kontrowersji i stał się początkiem dyskusji na temat relacji sztuki oraz polityki. Jej najnowszy film ,,Franz Kafka” jest tegorocznym polskim kandydatem do Oscara.
Tagi: Oscar, biografia, literatura










