Branża filmowa na wylot
Festiwal Kamera Akcja to przede wszystkim ciekawość kina, chęć zbadania go od podszewki i sprawdzenia każdego zakamarka. I choć ograniczony jest czas trwania wydarzeń i seansów, gdyż niedziela 15 października była ostatnim dniem stacjonarnej edycji, nieograniczony jest pęd publiczności ku nowym inspiracjom filmowym, wiedzy z pierwszej ręki i rozmowami z twórczyniami i twórcami.
„Czy istnieje w Twojej dobie moment, w którym nie pracujesz?” – czyli finałowa dyskusja 14. edycji FKA pt. „Robota” i rozważania na temat warunków pracy w zawodach kreatywnych.
Konfrontacja różnych perspektyw osób z branży filmowej: twórców z krytykami ukazała aktualną problematykę na rynku pracy. Tematy takie jak asertywność, bezpieczeństwo finansowe, czy dyskryminacja (ageizm) zostały wzięte na tapet. Swoimi doświadczeniami dzielili się: Natasza Parzymies i Dawid Nikiel – reżyserzy, a także Igor Kierkosz i Joanna Najbor – krytycy filmowi.
Publikacja autorstwa Igora Kierkosza pt. „Lubię tę robotę” na łamach „Dwutygodnika” zainspirowała zespół FKA do zorganizowania finałowej dyskusji 14. edycji. Na pytanie związane z tytułem tekstu: czy satysfakcjonuje cię twój zawód, goście odpowiedzieli – TAK! „Jesteśmy uzależnieni od pracy” – stwierdził na początku prowadzący wydarzenie Michał Pabiś-Orzeszyna. Wątek pracoholizmu momentalnie ożywił dynamikę rozmowy. Ze względu na brak czarno-białych sytuacji, pojawiły się głosy przedstawiające uwagi do codziennej „roboty” w świecie filmu.
Każda z zebranych osób wówczas wypowiedziała się na temat własnych doświadczeń. Joanna Najbor zareagowała rozwiązaniem w postaci idei „work-life balance” oznaczającej utrzymywanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Natasza Parzymies, jako osoba na początku ścieżki kariery wypowiedziała się m.in. na temat ageizmu – czyli dyskryminacji w branży ze względu na wiek oraz obaw łączących się z niestabilnością finansową. Pomimo tego, twórczyni wspomniała o „przeżywaniu ognistego romansu” ze swoją pracą.
Wielowątkowość rozmowy doprowadziła moderatora do zapytania: „Czy w naszym społeczeństwie brakuje solidarności?”. Igor Kierkosz zabrał głos i skomentował, że jego zdaniem solidarność może objawiać się w małych gestach. Jako przykład podał odpowiadanie na maile debiutantów ze strony redakcji. Sprawa jest znacząca w szczególności dla młodych osób i wpływu na ich samoocenę na początku pracy w branży. Pierwsze kroki Dawida Nikiela w zawodzie utworzyły wniosek: „Zaczynając pracę w filmie, liczyłem się z koniecznością przewagi inwestycji finansowej nad wynagrodzeniem. Dla mnie była to inwestycja w przyszłość, która zaowocowała”. Głos publiczności z kolei odniósł się do pisarskiego sektora branży: „Myślę, że dziennikarska działalność jest bardzo otwarta na młode osoby, bo tylko one godzą się na niegodne warunki pracy”.
Natasza Parzymies podsumowała wieloaspektowy dialog: „Wierzę, że zawody, które wykonujemy, wychodzą z serca i są nie do podrobienia”. Rozmowa zakończyła się w atmosferze wzajemnego zrozumienia, empatii i wsparcia w stosunku do położenia oraz trudności, z jakimi mierzy się środowisko zawodów kreatywnych.
[Pola Chabierska]
„To ważne, żeby swoją formę dopracować i mam wrażenie, że sky is the limit. Aktualnie jest tyle rzeczy, które można robić z krytyką filmową i nie musi to być pisanie”.
W ostatni dzień Festiwalu Kamera Akcja podczas warsztatów Sighs and Sounds: festiwale jako platforma edukacji i krytyka międzynarodowa prowadzący Łukasz Mańkowski zafundował uczestnikom ogromną dawkę inspiracji i motywacji.
Korzyści płynące z udziału w warsztatach krytycznych w ramach festiwali filmowych, szlifowanie swojego stylu, pitchowanie pomysłów czy współpraca z zagranicznymi redakcjami to tylko niektóre zagadnienia poruszone w trakcie rozmowy. Podczas spotkania programer Pięciu Smaków i krytyk publikujący między innymi na łamach Sight & Sound czy MUBI podzielił się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami z międzynarodowych warsztatów dla młodych krytyków, opowiedział o zasadach naboru, procesie pracy w trakcie projektu i korzyściach płynących z kontaktu z mentorem. „Dostanie się na takie warsztaty to szansa, że prawdopodobnie duża część tego przedsięwzięcia będzie oparta na pisaniu. Zyskujemy wtedy rzeczywistą bardzo dobrą opiekę nad powstawaniem naszych pierwszych tekstów” – mówił Mańkowski. – „Poprzez warsztaty Festiwale starają się wrzucić młodych krytyków na głęboką wodę i stymulować ich doświadczenie festiwalowe”.
Uczestnicy mieli też szansę posłuchać o tym, jak zabrać się za pisanie tekstów krytycznych po angielsku, jak szukać kontaktów, a przede wszystkim jak nie bać się próbować.
„Czy aktorstwo to dżungla?” – spotkanie z twórcami filmu „Błazny”
„Zależało nam wszystkim na tym, żeby pokazać ten hermetyczny świat i jak on wygląda od środka” – mówił podczas spotkania aktor Szymon Kukla.
W niedzielne popołudnie po projekcji filmu „Błazny” odbyło się spotkanie z aktorami Janem Łuciem, Justyną Litwic, Magdaleną Dwurzyńską, Szymonem Kuklą, Jakubem Dąbrowskim i Oliwerem Witkiem oraz producentkami Ewą Hoffmann i Agatą Golańską. Jednym z tematów dyskusji stała się afera mobbingowa w szkołach artystycznych. „Ten film nie do końca jest […] o tej przemocy, a o tym co się wydarza w niższej warstwie – między aktorami, jak ich przeżycia wpływają na to, jak potem wypadają na scenie” – stwierdził aktor Jan Łuć. „Jest kilka rzeczy w tym filmie inspirowanych, że tak powiem, różnymi doświadczeniami, nie tylko naszymi, ale w ogóle pokoleń aktorów, którzy przechodzili przez tę szkołę”. Twórcy opowiadali o sposobie tworzenia scen i współpracy z reżyserką Gabrielą Muskałą. Młodzi aktorzy dzielili się również trudnościami związanych ze stawianiem pierwszych kroków w branży po opuszczeniu szkoły oraz stawianiem granic między życiem prywatnym a korzystaniem z własnych emocji przy budowaniu postaci. „Ta dżungla [aktorstwo] może być także przyjemną wycieczką w tropiki” przekonuje jedna z aktorek.
[Paulina Podolewska]
Oficjalne zakończenie stacjonarnej edycji Festiwalu Kamera Akcja
Jak mówi znane przysłowie: „wszystko, co dobre, szybko się kończy”. Niestety tak samo jest z 14. edycja Festiwalu Kamera Akcja. Na gali zamknięcia po raz kolejny pojawiła się w roli prowadzącej Agata Gwizdała, która podsumowała liczbę filmów i wydarzeń, które udało się zrealizować w ciągu tych kilku dni. Zaprosiła także na dalszą część Festiwalu online na platformie Think Film. Rozdano również nagrody w Konkursie Krytyk Mówi, którą otrzymał Konglomerat podcastowy oraz w Konkursie Authors Spotlight. O wyborze wygranych w tej drugiej kompetencji decydowało: Jury Młodych, Jury Koła Naukowego Filmoznawców oraz Jury Główne w składzie: Kinga Dębska, Diana Dąbrowska i Kuba Czekaj. Główna Nagroda powędrowała do Marii Wider za etiudę „Starsza Pani szuka”. Jak powiedziała wyróżniona o kobietach, które wystąpiły w jej filmie: „Dziewczyny udowadniają, że młodość jest stanem umysłu i są supermłode nawet po sześćdziesiątce”. Następnie dyrektorka Festiwalu Malwina Czajka oraz dyrektor Przemysław Glajzner zaprosili na scenę całą grupę osób współtworzących 14. edycję FKA. Uczestnicy mogli zobaczyć na żywo twarze osób, które długo pracowały nad całością przebiegu wydarzenia. Informacja o tym, że kolejna edycja Festiwalu odbędzie się po raz kolejny za rok w październiku (a dokładnie od 24 do 27 X 2024 r.), ucieszyła niejednego miłośnika kina zgromadzonego w Szkole Filmowej.
[Paulina Łucarz]
„Człowiek jest taki, że sobie daje radę” – spotkanie z reżyserką filmu „Święto ognia” Kingą Dębską
Po seansie filmu „Święto ognia” na podstawie książki Jakuba Małeckiego o tym samym tytule uczestnicy festiwalu mogli przysłuchać się rozmowie dziennikarki Magdaleny Juszczyk z reżyserką Kingą Dębską oraz producentem Piotrem Dzięciołem. Widzowie mieli okazję posiąść wiedzę na temat poszczególnych etapów powstawania filmu, przebiegu castingu oraz przygotowań Pauliny Petlak do odegrania roli osoby z niepełnosprawnością. „Ryzyko to nasze drugie imię” – stwierdziła Kinga Dębska, ujawniając, że do produkcji wybrano dwie debiutujące aktorki. Magdalena Juszczyk zauważyła, że „Właśnie dzięki takim filmom te tematy, takie światy równoległe, pojawiają się w naszej soczewce. Twórcom takich filmów należy okazywać wdzięczność, bo to jest poszerzenie naszych horyzontów”. Reżyserka wyjawiła także, iż jej intencją nie było stworzenie kolejnego dramatu społecznego: „Chciałabym tymi filmami rozjaśniać obraz polskiego kina, który jest dosyć mroczny”. Skoro jeden z uczestników festiwalu przyznał, że produkcja poruszyła jego emocje, to wygląda na to, że reżyserce udało się osiągnąć zamierzony efekt. Słodko-gorzka atmosfera „Święta ognia” z pewnością pozostanie z widzami na dłużej. A póki co pozostało wyczekiwać z utęsknieniem kolejnej edycji…
[Kornelia Mazowiecka]
14. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 12 do 15.10.2023 w Łodzi oraz od 16 do 19.10.2023 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Partnerem festiwalu jest Szkoła Filmowa w Łodzi. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”.