15. FKA
Stałym elementem gali otwarcia Festiwalu Kamera Akcja jest rozstrzygnięcie Konkursu Krytyk Pisze. I właśnie fakt, że to pierwszy raz, kiedy otwarcie odbywa się w Monopolis, dodał wzniosłości temu tradycyjnemu wydarzeniu, bez którego FKA nie byłby taki sam!
JURY KRYTYCZEK – w składzie: Klara Cykorz, Kaja Klimek, Kamila Żyto – wyłoniło następujących zwycięzców:
- nagroda główna: Michał Konarski, tekst: W poszukiwaniu straconych 24 minut. O filmie „Zaczarowana Desna”
Uzasadnienie: za pasję i potrzebę ciągłego rewidowania, uzupełniania i konstruowania na nowo kanonu, wizualną wrażliwość, rozmach tekstu przy jednoczesnej ekonomii słowa, traktowanie wypraw w odległą przeszłość X muzy jako niezastąpionej przygody – oraz przypomnienie, że krytyka filmowa jest też po to, żeby odkrywać nieznane.
nagroda pieniężna Uniwersytetu Łódzkiego #Uwolnij umysł w wysokości 1.000 PLN - wyróżnienie: Remigiusz Różański, tekst: The kids are not alright
Uzasadnienie: za analizę, której gęsty (i pomysłowy) język oddaje nastrój i wielogłosowość filmu “W blasku ekranu” Jane Schoenbrun.
JURY TWÓRCZYŃ – w składzie: Luzia Skrzek i Katarzyna Warzecha – wyłoniło laureata:
- nagroda główna: Paweł Służewski, tekst: Mesjasze popkultury i diabły arthousu, czyli krótka relacja z pełnej chaosu, dantejskiej podróży przez kinematografię
Uzasadnienie: Nagrodzony tekst to esej o miłości do kina. Miłości, która potrafi być piękna ale i toksyczna. To humorystyczne cierpienie młodego krytyka, który z niezwykłą szczerością zaprasza nas do swojego świata: świata pełnego kinowego chaosu, gdzie Rafiki z „Króla Lwa” jest Janem Chrzcicielem a „Ojciec chrzestny” wpada do filmowego czyśćca. Autorze/Autorko, nie musisz obejrzeć „Stalkera”, żeby być krytykiem filmowym. Już nim jesteś!
JURY MIESIĘCZNIKA KINA w składzie: Iwona Ciegiełkówna, Jacek Cegiełka, Bartosz Żurawiecki – wyłoniło laureatkę:
- nagroda główna: Natalia Kazirod, tekst: W obronie narcystycznych gówniar. Rewizja trylogii Katarzyny Rosłaniec
Uzasadnienie: Za śmiały wybór tematu i – co ważniejsze – za wyciągnięcie z jego analizy oryginalnych wniosków.

MICHAŁ KONARSKI
Rocznik 2002. Programer Kinoteki, zastępca redaktora naczelnego portalu Pełna Sala. Publikował na łamach „Filmwebu”, „Polityki”, „Krytyki Politycznej”, „Rzeczpospolitej”, „Czasopisma Ekrany”, „Final Girls” czy „Stonera Polskiego”. Prowadzi prelekcje, spotkania i dyskusje wokół filmów. Lubi twórczość Godarda, Akerman, Denis, Jarmuscha, Tarra i Duras, a także serek wiejski, Sycylię, spacery, makarony i komunikację publiczną.

REMIGIUSZ RÓŻAŃSKI
Szczun ze wsi wychowany na amerykańskich kreskówkach emitowanych na niemieckojęzycznych kanałach. Zainteresował się kinem przypadkiem. Związał się z dziennikarstwem filmowym umyślnie. Jego teksty publikowano m.in. w kwartalniku „Ekrany” oraz „Tygodniku Powszechnym”.

PAWEŁ SŁUŻEWSKI
Absolwent matematyki na Uniwersytecie Warszawskim, miłośnik twórczości Erica Rohmera i późnych filmów Terrence’a Malicka. Interesuje się klasyczną literaturą, zwłaszcza dziełami Dickensa, Andersena i sióstr Bronte. Współpracuje z portalem „Pełna Sala”. Poza tekstami krytycznymi pisze też prozę.

NATALIA KAZIROD
23-letnia studentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Poetka-amatorka, pasjonatka polskiego kina; zainteresowana przemianami społeczno-kulturowymi w Europie Środkowo-Wschodniej. Entuzjastka brzydkich budynków, sztuki ulicznej najgorszego sortu i wszystkiego, co niedoceniane.
ARCHIWUM KONKURSU
Integralną częścią Festiwalu jest Konkurs Krytyki Pisze skierowany do twórców tekstów krytycznych o tematyce filmowej, którzy będą mogli rozwinąć swoje umiejętności krytyczno-analityczne i postawić pierwsze kroki w kierunku pracy w branży filmowej.
Na przestrzeni lat, laureatami Konkursu Krytyk Pisze byli m.in. Patrycja Mucha, znana blogerka, podcasterka i dyrektorka Timeless Film Festival, dyrektor programowy Festiwalu Opolskie Lamy Tomasz Raczkowski, dziennikarz Gazety Wyborczej Dawid Dróżdż, zdobywczyni Nagrody PISF Diana Dąbrowska, a także odkrycia ubiegłorocznej Kamery Akcji — Wiktor Szymurski, Aleksandra Wolf czy Daria Sienkiewicz. Swoją wrażliwością zachwycili także Katarzyna Kebernik, Julia Palmowska i Igor Kierkosz — później laureaci Nagrody im. Krzysztofa Mętraka, a teraz współpracujący m.in. z „Kinem” czy „Dwutygodnikiem”. [przeczytaj więcej o Konkursie]
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KONKURSIE KRYTYK PISZE:
- w Konkursie mogą wziąć udział osoby w wieku do 26 lat (włącznie, czyli osoby urodzone najpóźniej w 31.12.1998 r.);
- objętość tekstu powinna wynosić 7 000 – 10 000 znaków ze spacjami;
- do Konkursu można przesłać tekst o dowolnej tematyce filmowej: recenzja, esej itp.
KALENDARZ KONKURSU:
- Zakończenie naboru – 22.09.2024 r., godz. 23.59.
- Wyłonienie Laureatów Konkursu, których prace zostały nagrodzone przez jury –
10.10.2024 r.14.10.2024 r. - Ogłoszenie zwycięzców Konkursu i wręczenie nagród podczas uroczystego Otwarcia Festiwalu – 24.10.2024 r.
NAGRODY W KONKURSIE KRYTYK PISZE TO M. IN.:
- nagroda pieniężna Uniwersytetu Łódzkiego #Uwolnij umysł w wysokości 1.000 PLN dla autora_ki Najlepszego Tekstu Krytycznego wskazanego przez Jury Krytyczek,
- nagroda pieniężna w wysokości 1.000 PLN dla autora_ki Najlepszego Tekstu Krytycznego wskazanego przez Jury Twórców,
- pojedynczy karnet na 50. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w 2025 r. dla autora_ki Najlepszego Tekstu Krytycznego wskazanego przez Jury Krytyczek oraz Jury Twórców,
- pojedynczy karnet na 16. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja w 2025 r. dla autora_ki Najlepszego Tekstu Krytycznego wskazanego przez Jury Krytyczek oraz Jury Twórców,
- pojedynczy karnet na 15. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja w 2024 r. dla każdego Laureata Konkursu Krytyk Pisze,
- publikacja w Miesięczniku KINO dla autora_ki Najlepszego Tekstu Krytycznego nagrodzonego przez Jury Miesięcznika KINO,
- nagrody książkowe od Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego,
- nagrody książkowe od Wydawnictwa Officyna,
- nagrody książkowe od Wydawnictwa Szkoły Filmowej w Łodzi,
- roczna subskrypcja do międzynarodowej platformy z filmami artystycznymi Kinoscope,
- i inne.
POZNAJ SKŁADY JURORSKIE KONKURSU KRYTYK PISZE:
JURY KRYTYCZEK FILMOWYCH
- Klara Cykorz – Kulturoznawczyni, krytyczka filmowa. Pisze m.in. dla „Dwutygodnika” (gdzie prowadziła cykl „Gadanie” poświęcony serialom telewizyjnym), „Krytyki politycznej”, internetowego „Czasu kultury” i „Ekranów”. Laureatka Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2018).
- Kaja Klimek – Edukatorka, tłumaczka i krytyczka filmowa i popkulturalna. Nieustannie dyskutuje o filmach i serialach – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i SWPS, i co najważniejsze: z dzieciakami i młodzieżą w ramach programów edukacji filmowej.
- Kamila Żyto – Profesor UŁ, pracuje w Katedrze Filmu i Mediów audiowizualnych, współpracuje z Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”); jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi.



JURY TWÓRCZYŃ FILMOWYCH
- Luiza Skrzek – Kierowniczka produkcji i producentka liniowa filmów fabularnych, filmów dokumentalnych, programów telewizyjnych, koncertów i widowisk multimedialnych. Absolwentka wydziału Organizacji Sztuki Filmowej Szkoły Filmowej w Łodzi. Od 2017 roku rozwija swoje umiejętności przy produkcji koprodukcji międzynarodowych w firmie produkcyjnej Lava Films.
- Katarzyna Warzecha – Reżyserka i scenarzystka. Absolwentka reżyserii Szkoły Filmowej w Katowicach oraz Wajda School & Studio. W 2021 jej dokumentalny short „We have one heart” (prod. Studio Munka) został uznany za najczęściej pokazywany polski dokument na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie (m.in. Visions du Réel, Doc Lepzig, Chicago IFF). Reżyserka serialu „Absolutni debiutanci” (Netflix) oraz współreżyserka „Zielonej Granicy” Agnieszki Holland. Współpracowała z takimi reżyserami jak Wojciech Smarzowski, Filip Bajon, czy Marcin Wrona. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej.


JURY MIESIĘCZNIKA KINO
- Jacek Ciegiełka – redaktor naczelny miesięcznika „Kino”
- Iwona Cegiełkówna – redaktor, sekretarz redakcji i szefowa działu zagranicznego w miesięczniku „Kino”
- Bartosz Żurawiecki – dziennikarz, krytyk filmowy, felietonista i pisarz. Szef działu recenzji w miesięczniku „Kino”.



Przyjmowanie zgłoszeń do Konkursu zostało zakończone.

Partnerzy Konkursu Krytyk Pisze

15. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 24 do 27.10.2024 w Łodzi oraz od 14 do 23.10.2024 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Głównymi partnerami festiwalu są Monopolis i Szkoła Filmowa w Łodzi. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”.