Goście

Goście wydarzenia Mickiewicz filmowy. Echa „Ballad i romansów” w polskim kinie


SIOSTRY BUI

Julia Bui Ngoc
Reżyserka, choreografka, artystka wizualna. Ukończyła ASP w Warszawie na Wydziale Rzeźby. Swoją wrażliwość artystyczną rozwinęła w pracowni multimedialnej profesora Grzegorza Kowalskiego oraz w OPT „Gardzienice” (udzielając się także jako choreografka). Występowała i prowadziła warsztaty dla grup krajowych i zagranicznych. Wraz z siostrą tworzą duet artystyczny Siostry Bui, reżyserując teledyski, wideoarty, performance, spektakle i filmy krótkometrażowe. Jest absolwentką Warszawskiej Szkoły Filmowej reżyserii filmowej, od 2016r. jest wykładowczynią na tejże uczelni. Jej autorskie teledyski w sumie obejrzało ponad 15 milionów osób, współpracowała m.in. z EMI Music, Sony Music, Warner Music Grup czy Universal Music. Jej autorska etiuda filmowa „Świtezianka” zdobyła ponad 23 nagród na całym świecie, obecnie to pozycja filmowa proponowana w podręcznikach dla 7 klas podstawowych języka polskiego. W 2020 ukończyła kurs reżyserii w Szkole Wajdy, oraz zakończyła development filmu „Ballady i romanse” dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Mai Bui Ngoc
Magister inżynier architekt, reżyser filmowy, operator kamery. Ukończyła architekturę na Politechnice Warszawskiej. Absolwentka Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Wielokrotna mistrzyni Francji w sztukach walki (kung-fu wu-shu). Pracowała jako architekt we Francji i w Irlandii. W Polsce prowadzi autorską pracownię architektoniczną Bui Pędowska Architekci. Jej prace zdobyły liczne nagrody i wyróżnienia w konkursach architektonicznych. Zajmuje się również filmem i sztuką. Współzałożycielka (wraz z Julią Bui Ngoc) duetu Siostry Bui. Prace artystyczne Sióstr Bui były wystawiane w Polsce i za granicą, m. in. w Centrum Sztuki Współczesnej, w muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz w Prague Quadrennial. Siostry są autorkami kilkunastu prac audiowizualnych (wideo-artów, teledysków, filmów krótkometrażowych), licznie nagradzanych w Polsce i na świecie. Ostatni film „Świtezianka” został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność i doceniony na międzynarodowych festiwalach.

Wokół „Świtezianki ”. Spotkanie z siostrami Bui


PATRYCJA CHUSZCZ
Dziennikarka radiowa i doktorantka w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Publikowała m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Ekranach”, „Kalejdoskopie”, „Vege” i „Zoophilologice”. Pracuje w Meloradiu.

Wokół „Świtezianki ”. Spotkanie z siostrami Bui


MARTA CHYLIŃSKA
Od pięciu lat jest współautorką kanału Drugi Seans, na którym omawia nowości filmowe i serialowe, próbując odczytać głębsze znaczenia tekstów kultury i ich konteksty. Jako współtwórczyni stowarzyszenia Słowo i Film tworzyła serie edukacyjne online o współczesnym polskim kinie „Kanon kina polskiego po ’89” oraz „Młoda szkoła”. Możecie usłyszeć ją w sobotniej audycji filmowej Drugi Seans w Radiu Łódź.

Filmowe jednorożce – o rzadkich przypadkach animacji w polskim live action
Demon – polski horror romantyczny


MALWINA CZAJKA
Absolwentka filmoznawstwa (UŁ) i politologii (UO), twórczyni i dyrektorka Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja w Łodzi. Od 2021 roku dyrektorka artystyczna Festiwalu Script Fiesta. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Łódzkim, w Warszawskiej Szkole Filmowej i w Liceum Filmowym. Przez sześć lat programerka Kina Szkoły Filmowej w Łodzi. Pracowała jako managerka studia dźwiękowego TOYA Studios czy kierowniczka Kina Charlie w Łodzi. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019 i 2020) za projekty upowszechniające wiedzę na temat sound designu w filmie.

Dźwięki natury i przestrzeni. Rozmowa o twórczości Grzegorza Królikiewicza z sound designerem filmu „Drzewa”


ALICJA GÓRSKA
Kulturoznawczyni, krytyczka filmowa i literacka, publicystka, doktorantka. Od kilku lat usiłuje skończyć dysertację o modelach krytyki filmowej wobec przemian dyskursu krytycznofilmowego w Polsce. Założycielka i autorka bloga krytyk.com.pl. Amatorka wszelakich tekstów kultury – od kina klasy B do perełek z Sundance, od młodzieżowego fantasy do Prousta.

Mickiewicz oglądałby Wiedźmina


MAŁGORZATA JAKUBOWSKA
Filmoznawczyni, profesor UŁ (Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych). W kręgu jej zainteresowań pozostaje filozofia – jako myśl niepokorna i forma odczuwania. Publikuje eseje i książki z zakresu teorii i filozofii kina, metod analizy filmu i filmowej narracji: Teoria kina Gillesa Deleuze’a, Kraków 2003, Żeglowanie po filmie, Kraków 2006, Laboratorium czasu. Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa, Łódź 2010, Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa, Łódź 2013. Kocha kino i żeglowanie – zarówno po gorących morzach (ukochane wyspy Tonga, Sycylia, Karaiby), jak i zimnych (Arktyka, Spitsbergen).

Has Romantyczny. Ballada i romans


JUSTYNA JAWORSKA
Dr hab., kulturoznawczyni. Pracuje w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej UW, gdzie prowadzi (między innymi) zajęcia z Historii Kultury XIX wieku. Interesuje się też polskim kinem, historią obyczaju, mody, konsumeryzmu. Autorka dwóch książek: Cywilizacja „Przekroju”. Misja obyczajowa w magazynie ilustrowanym (2008) znalazła się w finale Nagrody Literackiej Gdynia, a Piękne widoki, panowie, stąd macie. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu (2019) zostały wyróżnione Nagrodą im. Bolesława Michałka i Nagrodą Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Justyna Jaworska jest też redaktorką działu dramaturgii polskiej w miesięczniku „Dialog”.

Spotkanie wokół książki „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990”


KAMIL JĘDRASIAK
Asystent na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego zajmujący się związkami gier, kina i innych mediów, a także szeroko rozumianą kulturą graczy. Stopień doktora uzyskał po napisaniu dysertacji pod tytułem: „Gracz jako model uczestnika współczesnej kultury”. Aca-geek – badacz i fan. Miłośnik popkultury i awangardy. Wieloletni szef działu filmowego polter.pl. Twórca i koordynator projektu eduGRAcja. Współautor strony krytyk.com.pl. Współpracował również m.in. z redakcjami: „Kino”, „Ińskie Point”, „BOLD Magazine”, „Atraktor”, „Kwartalnik Filmowy”, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, „Powidoki”, duzeka.pl. Autor (wspólnie z Alicją Górską i Edytą Janiak) publikacji „Śmierć krytyka. Kultura uczestnictwa a przemiany krytyki XX i XXI wieku” (2022).

Mickiewicz oglądałby Wiedźmina


MARTA KASPRZAK
Doktorantka w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą zjawisku konstruowania filmowego portretu Paryża we współczesnym kinie głównego nurtu (a prywatnie – pasjonatka filmów spod znaku qualité française). Autorka artykułów naukowych drukowanych m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Panoptikum” i „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”. Jest związana zawodowo z Centralnym Gabinetem Edukacji Filmowej w Pałacu Młodzieży im. Juliana Tuwima w Łodzi. Współrealizatorka (a czasem koordynatorka) projektów kulturalnych, twórczyni materiałów metodycznych i edukacyjnych wydawanych przez Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”.

Między Balladą a wideoklipem. Przypadek „Świtezianki”


KAJA KLIMEK
Edukatorka, tłumaczka, krytyczka filmowa i popkulturowa, absolwentka dziennikarstwa i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Nieustannie dyskutuje o filmach – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i SWPS, i co najważniejsze: z dzieciakami i młodzieżą w ramach programów edukacji filmowej Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. Prowadzi program Seriaale w TVN Fabuła oraz Warsztat Filmowy w Red Carpet TV. W internecie działa jako Kajutex.

Debiut w filmie a w literaturze. Krytyczki rozmawiają.


PIOTR KNOP
Operator dźwięku związany z Wytwórnią Filmów Fabularnych w Łodzi i Toya Studios. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Współpracował przy zgraniu dźwięku m.in. do „Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego. Pracował jako reżyser dźwięku i był odpowiedzialny za jego zgranie w filmie „Polaków portret własny”. Jest laureatem nagrody Romford w kategorii najlepszy dźwięk za film „Bikini blue”, a także Orła w kategorii Najlepszy Dźwięk za rok 2008 za film „Mała Moskwa”.

Dźwięki natury i przestrzeni. Rozmowa o twórczości Grzegorza Królikiewicza z sound designerem filmu „Drzewa”


NATALIA KRÓLIKOWSKA
Dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, animatorka kultury, krytyczka literacka, wykładowczyni i kierowniczka Biblioteki Wolność.

Debiut w filmie a w literaturze. Krytyczki rozmawiają.


MACIEJ KUJAWSKI
Student filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Interesuje go przede wszystkim kino gatunkowe i popularne, choć nie tylko. Miłośnik westernu, filmu noir, horroru, filmów gangsterskich, samurajskich i o sztukach walki. Z przyjemnością odkrywa historię kina polskiego, włoskiego, amerykańskiego i japońskiego. Jego przygoda z kinem zaczęła się wraz z otrzymaniem kolekcji filmów Alfreda Hitchcocka na DVD. Wciąż jednym z jego ulubionych filmów jest „Psychoza” z 1960 roku. Uwielbia mieć własne zdanie i dyskutować na przeróżne tematy. Oprócz uprawiania kinofilii, amatorsko fotografuje przyrodę, czyta klasyczne powieści, kolekcjonuje i gra w gry planszowe.

Podcast „Groza a romantyczność”


JOANNA ŁUNIEWICZ
Filmoznawczyni i edukatorka filmowa, absolwentka etnografii i filozofii na UMK oraz filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Krytyczka filmowa, specjalizuje się w zagadnieniach związanych z kostiumem oraz aktorstwem filmowym. Stale współpracuje z czasopismem „EKRANy”, gdzie obecnie prowadzi rubrykę „Pod podszewką”, rozbierając na czynniki pierwsze kultowe filmowe stylizacje. Wieloletnia prelegentka i gospodyni Akademii 50+ w Kinie Agrafka w Krakowie oraz autorskiego programu edukacyjnego Kino z Klasą. Zafascynowana słowiańskimi bestiariuszami, w wolnym czasie zgłębia wiedzę o różnicach pomiędzy mamuną a babą jagodową i uczy się, jakie pytania wolno zadawać Babie Jadze.

Mickiewicz oglądałby Wiedźmina


MARCIN MARON
Filmoznawca, fotografik, z wykształcenia operator filmowy. Absolwent Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi; doktor habilitowany nauk humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Adiunkt na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie, gdzie wykłada fotografię i historię filmu. Autor książek: „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990” (Lublin 2019 – nagroda Komitetu Nauk o Sztuce PAN 2020 r.), „Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła” (z opracowaniem biograficznym A.M. Leśniewskiej-Zagrodzkiej, Łódź 2019), „Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa” (Kraków 2010, nominacja do nagrody im. B. Michałka miesięcznika KINO 2011). Współautor książki poświęconej operatorowi filmowemu Jerzemu Lipmanowi („Zdjęcia – Jerzy Lipman”, Warszawa 2005, red. T. Lubelski). Jest jednym z wykładowców Akademii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF oraz Filmotekę Narodową. Należy do Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami (od 2019 roku w radzie programowej). Interesuje się zwłaszcza kinem polskim, kinem autorskim oraz związkami literatury, filozofii i filmu. Zajmuje się fotografią.

Spotkanie wokół książki „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990”


ADAM MICKIEWICZ
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych twórców literackich, znany głównie z poezji, publicysta, tłumacz, filozof, nauczyciel akademicki. Urodził się na wileńszczyźnie w 1798 roku. Założyciel Towarzystwa Filomatycznego, a także członek Stowarzyszenia Filaretów i Promienistów. Działacz niepodległościowy. Publikował m.in. na łamach „Tygodnika Wileńskiego” czy paryskiej „Trybuny ludu”. Jego „Ballady i romanse” uznawane są za dzieło przełomowe. Pełne zapożyczeń z wierzeń słowiańskich i opowiadań ludowych, odznaczają się śmiałym wprowadzeniem romantyzmu do rodzimej literatury.

Autor „Ballad i romansów”


MARCIN RADOMSKI
Dziennikarz i krytyk filmowy. Doktor nauk humanistycznych Instytutu Sztuki PAN. Publikuje m.in. na łamach weekendowej „Rzeczpospolitej”, „Magazynu Filmowego”, „Newsweeka”, a także w portalach Onet.pl, WP.pl, Kultura Liberalna. Współpracuje z festiwalami filmowymi i zajmuje się edukacją filmową. Prowadzi autorski kanał na YouTubie – KINOrozmowa, gdzie rozmawia z aktorami i reżyserami.

KINOrozmowa Marcin Radomski z Jagodą Szelc o „Wieża. Jasny dzień”


MICHAŁ MILLER
Absolwent filologii angielskiej ze specjalizacją kultury amerykańskiej, kiedyś filmowiec-amator, dzisiaj tylko amator – kina, muzyki, popkultury. Kolekcjoner nośników fizycznych. Pisał o kinie gatunkowym dla portali Horror Online i Mortal. Współprowadzi fanpage i bloga Totalny Brak Kultury oraz podkast POPtok.

„Krakowskie potwory”, czyli POPtok na tropie Ballad i romansów


ADAM SOŁTYS
Student filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Długoletni miłośnik kina grozy, o którym prowadzi podcast. Oprócz tego lubi kino azjatyckie (szczególnie to z Korei Południowej) oraz animacje. Gra w gry, prowadzi sesje w papierowe RPG, montuje wideo, piecze i gotuje. Okazjonalnie czyta mangi i komiksy. Uwielbia słuchać muzyki, kiedyś głównie metalowej, obecnie wszystkiego, co wpadnie mu w ucho. Jest fanatykiem Fantastycznego Pana Lisa i nie znosi filmów Zanussiego.

Podcast „Groza a romantyczność”


MAŁGORZATA STASIAK
Doktor nauk o sztuce, absolwentka politologii i filmoznawstwa. Wykłada na wydziale montażu w Szkole Filmowej w Łodzi. Pisze, opowiada i uczy o kinie: prowadzi warsztaty dla młodzieży, spotkania z artystami, współtworzy edukacyjne audycje i cykle filmowe. Zajmuje się także teorią filmu, historią kina powszechnego oraz kostiumem. W latach 2010–2012 współtworzyła audycje radiowe dotyczące kina autorskiego. Współpracowała z magazynami „Kino” i „FilmPRO”.

Interpretacja filmu – warsztaty dziennikarsko-filmowe


fot. Sonia Szóstak

JAGODA SZELC
Polska reżyserka i scenarzystka filmowa. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi. Stypendystka Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach. Jej wielkim debiutem był film „Wieża. Jasny dzień”, nagrodzony m.in. Złotym Lwem. Wcześniej zrealizowała, aż 10 krótkometrażowych etiud fabularnych i dokumentalnych, w których podejmowała bardzo różnorodne tematy. Podejmowała w nich problematykę m.in. imigrantek, żałoby po stracie bliskiej osoby czy dorastania. „Monument” z 2018 (wielki hit 9. FKA) zachwycił publiczność swoją bezkompromisowością.

KINOrozmowa Marcin Radomski z Jagodą Szelc o „Wieża. Jasny dzień”


MAREK SZCZEPAŃSKI
Za dnia analityk biznesowy, po południu zaś entuzjasta kina i gier, kolekcjoner komiksów, fan kultury skandynawskiej i amator fotografii analogowej. Życie zawodowe zaczął od dziennikarstwa radiowego i choć później pracował w wielu różnych miejscach, to właśnie film i dobre towarzystwo przyciągnęły go z powrotem przed mikrofon. Współtworzy podkast POPtok i pisze dla Totalnego Braku Kultury.

„Krakowskie potwory”, czyli POPtok na tropie Ballad i romansów


MATEUSZ ŻEBROWSKI
Krytyk filmowy, współautor wideobloga Drugi Seans. Współtwórca stowarzyszenia Słowo i Film, w ramach którego realizował projekty edukacyjne Kanon Kina Polskiego po ’89 i Młoda Szkoła – o polskich reżyserach-debiutantach z ostatnich lat. Regularnie pisze do Kina i Czasu Kultury. Co sobotę mówi o filmach w Radiu Łódź. Wierny fan Felliniego. Wśród dzieł X muzy szuka magicznych i baśniowych perspektyw.

Filmowe jednorożce – o rzadkich przypadkach animacji w polskim live action
Demon – polski horror romantyczny


KAMILA ŻYTO
Adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej. Wykłada na UŁ oraz na Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2010 roku opublikowała książkę „Strategie labiryntowe w filmie fikcji” (Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego), w 2017 „Film noir i kino braci Coen”. W kręgu jej zainteresowań znajduje się: kino polskie (ze szczególnym uwzględnieniem wątków związanych z wizerunkami Żydów i relacjami polsko-żydowskimi oraz twórczości Roberta Glińskiego), kino amerykańskie (kino noir, zarówno klasyczne, hollywoodzkie z lat czterdziestych i pięćdziesiątych, jak i współczesne filmy neo-noir) oraz kino świata hiszpańskojęzycznego (głównie twórczość Carlosa Saury czy Juana Antonio Bardema z okresu późnego frankizmu i transformacji). Prywatnie jest wielbicielką literatury pięknej i podróży.

Film i poezja. Związki niezalegalizowane albo związki nielegalne


Dofinansowanie

Newsletter
Polub nas
Partnerzy