GOŚCIE 12. FKA

Goście 12. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

MATEUSZ ADAMCZYK

Sound designer, współzałożyciel studia Soundmaking, w którym powstał dźwięk do filmów takich jak: „Cześć, Tereska”, „Rezerwat”, „Papusza” czy „Jeż Jerzy”, „Jestem mordercą”, „Serce miłości” i „Legiony”. Dźwięk do „Wojny polsko-ruskiej” nagrodzony został w Gdyni oraz Orłem. Brał udział w realizacji dźwięku na planie „Raportu Pileckiego” oraz współtworzył dźwięk do serialu AXN „Rysa”. Filmy ze sferą audialną ze studia Soundmaking są prezentowane w Konkursie Głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: „Komar” Filipa Jana Rymszy, „Wszystkie nasze strachy” Łukasza Rondudy, „Najmro” Mateusza Rakowicza.

Jury Główne Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

fot. Waldemar Pranckiewicz

BEATA BARTECKA

Kuratorka i redaktorka publikacji związanych ze sztuką i dizajnem. Scenarzystka, która wraz z reżyserką Moniką Kotecką od 2018 roku pracuje nad filmem dokumentalnym „Zaraza” (prod. Centrala Film).

Uczestniczka: Found footage. Webinarium WFO

MARZENA BOMANOWSKA

Kulturoznawczyni, dziennikarka, redaktorka przez ponad dwie dekady związana z „Gazetą Wyborczą”. Od 2015 dyrektor Muzeum Kinematografii w Łodzi. Autorka książki „7 rozmów o Katarzynie Kobro”, współredagowała także m.in. publikacje „Powidoki/afterimages. Szkoła filmowa w Łodzi”, „Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej” i „W kręgu neoawangardy – Warsztat Formy Filmowej”.

Jury Krytyków Konkursu Krytyk Pisze

KATARZYNA BOROWIECKA

Dziennikarka radiowa i telewizyjna. Przez wiele lat pracowała w Programie Trzecim Polskiego Radia, gdzie m.in. prowadziła własny program „ABC Popkultury”. W Canal+ przeprowadzała rozmowy o kinie z twórcami oraz krytykami w programie „Aktualności Filmowe+” gdzie gościła m.in. Andrew Scotta, Sławomira Idziaka czy Sally Potter. Obecnie zajmuje się prowadzeniem własnej audycji w Radiu 357.

Gościni dyskusji: Co tu się kręci? Biopic w natarciu

EWA BRODZKA

Reżyserka obsady, II reżyserka, kierowniczka produkcji. Współpracowała z Romanem Polańskim przy „Pianiście”, Volkerem Schlöndorffem przy „Strajku”. Wieloletnia współpracowniczka Andrzeja Wajdy przy takich filmach, jak „Katyń”, „Tatarak”, „Wałęsa. Człowiek z nadziei” czy „Powidoki”. Dobierała obsadę do „Wiedźmina”, „Miasta 44″ i „Ikara. Legendy Mietka Kosza”. Jej najnowszymi produkcjami w roli reżyserki obsady są „Chłopi” Doroty Kobieli i serial „Chyłka”.

Gościni dyskusji: Uszanowanko. O szacunku w branży filmowej

fot. Pola Błasik

OLGA CHAJDAS

Reżyserka filmowa, teatralna i telewizyjna. Za debiut filmowy „Nina” otrzymała nagrodę Big Screen na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie oraz Złoty Pazur – główną nagrodę konkursu Inne Spojrzenie na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Seriale, które reżyserowała to między innymi „1983″ (dwa odcinki) czy „Wataha” (cztery odcinki). Współtworzyła również projekt Netflixa „Erotica 2022″ (nowela „Nocna zmiana”). Jej najnowsza produkcja „IMAGO” została nagrodzona na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie nagrodą Eurimages Co-Production Development Award oraz w Cannes w Konkursie ScripTeast 2019.

Uczestniczka panelu Must see. Power speeche kobiet filmu

DIANA DĄBROWSKA

Filmoznawczyni związana z Łodzią Filmową, animatorka kultury, organizatorka imprez filmowych i festiwali, specjalistka od włoskiego kina, współredaktorka publikacji „Włoskie kino po 1980 roku” (Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2018). W maju 2015 roku była jedną z organizatorek wystawy, będącej hołdem dla myśli Umberto Eco. W listopadzie 2017 roku sprowadziła do Polski, a następnie poprowadziła spotkanie z Dario Argento. Również w 2017 roku otrzymała Nagrodę im. Leopolda Staffa za promocję włoskiej kultury w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kina.

Jury Główne Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

fot. Mirosław Trembecki

MACIEJ DRYGAS

Reżyser filmowy i radiowy, scenarzysta, producent, profesor Szkoły Filmowej w Łodzi. Po ukończeniu w 1981 r. wydziału reżyserii Instytutu Kinematografii w Moskwie (WGIK) asystent Krzysztofa Zanussiego i Krzysztofa Kieślowskiego. Zdobywca wielu prestiżowych nagród m.in. Europejskiej Akademii Filmowej za najlepszy film dokumentalny w Europie w 1991 r. za „Usłyszcie mój krzyk” oraz Prix Italia za dokument radiowy pt. „Testament”. Filmy i słuchowiska radiowe Macieja J. Drygasa emitowane były w stacjach telewizyjnych i radiowych w Europie, Kanadzie, Japonii, Południowej Afryce, Brazylii i Australii.

Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO

AGNIESZKA ELBANOWSKA

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, Roma Tre University oraz Szkoły Wajdy. W 2021 roku uzyskała tytuł doktorski w Szkole Filmowej w Łodzi. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Autorka wielokrotnie nagradzanych w Polsce i zagranicą filmów dokumentalnych. Jej krótkie metraże, jak fabuła „Relax” i dokumenty „Niewiadoma Henryka Fasta”, „Pierwszy Polak na Marsie” czy „Polonez” znalazły uznanie zarówno u jurorów, jak i u publiczności, przynosząc szereg nagród na polskich i międzynarodowych festiwalach. „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny” to pełnometrażowy debiut reżyserki, który realizuje w Studiu Munka SFP.

Uczestniczka spotkania Must see. Power speeche kobiet filmu

MONIKA GŁOWACKA

Kierownik Wydziału Łódź Film Commission w EC1 Łódź – Miasto Kultury, któremu podlega Łódzki Fundusz Filmowy. Reprezentantka Komisji w organizacjach branżowych m.in: AFCI (Międzynarodowe Stowarzyszenie Komisarzy Filmowych), CineRegio – organizacji zrzeszającej europejskie fundusze filmowe, Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych, w której od 2020 r. zasiada w Prezydium oraz przewodniczy sekcji Regionalnych Funduszy Filmowych i sekcji Seriali. Dzięki zaangażowaniu w prace grupy Green Regio, Łódź podpisała w 2020 r. manifest, mający na celu zwiększenie świadomości na temat ograniczania negatywnego wpływu produkcji filmowej na środowisko. Inicjatorka i koordynatorka prac grupy „Porozumienie na rzecz zielonej produkcji audiowizualnej – Film dla klimatu”, którą tworzą przedstawiciele polskiego rynku audiowizualnego.

Prowadząca warsztaty: Green filming. Webinarium Łódź Film Commission
Jury Twórczyń Konkursu Krytyk Pisze

MARTYNA GONCIARZ

Studentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Członkini Koła Naukowego Filmoznawców UŁ, w którym w ramach projektu „Koło Kina” prowadzi podcast o kinematografii czechosłowackiej zatytułowany „Owoce rajskich filmów spożywamy”. Jest także członkinią Grupy Badawczej Polska Animacja.

Prelegentka: Pejzaże współczesnej Ameryki – sekcja Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego

MATEUSZ GOŁĘBIOWSKI

Człowiek na tyle stary, że uczestniczył w narodzinach kolektywu VHS Hell i po dziś dzień jest jego szalonym stryjem. Przez wiele lat ciężko pracował na miano Człowieka Suchara. Odznaczony w tej kategorii 3 razy. Dużo gra, o czym zdarza mu się nawet pisać. Jeśli chcecie go spotkać, znajdziecie go najprawdopodobniej w jakimś pubie z piwem craftowym, kiedy to gryzmoli coś w jednym ze swoich szkicowników. Z jakiegoś powodu upodobał sobie japoński jazz.

Lektor na wydarzeniu VHS Hell

MIKOŁAJ GÓRALIK

Filmoznawca specjalizujący się w kinie czeskim, doktorat poświęcił czeskiej komedii. Dziennikarskie szlify zdobywał w łódzkiej redakcji Gazety Wyborczej, publikował m.in. na łamach czasopism „Ekrany”, „Kultura Liberalna” i „Apparatus”. Współpracował z festiwalami: Kino na Granicy, Człowiek w Zagrożeniu oraz Forum Kina Europejskiego Cinergia. Obecnie pracuje jako kurator serwisu VOD DAFilms. Autor bloga „Praski łącznik”.

Jury Główne Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

ŁUKASZ GRZEGORZEK

Reżyser, scenarzysta, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW. Zadebiutował pełnometrażowym filmem fabularnym „Kamper”, który zdobył nagrodę dla najlepszego debiutu na festiwalu Raindance w 2016 roku. Jego drugim pełnym metrażem była „Córka trenera”. Najnowszy film reżysera: „Moje wspaniałe życie” zakwalifikował się do Konkursu Głównego na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Gość spotkania: Moje wspaniałe życie. Q&A: o produkcji z reżyserem i producentką

NATALIA GRZEGORZEK

Producentka filmowa, prezeska Koskino, absolwentka Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych UW i kursu DOK PRO w Szkole Wajdy. Producentka filmów fabularnych „Kamper”, „Córka trenera” oraz najnowszego filmu w reżyserii Łukasza Grzegorzka „Moje wspaniałe życie”, a także polska producentka „Kawek na drodze” w reż. Olmo Omerzu (czeski kandydat do Oscara z 2018 roku).

Gościni spotkania: Moje wspaniałe życie. Q&A: o produkcji z reżyserem i producentką

MARTYNA HARLAND

Autorka projektu Filmoterapia.pl, psycholożka i wykładowczyni Uniwersytetu SWPS, dziennikarka zajmująca się kulturą (Zwierciadło, magazyn „Odlot” Katarzyny Janowskiej, Newsweek, Onet). Prowadzi rubrykę filmoterapeutyczną w magazynie „Sens”, gdzie co miesiąc rozmawia o aktualnych premierach filmowych z Grażyną Torbicką. Tworzy także spotkania „Filmoterapii z Sensem”. Kiedyś współtworzyła programy telewizyjne takie jak „Kocham Kino” w TVP2 czy „Hala Odlotów” w TVP Kultura.

Prowadząca spotkanie z Magnusem von Hornem

ODIE HENDERSON

Krytyk związanych z portalem RogerEbert.com. Prowadzi blogi Big Media Vandalism i Tales of Odienary Madness. Pisanie o filmach łączy z pracą jako programista. Zna 19 języków programowania i jak sam mówi w wywiadach – ma wrażenie, że pisanie kodu wpływa na to, w jaki sposób pisze o filmach. Miłośnik kina noir, musicali, blaxploitation oraz kina klasy B. W 2013 roku zaprogramował sekcję filmów na OFF Camerze w Krakowie.

Gość warsztatu: Amerykańskie pióro: Odie Henderson w rozmowie z Michałem Oleszczykiem 

MAGNUS VON HORN

Absolwent i wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi. Zadebiutował w 2015 roku filmem „Intruz”, który otrzymał nominację do Złotej Kamery – nagrody dla najlepszego debiutu podczas festiwalu w Cannes. Jest także zdobywcą nagród dla najlepszego reżysera i scenarzysty na festiwalu w Gdyni (2016). W 2020 powrócił jako reżyser znajdującego się w prestiżowej selekcji 73. Festiwalu Filmowego w Cannes „Sweat”, filmu współprodukowanego przez łódzkie studio Lava Films.

Reżyser filmu ,,Sweat”

BŁAŻEJ HRAPKOWICZ

Prezenter telewizyjny i radiowy, krytyk filmowy, konferansjer. Gospodarz programu „Kino Mówi” w Ale kino+. Prowadzi audycję „Hrapkowidz” w radiowej Czwórce. Dyrektor programowy Stowarzyszenia FILMFORUM. Dyrektor festiwalu CINEMAFORUM w Warszawie. Współpracuje ze stacją Canal+ i wieloma festiwalami filmowymi. Współautor książek poświęconych twórczości Terry’ego Gilliama, Davida Cronenberga, Davida Lyncha i Kazimierza Kutza, a także anglojęzycznej publikacji dotyczącej kina Europy Środkowo-Wschodniej („Eastern Promises”). Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) i Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Laureat Grand Prix Konkursu im. Krzysztofa Mętraka. Pięciokrotnie nominowany do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Prowadzący spotkanie Filmoznawca-filmowiec: Anna Kazejak
Prowadzący spotkanie Krótkie filmy na świecie. Q&A z twórcami filmów z Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

KAMIL JĘDRASIAK

Asystent na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego zajmujący się związkami gier, kina i innych mediów, a także szeroko rozumianą kulturą graczy. Stopień doktora uzyskał po napisaniu dysertacji pod tytułem: „Gracz jako model uczestnika współczesnej kultury”. Aca-geek – badacz i fan. Miłośnik popkultury i awangardy. Wieloletni szef działu filmowego polter.pl. Twórca i koordynator projektu eduGRAcja. Współautor strony krytyk.com.pl. Współpracował również m.in. z redakcjami: „Kino”, „Ińskie Point”, „BOLD Magazine”, „Atraktor”, „Kwartalnik Filmowy”, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, „Powidoki”, duzeka.pl.

Prowadzący wydarzenie: Wykład o filmach interaktywnych

MAGDALENA JUSZCZYK

Dziennikarka radiowa i telewizyjna, autorka programu „Kino w roli głównej” w RMF Classic. Wieloletnie doświadczenie radiowe zdobywała w Radiu Jazz, Radiu PiN i w Dwójce Polskiego Radia. Przez sześć lat tworzyła w Telewizji Kino Polska autorski „Program obowiązkowy”, nominowany do Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w 2017 r. Współpracowała także z TVP Kultura i Canal+.

Prowadząca spotkanie po filmie „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

SŁAWEK KALWINEK

Wieloletni wykładowca na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi Inicjator Koła Naukowego Doktorantów Szkoły filmowej w Łodzi – Warsztatu Nowych Mediów. Autor wielu reportaży radiowych, z których wiele zostało uhonorowanych nagrodami (m.in wyróżnieniem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich oraz Programu Trzeciego Polskiego Radia). Zrealizował kilkadziesiąt programów i filmów dla TVP, Polsatu, TVN i TV TOYA. Współpracował z wieloma uznanymi artystami, między innymi Joanną Rajkowską, Robertem Glińskim, Marią Zmarz Koczanowicz, Cezarym Bodzianowskim, Zbigniewem Brzozą. Ważną częścią jego działalności twórczej są nowe formy narracji takie jak m.in. gry internetowe czy transmisje LIVE do internetu. Od 2019 roku pełni funkcję wiceprezesa Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi.

Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO

JERZY KAPUŚCIŃSKI

Producent filmowy. Od lipca 2016 roku jest dyrektorem artystycznym Studia Munka, działającego przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Przez lata związany z TVP, jako wieloletni szef redakcji artystycznej i kulturalnej TVP 2, współtworzył TVP Kultura. W latach 2008-2011 dyrektor Studia Filmowego „Kadr”. Producent takich filmów jak: Rewers”, Sala Samobójców”, Jesteś Bogiem”, Cicha Noc” czy Sala Samobójców. Hejter.”

Gość dyskusji: Co tu się kręci? Biopic w natarciu

KRYSTYNA KANTOR

Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego oraz Szkoły Filmowej w Łodzi. Ukończyła m.in. warsztaty MAIA Workshops oraz ACE Training Days. Pracowała jako kierownik produkcji filmów krótkometrażowych oraz reklamowych. Przez kilka lat związana z festiwalami filmowymi Kamera Akcja i Camerimage. Od marca 2017 roku jest producentką w firmie SHIPsBOY. Project manager warsztatów Atelier Scenariuszowe oraz cyklicznych spotkań Grupy Scenariuszowe poświęconych rozwojowi scenariuszy filmów pełnometrażowych. Jedne z najnowszych produkcji, za jakie odpowiada, to m.in. „Bungalow Sary”, fabularny debiut Julii Rogowskiej czy „Hiacynt” Piotra Domalewskiego.

Gościni spotkania: Must see. Power speeche kobiet filmu

fot. Rafał Placek

ANNA KAZEJAK

Reżyserka filmowa i scenarzystka, producentka. Studiowała filmoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim oraz Łódzkim, a także reżyserię w Szkole Filmowej w Łodzi. W 2005 roku wraz z dwójką przyjaciół ze studiów (M. Migas i J. Komasa) zadebiutowała filmem fabularnym pt. „Oda do radości”. Na swoim koncie ma także indywidualny debiut fabularny – „Skrzydlate świnie” oraz seriale telewizyjne („Szadź”, „Zawsze warto”, „Bez tajemnic”). Film pt. „Obietnica” miał światową premierę na 64. Berlinale. Współtworzyła również projekt Netflixa “Erotica 2022”.  Jej ostatni film „Cudak” miał premierę w 2021. Współautorka strategii marketingowej i autorka konceptu promocyjnego serialu „Rojst” (autorka scenariusza prologu i teledysku promującego serial). W latach 2017–2018 szefowa developmentu platformy Showmax CEE. Serial „Fucking Bornholm” autorstwa Anny Kazejak i Filipa Kasperaszka otrzymał nagrodę Bestsellery Empiku 2020.

Gościni: Filmoznawca-filmowiec

fot. Sławek Pultyn

KAJA KLIMEK

Edukatorka, tłumaczka, krytyczka filmowa i popkulturowa, absolwentka dziennikarstwa i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Nieustannie dyskutuje o filmach – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i Gdańskim, i co najważniejsze: z dzieciakami i młodzieżą w ramach programów edukacji filmowej Stowarzyszenia Nowe Horyzonty i Filmoteki Szkolnej. Prowadzi program Seriaale w TVN Fabuła oraz Warsztat Filmowy w Red Carpet TV.

Prowadząca dyskusje: Uszanowanko. O szacunku w branży filmowej, Co tu się kręci? Biopic w natarciu

fot. Krzysztof Żuczkowski

KATARZYNA KLIMKIEWICZ

Reżyserka i scenarzystka, ukończyła reżyserię w Szkole Filmowej w Łodzi. Film „Wasserschlacht – Wielka Wojna Graniczna” o bitwie anarchistów w centrum Berlina, został nagrodzony na Berlinale Talent Campus 2007 nagrodą Berlin Today Award. Za film dokumentalny o Wietnamczykach w Polsce „Hanoi – Warszawa” (2009) otrzymała Europejską Nagrodę Filmową. W Wielkiej Brytanii zrealizowała film „Zaślepiona” (2012), uhonorowany na Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” w Koszalinie Grand Prix. Jej najnowszy film „Bo we mnie jest seks” przedstawia losy Kaliny Jędrusik.

Gościni dyskusji: Co tu się kręci? Biopic w natarciu

MICHAŁ KOSTERKIEWICZ 

Operator dźwięku z ponad 20-letnim doświadczeniem. Uchodzi za jednego z najwybitniejszych polskich specjalistów w tej dziedzinie. Jest Członkiem Polskiej Akademii Filmowej. Związany z Wytwórnią Filmów Fabularnych w Łodzi, potem Studiem Filmowym Łódź, a obecnie TOYA Studios. Ostatnio pracował przy „Republice dzieci”. Nagrodzony Orłem za dźwięk do filmu „Mała Moskwa” razem z Piotrem Knopem i Wacławem Pilkowskim. Autor dźwięku do filmów: „Wymyk”, „Cudowne lato” ale i seriali: „Paradoks”, „Krew z krwi 2”, „Ultraviolet”. Realizował zgranie dźwięku do filmów „Powstanie Warszawskie”, „Jesteś Bogiem”, „Chce się żyć”, „Mój rower”, „Obława”. Zajmuje się postprodukcją warstwy audialnej dla takich firm jak Opus Film, Netflix i Canal+.

Prowadzący Warsztaty: O sound designie w filmie i serialu

JAKUB KRAKOWIAK

Absolwent filmoznawstwa i promocji sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2014 roku pracuje w Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi  jako specjalista do spraw archiwum i dystrybucji.

Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO

KAJA KRAWCZYK-WNUK

Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim i produkcji filmowej i telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi. Główna scenarzystka serialu „Prawo Agaty” i producentka serialu HBO – „Bez tajemnic”. Przez wiele lat pracowała również przy filmach dokumentalnych. Jest współautorką scenariusza filmu „Polot”, który znalazł się w finale konkursu ScriptPro w 2018 roku. Stworzyła scenariusz do nowej produkcji Aurum Film „Żeby nie było śladów” w reż. Jana P. Matuszyńskiego.

Gościni dyskusji: Co tu się kręci? Biopic w natarciu
Jury Twórczyń Konkursu Krytyk Pisze

MARTA KRYMARYS

Absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej. Współtwórczyni kilkunastu filmów krótkometrażowych oraz takich inicjatyw jak Festiwal Szkół Teatralnych, czy Konferencja „Animacja Polska po 2000 roku”. W zespole Łódź Film Commission od 2019 roku, odpowiedzialna m.in. za obsługę Łódzkiego Funduszu Filmowego. Żywo zainteresowana tematem ekologii, a w szczególności zrównoważonej produkcji audiowizualnej. Uzyskała certyfikat ambasadora międzynarodowego programu „Green Screen”.

Gościni warsztatów: Green filming. Webinarium Łódź Film Commission

KAROL KUBIAK

Montażysta filmowy i telewizyjny, urodzony  20 września 1988 w Starogardzie Gdańskim. Absolwent montażu w Szkole Filmowej w Łodzi oraz filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Montażysta krótkometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych (m.in. „Oczy mojego Ojca” w reżyserii Bartosza Blaschke, „Cotton Dreams” w reżyserii Sandeepa Balhary), licznych programów telewizyjnych, krótkich form: reklam, teledysków, zwiastunów (m.in. zwiastun „Powidoków” Andrzeja Wajdy, „Gwiazd” Jana Kidawy Błońskiego, „Księcia i Dybuka” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego).

Fundator nagrody Konkursu Krytyk Mówi

KRYSTIAN KUJDA

Dyrektor artystyczny Octopus Film Festival oraz 20. Festiwalu Filmów Kultowych. Filmoznawca, fotograf, kolekcjoner. Organizator ponad 140 pokazów filmowych, które odbywały się w całej Polsce. Współpracował z największymi festiwalami filmowymi w kraju, między innymi: MFF Nowe Horyzonty, Festiwal Kamera Akcja, Festiwal Filmów Kultowych, a także festiwalami sztuki współczesnej (np. Artloop Festival). Założyciel kolektywu VHS Hell, zajmującego się organizacją pokazów zapomnianych filmów z kaset wideo i archiwizacją artefaktów oraz dokumentów związanych z rynkiem wideo w Polsce. Pracownik Biura Prezydenta ds. Kultury w Gdańsku.

Gospodarz wydarzenia VHS Hell

STANISŁAW LIGUZIŃSKI

Wideoeseista, nauczyciel i koordynator inicjatyw badawczych w ramach kursu magisterskiego „Research in and Through Cinema” w Holenderskiej Akademii Filmowej, kurator (filmy i VR) i doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego praca badawcza dotyczy audiowizualnych form myślenia, wideograficznych studiów filmowych i eseju wideo. Wykształcony zarówno w tradycyjnych dyscyplinach akademickich (filmoznawstwo, Porównawcze Studia Cywilizacji, teoria krytyczna), jak i w Holenderskiej Akademii Filmowej, łączy teorię z praktyką przy poszukiwaniu metod badawczych zakorzenionych w praktyce filmowej i mediach immersyjnych (XR). Pisuje, redaguje, wykłada, montuje i selekcjonuje. Razem z Kubą Mikurdą kieruje Pracownią Eseju Filmowego w Laboratorium Narracji Wizualnych (VnLab) Łódzkiej Szkoły Filmowej.

Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO

MARTA ŁACHACZ

Kierowniczka produkcji, producentka („Deep love” reż. Jan P. Matuszyński, „Hycel” reż. Daria Woszek), koordynatorka scen intymnych, seksuolożka, sex coach. Pracowała przy scenach intymnych w wielu polskich produkcjach dla Netflix, między innymi „Hiacynt” reż. Piotr Domalewski.

Gościni dyskusji: Uszanowanko. O szacunku w branży filmowej

ALICJA MAZURKIEWICZ

Z wykształcenia filmoznawczyni. Obecnie zajmuje się postprodukcją i jest kierowniczką postprodukcji w studiu Smakjam w Warszawie. Lubi współpracować z kreatywnymi twórcami i twórczyniami, z którymi gotowa ruszyć jest na każdą misję. Najchętniej codziennie robiłaby ciekawe i niezależne filmy. W wolnym czasie organizuje sobie rajdy po festiwalach filmowych.

Jury Główne Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

KUBA MIKURDA

Reżyser, badacz filmu, kierownik Instytutu Nauk o Sztuce i Pracowni Eseju Filmowego Szkoły Filmowej w Łodzi. Pracował jako krytyk filmowy, dziennikarz i wydawca (m.in. Canal+, Ha!art, Krytyka Polityczna). Autor „Nie-całość. Žižek, Dolar, Zupančič” (2015) i redaktor „Wunderkamera. Kino Terry’ego Gilliama” (2011) oraz „Boro, l’ile d’amour. The Films of Walerian Borowczyk” (2015, wspólnie z Kamilą Kuc i Michałem Oleszczykiem). W 2018 roku zrealizował swój debiut filmowy – pełnometrażowy dokument „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka”, nagrodzony Nosem Chopina podczas 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. W tym roku premierę ma jego najnowszy film „Ucieczka na Srebrny Glob”.

Gość spotkania: ,,Z archiwum X: Na srebrnym globie”
Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO

DARIA MAŚLONA 

Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ oraz Kursu dla Kreatywnych Producentów w Szkole Wajdy. Pierwsze doświadczenie w branży filmowej zdobywała pracując przy produkcjach krótkometrażowych filmów niezależnych i studenckich, organizacji i promocji wydarzeń kulturalnych czy festiwali filmowych (m.in. Forum Wokół Kina, OFF PLUS CAMERA, Miesiąc Fotografii w Krakowie). W latach 2008-9 związana z Instytucją Filmową Silesia Film, a następnie firmą M Pictures gdzie zajmowała się organizowaniem produkcji telewizyjnych (TVP, VIVA Polska). Współzałożycielka firm produkcyjnych Silver Frame i Planu Z. Do najważniejszych filmów w jej dotychczasowej filmografii należą „Magma” reż. Paweł Maślona (film krótkometrażowy), „Romantik” reż. Mateusz Rakowicz (film krótkometrażowy), „60 kilo niczego” reż. Piotr Domalewski (film krótkometrażowy), „Atak Paniki” reż. Paweł Maślona (fabularny), „Okupacja 1968” – reż. Magdalena Szymków, Marie Elisa Scheidt, Stephan Komandarev, Linda Dombrovzsky, producent wiodący: Peter Kerekesh oraz ukończony właśnie dokument pełnometrażowy „Ucieczka na srebrny glob” w reż. Kuby Mikurdy.

Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO
Prowadząca spotkanie: „Z archiwum X: Na srebrnym globie”

MICHAŁ OLESZCZYK

Wykładowca Wydziału „Artes Liberales” UW i Warszawskiej Szkoły Filmowej. Filmoznawca i konsultant scenariuszowy. Prowadzi podcast „SpoilerMaster” i współprowadzi (z Sebastianem Smolińskim) podcast „Foreign Correspondents: Deeper into Hitchcock”. Członek międzynarodowego stowarzyszenia krytyków filmowych FIPRESCI. Współscenarzysta projektu filmowego „Wszystkie nasze strachy” Łukasza Rondudy, który otrzymał dofinansowanie z PISF.

Prowadzący spotkanie: Amerykańskie pióro: Odie Henderson w rozmowie z Michałem Oleszczykiem

MAŁGORZATA PIŁACIŃSKA

Dziennikarka, scenarzystka. Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Pracowała dla takich magazynów jak „Przekrój”, „Focus” czy „Zwierciadło”. W 2010 roku scenariusz jej debiutanckiej krótkometrażówki „Rejs do Rzeszowa” zdobył nagrodę dla najlepszego scenariusza filmu krótkometrażowego w konkursie organizowanym przez Bahama Films. Z kolei scenariusz pełnometrażowego „Tęsknie za Tobą” znalazł się w finale 7. edycji programu ScriptTeast, a za projekt mini-serialu „Smokey Eyes” otrzymała nagrodę specjalną MFF w Odessie w 2018 roku. Uczestniczka UGC Writers Campus Series Mania Festival w 2019 roku oraz II edycji Atelier Scenariuszowego.

Gościni spotkania: Must see. Power speeche kobiet filmu

fot. Agnieszka Cytacka

EWA PUSZCZYŃSKA

Producentka filmowa. Przez 25 lat związana z Opus Film, teraz prowadzi własną firmę Extreme Emotions. Produkowała m.in. „Idę” i „Zimną wojnę” Pawła Pawlikowskiego, „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego. „Aida” Jasmili Žbanić to jej najnowsza produkcja. Pracuje nad nowym projektem Jonathana Glazera („Strefa interesów”) i Tomasza Wasilewskiego („Głupcy”). Członkini Amerykańskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej, w której zarządzie zasiada od 2015 r. Magazyn „Variety” umieścił jej nazwisko na liście 500 najbardziej wpływowych liderów biznesowych w świecie kina.

Gościni dyskusji: Uszanowanko. O szacunku w branży filmowej

BARTOSZ PUTKIEWICZ

Reżyser dźwięku, kompozytor, sound designer. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Trzykrotny zdobywca Złotych Lwów („Miasto 44″, „Sala samobójców”, „Jestem”) z czterema nominacjami do Polskiej Nagrody Filmowej „Orzeł”. Twórca postprodukcji dźwięku do wielu filmów (m.in. „Pokłosie”, „Dywizjon 303″, „Najmro”, „Gierek”) i seriali (m.in. „Ślepnąc od świateł”, „Osiecka”). Otrzymał Golden Reel Award (Nagroda Motion Picture Sound Editors) za film dokumentalny „Powstanie Warszawskie”.

Gość spotkania: Najmro. Q&A: o postprodukcji z reżyserem i sound designerami

MARCIN RADOMSKI

Dziennikarz i krytyk filmowy. Doktor nauk humanistycznych Instytutu Sztuki PAN. Publikuje m.in. na łamach weekendowej „Rzeczpospolitej”, „Magazynu Filmowego”, „Newsweeka”, a także w portalach Onet.pl, WP.pl, Kultura Liberalna. Współpracuje z festiwalami filmowymi i zajmuje się edukacją filmową. Prowadzi autorski kanał na YouTubie – KINOrozmowa, gdzie rozmawia z aktorami i reżyserami.

Jury Konkursu Krytyk Pisze
Prowadzący spotkanie: „Moje wspaniałe życie”. Q&A: o produkcji z reżyserem i producentką

fot. Robert Pałka

MATEUSZ RAKOWICZ

Reżyser, storyboardzista, scenarzysta. Jeden z reżyserów filmu „Stacja Warszawa” oraz twórca produkcji krótkometrażowych, w tym wielokrotnie nagradzanego „Latarnika” i „Romantika”. Autor nagradzanych reklam i teledysków m.in. dla Ani Dąbrowskiej i Pezeta. Stworzył storyboardy do ponad 500 filmów reklamowych i kilkudziesięciu produkcji fabularnych w tym m.in. dla Agnieszki Holland i Juliusza Machulskiego. W tym roku na ekrany kin trafi „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”, jego pełnometrażowy debiut filmowy.

Gość spotkania: Najmro. Q&A: o postprodukcji z reżyserem i sound designerami

JULIA ROGOWSKA

Absolwentka psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej. Swoją drogę zawodową rozpoczęła od realizacji teledysków, za co została nagrodzona w 2012 roku przez australijski portal Genero.tv. W 2015 roku wygrała konkurs Papaya Young Directors. Dwa z jej projektów zostały nagrodzone Srebrnym i Brązowym Lwem na Cannes Lions. W ramach studiów zrealizowała film Gorzko, gorzko”, który zdobył II Nagrodę na Festiwalu Dwa Brzegi” w 2014 roku. Bungalow Sary” jest jej debiutem pełnometrażowym.

Gościni spotkania: Must see. Power speeche kobiet filmu

JONASZ RÓŻAŃSKI 

Uczeń III LO im. Adama Mickiewicza w Katowicach na profilu z maturą międzynarodową. Laureat V edycji Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej, od niedawna wolontariusz DKF-u w swoim mieście. Wielbiciel złotej ery Hollywood i Luisa Buñuela.

Jury Młodych Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

KAMIL SKAŁKOWSKI

Producent, kierownik produkcji. Związany ze Studiem Filmowym Kalejdoskop i Kalejdoskop Film. Ostatnio wyprodukował pełnometrażowy dokument „Syndrom zimowników”w reżyserii Piotra Jaworskiego. Członek zarządów: Sekcji Producentów Filmu Dokumentalnego KIPA oraz Sekcji Filmu Dokumentalnego SFP. Od 2020 roku ekspert PISF.

Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO

AGNIESZKA SKOLASIŃSKA

Ukończyła teatrologię na UJ. Przez wiele lat pracowała na Uniwersytecie w Piotrkowie Trybunalskim. Obecnie jest kierownikiem Wydawnictwa PWSFtviT. Prywatnie jest miłośniczką Akiego Kaurismakiego. Nad książką „Kino nordyckie. Pierwsze stulecie” prof. Tadeusza Szczepańskiego czuwała redaktorsko.  

Prowadząca spotkanie: Kino nordyckie. Pokaz filmu „Wyspa Bergmana” i spotkanie z prof. Tadeuszem Szczepańskim

MIŁOSZ STELMACH

Krytyk, filmoznawca i redaktor naczelny czasopisma o tematyce filmowej „Ekrany”. Asystent w Instytucie Sztuk Audiowizualnych, gdzie uczy historii kina. Autor książki „Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino” (2020).

Prowadzący spotkanie: „Z archiwum X: Na Srebrnym Globie”

TADEUSZ SZCZEPAŃSKI

Historyk filmu, krytyk i tłumacz. Profesor zwyczajny w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor książek: Zwierciadło Bergmana (1997, 1999, 2002, 2007) i Jan Troell (2009). Współau­tor 4-tomowej Historii kina (2009–2018). Tłumaczył m.in. książki Ingmara Bergmana i jego utwory literackie, a także Spowiedź DOGMA-tyka Larsa von Triera. Redaktor naczelny „Filmu na Świecie” (1990–94) i juror FIPRESCI krajowych i zagranicznych festiwali filmowych. Jego najnowszym dziełem jest Kino nordyckie. Pierwsze stulecie.

Gość spotkania: Kino nordyckie. Pokaz filmu „Wyspa Bergmana” i spotkanie z prof. Tadeuszem Szczepańskim

ZOFIA SZELIGA 

Uczennica krakowskiego liceum. Laureatka Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Z zapałem prowadzi gazetkę szkolną, do której pisze eseje na temat filmów. Czwarty sezon trenuje hokej na lodzie w drużynie KS Cracovia 1906, a od pół roku również boksuje. Aktualnie interesuje się historią Krakowa oraz zaczyna przygodę z nurkowaniem.

Jury Młodych Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

WENANCJUSZ SZUSTER

W Łódź Film Commission od 2010 roku. Absolwent Wydziału Zarządzania i Marketingu Politechniki Łódzkiej. Podyplomowo studiował na Wydziale Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej w Szkole Filmowej w Łodzi. Pracował jako kierownik produkcji przy wielu programach telewizyjnych (m.in. „Kuba Wojewódzki”), producent programów dla kanału VIVA TV. Z ramienia Łódź Film Commission obsługiwał m.in.: „Idę” i „Zimną Wojnę” Pawła Pawlikowskiego, „Miasto 44″ Jana Komasy, „Powidoki” Andrzeja Wajdy, „W ciemności” Agnieszki Holland i wiele innych. Oprowadza po łódzkich lokacjach filmowych.

Prowadzący spotkanie: Spacer po lokacjach filmowych

MARTA SZYMANOWSKA

Kierowniczka produkcji, junior producentka. Od 2019 r. związana z Centrala FILM. Jako producentka, pracuje przy projekcie filmu dokumentalnego „Zaraza” razem z Moniką Kotecką i Beatą Bartecką. Zaangażowana w procesy produkcji filmów fabularnych (m.in. „Lipstick on the Glass” w reż. K. Czekaja, „Ćmy” w reż. P. Stasika) oraz doświadczeń VR. Absolwentka Interdyscyplinarnych Studiów Humanistycznych i Społecznych w Poznaniu oraz studiów prawniczych.

Uczestniczka: Found footage. Webinarium WFO

ADAM TEODORCZYK

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim, obecnie magistrant II roku kulturoznawstwa UŁ ze specjalnością filmoznawczą. W 2018 roku reprezentant Uniwersytetu Łódzkiego w jury European University Film Award 2018. Członek Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego i redaktor tekstów dla Koła na profilu Facebookowym. Pasjonat amerykańskiego kina niezależnego i kultury kontestacji. 

Prelegent: Pejzaże współczesnej Ameryki – sekcja Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego

ŁUKASZ TOKARCZYK

Filmoznawca i edukator filmowy, absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim i specjalista w Dziale Edukacji Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.

Uczestnik: Found footage. Webinarium WFO

Piotr Trojan

Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi na wydziale aktorskim. W 2011 roku otrzymał nagrodę łódzkich dziennikarzy „Złotą maskę” za  debiut teatralny – rolę Ifigenii w „Ifigenii w Aulidzie” Eurypidesa w reżyserii Tomasza Bazana w łódzkim Teatrze Nowym. W 2020 roku został doceniony za główną rolę w „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” oraz na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni za najlepszą rolę męską. 

Gość dyskusji: Uszanowanko. O szacunku w branży filmowej

MAKS WIECZORSKI

Na co dzień mieszka i uczy się w Lublinie. Chodzi do trzeciej klasy III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie. Jest członkiem redakcji młodzieżowego magazynu Sensor, a także współtworzy portal informacyjny WiadomościBliskoCiebie24. Niedawno wziął również udział w projekcie medialnym o nazwie Empatia zorganizowanym przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. W latach 2018-2020 był stypendystą programu Lubelskie Wspiera Uzdolnionych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. W 2021 roku został laureatem Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej.

Jury Młodych Międzynarodowego Konkursu Etiud i Animacji

SEBASTIAN WITKOWSKI

Sound designer, współzałożyciel studia Soundmaking, w którym powstał dźwięk do filmów takich jak: „Cześć, Tereska”, „Rezerwat”, „Papusza” czy „Jeż Jerzy”, „Jestem mordercą”, „Serce miłości” i „Legiony”. Dźwięk do „Wojny polsko-ruskiej” nagrodzony został w Gdyni oraz Orłem. Brał udział w realizacji dźwięku na planie „Raportu Pileckiego” oraz współtworzył dźwięk do serialu AXN „Rysa”. Filmy ze sferą audialną ze studia Soundmaking są prezentowane w Konkursie Głównym FF w Gdyni: „Komar” Filipa Jana Rymszy, „Wszystkie nasze strachy” Łukasza Rondudy, „Najmro” Mateusza Rakowicza.

Gość spotkania: Najmro. Q&A: o postprodukcji z reżyserem i sound designerami

fot. A. Rezulak

ANNA WRÓBLEWSKA 

Doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki, scenarzysta, kierownik kultury i rzecznik prasowy. Jest adiunktem na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej w Szkole Filmowej w Łodzi. Jej zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim strategie zarządzania projektami kulturalnymi, przemysł kreatywny, polski przemysł filmowy, film animowany i filmy dla dzieci. Była rzecznikiem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Studia Munka, Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jest autorką i współautorką wielu książek i artykułów. Jest dwukrotną laureatką nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, uhonorowanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2005 r. oraz nagrodzoną brązowym medalem Gloria Artis za zasługi dla kultury w 2015 roku.

Prowadząca spotkanie: Must see. Power speeche kobiet filmu

MARIA ZMARZ-KOCZANOWICZ 

Autorka kilkudziesięciu filmów dokumentalnych, w większości z nich była również autorką scenariusza. Ma w swoim dorobku również spektakle Teatru TV i jeden film fabularny. Absolwentka  malarstwa ASP we Wrocławiu, a także reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Jest profesorem w Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, w której wykłada. W ostatnich latach była autorką następujących filmów: „Michnik – bądź realistą, chciej niemożliwego” (2014), „Gruba” (Złote Grona na Festiwalu w Łagowie, nagroda na Festiwalu „Człowiek w Zagrożeniu”), „ Notatki z życia – Edward Żebrowski” – nagroda za montaż na Festiwalu Krakowskim, nagroda Na Festiwalu „Człowiek w Zagrożeniu” (2018), „Guczo” (2020) – Złote Grona na Festiwalu w Łagowie i nominacja do „Polskich Orłów”. 

Uczestniczka: Found footage. Webinarium WFO

MONIKA ŻELAZOWSKA

Radca prawny, studia podyplomowe organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej w Szkole Filmowej w Łodzi (1997), studia podyplomowe Kształcenia Kadry Akademickiej do roli wykładowców przedmiotu ochrona własności intelektualnej prowadzonych przez Uniwersytet Warszawski Uniwersytecki Ośrodek Transferu Technologii. Wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi. Radca prawny Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi.

Uczestniczka: Found footage. Webinarium WFO

BARTOSZ ŻURAWIECKI

Dziennikarz, krytyk filmowy, felietonista i pisarz. Absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmową i teatralną na UAM Szef działu recenzji w miesięczniku „Kino”. Laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (1996) i Nagrody PISF-u (2014). Przez wiele lat był redaktorem miesięcznika „Film”. Autor powieści  „Trzech panów w łóżku, nie licząc kota” (2005),  „Ja, czyli 66 moich miłości” (2007),  „Nieobecni” (2011) i  „Do Lolelaj. Gejowska utopia” (2017), a także zbioru dramatów  „Erotica alla polacca” (2005) i książki reporterskiej „Festiwale wyklęte” (2019). W 2001 roku był jednym z założycieli Kampanii Przeciw Homofobii (KPH).

Jury Krytyków Konkursu Krytyk Pisze