Filmy 15. FKA
Peau d’âne/ Donkey Skin
1970, 89 min
Sekcja: Klasyka krytyka: Jacques Demy
Kino Kinematograf
Nagrody i selekcje: CEC Award 1972 – wygrana w kategorii najlepszy film dziecięcy
Reżyseria i scenariusz: Jacques Demy
Producent: Philippe Dussart, Michel Choquet, Mag Bodard (Parc Films)
Obsada: Catherine Deneuve, Jacques Perrin, Delphine Seyrig, Jean Marais.
Kraj: Francja
Ekscentryczna i cudownie dziwaczna baśń muzyczna, zaadaptowana na podstawie tytułowej opowieści Charlesa Perraulta opublikowanej w 1694 roku, szybko zyskała status kultowej.
Historia księżniczki, która zamiast małżeństwa i życia w królestwie wybiera… oślą skórę! Błękitny Król obiecuje swojej umierającej żonie, że ponownie poślubi wyłącznie kogoś piękniejszego i inteligentniejszego od niej. Bardzo kreatywna i w przewrotny sposób ukazana komedia pomyłek sprawia, że ostatecznie córka władcy musi prosić o pomoc swoją Wróżkę Chrzestną, by nie paść ofiarą jego niecnych zamierzeń. Jest jeden mały haczyk – księżniczka musi przywdziać oślą skórę.
Film o psychodelicznych i popowych kolorach, wspaniałej muzyce Michela Legranda i dzikiej mieszance stylu Ludwika XIV oraz wystawnych hollywoodzkich sukni balowych. „Księżniczka w oślej skórze” jest seansem zabawnym, anachronicznym i ani trochę transgresywnym. Odwrócona do góry nogami bajka z piosenkami Michela Legranda, tworzy namacalny świat fantazji, który balansuje na granicy między powagą a satyrą.
POKAZ STACJONARNY
Zobacz zwiastun: TUTAJ
W MEDIACH:
«Magia „Księżniczki w oślej skórze” polega na tym, że działa zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, a przy każdym nowym obejrzeniu możesz odkryć rzeczy, które wcześniej przegapiłeś.»
– Anne-Katrin Titze, Eye for film przeczytaj recenzję tutaj.
«Demy odwołuje się zatem do gatunku baśni, aby z jednej strony zakwestionować prefabrykowane marzenia, które wzmacniały burżuazyjne ideały lat 50. Poprzez „Księżniczkę w oślej skórze” udowadnia, że zwyczajowe spełnienie marzeń (małżeństwo z księciem) nie zawsze wygląda tak samo, a nie każda bajka kończy się „i żyli długo i szczęśliwie”.
– Anne E. Duggan, The Criterion Collection, przeczytaj recenzję tutaj.
Jaques Demy. Reżyser, scenarzysta, aktor, kompozytor i producent francuski, czołowy przedstawiciel Nowej Fali, uchodzący za odnowiciela formuły filmowego musicalu. Tworzył kino autorskie, rozpoznawalne – barwą, światłem, muzyką i cudowną, magiczną atmosferą. Ogromną popularność i uznanie przyniosły mu „Parasolki z Cherbourga” (1964) uhonorowane Grand Prix na festiwalu canneńskim oraz ich kontynuacja „Panienki z Rochefort” (1967).
TAGI: film familijny, adaptacja, film kostiumowy
TRIGGER WARNINGS: zwierzęta
Sekcja „Klasyka Krytyka: Jacques Demy” realizowana we współpracy z Instytutem Francuskim w Warszawie.