Filmy 15. FKA
[KINO SZKOŁY FILMOWEJ]
Dahomey
2024, 68 min.
Sekcja: Krytycze premiery
pokaz przedpremierowy
prelekcja Mateusza Demskiego
Nagrody i selekcje: Berlinale 2024 – Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu w Konkursie Głównym
Reżyseria: Mati Diop
Scenariusz: Mati Diop
Producent: Mati Diop, Eve Robin, Judith Lou Lévy, Ama Ampadu
Obsada: Gildas Adannou, Habib Ahandessi, Joséa Guedje, Imelda Batamoussi
Kraj: Francja, Senegal
Powrót do domu zza światów.
Film o powrocie 26 zrabowanych skarbów z paryskiego Musée du Quai Branly (muzeum sztuki kultur pozaeuropejskich) do zachodnioafrykańskiego Królestwa Dahomeju, czyli od 1975 roku Beninu. W minimalistycznym, lirycznym, a jednocześnie politycznym manifeście reżyser dokumentu stawia pytania, czy i jak Benińczycy mogą rozliczyć się z kolonialną przeszłością. Małgorzata Sadowak, dyrektorka artystyczna Festiwalu Nowe Horyzonty, uważa film za lekcję polityki historycznej w najlepszym wydaniu, a jury Festiwalu Filmowego w Berlinie przyznało reżyserowi główną nagrodę Złotego Niedźwiedzia.
POKAZ STACJONARNY
Drugi seans filmu odbędzie się na Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu w ramach sieci współpracy pod nazwą Łódzki Festiwal Filmowy.
W mediach:
«Co kształtuje tożsamość państwa? Jak zdefiniować byt tak efemeryczny jak „dusza narodu”? W końcu – jaką wagę wobec całości dziedzictwa kulturowego mają zabytki i pomniki dawnej wielkości? I czy powinny być istotniejsze niż puste brzuchy dzieci głodujących na prowincji? Mati Diop te wszystkie dylematy, a także wiele ponad nie, porusza w swoim zwięzłym – ledwie szećdziesięciosiedmiominutowym Dahomey, najkrótszym w historii pełnym metrażu nagrodzonym Złotym Niedźwiedziem.»
— Marcin Prymas, Pełna Sala, czytaj całość tutaj
«Uważne sprawozdanie z przesuwania posągów i przesuwania narracji. Bez robienia chryi, eleganckie, zwyczajnie poruszające»
— Igor Kierkosz, recenzja kapsułkowa na portalu Filmweb
Mati Diop. Urodzona w 1982 roku aktorka i reżyserka mieszkająca i pracująca w Paryżu, znana m.in. z ról w filmach Claire Denis („35 kieliszków rumu”, „Niewierna”). Wielokrotna laureatka nagród za swoje krótkie metraże, jeden z nich rozwinęła w pełnometrażową fabułę – zrealizowany w 2019 roku dramat o afrykańskiej migracji „Atlantyk” zdobył Grand Prix w Cannes. Na ostatnim festiwalu w Berlinie zdobyła Złotego Niedźwiedzia za dokument „Dahomej” poruszający temat postkolonialnych rozliczeń i rabowania dzieł sztuki.
Tagi: dokument, mistycyzm