Razem Filmowi
SILENT TWINS / THE SILENT TWINS
reż. Agnieszka Smoczyńska, 2022
pokaz przedpremierowy
FPFF w Gdyni 2022 – Złote Lwy dla Najlepszego Filmu; MFF Cannes 2022 – Un Certain Regard
Czas trwania: 114 min.
Scenariusz: Andrea Seigel, na podstawie książki Marjorie Wallace
Produkcja: Polska, Wielka Brytania, USA
Zdjęcia: Jakub Kijowski
Obsada: Letitia Wright, Tamara Lawrance, Nadine Marshall, Jodhi May, Treva Etienne, Michael Smiley, Leah Mondesir-Simmonds, Eva-Arianna Baxter, Amarah-Jae St. Aubyn, Jack Bandeira, Declan Joyce, Kinga Preis
Prawdziwa historia June (Letitia Wright) i Jennifer Gibbons (Tamara Lawrance) opowiedziana z czułością, która dawno nie miała należytej reprezentacji na wielkim ekranie. Smoczyńska kieruje swoją kamerę na czarnoskóre bliźniaczki, które będąc dziećmi, umilkły dla świata zewnętrznego. Zdane na siebie i wewnętrzny świat, porozumiewają się ze sobą z dala od świata zewnętrznego. Coś tak oczywistego, jak komunikacja, zostaje przemyślana na nowo; staje się polem zarówno do kontemplacji, jak i eksperymentu. „Silent Twins” to jeden z największych hitów tegorocznego Cannes i wielki zwycięzca FPFF w Gdyni. Smoczyńska powraca, udowadniając, że perspektywa wewnętrzna i ukryte światy to rejony kultury, w których czuje się doskonale.
Zobacz zwiastun filmu TUTAJ
W MEDIACH
«Aktorki potrafią na ekranie sprzedać siłę swoich spojrzeń, gestów i sytuacji, kiedy jedna z sióstr przejmuje dominację nad drugą. Ich kruchość, błyskotliwość, ale też bujna wyobraźnia sprawiają, że cała ta mieszanka tworzy napięcie romansujące z horrorem, ale w sposób bardzo subtelny. Niepokój wzmacniany jest przez spojrzenie bohaterek na świat, ich nieprzystawalność do niego i momentami ta ekscytacja wzrasta, gdy siostry dokonują pierwszych przestępstw.» – Michał Kujawiński, naEKRANIE.pl, przeczytaj recenzję.
AGNIESZKA SMOCZYŃSKA. Reżyserka, autorka scenariuszy, laureatka dziesiątek nagród. Absolwentka kulturoznawstwa i reżyserii na WRiTV UŚ w Katowicach. Jej krótkie metraże cieszyły się uznaniem jury i publiczności wielu festiwali. W pełnym metrażu zadebiutowała w 2015 bezkompromisowymi „Córkami dancingu”, które przyniosły reżyserce Orła w kategorii Odkrycie roku, Nagrodę za Najlepszy Debiut na FPFF w Gdyni, a także szereg wyróżnień za granicą (w tym selekcja Sundance). Smoczyńska jest laureatką Global Filmmaking Award ufundowanej przez Sundance Institute. Jej świetnie przyjęty film „Fuga” miał swoją premierę na festiwalu w Cannes, podobnie jak jej najnowszy, pierwszy anglojęzyczny film „Silent Twins”.
IO / EO
reż. Jerzy Skolimowski, 2022
MFF Cannes 2022 – Nagroda Jury (Konkurs Główny), Soundtrack Award (Paweł Mykietyn); Oscary 2023 – Najlepszy Film Międzynarodowy (oficjalny polski kandydat)
Czas trwania: 86 min.
Scenariusz: Jerzy Skolimowski, Ewa Piaskowska
Produkcja: Polska, Włochy
Zdjęcia: Michał Dymek
Obsada: Sandra Drzymalska, Isabelle Huppert, Lorenzo Zurzolo, Mateusz Kościukiewicz, Tomasz Organek, Mateusz Murański, Saverio Fabbri, Lolita Chammah, Agata Sasinowska, Anna Rokita, Michał Przybysławski, Gloria Iradukunda, Piotr Szaja, Aleksander Janiszewski
„IO” to poetycki film drogi będący autorskim manifestem na temat relacji człowieka z naturą. Tytułowy IO – niewinny osiołek – błądzi niczym Odyseusz, przemierzając całą Europę. Mistrz polskiego kina, Jerzy Skolimowski, dokonuje na widzu emocjonalnej wiwisekcji, zmuszając go do spojrzenia na tytułowego bohatera przez pryzmat zarówno jego przyjaciół, jak i oprawców. To film, w którym ścierają się światopoglądy, almanach XXI wieku, przestrzeń, w której znalazło się miejsce zarówno na refleksję nad naturą, jak i aspektami metafizycznymi.
Zobacz zwiastun filmu TUTAJ
W MEDIACH
«(…) „IO”, film o onomatopeicznym tytule, od imienia pewnego osiołka i zarazem od dźwięku jego rżenia, to hołd dla francuskiego klasyka oraz luźna wariacja na temat jego przedostatniego filmu, „Na los szczęścia, Baltazarze”. Opowieść o zwierzęciu, ergo – o człowieku.» – Michał Walkiewicz, Filmweb, przeczytaj recenzję.
«Skolimowski z wielkim sukcesem rozporządza nie tylko gonitwą myśli, ale także ekranową emocją.» – Tomasz Poborca, Pełna Sala, przeczytaj recenzję.
JERZY SKOLIMOWSKI. Jeden z najważniejszych polskich reżyserów, a także scenarzysta, aktor filmowy, poeta i malarz urodzony w 1938 roku w Łodzi, gdzie w latach 1960-63 studiował reżyserię w PWSFTviT. Realizował filmy m.in. w Anglii, USA i we Włoszech. Jego twórczość została wielokrotnie doceniona na prestiżowych festiwalach, czego przykładem jest dwukrotny tytuł laureata Nagrody Specjalnej Jury na MFF w Cannes za „Wrzask” i „IO”. Członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).
JOHNNY
reż. Daniel Jaroszek, 2022
FPFF w Gdyni 2022 – Nagroda Publiczności, Nagroda za główną rolę męską (Piotr Trojan)
Czas trwania: 119 min.
Scenariusz: Maciej Kraszewski
Produkcja: Polska
Zdjęcia: Michał Dąbal
Obsada: Dawid Ogrodnik, Piotr Trojan, Beata Zygarlicka, Grażyna Bułka, Maria Pakulnis, Joachim Lamża, Marta Stalmierska, Jakub Nosiadek, Anna Dymna, Witold Dębicki, Magdalena Czerwińska, Michał Kaleta, Jerzy Owsiak
„Johnny” to debiut Daniela Jaroszka, a zarazem jedna z najbardziej wyczekiwanych polskich produkcji tego roku. Biograficzny film, który chwyta za serce i zarazem rozśmiesza do łez. Inspirująca opowieść o zwyciężaniu zła dobrem – taktyce stosowanej przez legendarnego ks. Jana Kaczkowskiego, głównego bohatera, w którego wcielił się Dawid Ogrodnik. Tytułowego Johnny’ego poznajemy z perspektywy jego podopiecznego – Patryka (Piotr Trojan). Rodząca się między duchownym a młodym przestępcą przyjaźń odsłania to, co jest istotą w relacji z drugim człowiekiem. Nieszablonowa i pełna zwrotów akcji historia przeplata mistycyzm z wulgarnością, kruchość z agresją oraz ból z humorem.
Zobacz zwiastun filmu TUTAJ
W MEDIACH
«Ten film może dać siłę wielu osobom i zmusić do przemyśleń» – Anna Dymna, przeczytaj wypowiedź.
«Film Johnny to emocjonalny rollercoaster, który na przemian bawi i wzrusza, przeraża i rozczula. Fabuła przeprowadza nas od skrajnie mrocznych momentów, przez walkę z samym sobą i zewnętrznym światem, aż do znalezienia sensu i nadziei. Emocje będą buzować w widzach nie tylko przez cały seans, ale też wiele godzin po nim – opowiada o projekcie reżyser, Daniel Jaroszek.» – Jarosław Gośliński, Zwrotnik raka,przeczytaj recenzję.
DANIEL JAROSZEK. Fotograf i reżyser urodzony w 1989 roku. W pracy zawodowej zajmuje się głównie reklamą. Jako pierwszy fotograf zdobył koronę w uznanym w branży reklamowej konkursie KTR – jego prace zostały wyróżnione złotem, srebrem i brązem. Tworzy również teledyski – wyreżyserował m.in. teledysk do utworu Dawida Podsiadło – Trofea, który zdobył dwie nagrody na 27. Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film 2019; BUBBLETEA w wykonaniu Quebonafide i Darii Zawiałow. Jego fotografie charakteryzują się nieoczywistą kompozycją, połamanymi sylwetkami.
TATA / DAD
reż. Anna Maliszewska, 2022
pokaz przedpremierowy
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2022 – udział w konkursie głównym
Czas trwania: 115 min.
Scenariusz: Anna Maliszewska, Przemysław Chruścielewski
Produkcja: Polska, Ukraina
Zdjęcia: Kajetan Plis
Obsada: Eryk Lubos, Polina Gromova, Klaudia Kurak, Sonia Roszczuk, Maria Svizhinska, Zofia Jankowska, Joanna Gonschorek, Jacek Grondowy, Michał Włodarczyk, Marta Malikowska, Oksana Cherkashyna, Sergei Solovyov, Yevheniia Muts, Mariya Severin, Markiyan Betzko
Takiego filmu nie powstydziłby się Sean Baker („Florida Project”, „Red Rocket”). „Tata”, fabularny debiut Anny Maliszewskiej to kino drogi wielkiej próby. Filmowy Michał (w tej zupełnie nietypowej dla siebie roli Eryk Lubos) jest kierowcą TIRa i ojcem samotnie wychowującym córkę Miśkę (Klaudia Kurak). Długie godziny za kółkiem oraz desperackie poszukiwanie dobrego zarobku rozdzielają ojca i córkę na długie tygodnie. Podczas gdy dla Michała najważniejsze jest dostarczyć towar na czas, jego córka zaprzyjaźnia się z Leną – Ukrainką, wnuczką swojej niani. Niefortunne zdarzenie otwiera opowieść na aktualny jak nigdy przedtem temat. To historia o wzajemnej akceptacji i zacieraniu granic, w której najważniejsze jest dobro drugiego człowieka – nie ważne, po której stronie granicy się urodził.
W MEDIACH
«Barwnie zrealizowany film o uciekaniu przed swoimi demonami z uroczą relacją ojca i córki, w tle autostrada i pokonane kilometry w drodze z Polski do Ukrainy – przyznam, że nie miałem dużych oczekiwań. „Tata”, film Anny Maliszewskiej, zapowiadał się jako połączenie kina drogi z dramatem obyczajowym, w którym postać grana przez Eryka Lubosa będzie twardym i nieugiętym gościem, ale na koniec zrozumie, że od początku swoje największe szczęściem miał pod ręką. Wydawało mi się, że historia na siłę będzie przyciągać do ekranu niewyjaśnionymi sprawami i dziecięcą perspektywą, która jak zawsze obnaża tendencję dorosłych do komplikowania spraw. Miło mi oznajmić, że się pomyliłem – „Tata”, wzorem wielu filmów tego typu powstających w innych miejscach na świecie, przybliża nas do ludzi i pokazuje różne punkty widzenia, dodając do tego ogrom ciepła i niesamowitej energii.» – Michał Kujawiński, naEKRANIE.pl, przeczytaj recenzję.
ANNA MALISZEWSKA. Urodzona w Gdyni polska dziennikarka i reżyserka. Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Przez wiele lat pracowała w telewizjach muzycznych – MTV Polska, Atomic TV gdzie zajmowała się wizerunkiem stacji. Reżyserka i realizatorka teledysków, współpracowała z wykonawcami, do których należą: Kayah, Andrzej Piaseczny, Myslovitz. Maliszewska jest także autorką kilku filmów dokumentalnych. „Tata” to jej pełnometrażowy, fabularny debiut.
13. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbywa się od 13 do 20 października 2022 r.: stacjonarnie w Łodzi (13–16.10) oraz online na platformie Think Film (17–20.10). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.