Klasyka krytyka pod patronatem Instytutu Francuskiego
Wyjątkowe miejsce w harmonogramie łódzkiego Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja (13-16 października) zajmuje Klasyka krytyka – sekcja, w której zostanie zaprezentowanych pięć filmów ikonicznych dla Francuskiej Nowej Fali w reżyserii François Truffaut oraz niedawno zmarłego Jeana-Luca Godarda. To wybór tytułów, które powinien poznać każdy kinoman! Na projekcje w ramach Klasyki krytyka organizatorzy zapraszają wspólnie z Instytutem Francuskim w Warszawie.
Trudno sobie wyobrazić, jak wyglądałoby kino bez przewrotu nowofalowego. Przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych był początkiem wyjątkowego okresu w historii filmu. To właśnie wtedy kamery trafiły w ręce krytyków i teoretyków z „Cahiers du cinéma”, a cały świat zwrócił się ku Francji. Obok takich ikon, jak Agnès Varda czy Alain Resnais, pojawili się Jean-Luc Godard i François Truffaut, którzy przez długie lata kształtowali wyobraźnię kinofili. 13. Festiwal Kamera Akcja i sekcja Klasyka krytyka to niepowtarzalna okazja do zanurzenia się w świat mistrzów i powrotu do czasów, w których myśl teoretyczna i praktyczna działały ramię w ramię. To także niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć kultowe filmy na sali kinowej.
Debiut François Truffaut – „400 batów” z 1959 roku to jeden z kamieni milowych kinematografii. Reżyserowi przyniósł nagrodę w Cannes, a światu historię paryskiego dwunastolatka wyrażoną nieprawdopodobnym talentem Jean-Pierre Léauda. Rok 1962 to kolejny sukces Truffaut za sprawą produkcji „Jules i Jim” – przewrotnego filmu historyczno-romantycznego, w którym uwieczniony został jeden z najbardziej niezapomnianych trójkątów miłosnych w historii kina.
Późniejsze dzieła twórcy „Amerykańskiej nocy” dziś nikną wobec osiągnięć jego nowofalowego okresu, jednak niemądrze jest omijać powstałe wówczas tytuły. Trzymający w napięciu „Aby do niedzieli” to hołd dla Alfreda Hitchcocka, mentora Truffauta, bohatera jego słynnego wywiadu-rzeki „Hitchcock/Truffaut”. Z kolei „Ostatnie metro” z 1980 roku zostało nagrodzone aż dziesięcioma Cezarami. Osadzony w trudnych realiach II wojny światowej melodramat, w którym teatralna scena jest schronieniem przed grozą wojny. W głównych rolach Catherine Deneuve („Wstręt”, „Piękność dnia”, „Tańcząc w ciemnościach”) oraz Gérard Depardieu („Danton”, „Cyrano de Bergerac”, „Człowiek w żelaznej masce”).
Niedawno zmarły Jean-Luc Godard to ikona nie tylko Francuskiej Nowej Fali, ale kina francuskiego, a nawet europejskiego w ogóle. Jego niesłabnąca pozycja w Panteonie kina to efekt całego życia poświęconego rozwojowi języka X muzy. Niepowtarzalnym powrotem do twórczości tego niepokornego, a w swoim czasie nawet kontrowersyjnego reżysera będzie seans „Szalonego Piotrusia” z 1965. To jeden z największych klasyków, w którym nawiązania do historii sztuki idą w parze z brawurowym i pełnym energii kinem drogi. W rolach głównych Jean-Paul Belmondo („Szpicel”, „Do utraty tchu”) oraz muza Godarda – Anna Karina („Żyć własnym życiem”, “Alphaville”).
Pokazy w ramach sekcji Klasyka krytyka odbywa się w przepięknej sali Muzeum Kinematografii oraz w Szkole Filmowej w Łodzi.
Przeczytaj pełne opisy filmów tutaj.
13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.