16. FKA
Uroczysta gala zamknięcia 16. Festiwalu Kamera Akcja przyniosła ogłoszenie wyników Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight, promującego młodych twórców i twórczynie filmów krótkometrażowych z całego świata. W tym roku o nagrody walczyły produkcje m.in. z Polski, Korei Południowej, Singapuru, Indonezji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, a ich autorzy reprezentowali najważniejsze szkoły filmowe. Jury Główne w składzie: Jacek Cygan, Izabela Wierzbińska i Tomasz Żygo przyznało Nagrodę Główną filmowi „Taty nie ma” w reżyserii Jana Saczka (Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego). Jury doceniło „poruszającą i dojrzałą opowieść o dorastaniu w cieniu odpowiedzialności”, chwaląc film za autentyzm i emocjonalną prawdę. Wyróżnienie otrzymał film „Nibylandex” w reżyserii Agaty Kapuścińskiej (Warszawska Szkoła Filmowa) – błyskotliwa, formalnie dopracowana historia o dojrzewaniu do wolności i odkrywaniu siebie. W kategorii animacji Nagrodę Główną zdobył film „Basen albo śmierć złotej rybki” w reżyserii Darii Kopiec (Marmolada Films), który zachwycił jury dojrzałością wizualną i metaforyczną opowieścią o emocjach dziecka w świecie dorosłych oczekiwań. Wyróżnienie powędrowało do „My Wonderful Life” reżyserki Calleen Koh – przewrotnej i pełnej czułości historii o macierzyństwie. Swoje werdykty ogłosiły również młodzieżowe i akademickie składy jurorskie. Jury Młodych, złożone z laureatów Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej, nagrodziło „Fish and Chips” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego (Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego), doceniając niekonwencjonalny sposób opowiadania o rodzinnych relacjach. Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego przyznało swoją nagrodę filmowi „Taty nie ma”, a Jury Młodzieżowe wyróżniło „Nibylandex” za humor, lekkość i emocjonalną szczerość. W głosowaniu publiczności natomiast zwyciężył film „Lift Lady” w reżyserii Mateusza Modzelewskiego, który zdobył największe uznanie widzów festiwalu.
UZASADNIENIA SKŁADÓW JURORSKICH
Jury Główne – Jacek Cygan, Izabela Wierzbińska, Tomasz Żygo

NAGRODA GŁÓWNA
Taty nie ma, reż. Jan Saczek
(Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Uzasadnienie: Nagrodę główną otrzymuje poruszająca i dojrzała opowieść o dorastaniu w cieniu odpowiedzialności, która w subtelny sposób ukazuje, jak dzieci zmuszone są przejąć role dorosłych. Film zachwyca autentycznością i niezwykłą dojrzałością młodych aktorów, którzy z empatią i humorem oddają trudne emocje codzienności. Twórcy stworzyli piękną, pełną nadziei historię, która pokazuje, że miłość i siła rodzinnych więzi potrafią przetrwać wszystko.

WYRÓŻNIENIE
Nibylandex, reż. Agata Kapuścińska
(Warszawska Szkoła Filmowa)
Uzasadnienie: Wyróżnienie otrzymuje film, który z wyczuciem i błyskotliwością opowiada o dojrzewaniu do wolności – tej od własnych lęków i cudzych opowieści. Doskonałe kreacje aktorskie nadają historii niepokojącą prawdę i ciepło jednocześnie. To dojrzałe, formalnie dopracowane kino, które umiejętnie prowadzi widza przez labirynt rodzinnych zależności i wewnętrznej przemiany.
Dodatkowo, do laureatki powędrowała nagroda od -soundmaking-

NAGRODA GŁÓWNA
Basen albo śmierć złotej rybki, reż. Daria Kopiec
(Marmolada Films)
Uzasadnienie: Nagrodę główną w konkursie animowanych filmów krótkometrażowych otrzymuje film, który w sposób niezwykle sugestywny przypomina nam o tym że dziecko jest samodzielnym podmiotem, a nie jedynie obiektem oczekiwań dorosłych. Dzięki wizualnemu rozmachowi oraz zręcznemu użyciu małych gestów i mowy ciała, reżyserka w mistrzowski sposób wydobywa całą paletę emocji tkwiących we wnętrzu młodej dziewczynki i ostrzega, że ich dławienie w metaforycznym basenie może mieć destrukcyjny wpływ nie tylko na jej dzieciństwo, ale również całe dorosłe życie.

WYRÓŻNIENIE
My Wonderul Life, reż. Calleen Koh
Uzasadnienie: Wyróżniamy film, który pokazuje, jak wieloma językami można opowiadać o trudach codzienności. O macierzyństwie mówi przewrotnie i niekonwencjonalnie, a przy tym pozostaje uważną, empatyczną obserwacją. Z jaskrawych, odważnych, chwilami groteskowych środków formalnych twórcy wydobywają czułość – bez emocjonalnej manipulacji i bez stawiania pomników. To krótka forma, która porusza najuczciwiej.
Jury Młodych złożone z laureatów Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej – Kacper Hołody, Maja Kowalewska, Marcel Sowiński
Nagroda dla: Fish and Chips, reż. Bartłomiej Błaszczyński
(Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Uzasadnienie: Za niekonwencjonalne przedstawienie rodzinnych relacji osadzone w ciekawie zaprezentowanym świecie. Film nie tylko ukazuje braterską zazdrość, lecz również przedstawia głębię psychologiczną dwójki bohaterów wychowywanych w rodzinie dawno pozbawionej domowego ciepła. Mimo lekkiego charakteru historii dostrzec w niej możemy wiele życiowych dramatów i nieprzepracowanych kompleksów. Całość spaja bogata warstwa wizualna i techniczna — scenografia oraz kolorystyka przenoszą widza w świat małomiasteczkowych osiedli, a przyjemny w odbiorze montaż nie pozwala ani na chwilę oderwać się od ekranu.
Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego – Julia Jeziorczak, Julia Kaźmierczak, Adrian Michalski
Nagroda dla: Taty nie ma, reż. Jan Saczek
(Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Uzasadnienie: Dla filmu, który na długo zostaje z widzem, który na długo zostaje z widzem. Wyróżnia się wiarygodnym przedstawieniem perspektywy młodych ludzi oraz zaskakującym prowadzeniem historii. Za empatyczne podejście do postaci, zgłębienie ich psychologii oraz intymność w realizacji, nagrodę Jury Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight otrzymuje film Taty nie ma w reżyserii Jana Saczka.
Jury Młodzieżowe – Wiktor Warda, Nadia Wosiek, Monika Zięba
Nagroda dla: Nibylandex, reż. Agata Kapuścińska
(Warszawska Szkoła Filmowa)
Uzasadnienie: Jako jury młodzieżowe wybraliśmy film, który odznaczył się dla nas wyjątkową lekkością i humorem, a jednocześnie w umiejętny sposób przekazał trudną historię o odkrywaniu rodzinnych tajemnicy. Reżyserka dzięki zastosowaniu polskich kodów kulturowych wywołuje zróżnicowane emocje od śmiechu po wzruszenie. Jej uniwersalna opowieść o relacjach, stracie i wybaczeniu na pewno nie pozostawia widza obojętnym. Film w sposób nieoczywisty i niezwykle odświeżający ukazuje drogę ku dorosłości. Z delikatnością i szczerością pokazuje, że dojrzewanie jest procesem wybaczania, akceptacji straty oraz niedoskonałości u tych, których kochamy.
Nagroda Publiczności: Lift Lady, reż. Mateusz Modzelewski


„Jesteś szalona” śpiewał Marcin Miller w Boysach, tak szalona i nieprzewidywalna jest selekcja Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight. Gdzie indziej znajdziesz świat zanurzony w neonach jak w filmach Nicolasa Windinga Rena, ludzi przeobrażających się w motyle, czy obsesje Wujka Foliarza, które nabierają zupełnie nowego wymiaru. Pozostaniemy też przy niełatwych decyzjach życiowych, które mogą zacieśnić więzi lub rozsypać świat jak domino, przetestujemy również granice miłości i cielesności.
W tegorocznym konkursie zobaczycie 30 najciekawszych polskich i zagranicznych produkcji studentów_ek oraz niezależnych tworców_czyń, które podbijały Sundance, Wenecję, SXSW Texas, jak rodzime festiwale Millenium Docs Against Gravity czy „Młodzi i Film” w Koszalinie. Ba, jedna z nich ma nawet szansę znaleźć się na Oscarowej shortliścixe.
Etiudy i animacje konkursowe będzie można zobaczyć w 5 blokach podczas 16. FKA od 23 do 26 października 2025 r. Zwycięzców poznamy podczas Zamknięcia Festiwalu, 26 października 2025 r. (niedziela) w Monopolis.
Wszystkie filmy wyświetlane są w oryginalnej wersji językowej z angielskimi napisami.
HARMONOGRAM POKAZÓW:
- 23 października 2025 r. (czwartek), godz. 18:45 BLOK I
Filmy w bloku: Dream within a dream, Eden Farwell, Poradnik: Jak się śmiać kiedy boli?, My Wonderful Life, Rajskie ptaki, Świeżak, Taty nie ma - 24 października 2025 r. (piątek), godz. 17:00 BLOK II
Film w bloku: Bazarowe Love, Fish and chips, Kły i pazury, Long Distance, Nibylandex, Rozdarcia, Will Today Be A Happy Day? - 24 października 2025 r. (piątek), godz. 19:15 BLOK III
Filmy w bloku: Czy Ty mnie słyszysz, Hajfongpol, Halo, Centrala, Lift Lady, Mother of Dawn, They Will Love Me Now - 25 października 2025 r. (sobota), godz. 11:10 BLOK IV
Filmy w bloku: Butterfly Kiss, Lucciola, Na krzywe łby, Radix, SLAP!! - 26 października 2025 r. (niedziela), godz. 11:10 BLOK V
Filmy w bloku: Bar Krokiet Freestyle, Basen albo śmierć złotej rybki, Jagody, Ludzie i rzeczy, Shadows

Bazarowe Love
reż. Jakub Pycak
czas trwania: 19 min.
produkcja: Polska, 2025
Malwina, samotna matka młodego mistrza ping ponga, próbuje ułożyć życie na nowo po rozwodzie i przeprowadzce, otwierając biznes z rajstopami na bazarze. Poznaje tam Jacka, sprzedawcę gadżetów erotycznych, przy którym pierwszy raz od dawna zaczyna czuć coś więcej. Romansowi sprzeciwia się tęskniący za ojcem syn Malwiny, który staje do ping-pongowego pojedynku z nowym facetem matki.
Warszawska Szkoła Filmowa
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025)

Dream within a dream
reż. HyunJi Kwon
czas trwania: 21 min. 52 s.
produkcja: Korea Południowa, 2025
Aspirująca filmowiec Yoo Dan, wybiera się do Paryża, aby studiować film. Przed wyjazdem śni o śmierci swojej matki, która nieustannie narzeka. Ciężar winy nie daje jej spokoju i zwierza się przyjaciołom, że zostawia ją samą. Jednak kiedy jest z matką, czuje tylko frustrację. Pewnego dnia matka traci kręgosłup. Czołgając się po podłodze, potrzebuje go z powrotem. Dan musi znaleźć to, czego brakuje.
DongEui University
Etiuda pokazywana na: Bucheon International Fantastic Film Festival (2025)

Fish and chips
reż. Bartłomiej Błaszczyński
czas trwania: 19 min. 50 s.
produkcja: Polska, 2025
Lokalny pozer Baltazar, rozpaczliwie walczy o uwagę ojca ze swoim ukochanym bratem Teofilem. Pewnego dnia postanawia wziąć udział w telewizyjnym talent show – ulubionym programie ojca. Nie wie jednak, że Teofil również wysłał tam swoje zgłoszenie. Teraz będzie musiał zmierzyć się z odrzuceniem i rozczarowaniem.
Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025)

Hajfongpol
reż. Leon Korzyński
czas trwania: 17 min.
produkcja: Polska, 2025
Drew, wietnamski imigrant mieszkający w Warszawie, żyje pod presją rygorystycznych wymagań swojej matki. W tajemnicy rozwija swoją pasję – maluje paznokcie. Gdy Bo, właścicielka pobliskiego salonu kosmetycznego, dostrzega jego talent i inspiruje go do działania, Drew przestaje się ukrywać. Decyduje się przeciwstawić oczekiwaniom matki i zawalczyć o swoje marzenia.
Warszawska Szkoła Filmowa
Debiut reżyserski
Etiuda pokazywana na: Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025)

Jagody
reż. Marta Kowalska
czas trwania: 15 min. 41 s.
produkcja: Polska, 2025
Sara spędza wakacje w pięknym pałacu, należącym do rodziny jej ukochanego. Letnia sielanka szybko zmienia się w koszmar. Wciągnięta w sieć rodzinnych kłamstw i manipulacji, staje przed moralnym dylematem. Kogo może obdarzyć zaufaniem, gdy granica między lojalnością a zdradą zaczyna się zacierać?
Gdyńska Szkoła Filmowa
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025)

Lift Lady
reż. Marcin Modzelewski
czas trwania: 25 min.
produkcja: Polska, 2024
Brutalistyczna architektura, płatna winda i surrealizm otoczenia to codzienność Mzii, byłej snajperki, nadzorującej jedyny taki ciąg komunikacyjny na świecie. Groteskowość osiedla i przywary mieszkańców malują tragikomiczny obraz współczesnej Gruzji.
Studio Munka
Dokument krótkometrażowy pokazywany na: IDFA 2024, TiDF w Salonikach, MDAG 2025, DOC NYC

Lucciola
reż. Aleksandra Neyman
czas trwania: 14 min. 39 s.
produkcja: Polska, 2025
W świecie, gdzie dotyk jest zakazany, młoda masażystka Nina, pracuje używając nakładek na dłonie, by unikać fizycznego kontaktu. Uczestniczy w zajęciach z „samodotyku”, gdzie powtarza mantry o bezpieczeństwie. Pewnego dnia poznaje Zochę, ich spotkanie zmienia wszystko.
Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), Splat!FilmFest (2025)

Ludzie i rzeczy
reż. Damian Kosowski
czas trwania: 20 min. 4 s.
produkcja: Polska, 2024
34-letnia Olena przyjeżdża z ośmioletnią córką Kirą i swoim przyjacielem Tymurem, aby odebrać wyniki badań DNA, potwierdzające, że jej zaginiony podczas wojny mąż Ilya nie żyje. Konfrontacja z ekshumowanymi ciałami ofiar rosyjskiej agresji zmusi ją do dokonania wyboru między teraźniejszością, a światem, który przeminął.
Studio Munka
Etiuda pokazywana na: Sundace Film Festival (2025), Shorts International Film Festival Los Angeles (2025), FPFF w Gdyni (2025), KFF 2025, Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w Kazimierzu Dolnym (2025), BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

Nibylandex
reż. Agata Kapuścińska
czas trwania: 23 min.
produkcja: Polska, 2025
Trzydziestopięcioletni Piotr żyje w przekonaniu, że prędzej czy później umrze z powodu swojej alergii. Jego nadopiekuńczy ojciec wciąż traktuje go jak dziecko, zasypując go przerażającymi historiami. Jedynym promykiem nadziei są pocztówki od jego mamy, która podróżuje po świecie, próbując wyleczyć się z tych samych alergii. Pewnego dnia Piotr natrafia na starą krzyżówkę, która wrzuca go w podróż ku samodzielności. Gdzie jest jego mama? Czy wszystko, co mówił mu tata, okaże…
Warszawska Szkoła Filmowa
Debiut reżyserski
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), KFF 2025

Poradnik: Jak się śmiać kiedy boli?
reż. Jan Cisiecki, Bartosz Stankiewicz
czas trwania: 29 min. 55 s.
produkcja: Polska, 2025
Nastolatek przygotowuje się do napisania idealnego listu pożegnalnego. Warunkiem jego napisania jest znalezienie idealnego atramentu do długopisu. Aby go zdobyć, musi zdobyć jedyną dostępną w swoim mieście ośmiornicę… Ceną, jaką musi zapłacić za posiadanie głowonoga, jest powrót do społeczeństwa, którego wcześniej nie potrafił zrozumieć. Tej szalonej przygodzie towarzyszy klasyczny polski rock.
Szkoła Filmowa w Łodzi
Etiuda pokazywana na: BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

SLAP!!
reż. Mikołaj Piszczan
czas trwania: 22 min. 12 s.
produkcja: Polska, 2025
Pogubiony mężczyzna znajduje ujście swoich emocji w brutalnych zawodach slap fightingowych. W poszukiwaniu uznania stopniowo przekracza kolejne granice nie zważając na konsekwencje.
Szkoła Filmowa w Łodzi
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025)

Świeżak
reż. Michał Edelman, Tomasz Pawlik
czas trwania: 27 min.
produkcja: Polska, 2024
Dwuletnia obserwacja piętnastoletniego Jędrka. Odcięty od rodziny i bliskich chłopiec zostaje zamknięty w zakładzie poprawczym. Nastolatek próbuje odnaleźć się w tym nowym, brutalnym środowisku. Na początku jest słaby i samotny, ale wreszcie poznaje przyjaciela – Wojtka. Razem dojrzewają w zakładzie, który powoli staje się ich domem.
Studio Munka
Etiuda pokazywana na: MDAG 2024

Taty nie ma
reż. Jan Saczek
czas trwania: 27 min. 26 s.
produkcja: Polska, 2025
Dwaj nieletni bracia ukrywają przed światem, że ich ojciec cierpi na otępienie czołowo-skroniowe. Muszą się nim opiekować i zarządzać domem, aby pozostać razem.
Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Etiuda pokazywana na: FPFF w Gdyni (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), Ars Indenpendent Festival (2025)

They Will Love Me Now
reż. Nikulás Tumi Hlynsson
czas trwania: 21 min. 1 s.
produkcja: Czechy, 2025
Tomas jest nieudacznikiem. Po nieudanej nocy zostaje okradziony i pobity. Upokorzony wraca do baru, gdzie spotyka się z większą miłością i sympatią niż przez ostatnie lata. Szybko zdaje sobie sprawę, że aby wspiąć się po drabinie społecznej, musi wyglądać tak, jakby właśnie został pobity.
FAMU – Film and TV School of the Academy of Performing Arts in Prague

Will Today Be A Happy Day?
reż. M Kanz Daffa
czas trwania: 14 min. 50 s.
produkcja: Indonezja, 2025
Mira, samotna matka, musi podjąć trudną decyzję dotyczącą przyszłości swoich córek, pomimo radosnych dni spędzonych razem.
Jakarta Institute of Arts

Bar Krokiet Freestyle
reż. Maria Dakszewicz
czas trwania: 5 min.15 s.
produkcja: Polska, 2025
Spragniona wrażeń, klientka baru Krokiet kwestionuje atrakcyjność prozy własnej codzienności po seansie filmu Bollywood.
Animacja pokazywana na: Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025), BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

Basen albo śmierć złotej rybki
reż. Daria Kopiec
czas trwania: 13 min. 40 s.
produkcja: Polska, 2025
Opowieść o zawłaszczającej relacji matki i córki. Główna bohaterka poprzez niewyrażoną złość i bunt wobec matki zamienia się w tytułową złotą rybkę. Niewyrażone słowa, gesty, zablokowane uczucia z dzieciństwa przejawiają się w surowym traktowaniu siebie i innych. Film jest ujęty w kompozycyjną klamrę, w której główna bohaterka dopuszcza do siebie żal, a tym samym wchodzi w proces akceptacji i wybaczenia samej sobie.
Marmolada Films
Animacja pokazywana na: KFF 2025, Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w Kazimierzu Dolnym (2025), BNP Paribas Nowe Horyzonty (2025)

Butterfly Kiss
reż. Zohar Dvir
czas trwania: 10 min.
produkcja: Niemcy, Izrael, 2024
Carol wpada w panikę i kłóci się ze swoją dziewczyną Ray po nieoczekiwanej propozycji. Sytuacja pogarsza się, gdy budzi się w apokaliptycznej rzeczywistości i z przerażeniem odkrywa, że Ray przemieniła się w motyla. Przemiana Ray, inwazja świata zewnętrznego na ich dom i rosnące napięcie między nimi zagrażają ich związkowi. Carol boi się utraty Ray…
…ale poświęcenie się swojej dziewczynie może mieć swoją cenę.
Animacja pokazywana na: Sopot Film Festival (2025), Chicago International Film Festival (2024), Budapest Pride Festival (2024), AFI FEST (2024)

Czy Ty mnie słyszysz?
reż. Anastazja Naumenko
czas trwania: 15 min.
produkcja: Polska, 2024
Nastia, która od wielu lat mieszka za granicą, zaczyna uczyć swoją matkę, jak korzystać z usług internetowych. Różne postrzeganie technologii staje się punktem wyjścia do ujawnienia konfliktów międzypokoleniowych i dawno zapomnianych wątków rodzinnych. Skomplikowana nawigacja po mediach społecznościowych odzwierciedla nie mniej trudną drogę do komunikacji. Podczas nauki bohaterki dowiadują się dużo o sobie nawzajem, ale czy odzyskana za pomocą Zooma bliskość będzie miała decydujący wpływ na dalszą relację między dwiema dorosłymi kobietami?
Animacja pokazywana na: Telluride Film Festival (2025), Sarajevo Film Festival (2025), MDAG (2025)

Eden Farwell
reż. George Cook
czas trwania: 2 min. 37 s.
produkcja: Wielka Brytania, 2025
Rozczochrana istota znajduje schronienie w majestatycznym raju, by stać się świadkiem jego zagłady.

Halo, Centrala
reż. Zuzanna Zofia Heller
czas trwania: 4 min. 56 s.
produkcja: Polska, 2025
Mężczyzna próbuje telefonicznie zgłosić zaginięcie swojej żony, Wielkiej Pomarańczy. Niestety nikt nie potrafi ani nawet nie próbuje mu pomóc – petent odsyłany jest ciągle do innej osoby. W końcu bohater udaje się do centrali osobiście. Tam czekają na niego zdenerwowani ludzie w kolejce, druczki do wypełnienia i niemiła obsługa. Utrzymana w klimacie kafkowskiego absurdu opowieść staje się uniwersalną metaforą bezsilności wobec biurokracji, a także walki z bezdusznym systemem.
Szkoła Filmowa w Łodzi
Animacja pokazywana na: KFF (2025), Festiwal Filmu i Sztuki DWA BRZEGI w Kazimierzu Dolnym (2025)

Kły i pazury
reż. Julia Marlena Wojtanowska
czas trwania: 4 min. 50 s.
produkcja: Polska, 2025
W surrealistycznym zoo małpy śpiewają dzikie piosenki, które wprowadzają odwiedzających w niemal hipnotyczny trans. Tymczasem inne zwierzęta uwalniają się spod kontroli, a napięcie rośnie, gdy lew przygotowuje się do ataku na strusia — ale nie wszystko jest takie, jak się wydaje. Ta animacja to wizualna podróż pełna absurdu i magii, inspirowana fragmentem powieści Juana Emara „Wczoraj”, w której splatają się marzenia i rzeczywistość.
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Debiut reżyserski

Long Distance
reż. Iulia Voitova
czas trwania: 8 min. 30 s.
produkcja: Francja, 2025
Astronauta przygotowuje się do lotu w kosmos, a nurek zanurza się w głębinach. Im dalej od siebie są, tym są sobie bliżsi.

Mother of Dawn
reż. Clara Trevisan
czas trwania: 8 min. 9 s.
produkcja: Belgia, Brazylia, Finlandia, Portugalia, 2024
W pustce nocy głodne stworzenie szuka pożywienia i kontynuuje codzienny cykl.
Re:Anima Joint Masters Programme
Debiut reżyserski
Animacja pokazywana na: Animator (2025)

My Wonderful Life
reż. Calleen Koh
czas trwania: 10 min. 30 s.
produkcja: Singapur, 2024
Pracująca matka Grace Lee trafia do szpitala po tym, jak zasłabła w miejscu pracy. Podczas pobytu, niespodziewanie odkrywa poczucie wyzwolenia.
Animacja pokazywana na: SXSW Texas (South by Southwest) (2025), Gotham Awards (2025), Annecy (2025), Singapore International Film Festival (2024)

Na krzywe łby
reż. Jakub Krzyszpin
czas trwania: 8 min. 25 s.
produkcja: Polska, 2025
Woń kopalnianego dymu spowija zapomniane polskie osiedle. Młody goli głowę, zakłada dres i konfrontuje się z cieniem starszego brata oraz jego przeszłością.
Szkoła Filmowa w Łodzi
Animacja pokazywana na: Annency (2025), Animafest Zagreb (2025), KFF (2025), WFF (2025), Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM (2025)

Radix
reż. Anne Breymann
czas trwania: 4 min. 14 s.
produkcja: Niemcy, 2025
Dwa stworzenia spotykają się na drzewie. Ich spotkanie sięga głęboko do korzeni i jeszcze dalej.
Animacja pokazywana na: Annency (2025), KFF (2025)

Rajskie ptaki
reż. Tomek Ducki
czas trwania: 8 min. 30 s.
produkcja: Polska, 2025
Ptasie odchody. Dla gatunku ludzkiego miejskie utrapienie. Jednak dla pewnego stada ptaków stanowią fundament życia. W ich niezwykłym świecie panuje delikatna harmonia — aż do dnia, gdy do brzegu dopływa tajemniczy obiekt. Początkowo fascynujący, wkrótce wywołuje głęboką zmianę społeczną, przenosząc stado w nową erę kulturową i technologiczną. Wyjście ze stanu natury ma jednak swoją cenę.
Ego Film

Rozdarcia
reż. Paulina Ziółkowska
czas trwania: 9 min.
produkcja: Polska, 2025
Animacja o niemożliwości podjęcia decyzji. Świat pełen możliwości i zagubiona kobieta, która być może wcale nie chce dokonywać wyborów.
Letko

Shadows
reż. Rand Beiruty
czas trwania: 12 min.
produkcja: Francja, Jordan, 2024
14-letnia matka ucieka. W zatłoczonym porcie lotniczym Ahlam, z Bagdadu, jedynego miejsca, jakie kiedykolwiek znała. Walcząc z czającymi się wokół niej cieniami, rozmyśla o swojej podróży, która ma jej przywrócić życie.
Animacja pokazywana na: Venice International Film Festival (2024), Leeds International Film Festival (2024)
JURY KONKURSU
JURY GŁÓWNE MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU AUTHORS SPOTLIGHT:



JURY MŁODYCH MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU AUTHORS SPOTLIGHT złożone z laureatów Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej:



JURY KOŁA NAUKOWEGO FILMOZNAWCÓW UŁ:



JURY MŁODZIEŻOWE



NAGRODY W MIĘDZYNARODOWYM KONKURSIE AUTHORS SPOTLIGHT TO M.IN.:
- nagroda pieniężna w wysokości 1.500 PLN w kategorii Najlepsza Etiuda „Live Action” (nagroda dla Reżysera filmu) – Nagroda Główna,
- nagroda pieniężna w wysokości 1.500 PLN w kategorii Najlepsza Animacja (nagroda dla Reżysera filmu) – Nagroda Głowna,
- nagroda od – soundmaking – – możliwość profesjonalnego zgrania dźwięku kolejnego filmu,
- nagroda Publiczności (bez podziału na kategorie),
- nagroda Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego (bez podziału na kategorie),
- nagroda Jury Młodych, składającego się z laureatów Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej (bez podziału na kategorie),
- nagroda Jury Młodzieżowego (bez podziału na kategorie),
- nagrody książkowe od Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego,
- nagrody książkowe od Wydawnictwa Officyna,
- nagrody książkowe od Wydawnictwa Szkoły Filmowej w Łodzi,
- nagrody rzeczowe.

Partnerzy Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight:
ARCHIWUM KONKURSU
Jak co roku, poszukujemy unikalnych, autorskich opowieści, dokumentów, animacji, eksperymentów, które zostaną zaprezentowane podczas jubileuszowego. 16. Festiwalu Kamera Akcja. Twórcy i twórczynie mogą nadsyłać swoje krótkiemetraże w dwóch kategoriach: „Live Action” oraz Animacje.
DO KONKURSU MOŻNA ZGŁASZAĆ FILMY:
- o maksymalnej długości 30 minut
- zrealizowane po 1 stycznia 2024 r.
NABÓR DO MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU AUTHORS SPOTLIGHT ZOSTAŁ ZAKOŃCZONY.
KALENDARZ KONKURSU
- Otwarcie naboru zgłoszeń do Konkursu – 09.06.2025 r.
Opłata rejestracyjna zależna jest od daty przesłania zgłoszenia i wynosi odpowiednio:
• 15$ (~55 PLN) (Early Birds) – dla zgłoszeń przesłanych do 11.08.2025 r.
• 20$ (~70 PLN) (Regular Deadline) – dla zgłoszeń przesłanych od 12.08.2025 r. - Zakończenie naboru – 31.08.2025 r., 23:59 (UTC+2)
- Selekcja filmów konkursowych przez Komisję Selekcyjną – 01–15.09.2025 r.
- Publikacja pełnej listy filmów, które wezmą udział w Konkursie – 23.09.2025 r.
- Projekcje filmów konkursowych podczas Festiwalu – 23-26.10.2025 r.
- Ogłoszenie zwycięzców Konkursu – 26.10.2025 r.
W tym roku wsparciem selekcji konkursowej Authors Spotlight są osoby członkowskie Koła Naukowego Filmoznawców UŁ w składzie: Karolina Majka oraz Ada Raczkowska.
16. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 23 do 26.10.2025 w Łodzi oraz od 15 do 26.10.2025 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi oraz współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Głównymi partnerami festiwalu są Monopolis, Szkoła Filmowa w Łodzi i Muzeum Kinematografii. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”.
















