Najlepsze etiudy i animacje. Międzynarodowy Konkurs Authors Spotlight rozstrzygnięty
Uroczysta gala zamknięcia 16. Festiwalu Kamera Akcja przyniosła ogłoszenie wyników Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight, promującego młodych twórców i twórczynie filmów krótkometrażowych z całego świata.

W tym roku o nagrody walczyły produkcje m.in. z Polski, Korei Południowej, Singapuru, Indonezji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, a ich autorzy reprezentowali najważniejsze szkoły filmowe. Jury Główne w składzie: Jacek Cygan, Izabela Wierzbińska i Tomasz Żygo przyznało Nagrodę Główną filmowi „Taty nie ma” w reżyserii Jana Saczka (Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego). Jury doceniło „poruszającą i dojrzałą opowieść o dorastaniu w cieniu odpowiedzialności”, chwaląc film za autentyzm i emocjonalną prawdę.
Uzasadnienie: Nagrodę główną otrzymuje poruszająca i dojrzała opowieść o dorastaniu w cieniu odpowiedzialności, która w subtelny sposób ukazuje, jak dzieci zmuszone są przejąć role dorosłych. Film zachwyca autentycznością i niezwykłą dojrzałością młodych aktorów, którzy z empatią i humorem oddają trudne emocje codzienności. Twórcy stworzyli piękną, pełną nadziei historię, która pokazuje, że miłość i siła rodzinnych więzi potrafią przetrwać wszystko.
Wyróżnienie otrzymał film „Nibylandex” w reżyserii Agaty Kapuścińskiej (Warszawska Szkoła Filmowa) – błyskotliwa, formalnie dopracowana historia o dojrzewaniu do wolności i odkrywaniu siebie. Do laureatki powędrowała dodatkowo nagroda od -soundmaking-.
Uzasadnienie: Wyróżnienie otrzymuje film, który z wyczuciem i błyskotliwością opowiada o dojrzewaniu do wolności – tej od własnych lęków i cudzych opowieści. Doskonałe kreacje aktorskie nadają historii niepokojącą prawdę i ciepło jednocześnie. To dojrzałe, formalnie dopracowane kino, które umiejętnie prowadzi widza przez labirynt rodzinnych zależności i wewnętrznej przemiany.
W kategorii animacji Nagrodę Główną zdobył film „Basen albo śmierć złotej rybki” w reżyserii Darii Kopiec (Marmolada Films), który zachwycił jury dojrzałością wizualną i metaforyczną opowieścią o emocjach dziecka w świecie dorosłych oczekiwań.
Uzasadnienie: Nagrodę główną w konkursie animowanych filmów krótkometrażowych otrzymuje film, który w sposób niezwykle sugestywny przypomina nam o tym że dziecko jest samodzielnym podmiotem, a nie jedynie obiektem oczekiwań dorosłych. Dzięki wizualnemu rozmachowi oraz zręcznemu użyciu małych gestów i mowy ciała, reżyserka w mistrzowski sposób wydobywa całą paletę emocji tkwiących we wnętrzu młodej dziewczynki i ostrzega, że ich dławienie w metaforycznym basenie może mieć destrukcyjny wpływ nie tylko na jej dzieciństwo, ale również całe dorosłe życie.

Wyróżnienie powędrowało do „My Wonderful Life” reżyserki Calleen Koh – przewrotnej i pełnej czułości historii o macierzyństwie.
Uzasadnienie: Wyróżniamy film, który pokazuje, jak wieloma językami można opowiadać o trudach codzienności. O macierzyństwie mówi przewrotnie i niekonwencjonalnie, a przy tym pozostaje uważną, empatyczną obserwacją. Z jaskrawych, odważnych, chwilami groteskowych środków formalnych twórcy wydobywają czułość – bez emocjonalnej manipulacji i bez stawiania pomników. To krótka forma, która porusza najuczciwiej.
Swoje werdykty ogłosiły również młodzieżowe i akademickie składy jurorskie. Jury Młodych, złożone z laureatów Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej, nagrodziło „Fish and Chips” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego (Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego), doceniając niekonwencjonalny sposób opowiadania o rodzinnych relacjach.
Uzasadnienie: Za niekonwencjonalne przedstawienie rodzinnych relacji osadzone w ciekawie zaprezentowanym świecie. Film nie tylko ukazuje braterską zazdrość, lecz również przedstawia głębię psychologiczną dwójki bohaterów wychowywanych w rodzinie dawno pozbawionej domowego ciepła. Mimo lekkiego charakteru historii dostrzec w niej możemy wiele życiowych dramatów i nieprzepracowanych kompleksów. Całość spaja bogata warstwa wizualna i techniczna — scenografia oraz kolorystyka przenoszą widza w świat małomiasteczkowych osiedli, a przyjemny w odbiorze montaż nie pozwala ani na chwilę oderwać się od ekranu.

Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego przyznało swoją nagrodę filmowi „Taty nie ma”, które swój werdykt uzasadniło tak:
Uzasadnienie: Dla filmu, który na długo zostaje z widzem, który na długo zostaje z widzem. Wyróżnia się wiarygodnym przedstawieniem perspektywy młodych ludzi oraz zaskakującym prowadzeniem historii. Za empatyczne podejście do postaci, zgłębienie ich psychologii oraz intymność w realizacji, nagrodę Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight otrzymuje film Taty nie ma w reżyserii Jana Saczka.

Natomiast Jury Młodzieżowe wyróżniło „Nibylandex” za humor, lekkość i emocjonalną szczerość.
Uzasadnienie: Jako jury młodzieżowe wybraliśmy film, który odznaczył się dla nas wyjątkową lekkością i humorem, a jednocześnie w umiejętny sposób przekazał trudną historię o odkrywaniu rodzinnych tajemnicy. Reżyserka dzięki zastosowaniu polskich kodów kulturowych wywołuje zróżnicowane emocje od śmiechu po wzruszenie. Jej uniwersalna opowieść o relacjach, stracie i wybaczeniu na pewno nie pozostawia widza obojętnym. Film w sposób nieoczywisty i niezwykle odświeżający ukazuje drogę ku dorosłości. Z delikatnością i szczerością pokazuje, że dojrzewanie jest procesem wybaczania, akceptacji straty oraz niedoskonałości u tych, których kochamy.

W głosowaniu publiczności natomiast zwyciężył film „Lift Lady” w reżyserii Mateusza Modzelewskiego, który zdobył największe uznanie widzów festiwalu. Wszystkim laureatom oraz wyróżnionym serdecznie gratulujemy!
16. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 23 do 26.10.2025 w Łodzi oraz od 15 do 26.10.2025 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi oraz współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Głównymi partnerami festiwalu są Monopolis, Szkoła Filmowa w Łodzi i Muzeum Kinematografii. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”. Przegląd kina węgierskiego podczas festiwalu realizowany jest ze środków Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.








