O tym będziemy rozmawiać!
Punktami kulminacyjnymi jubileuszowej 15. edycji Festiwalu Kamera Akcja będą dyskusje, które w tym roku będą dotyczyły najbardziej palących problemów, jakie stoją dziś przed branżą filmową i będą skupione wokół trzech haseł: „wrażliwość” o cenzurze, cancel culture i nostalgii; „prime-time” o polskim rynku seriali oraz „sieć” – o zależnościach w branży filmowej (szczególnie między twórcami, krytykami i festiwalami).
PRIME TIME o rynku seriali
25 października 2024 (piątek), godz. 15:00 – 16:30
Prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna
SIEĆ o zależnościach w branży filmowej
26 październik 2024 (sobota), godz. 15:00 – 16:30
Prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna
WRAŻLIWOŚĆ o cenzurze i nostalgii
27 październik 2024 (niedziela), godz. 15:00 – 16:30
Prowadzący: Michał Pabiś-Orzeszyna
PRIME TIME
Rynek serialowy w Polsce to mieszanka gatunków: od paradokumentów jak „Lombard. Życie pod zastaw” i codziennych seriali typu „Na Wspólnej” po nagradzane produkcje jak „1670” czy „Kruk”. Coraz większą popularność zdobywają reality show, tworzone (czy na pewno?) bez scenariusza. Na ustach branży są binge’owane produkcje pojawiające się w streamingach, a zapomina się o niemal trzech milionach codziennych widzów „M jak Miłość”, który utrzymuje wysoką oglądalność od dwudziestu czterech lat. Kulisy produkcji dziennych seriali przypominają fabrykę: headwriter, kilkuosobowy zespół od drabinek, ekipa odpowiedzialna za dialogi – mimo to, pojawiają się autorskie perełki jak „39 i pół” czy „The Office PL”. Scenarzyści są pod ciągłą presją – „jesteś tak dobry, jak twój ostatni projekt.”- słyszą na każdym kroku. A może bardziej aktualne jest stare branżowe powiedzenie: „to nie musi być dobre, to musi być w terminie”? Czy to rynek narzuca za szybkie tempo? Branża serialowa rozwija się błyskawicznie. Netflix, HBO, Disney+ i Amazon Prime produkują dziesiątki nowych tytułów rocznie, a widzowie są rozproszeni i coraz trudniej nadawcom dotrzeć do docelowego odbiorcy. Ilość nowych reality show prezentowanych w prime time szokuje, a coraz dynamiczniej rozwija się rynek mikro-seriali produkowanych w Chinach. To coś więcej niż rozmowa o trendach – to refleksja nad zmianami w konsumpcji treści. W czasach nadprodukcji, gdy widzowie są bombardowani tytułami, pozostaje pytanie: czy jest jeszcze miejsce na coś, co naprawdę nas zaskoczy i zatrzyma naszą uwagę do ostatniego odcinka? O przyszłości rynku seriali Michał Pabiś-Orzeszyna porozmawia z producentami i scenarzystami czołowych polskich produkcji.
SIEĆ
Czy festiwale filmowe to jeszcze filmy? Czy to tylko czerwone dywany i pościg za liczbą zaproszonych gwiazd? Czy twórcy zostali zepchnięci na margines i ograniczeni do krótkiego „błysku na ściance”? A może to jednak wielka sieć kontaktów, trampolina do promocji i kolejny level w karierze? Rynek audiowizualny to ekosystem i łańcuch zależności, który do sprawnego funkcjonowania potrzebuje zarówno soft, jak i hard money. Bez finansowania ani producent, ani twórcy nie będą mieć pracy. Czy festiwale filmowe są skutecznym narzędziem biznesowym i miejscem pozyskiwania inwestorów? Jakie znaczenie dla dystrybutorów, agentów sprzedaży, a przede wszystkim dla widzów ma obecność polskich filmów na festiwalach i przeglądach? Jaka jest w tym wszystkim rola krytyków filmowych? Współczesna nadpodaż powoduje, że rola krytyka filmowego wzrasta i staje się on drogowskazem dla kinomanów, a ich pozytywna opinia może podnieść wartość filmu niczym frekwencja kinowa czy festiwalowa statuetka. Obecny krajobraz kinematografii stawia przed nami nowe wyzwania, ale i możliwości odkrywania ciekawych narracji oraz świeżych pomysłów. Jak znaleźć balans – oglądać wszystko czy specjalizować się w niszach? Co jeszcze nas fascynuje w kinematografii? O tym porozmawiają z Michałem Pabisiem-Orzeszyną eksperci: krytyk filmowy Miłosz Stelmach, producentka Joanna Szymańska, dyrektorka FPFF w Gdyni Joanna Łapińska.
WRAŻLIWOŚĆ
Współczesny odbiorca oczekuje zmian. To co kiedyś było akceptowane lub ignorowane, dziś wydaje się nie do wybaczenia. Do debat i rozmów przebiły się emancypacyjne głosy mniejszości. Ruch #MeToo zmienił krajobraz rozmowy o sztuce filmowej, która częstokroć powstawaje kosztem czyjegoś cierpienia. Teraz nadchodzi czas na zmiany, rozliczenia i nowy poziom odpowiedzialności twórczej. Porozmawiamy o tym, jak działa mechanizm cancel culture. Czy stoi za nim chęć życia w lepszym, sprawiedliwym świecie, czy to wykalkulowana gra rynkowa? Jak na krajobraz branży audiowizualnej wpływa programowe uwrażliwienie, nowe odczytanie dzieł kultury? Spójrzmy oczami nowego pokolenia na klasyki kina. Jak to przekłada się na produkcję? Czy „sensitivity reading” to zabijanie filmów czy seriali poprzez poprawność polityczną? Czy cenzura jest realnym zagrożeniem w przypadku interesujących, ale kontrowersyjnych tematów? Co z dziełami osób genialnych, których grzechy bulwersują? Nowe odczytania filmów czy seriali pozwalają spojrzeć z dystansu na przeszłość. Czy są zarazem wywracaniem do góry nogami tego, co zastane? Czy to już walka pokoleń, czy może nowa, lepsza rzeczywistość? O tym z filmoznawcą Michałem Pabisiem-Orzeszyną porozmawiają m.in. dziennikarka Maja Głogowska czy Mateusz Witkowski współtwórca Podcastex – podcast o latach 90. i 00.
15. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 24 do 27.10.2024 w Łodzi oraz od 14 do 23.10.2024 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Głównymi partnerami festiwalu są Monopolis i Szkoła Filmowa w Łodzi. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”. Karnety w atrakcyjnych cenach w sprzedaży tylko do 10 października 2024 r.