Filmy 15. FKA

4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni

26 / 10 / 2024----------------------19:30
[MUZEUM KINEMATOGRAFII]

4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile / 4 Months, 3 Weeks and 2 Days
2007, 103 min.
Sekcja: Rumuński akapit

Nagrody i selekcje: Cannes 2007 – Złota Palma, EFA 2007 – Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Złote Globy 2008 – Najlepszy Film Nieanglojęzyczny (nominacja), Cezary 2008 – Najlepszy Film Zagraniczny (nominacja)
Reżyseria: Cristian Mungiu
Scenariusz: Cristian Mungiu
Producent: Alex Teodorescu, Oleg Mutu, Cristian Mungiu
Obsada: Adi Carauleanu, Luminita Gheorghiu, Vlad Ivanov
Kraj: Rumunia, Belgia

Jeden z najważniejszych filmów Rumuńskiej Nowej Fali. Wielka historia końca komunizmu w kameralnej odsłonie.

Schyłkowe lata komunizmu w Rumunii. Ponurzy ludzie, nieoświetlone, opustoszałe, zimowe ulice, szarość i wszechobecna brzydota. Nic, co dawałoby choć odrobinę nadziei na zmianę, na lepsze, kolorowe, bardziej radosne życie. W takich realiach żyją i studiują przyjaciółki Otilia i Găbiţă, dla których, mimo wszystko, życie ma jeszcze posmak przygody i oczekiwania na spełnienie marzeń. Do czasu jednak, kiedy Găbiţă dowiaduje się, że jest w ciąży. 

Opowiadający o czasach komunizmu film przede wszystkim skupia się na ludziach. Kontekst historyczny jest tu ważny i znaczący, ale stanowi tło dla pokazania zmagań dwóch młodych kobiet z rzeczywistością, własnymi emocjami i moralnością. W karkołomnym, wydawałoby się, połączeniu filmu dokumentalnego i thrillera reżyser przekazał prawdę o doświadczeniach i uczuciach w rzeczywistości, odmawiającej prawa do szczerości i ludzkich odruchów. Długie ujęcia pozwalają dojrzeć i wybrzmieć narastającym emocjom.


W Mediach:

«Mungiu pokazał upokorzenia dwóch kobiet, ale w tle jest też totalitaryzm i tamten czas – smutnych, szarych ludzi na ulicy, ordynarnych recepcjonistek w hotelu, strachu, ingerencji państwa w prywatne życie obywateli. Znakomity obraz. Prosty i wstrząsający.»
— Barbara Hollender, „Rzeczpospolita”

«Praktycznie przez cały czas trwania projekcji mamy odczucie bacznej obserwacji, oceny, którym poddana była każda ludzka aktywność, każdy gest i emocje.»
— Patrick Z. McGavin, „Review Emanuel Levy” 

«Ten film, opowiedziany w estetyce dokumentu, z precyzją thrillera, został zrobiony nie po to, żeby krytykować komunizm. (…) Wartość filmu Mungiu polega na tym, że pozostajemy w pełnej solidarności z bohaterką, Otilią. Ta dziewczyna, pomagając koleżance, zaczyna sobie uświadamiać, jak wygląda jej własne życie. Mała tragedia, która staje się udziałem obu dziewcząt, wymaga zabicia w sobie uczuć, aby pod koniec dnia móc przejść nad wszystkim do porządku dziennego. (…) Canneński zachwyt nad filmem rumuńskim każe zastanowić się nad tym, czego najbardziej brakuje naszemu kinu na drodze do wybitności. Odwagi? Ale także empatii. Skupienia się na postaci bohatera. Solidarności z nim aż do końca.»
— Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”

Cristian Mungiu. Urodził się w 1968 roku w Iasi, w Rumunii. Studiował anglistykę na Uniwersytecie w Iasi oraz reżyserię filmową w Szkole Filmowej w Bukareszcie. Pracował jako nauczyciel i dziennikarz prasowy, radiowy i telewizyjny aż do 1994 roku. Podczas studiów filmowych pracował jako asystent reżysera przy zagranicznych produkcjach kręconych w Rumunii. Po ukończeniu studiów w 1998 roku zrobił kilka krótkometrażowych filmów. Jego pierwszy film długometrażowy „Occident” miał premierę na przeglądzie Director’s Fortnight w Cannes w 2002 roku, został również wyróżniony na kilku festiwalach. W 2003 r. Cristian Mungiu był współzałożycielem Mobra Films. W 2007 roku miała miejsce premiera filmu „4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni”, który trwale zapisał go w panteonie twórców europejskiego kina. Do jego najnowszych osiągnięć należą „Za wzgórzami”, „Egzamin” czy „Prześwietlenie”.

Tagi: kino społeczne, kino historyczne, Rumuńska Nowa Fala, Złota Palma
Trigger Warnings: przemoc seksualna

Sekcja „Rumuński Akapit” jest realizowana we współpracy z Rumuńskim Instytutem Kultury.

Newsletter
Polub nas
Partnerzy