Najlepsze etiudy i animacje. Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight rozstrzygnięty

Uroczysta gala zamknięcia 16. Festiwalu Kamera Akcja przyniosła ogłoszenie wyników Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight, promującego młodych twórców i twórczynie filmów krótkometrażowych z całego świata.

fot. Agnieszka Cytacka

W tym roku o nagrody walczyły produkcje m.in. z Polski, Korei Południowej, Singapuru, Indonezji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, a ich autorzy reprezentowali najważniejsze szkoły filmowe. Jury Główne w składzie: Jacek Cygan, Izabela Wierzbińska i Tomasz Żygo przyznało Nagrodę Główną filmowi „Taty nie ma” w reżyserii Jana Saczka (Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego). Jury doceniło „poruszającą i dojrzałą opowieść o dorastaniu w cieniu odpowiedzialności”, chwaląc film za autentyzm i emocjonalną prawdę. 

Uzasadnienie: Nagrodę główną otrzymuje poruszająca i dojrzała opowieść o dorastaniu w cieniu odpowiedzialności, która w subtelny sposób ukazuje, jak dzieci zmuszone są przejąć role dorosłych. Film zachwyca autentycznością i niezwykłą dojrzałością młodych aktorów, którzy z empatią i humorem oddają trudne emocje codzienności. Twórcy stworzyli piękną, pełną nadziei historię, która pokazuje, że miłość i siła rodzinnych więzi potrafią przetrwać wszystko.

Wyróżnienie otrzymał film „Nibylandex” w reżyserii Agaty Kapuścińskiej (Warszawska Szkoła Filmowa) – błyskotliwa, formalnie dopracowana historia o dojrzewaniu do wolności i odkrywaniu siebie. Do laureatki powędrowała dodatkowo nagroda od -soundmaking-.

Uzasadnienie: Wyróżnienie otrzymuje film, który z wyczuciem i błyskotliwością opowiada o dojrzewaniu do wolności – tej od własnych lęków i cudzych opowieści. Doskonałe kreacje aktorskie nadają historii niepokojącą prawdę i ciepło jednocześnie. To dojrzałe, formalnie dopracowane kino, które umiejętnie prowadzi widza przez labirynt rodzinnych zależności i wewnętrznej przemiany.

W kategorii animacji Nagrodę Główną zdobył film „Basen albo śmierć złotej rybki” w reżyserii Darii Kopiec (Marmolada Films), który zachwycił jury dojrzałością wizualną i metaforyczną opowieścią o emocjach dziecka w świecie dorosłych oczekiwań. 

Uzasadnienie: Nagrodę główną w konkursie animowanych filmów krótkometrażowych otrzymuje film, który w sposób niezwykle sugestywny przypomina nam o tym że dziecko jest samodzielnym podmiotem, a nie jedynie obiektem oczekiwań dorosłych. Dzięki wizualnemu rozmachowi oraz zręcznemu użyciu małych gestów i mowy ciała, reżyserka w mistrzowski sposób wydobywa całą paletę emocji tkwiących we wnętrzu młodej dziewczynki i ostrzega, że ich dławienie w metaforycznym basenie może mieć destrukcyjny wpływ nie tylko na jej dzieciństwo, ale również całe dorosłe życie.

fot. Agnieszka Cytacka

Wyróżnienie powędrowało do „My Wonderful Life” reżyserki Calleen Koh – przewrotnej i pełnej czułości historii o macierzyństwie.

Uzasadnienie: Wyróżniamy film, który pokazuje, jak wieloma językami można opowiadać o trudach codzienności. O macierzyństwie mówi przewrotnie i niekonwencjonalnie, a przy tym pozostaje uważną, empatyczną obserwacją. Z jaskrawych, odważnych, chwilami groteskowych środków formalnych twórcy wydobywają czułość – bez emocjonalnej manipulacji i bez stawiania pomników. To krótka forma, która porusza najuczciwiej.

Swoje werdykty ogłosiły również młodzieżowe i akademickie składy jurorskie. Jury Młodych, złożone z laureatów Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej, nagrodziło „Fish and Chips” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego (Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego), doceniając niekonwencjonalny sposób opowiadania o rodzinnych relacjach. 

Uzasadnienie: Za niekonwencjonalne przedstawienie rodzinnych relacji osadzone w ciekawie zaprezentowanym świecie. Film nie tylko ukazuje braterską zazdrość, lecz również przedstawia głębię psychologiczną dwójki bohaterów wychowywanych w rodzinie dawno pozbawionej domowego ciepła. Mimo lekkiego charakteru historii dostrzec w niej możemy wiele życiowych dramatów i nieprzepracowanych kompleksów. Całość spaja bogata warstwa wizualna i techniczna — scenografia oraz kolorystyka przenoszą widza w świat małomiasteczkowych osiedli, a przyjemny w odbiorze montaż nie pozwala ani na chwilę oderwać się od ekranu.

fot. Agnieszka Cytacka

Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego przyznało swoją nagrodę filmowi „Taty nie ma”, które swój werdykt uzasadniło tak:

Uzasadnienie: Dla filmu, który na długo zostaje z widzem, który na długo zostaje z widzem. Wyróżnia się wiarygodnym przedstawieniem perspektywy młodych ludzi oraz zaskakującym prowadzeniem historii. Za empatyczne podejście do postaci, zgłębienie ich psychologii oraz intymność w realizacji, nagrodę Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight otrzymuje film Taty nie ma w reżyserii Jana Saczka.

fot. Agnieszka Cytacka

Natomiast Jury Młodzieżowe wyróżniło „Nibylandex” za humor, lekkość i emocjonalną szczerość.

Uzasadnienie: Jako jury młodzieżowe wybraliśmy film, który odznaczył się dla nas wyjątkową lekkością i humorem, a jednocześnie w umiejętny sposób przekazał trudną historię o odkrywaniu rodzinnych tajemnicy. Reżyserka dzięki zastosowaniu polskich kodów kulturowych wywołuje zróżnicowane emocje od śmiechu po wzruszenie. Jej uniwersalna opowieść o relacjach, stracie i wybaczeniu na pewno nie pozostawia widza obojętnym. Film w sposób nieoczywisty i niezwykle odświeżający ukazuje drogę ku dorosłości. Z delikatnością i szczerością pokazuje, że dojrzewanie jest procesem wybaczania, akceptacji straty oraz niedoskonałości u tych, których kochamy.  

fot. Agnieszka Cytacka

W głosowaniu publiczności natomiast zwyciężył film „Lift Lady” w reżyserii Mateusza Modzelewskiego, który zdobył największe uznanie widzów festiwalu. Wszystkim laureatom oraz wyróżnionym serdecznie gratulujemy!


16. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 23 do 26.10.2025 w Łodzi oraz od 15 do 26.10.2025 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi oraz współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Głównymi partnerami festiwalu są Monopolis, Szkoła Filmowa w Łodzi i Muzeum Kinematografii. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”. Przegląd kina węgierskiego podczas festiwalu realizowany jest ze środków Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.

29 / 10 / 2025
Newsletter
Polub nas
Partnerzy