Loża Krytyków


DARIA BETKA
Studentka kulturoznawstwa i absolwentka filmoznawstwa. Obecnie kontynuuje studia magisterskie z filmoznawstwa. Na co dzień prowadzi konto na TikToku (@dariabetka.tv), gdzie w luźny i przystępny sposób dzieli się recenzjami filmów i seriali, przyciągając uwagę coraz większej społeczności. Jako krytyczka filmowa specjalizuje się głównie w serialach młodzieżowych, a jej podejście do kina cechuje swoboda i otwartość na różne formy opowiadania historii. Lubi dzielić produkcje na różnorodne kategorie, co pomaga jej widzom lepiej zrozumieć, do kogo i dlaczego dane dzieło może trafić. W swoich recenzjach stawia na lekkie podejście, ale nie boi się poruszać ważnych tematów, które kryją się za pozornie rozrywkowymi produkcjami.

KATARZYNA BOROWIECKA
Dziennikarka filmowa od 17 lat związana z radiem – w Trójce prowadzi audycję Wszystko Wszędzie Teraz – o popkulturze. Była gospodynią Aktualności Filmowych w Canal+ i Netflix Studio na YT oraz POPcastu – podcastu o popkulturze. Fanka Davida Finchera, Studia Ghibli i Batmana.

JAN BRZOZOWSKI
Rocznik 99, absolwent poznańskiego filmoznawstwa. Na co dzień krytyk filmowy i scenarzysta. Jego teksty odnaleźć można na łamach portalu film.org.pl, internetowego tygodnika „Nowy Napis” oraz miesięcznika „Kino”. Okazjonalnie publikował również w „Pleografie”, „Ekranach” i „Czasie Kultury”. Laureat 13. edycji konkursu „Krytyk Pisze”. Nominowany do nagrody im. Jana Machulskiego za scenariusz filmu krótkometrażowego Nie ma mnie. Mieszka w Poznaniu, z dziewczyną i kotem.

KLARA CYKORZ
Kulturoznawczyni, krytyczka filmowa. Pisze m.in. dla „Dwutygodnika” (gdzie prowadziła cykl „Gadanie” poświęcony serialom telewizyjnym), „Krytyki politycznej”, internetowego „Czasu kultury” i „Ekranów”. Laureatka Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2018).

KATARZYNA CZAJKA-KOMINIARCZUK / ZWIERZ POPKULTURALNY
Socjolożka i historyczka. Od 2009 roku prowadzi bloga „Zwierz Popkulturalny” poświęconego filmom, serialom. Jest współprowadzącą podcastów „ZVZ”, „Czytu Czytu” i twórczynią podcastu „Jeszcze słowo”. Autorka książek popularno-naukowych poświęconych kulturze popularnej – „Oscary. Sekrety największej nagrody filmowej” (W.A.B 2018) i „Seriale. Do następnego odcinka” (W.A.B 2021). „Mam nadzieję” (W.A.B 2022) to specyficzny poradnik dla zagubionych w życiu i dorosłości. Jej najnowsza książka „Filmy na życie” ukaże się już 13 listopada 2024.

MAŁGORZATA CZOP / MOVIEWAY
Absolwentka neurokognitywistyki i nowego filmoznawstwa na SWPS. Założycielka bloga Movieway. Miłośniczka festiwali filmowych: relacjonowała wydarzenia z Berlinale, Wenecji, Toronto, Karlovych Warów, Sundance czy Gdyni. Od lat pracuje w TVN, gdzie zrealizowała program „playerlove”, w którym gościli polscy aktorzy i aktorki. Autorka podcastu „Mówimy o kinie”. Zajmuje się promocją online seriali produkcji TVN oraz Max.

DIANA DĄBROWSKA
Filmoznawczyni, animatorka i edukatorka filmowa, współorganizatorka imprez filmowych i przeglądów. Jej filmowe felietony ukazują się m.in. na łamach Miesięcznika ZNAK. Od 2019 dyrektor artystyczna Festiwalu Hommage a Kieślowski w Sokołowsku. W 2022 roku została nagrodzona przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka filmowa”.

DRUGI SEANS – MARTA CHYLIŃSKA, MATEUSZ ŻEBROWSKI
Od kilku lat prowadzą wspólnie kanał Drugi Seans, na którym omawiamy nowości filmowe i serialowe, próbując odczytać głębsze znaczenia tych tekstów kultury i ich konteksty. Jako stowarzyszenie Słowo i Film stworzyli serie edukacyjne online o współczesnym polskim kinie „Kanon kina polskiego po ’89” oraz „Młoda szkoła”. Mogliście ich również usłyszeć w sobotniej audycji filmowej Drugi Seans w Radiu Łódź.

RAFAŁ GLAPIAK – MOCNE PUNKTY
Filmoznawca i krytyk filmowy, laureat piątej edycji krytycznofilmowego konkursu „Powiększenie”. Autor strony MocnePunkty.pl, na której omawiane są amerykańskie klasyki oraz recenzowane nowości prosto z USA. O kinie pisze dla „Polityki”, „Rzeczpospolitej” i „Kina”, czasami również dla Filmwebu. Od 2022 roku członek Classic Movie Blog Association, stowarzyszenia zrzeszającego osoby zajmujące się badaniem wczesnego kina.

BOGNA GOŚLIŃSKA
Krytyczka filmowa i badaczka nowych mediów, wyróżniona w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka, publikowała w Ekranach, Kinie, Krytyce Politycznej, Filmwebie i Czasie Kultury. Absolwentka socjologii i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim.

FILIP GRZĘDOWSKI
Programer kina Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. Absolwent łódzkiego filmoznawstwa. Przewodniczący Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego. Pisze dla portalu Immersja, którego jest współzałożycielem. Miłośnik wszelakich (szczególnie najmniejszych) festiwali filmowych. W kinie ceni dokumentalny egocentryzm Wernera Herzoga, filmowe jointy Spike’a Lee, Nową Francuską Ekstremę oraz Jerzego Skolimowskiego. Poza intensywnym kinem chętnie sięga po komiks amerykański.

JAKUB IZDEBSKI / INTERIA FILM
Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dzinnikarz redakcji filmowej portalu Interia, publikował także w czasopiśmie „Ekrany”. Za dzieciaka chciał zostać archeologiem, ale gdy tylko zobaczył „Park jurajski”, wiedział, że jego pasją są filmy. Ogląda wszystko — od kina festiwalowego do potworków, które Jean-Claude Van Damme produkował z myślą o rynku kaset wideo. Lubi odkrywać filmowe perełki, raczyć się produkcjami „tak złymi, że aż dobrymi” w gronie znajomych, długie spacery i superbohaterskie tasiemce. Jego ulubiony kolor to zielony, ulubiony dinozaur to ankylozaur, ulubiony pokemon to Psyduck, a najukochańszy film 2024 roku to „Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata”.

MICHAŁ KACZOŃ
Dziennikarz kulturalny, żywo zainteresowany kulturą popularną. Uczestnik najważniejszych polskich i światowych festiwali filmowych, wprawny twórca treści i pasjonat kinematografii. Otwarty na nowe wyzwania i szybko łapiący kontakt z ludźmi. Salę kinową czasem uważa za swój drugi dom.

NATALIA KANIAK / FINAL GIRLS
1/6 Final Girls, animatorka kultury i współtwórczyni podcastów filmowych (m.in. „Kobiety i gatunki” i „Final girls – podcast o kinie”). Od lat związana z festiwalem Ars Independent i kolektywem Śląsk Przegięty.

KATARZYNA KEBERNIK
Edukatorka filmowa w zespole Ferment Kolektiv i redaktorka portalu Film w Szkole, gdzie poleca wartościowe kino dla najmłodszych. Z wykształcenia pedagożka, oligofrenopedagożka i literaturoznawczyni. O filmach – nie tylko tych dla dzieci – pisze m.in. dla miesięcznika „KINO”, Filmwebu, „Ekranów” i portalu film.org.pl. Laureatka II miejsca w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2020, 2023) i zwyciężczyni Konkursu Krytyk Pisze FKA (2020).

MACIEJ KĘDZIORA
Krytyk filmowy, doktorant na Uniwersytecie Śląskim zajmujący się polską kinematografią. Publikuje w „Ekranach” i „Kinie”, w ramach podcastów Polskiego Radia prowadzi program „Przerwa na serial”.

IGOR KIERKOSZ
Krytyk filmowy i literacki. Laureat Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2022), Konkursu im. Tymoteusza Karpowicza (2021) i Konkursu Krytyk Pisze (2020). Współpracuje z „Dwutygodnikiem”, „Kinem”, „Tygodnikiem Powszechnym” i „Mint Magazine”. Wspólnie z Katarzyną Borowiecką prowadzi w TVP2 magazyn filmowy „W poszukiwaniu dobrego filmu”. Entuzjasta mumblecore’u i kina skejterskiego.

KAJA KLIMEK
Edukatorka, tłumaczka i krytyczka filmowa i popkulturalna. Nieustannie dyskutuje o filmach i serialach – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i SWPS, i co najważniejsze: z dzieciakami i młodzieżą w ramach programów edukacji filmowej. Prowadzi program Superbohaterowie w TVN Fabuła oraz Warsztat Filmowy w Red Carpet TV. W każdy piątek w Dzień Dobry TVN opowiada o filmach. W internecie działa jako Kajutex (YT, FB, IG, TT – jako kajutex.pl), zajmuje się również produkcją materiałów wideo pod szyldem Kajutex Studio.

MICHAŁ KONARSKI / PEŁNA SALA
Rocznik 2002. Programer Kinoteki, zastępca redaktora naczelnego portalu Pełna Sala. Publikował na łamach „Filmwebu”, „Polityki”, „Krytyki Politycznej”, „Rzeczpospolitej”, „Czasopisma Ekrany”, „Final Girls” czy „Stonera Polskiego”. Prowadzi prelekcje, spotkania i dyskusje wokół filmów. Lubi twórczość Godarda, Akerman, Denis, Jarmuscha, Tarra i Duras, a także serek wiejski, Sycylię, spacery, makarony i komunikację publiczną.

MARIUSZ KORYSZEWSKI / COFNIJ KINO
Autor bloga Cofnij Kino, kulturoznawca, historyk filmu, kurator dobrego kina i krytyk filmowy. Specjalista w temacie Oscarów – ich historii oraz przewidywania zwycięzców kolejnych edycji. Interesuje mnie nie tylko obecne kino, ale głównie filmy, które zostawiły swój ślad w historii.

BEATA KWIATKOWSKA / RADIO 357
Dziennikarka Radia 357 i miesięcznika „Kino”, autorka reportaży, audiodokumentów i słuchowisk. Zajmuje się tematyką filmową i reportażem społecznym. Wierzy w życie pozaradiowe. Jeśli nie ma jej w radiu, z pewnością jest w kinie. Czasem z mikrofonem. Tak powstają odcinki podcastu „Do kina i na film”, który przygotowuje dla Stowarzyszenia Kin Studyjnych. Nominowana do nagrody Grand Press w 2016 i 2020 roku.

ŁUKASZ MAŃKOWSKI
Krytyk filmowy, japonista, filmoznawca specjalizujący się w kinie Azji, selekcjoner programowy Festiwalu Pięć Smaków, redaktor naczelny azjatyckiej sekcji Culture.pl. W 2023 roku obronił pracę doktorską poświęconą filmowej Japońskiej Nowej Fali na wydziale Artes Liberales (Uniwersytet Warszawski). Publikuje na łamach MUBI, Sight & Sound, Senses of Cinema, Dwutygodnika, Onetu, Czasu Kultury, Mint Magazine, Filmwebu i Moodaily. Uczestnik Berlinale Talents i IFFR Young Critics, laureat konkursu Krytyk Pisze w 2019 roku. Jest autorem bloga „Kinema Chromat”.

JAKUB MARCINIAK / IMMERSJA
Redaktor Portalu Immersja, student między innymi filmoznawstwa i wiedzy o mediach audiowizualnych. Przede wszystkim miłośnik pisania, próbujący swych sił w każdej formie; równie chętnie uczestniczący w dyskusjach, stały uczestnik immersyjnych DKF-ów. Bywa na Festiwalach w rolach wszelakich, od dziennikarza po wolontariusza. W filmowym świecie przede wszystkim rozkochał się w starszych dziełach, zwłaszcza kinie epickim czy kostiumowym. Martin Scorsese, Masaki Kobayashi, Akira Kurosawa czy David Lean to jego mistrzowie o których mógłby mówić godzinami. Poza filmami stara się pochłaniać najwięcej książek jak tylko się da. Wybór pada zazwyczaj na fantastykę, do której ma słabość od dzieciaka.

JOANNA NAJBOR
Krytyczka filmowa, badaczka mediów. Publikuje lub publikowała na łamach Vogue.pl, Filmwebu, magazynu KINO, magazynu EKRANy, portali Noizz.pl, Popmoderna i CzasKultury.pl. Nagradzana w konkursach eseistycznych i krytycznofilmowych, m.in. laureatka Grand Prix w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka (2023). Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UJ. Gra na wiolonczeli. Pochodzi z Zakopanego

GRZEGORZ NAROŻNY / PEŁNA SALA I POPKULTURONAUCI PODCAST
Współzałożyciel i redaktor portalu Pełna Sala, a także współprowadzący Popkulturonauci Podcast. Wychowany przez popkulturę gracz, który kiedyś został kinomanem. Ceni sobie eksperymenty formalne, oniryczne podróże, komiksową przesadę i rozkoszną eksploatację. Z drugiej strony na ekranie chętnie przygląda się zmaganiom jednostki z osobistymi demonami oraz poetyckiej eksploracji sfery duchowej.

JAKUB NOWOCIŃSKI
Krytyk amator, miłośnik kina i teatru. Pisze teksty i koordynuje social media Filmawki. Z zawodu psycholog ze specjalizacją w biznesie. Pracuje w dziale komunikacji i marketingu w instytucji kultury.

MICHAŁ OLESZCZYK / SPOILERMASTER
(ur. 1982) Konsultant scenariuszowy, wykładowca Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2014-16 dyrektor artystyczny FPFF w Gdyni. Autor podcastu „SpoilerMaster”. Współscenarzysta filmu „Wszystkie nasze strachy” w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta; kierownik literacki seriali Canal+ („The Office PL”, „Planeta Singli. Osiem historii”, „Pisarze. Serial na krótko”), konsultant scenariuszowy takich filmów jak „Hiacynt”, „Za duży na bajki”. Stały współpracownik serwisu RogerEbert.com; laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i Nagrody PISF (2012), nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Scenariusz (za „Wszystkie nasze strachy”).

JULIA PALMOWSKA / PEŁNA SALA
Redaktorka portalu Pełna Sala. Studentka portugalistyki i filozofii w Kolegium MISH na Uniwersytecie Warszawskim. Laureatka nagrody Jury Twórczyń Konkursu Krytyk Pisze (2021) oraz wyróżniona w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka (2022). Zakochana bez pamięci w kinie portugalskim, które łączy w sobie wszystko, czego w filmach potrzebuje. Uwielbia twórczość Oliveiry, Godarda, Resnais’go i Duras, choć nie wiadomo, czy innego dnia podałaby ten sam skład, gdyż – jak mówi – świat jest pełen pięknego kina na każdy dzień. Kiedy nie ogląda filmów, prawdopodobnie śpiewa i gra jazz, którego na co dzień uczy się w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie.

MICHAŁ PIEPIÓRKA / BLIŻEJ EKRANU
Kulturoznawca, krytyk filmowy, autor bloga Bliżej Ekranu. Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UAM, wykładowca na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP. Publikuje w Miesięczniku Kino, w Czasie Kultury i na portalu Filmweb. Trzykrotnie wyróżniany w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka, dwukrotnie nominowany do nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Autor książki „Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie kino fabularne wobec transformacji gospodarczej”.

TOMASZ POBORCA / PEŁNA SALA
Filmoznawca afiliowany przy Uniwersytecie Łódzkim, krytyk filmowy związany z portalem Pełna Sala i kurator kina Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Otrzymał stypendium Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia akademickie. Publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Studiach Filmoznawczych” oraz „Ekranach”. Współpracował z Festiwalem Wielu Kultur jako programer sekcji filmowej oraz prowadził kurs poświęcony historii kina w Szkole Filmowej w Łodzi. Naukowo zaangażowany w badanie czasopiśmiennictwa filmowego Polski Ludowej ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii francuskiej oraz produkcji z krajów Globalnego Południa.

POPTOK / MICHAŁ MILLER I MAREK SZCZEPAŃSKI
Michał, czyli dumny tata jednego syna i dwóch kotów, kolekcjoner nośników fizycznych, fan horroru, exploitation i tzw. filmów tak złych, że aż dobrych. Marek, czyli kiedyś aktor-amator, dzisiaj kolekcjoner komiksów, gracz, popkulturowy konsument i psychofan „The Last Of Us”. W podkaście POPtok rozmawiamy o kinie dobrym i złym, mieszamy kino gatunkowe z arthouse’em, a pop mieszamy z trashem. Z entuzjazmem i humorem omawiamy premiery kinowe i streamingowe, ale też odkurzamy klasykę, kamp i kicz sprzed lat, żeby wydobyć frajdę z każdego filmu. Udajemy krytyków filmowych, żeby rozpracować to środowisko od środka, ale nie mówcie tego pozostałym.

MARCIN PRYMAS / PEŁNA SALA
Krytyk amator i pasjonat kina, zwłaszcza światowego i gatunkowego. Laureat konkursu Krytyk Pisze w 2021 roku, wicenaczelny serwisu Pełna Sala i główny korespondent podczas zagranicznych festiwali filmowych, m.in. Berlinale, Cannes, Wenecja, Rotterdam, Udine Far East, Tallinn Black Nights. Współpracownik Filmwebu i Miesięcznika Kino.

BOLESŁAW RACIĘSKI
Filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, współtwórca podcastu „Ścieżka dźwiękowa” oraz kanału czasopisma „Ekrany” na YouTube. Aktualnie kieruje projektem badawczym NCN poświęconym kinematografiom latynoamerykańskim. Uczy też historii filmu oraz przeróżnych niesamowitości, między innymi na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej.

MARCIN RADOMSKI / KINOrozmowa. MARCIN RADOMSKI, CZWÓRKA POLSKIE RADIO
Dziennikarz, krytyk filmowy, doktor nauk humanistycznych. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, Collegium Civitas i Uniwersytecie w Amsterdamie. Doktorat obronił w Instytucie Sztuki PAN. Publikuje w polskich i zagranicznych mediach. Autor książki „Inny świat? Kino autorskie Doroty Kędzierzawskiej”. Twórca i prowadzący kanał filmowy KINOrozmowa na Youtube. Gospodarz autorskiej „Audycji Filmowej” w radiowej Czwórce. Nominowany w 2023 roku do nagrody PISF w kategorii krytyk filmowy. Członek Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych – FIPRESCI oraz Europejskiej Akademii Filmowej.

MATEUSZ ROT / WATCHING CLOSELY
Muzyk orkiestrowy, który w przerwie pomiędzy koncertami pochłania niezdrowe ilości filmów. Od 2018 współpracujący z blogiem Watching Closely i relacjonujący najważniejsze festiwale, takie jak: Cannes, Wenecja czy Locarno. W kinie poszukuje przede wszystkim emocji, ale nie pogardzi mocnym snujem spod znaku slow-cinema. Fan Taylor Swift.

rozMOVIEone / BOGUSIA SZEWCZYK I MARTA PŁAZA
Rozmovieone to duet tworzony przez dwie podcasterki, horrormaniaczki i kociary: Bogusię Szewczyk i Martę Płazę. Zakręcone na punkcie filmu i literatury, w swoich podcastach entuzjastycznie spoglądają na wszystko, co w świecie popkultury nietypowe. Jako Kobiety eksploatacji niestrudzenie tropią ukryte znaczenia, dekodując horrorowe klisze jako symbole społecznych lęków. Filtrują filmowe strachy przez kobiecy punkt widzenia. Niereformowalne gaduły, tropicielki napięć kina gatunkowego. Rozmawiają i piszą o filmach, wychodząc naprzeciw krytycznym ograniczeniom. Prelegentki i konsultantki repertuarowe, matronki pokazów oraz cykli filmowych.

MACIEK SATORA
Rocznik trzech zer i dwójki z przodu, absolwent wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Recenzent filmowy od dawna, krytyk od kiedy przestał się wstydzić mocy tego słowa. Członek redakcji portalu Filmweb.pl. Zdobywca trzeciego (2023) i drugiego (2024) miejsca w konkursie krytyczno-filmowym im. Krzysztofa Mętraka. Swoje teksty publikował też m.in. w „Kinie”, „Czasie Kultury” oraz „Ekranach”.

DARIA SIENKIEWICZ
Dziennikarka oraz krytyczka filmowa, studiowała m.in. produkcję audiowizualną oraz filmoznawstwo i kulturę mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Regularnie współpracuje z portalem Filmweb, Miesięcznikiem KINO oraz Kwartalnikiem Ekrany. Publikuje również dla portalu Pełna Sala czy Wysokie Obcasy.pl Recenzuje filmy, pisze teksty przekrojowe, przeprowadza wywiady i relacjonuje festiwale filmowe, takie jak: Berlinale, Wenecja czy Cannes. Wyróżniona w konkursie Krytyk Pisze w 2023 roku.

ROBERT SIWCZYK / KLATKI NA OCZACH
Badacz kina niemego i slapstickowego, szuka powiązań między kinem niemym i dźwiękowym, a odkryciami dzieli się na blogu Klatki na oczach. Jego filmowym marzeniem jest odwiedzić Festiwal Niemego Kina w Pordenone. Miłość do kina rozbudził w nim Brzdąc Chaplina, który obejrzał jako chłopiec.

SEBASTIAN SMOLIŃSKI
Krytyk filmowy, amerykanista, wykładowca UW i IS PAN w Warszawie. Współtwórca Timeless Film Festival Warsaw. Publikuje w „EKRANach”, „Tygodniku Powszechnym”, „OKO.press” i „Kwartalniku Filmowym”, jest stałym gościem programu „Kino Mówi” w Ale Kino+. Wraz z Michałem Oleszczykiem prowadzi anglojęzyczny podcast „Foreign Correspondents: Deeper into Hitchcock”, pisał w regularnie o klasycznych filmach dla Vogue.pl. Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej (prowadził zajęcia o polskim kinie na Cleveland State University w 2020 roku), współpracownik Festiwalu Nowe Horyzonty, zwycięzca Konkursu im. Krzysztofa Mętraka w 2017 roku. Współautor prac zbiorowych z zakresu historii kina.

MACIEJ STASIERSKI / WATCHING CLOSELY
Ponad dekadę prowadzę platformę blogerską Watching Closely – mój blog wygrał w 2013 roku nagroda na Blog Roku w plebiscycie Onet.pl. Dzięki blogowi mogę realizować swoją pasję, którą jest oglądanie filmów. Jednak nie czuję się na tyle kompetentny, aby mnie nazywać krytykiem filmowym. Uczestniczę w festiwalach filmowych, współpracuję z dystrybutorami i z kinami. Większość mojego prywatnego życia kręci się wokół kina, zarówno poprzez bloga, jak i podcast Kinotalk, który współtworzę we wrocławskim Radiu Ram. Posiadam też życie poza filmem – jestem prawnikiem, zajmuję się sprawami cudzoziemców, działam społecznie na rzecz wykluczonych grup społecznych. Całkowicie prywatnie nie lubię siedzieć w jednym miejscu, a przez to podróżuję po całym świecie, ostatnio dość regularnie za tenisistkami i tenisistami, bo ten sport jest bodaj drugą moją największą pasją. Mimo, że nie za bardzo umiem w niego grać – ze sportów rakietowych dużo lepiej czuję się z rakietką i lotką do badmintona.

MAŁGORZATA STECIAK
Kierowniczka projektów w CinematicVR, krytyczka filmowa. Pracowała jako dziennikarka m.in. dla „Polityki”, „Wysokich Obcasów Extra”, „Gazety Wyborczej”, portali Filmweb.pl, Vogue.pl, Onet.pl, Gazeta.pl. Koordynowała i prowadziła projekty filmowe i IT VR/AR, m.in. na zlecenie Atrium Polska, Zamku Królewskiego na Wawelu, Next Film, Nespresso, Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia, WUP w Rzeszowie. Mentorka w programach wsparcia dla kobiet i dziewcząt stawiających pierwsze kroki w branży IT, w tym STEAM Academy, INCO Polska.

MIŁOSZ STELMACH
Filmoznawca, krytyk, tłumacz. Redaktor naczelny czasopisma o tematyce filmowej Ekrany. Asystent w Instytucie Sztuk Audiowizualnych, gdzie uczy historii kina. Autor książki „Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino” (2020). Kurator programowy platformy FlixClassic, w ramach której wraz z Adamem Uryniakiem prowadzi poświęcony filmowej klasyce podcast „FlixTalk”.

TYPOWY JĘDRZEJ – STUDENT FILMOZNAWSTWA
Od 2014 roku wypisuje głupoty i pokazuje, że krytyka filmowa nie musi być tak bardzo na serio. Z sosów do frytek najbardziej lubię majonez, z pozycji do spanka na boku, a z reżyserów Ulricha Seidla. CAPS LOCK FOR LIFE

PATRYCJA WANAT / TOK FM
Dziennikarka, zielarka, opiekunka zwierząt. Współpracuje między innymi z Radiem TOK FM, gdzie prowadzi nagrodzony nagrodą PISFu Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”, oko.press, Wysokimi Obcasami, Dużym Formatem i Nową Polszczą. Współorganizuje festiwale WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie przy Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka oraz Letnią Akademię Filmową w Zwierzyńcu. Dla Canal+ relacjonowała Festiwal Filmowy w Cannes, była korespondentką DDTVN we Francji. Autorka podcastów: „Tak rośnie jedzenie”, „Radio Wieś” i „Czy jest między nami chemia?”. Od wielu lat prowadzi premiery filmowe oraz spotkania z publicznością, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz w Toruniu na festiwalu Tofifest.

MARIOLA WIKTOR
Dziennikarka filmowa, jurorka sekcji konkursowej FIPRESCI na 75. MFF w Cannes. Jej relacje i teksty z prestiżowych festiwali na całym świecie (Gdynia, Karlowe Wary, Wenecja) ukazują się m.in. w „Zwierciadle”, „Magazynie Filmowym”, „Film&TVKamera”, „Wysokich Obcasach Extra”, „Gazecie Wyborczej” czy „Kinie”. W latach 2009-2015 była dyrektorką artystyczną FKE „Cinergia” w Łodzi. Przez wiele lat działała w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych w Łodzi. Od 2001 roku w FIPRESCI. Oceniała filmy na festiwalach w Chicago, Salonikach, Oslo, Reykjaviku Warach, a także w pierwszej edycji Authors Spotlight.