Krytyczne Premiery


BLISKO / CLOSE
reż. Lukas Dhont, 2022
pokaz przedpremierowy

MFF Cannes 2022 – Grand Prix; MFF w Sydney 2022 – najlepszy film; Oscary 2023 – Nagroda Akademii Filmowej za najlepszy film nieanglojęzyczny (oficjalny belgijski kandydat)

Czas trwania: 105 min.
Scenariusz: Lukas Dhont, Angelo Tijssens
Produkcja: Belgia, Holandia, Francja
Zdjęcia: Frank van den Eeden
Obsada: Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne, Léa Drucker

Grand Prix na festiwalu w Cannes, bezkompromisowe kino coming of age i prawdziwy przebój, który święci triumfy na kolejnych festiwalach. W swoim drugim pełnometrażowym filmie Lukas Dhont (twórca świetnie przyjętej „Girl” z 2018) skupia się na brutalnej rzeczywistości czyhającej wokół nastoletnich Léo i Rémiego czy to w szkolnej ławce, czy w relacjach rodzinnych. Niebezpieczna mieszanka czułości i miłości z okrucieństwem i egoizmem, która przywodzi na myśl „Serce z kamienia” G. A. Gudmundssona (hit 8. edycji FKA). 

Zobacz zwiastun TUTAJ

W MEDIACH: 

«„Blisko” to kino balansujące na granicy emocjonalnego szantażu, ale nigdy nieprzekraczające tej cienkiej granicy.» Dominik Jedliński, Onet, przeczytaj recenzję

«Reżyserowi udało się rozpisać sceny, w których niedopowiedzenia wygrywane są na najmocniejszych nutach; gdy znaki zapytania nigdy nie zostaną rozgonione, a wszystkie postaci muszą się mierzyć z pytaniami, na które nie ma chyba właściwych odpowiedzi. A nawet gdy się pojawiają nie są wystarczające. Nie mogą być.»  Maciej Kędziora, Filmawka, przeczytaj recenzję

LUKAS DHONT. Urodził się w 1991 roku. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gandawie. Jego krótkometrażowe filmy zdobywały nagrody na wielu festiwalach filmowych (np. w rodzinnej Gandawie czy Leuven). Tworzy także teledyski. Girl, jego pełnometrażowy debiut, nagrodzono m.in. Złotą Kamerą na MFF w Cannes. Dhont pracował nad jego scenariuszem, uczestnicząc w rezydencji Cannes Cinéfondation 2016. Porusza w nim tematy, które eksplorował już wcześniej, takie jak taniec, transformacja i tożsamość.


ZDARZYŁO SIĘ / L’EVÉNEMENT 
reż. Audrey Diwan, 2022
pokaz przedpremierowy

MFF w Wenecji 2021 – Złoty Lew za Najlepszy Film i Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej FIPRESCI; BAFTA 2021 – nominacja w kategorii Najlepsza Reżyseria

Czas trwania: 100 min.
Scenariusz: Marcia Romano, Audrey Diwan
Produkcja: Francja
Zdjęcia: Laurent Tangy
Obsada: Anamaria Vartolomei, Kacey Mottet Klein, Luàna Bajrami, Louise Orry-Diquéro, Louise Chevillotte, Pio Marmaï

Francja, lata 60. Za przerwanie ciąży każdej obywatelce, bez względu na sytuację, w jakiej się znajdzie, grozi więzienie i publiczna stygma. Choć Anne (Anamaria Vartolomei) dopiero wkracza w świat dorosłych, będzie musiała zmierzyć się z niewyobrażalnym cierpieniem i samotnością. 22-letnia odtwórczyni głównej roli (nagrodzona Cezarem) udźwignęła ogromny ciężar pracy nad postacią i historią dziewczyny, przed którą stoją decyzje o nieodwracalnych konsekwencjach. „Zdarzyło się” to także portret kobiety, która pomimo młodego wieku podejmuje walkę o swoje życie, wolność i samostanowienie. Audrey Diwan (autorka scenariusza „Marsylski łącznik” Cédrica Jimeneza) czule spogląda na swoją bohaterkę i skłania widzów do spojrzenia na świat jej oczami. 

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Gdyby to zależało ode mnie, młodziutka aktorka opuściłaby w tym roku Lido z pucharem Volpi za najlepszą kreację kobiecą. „L’Evenement” w całości spoczywa na kruchych barkach 22-latki. Kamera nie odstępuje aktorki nawet na krok, podglądając jej bohaterkę w najbardziej intymnych, bolesnych sytuacjach. Vartolomei tworzy postać zdeterminowanej, charakternej kobiety, która nie pozwoli światu,  by podejmował za nią decyzje. Nawet, jeśli ceną za to miałaby być trauma na całe życie.» Łukasz Muszyński, Filmweb, przeczytaj recenzję.

«Nagrodzona Złotym Lwem w Wenecji twórczyni ustawia kamerę możliwie jak najbliżej swej bohaterki i przeprowadza nas przez tułaczkę młodziutkiej Anne, osadzonej gdzieś pomiędzy stanem gniewnego sprzeciwu i dojmującej bezsilności. Wiecznie zwężony kadr, który bezbłędnie oddaje poczucie przygniatającej rzeczywistości, jeszcze bardziej sprzymierza z protagonistką, ale też wywołuje napięcie w nas samych.» Karol Urbański, Filmożercy, przeczytaj recenzję.

AUDREY DIWAN. Francuzka libańskiego pochodzenia, rocznik ‘80. Scenarzystka i reżyserka, wcześniej też dziennikarka. Pracowała m.in. przy produkcjach Cédrica Jimeneza („Marsylski łącznik” czy „Północny bastion”). Najbardziej znana ze swojego najnowszego filmu – „Zdarzyło się”, za który zdobyła kilka nagród i nominacji m.in. Brytyjskiej Akademii Filmowej, MFF w Wenecji czy MFF w Valladolid.


ODBICIE / REFLECTION
reż. Valentyn Vasyanovych, 2022
film bez polskiej dystrybucji kinowej

MFF w Wenecji 2021 – nominacja do Złotego Lwa w konkursie głównym, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty 2022 – oficjalna selekcja w sekcji Odkrycia

Czas trwania: 125 min.
Scenariusz: Valentyn Vasyanovych
Produkcja: Ukraina
Zdjęcia: Valentyn Vasyanovych
Obsada: Roman Lutskyi, Andriy Rymaruk, Nika Myslytska, Nadia Levchenko, Ihor Shulha 

Wielki hit 78. festiwalu w Wenecji, film twórcy dystopijnej „Atlantydy” (nagroda za najleprzy film w sekcji Horyzonty w 2019 na tym samym festiwalu). Rok 2014, Ukraina. Serhij (w tej poruszającej roli Roman Lutskyi) łączy pracę chirurga z wychowaniem nastoletniej córki, Poli. Wybuch wojny w Donbasie zaburza harmonię życia lekarza, jego bliskich i rodaków. Reżyser Valentyn Vasyanovych po raz kolejny opowiada o koszmarze, z jakim zmaga się jego ojczyzna. Poczucie izolacji oraz szara paleta barw oddają kondycję psychiczną zmęczonych walką o wolność z rąk Rosji. „Odbicie” to obok „Pamfira” i „Klondike” jeden z najbardziej wybrzmiewających tytułów współczesnej kinematografii ukraińskiej.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«„Odbicie” to dzieło gęsto wypełnione podatnymi na interpretacje motywami; niektóre z nich układają się w paralele, np. spalenie szczątków gołębia i mobilne krematoria albo stół operacyjny w szpitalu i kamienna płyta w więzieniu. Wasjanowicz [pisownia oryginalna] potrafi wydobyć poetycką siłę z elementów codzienności – jak choćby czyszczenia trudno dostępnego fragmentu okna czy znalezionej na śmietniku obrazkowej Biblii. W drugiej części filmu brutalna bezpośredniość partii więziennych ustępuje cichemu cierpieniu, wzbogaconemu o subtelny naddatek duchowy.» Jędrzej Sławnikowski, Pełna Sala, przeczytaj recenzję.

«Nie ma wątpliwości, że Vasyanovych jest filmowcem o bezkompromisowej śmiałości i bystrości umysłu. Zdumiewające dzieło zdumiewającego reżysera.» Jonathan Romney, Screen Daily [tłum. własne], przeczytaj recenzję.

VALANTYN VASYANOVYCH. Urodzony w Żytomierzu ukraiński filmowiec. Studiował sztukę operatorską i realizację filmów dokumentalnych na Państwowym Uniwersytecie Teatru, Filmu i Telewizji im. I. Karpenki-Karego w Kijowie. W 2007 roku ukończył reżyserię w warszawskiej Szkole Wajdy. Valentyn Vasyanovych tworzy kino patriotyczne oraz społecznie zaangażowane. Najważniejsze są dla niego współczesne problemy i bieżące wydarzenia. Jego poprzedni film „Atlantyda” to dystopijny obraz Ukrainy po zakończeniu wojny z Rosją, za który otrzymał nagrodę za najlepszy film w sekcji L’orizzonte podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji.


THE MOUNTAIN / LA MONTAGNE
reż. Thomas Salvador, 2022
pokaz przedpremierowy

MFF Cannes 2022 – Directors’ Fortnight, nagroda SACD, MFF San Sebastián 2022 – oficjalna selekcja

Czas trwania: 115 min.
Scenariusz: Naïla Guiguet, Thomas Salvador
Produkcja: Francja
Zdjęcia: Alexis Kavyrchine
Obsada: Thomas Salvador, Louise Bourgoin, Martine Chevallier, Katia Crivellari, Laurent Poitrenaux, Andranic Manet

„A może by tak rzucić wszystko… i wyjechać w Bieszczady?” – powszechnie znane powiedzenie idealnie oddaje charakter filmu „The Mountain” – zdobywcy nagrody w Cannes. Pierre (w tej kreacji sam reżyser – Thomas Salvador) jest paryżaninem po czterdziestce, mającym swe codzienne rytuały. Po weekendzie spędzonym w Alpach porzuca wszystko, by tam zamieszkać. Jednak natura rządzi się własnymi prawami, o których nie miał pojęcia. Z dala od cywilizacji uczy się żyć w nieprzewidywalnej dziczy i doświadcza mistycznych przeżyć. Ta fascynująca podróż w góry odsłania społeczne i ekologiczne problemy XXI wieku. „The Mountain” to film łączący science-fiction i elementy filmu przyrodniczego w zaskakujący i rzadko spotykany dotąd sposób.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«„The Mountain” oferuje widzom satysfakcjonującą przyjemność poprzez piękne panoramiczne zdjęcia, będące świadectwem kinematografii Alexisa Kavyrchine.» Fabien Lemercier, Cineuropa, przeczytaj recenzję.

«Nagradzając „The Mountain” doceniamy niezwykłą zuchwałość i promienną prostotę hojnego kręcenia filmów. Spektakularna i intymna ambicja filmu, delikatne pisarstwo i stylistyczna ambicja zabierają nas w niezapomnianą podróż.» John Hopewell, Variety, przeczytaj recenzję.

THOMAS SALVADOR. Francuski reżyser, scenarzysta i aktor, a także alpinista i akrobata.  Jego pełnometrażowy debiut reżyserski „Vincent” otrzymał główną nagrodę jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Niezależnych w Bordeaux. Niejednokrotnie reżyseruje i staje po drugiej stronie kamery jako aktor. Od najmłodszych lat marzył, by stworzyć film w górach, co udało mu się zrealizować poprzez bardzo dobrze oceniany „The Mountain”.


PIĘĆ DIABŁÓW / LES CINQ DIABLES
reż. Léa Mysius, 2022 
pokaz przedpremierowy

MFF w Cannes 2022 – Directors’ Fortnight, Queer Palm – nominacja, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty – udział w sekcji Ale kino+, Brussels International Fantastic Film Festival – oficjalna selekcja

Czas trwania: 103 min.
Scenariusz: Léa Mysius, Paul Guilhaume
Produkcja: Francja
Zdjęcia: Paul Guilhaume
Obsada: Adèle Exarchopoulos, Daphne Patakia, Noée Abita, Patrick Bouchitey, Moustapha Mbengue, Sally Dramé, Swala Emati 

Najnowszy film Léi Mysius, reżyserki rewelacyjnej „Avy”, w której buntownicze dorastanie przeradzało się w sztukę pięknego umierania. Tym razem Mysius skupia się na relacji matki z córką. Vicky to niezbyt lubiana dziewczynka, która mieszka w malowniczym, górskim miasteczku. Bohaterka odkrywa w sobie niezwykły dar – potrafi chwytać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które następnie zamyka w swojej okazałej kolekcji słoiczków. Na drodze Vicky i Joanne pojawia się tajemnicza Julia, której zapach okazuje się czymś zupełnie wyjątkowym. Rozpoczyna się pogoń za sekretami, próba uczuć oraz podróż do mistycyzmu. „Pięć diabłów” to elektryzująca hybryda gatunkowa, w której dramat, romans, fantasy i thriller posegregowane są niczym słoiczki głównej bohaterki. Z takiej mieszanki rodzi się opowieść o macierzyństwie, miłości i desperackiej potrzebie bliskości.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Mysius łączy różne fabularne tropy – społeczne, obyczajowe, ale również z pogranicza magii, science-fiction i folk horroru. To, co przeraża, skrywa się w naszych uprzedzeniach – w afrykańskich korzeniach bohaterów, nieheteronormatywnej miłości dwóch dziewcząt na francuskiej prowincji, zniekształconej twarzy niegdysiejszej piękności i miłosnych zdradach.» Michał Piepiórka, Bliżej Ekranu, przeczytaj recenzję.

LÉA MYSIUS. Francuska reżyserka, scenarzystka i producentka. Absolwentka wydziału scenariopisarstwa na paryskiej La Fémis. Współpracowała z najważniejszymi francuskimi przedstawicielami kina artystycznego. Współautorka scenariuszy do kochanych przez widownię „Paryża, 13 dzielnicy” i „Pożegnania z nocą”. Jej pełnometrażowy reżyserki debiut „Ava” zachwycił krytyków na festiwalach filmowych w Cannes i Toronto. Ostatnio współpracowała również z Claire Denis. Jej najnowszy film – „Pięć diabłów” cieszy się rekordową frekwencją w kinach we Francji.


RODEO / RODÉO
reż. Lola Quivoron, 2022 
pokaz przedpremierowy

MFF w Cannes 2022 – Un Certain Regard, Nagroda Jury Coup de Coeur; Champs-Élysées Film Festival – Nagroda krytyków i Nagroda jury

Czas trwania: 110 min.
Scenariusz: Lola Quivoron, Antonia Buresi
Produkcja: Francja
Zdjęcia: Raphaël Vandenbussche
Obsada: Julie Ledru, Yannis Lafki, Antonia Buresi, Cody Schroeder, Louis Sotton, Junior Correia, Ahmed Hamdi

W 2016 roku Lola Quivoron zachwyciła publiczność na całym świecie swoim krótkometrażowym „Dreaming of Baltimore”. Jej najnowszy film, „Rodeo” to pełnometrażowa kontynuacja wątków, które uwiodły wówczas widzów i krytyków. Gorący temperament i niezależność Julii (Julie Ledru) sprawiają, że znajduje ucieczkę w pasji do motocykli i nielegalnych ulicznych wyścigów – rodeo. Chcąc udowodnić swoją wartość w ultra-męskiej społeczności motocrossowców, musi stawić czoła serii rosnących wymagań, które zdecydują o jej pozycji. Film nagrodzony na tegorocznym Cannes nagrodą Jury Coup de Coeur.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Podczas kiedy Cannes ekscytowało się wizytą superszybkich jetów z filmu „Top Gun: Maverick”, w tle wyrastała nowa gwiazda manewrów na ryczącej maszynie. […] Klimatycznie nakręcony film Quivoron pozwala widzowi poczuć na karku oddech niebezpieczeństwa, ale też upajający adrenalinowy haj.» Anna Tatarska, Vogue, przeczytaj recenzję.

LOLA QUIVORON. Francuska reżyserka i scenarzystka, która do kina weszła przez literaturę współczesną. W swoich krótkometrażowych produkcjach kładzie nacisk na współpracę z młodymi aktorami-amatorami, których cechy chętnie adaptuje na swoich bohaterów. Obiecująca i nagradzana reżyserka zachwyciła canneńską publiczność tegorocznym „Rodeo”.


PIĘKNY PORANEK / ONE FINE MORNING
reż. Mia Hansen-Løve, 2022
pokaz przedpremierowy

MFF Cannes 2022 – Directors’ Fotnight – Nagroda Label Europa Cinemas, TIFF 2022 – oficjalna selekcja, MFF San Sebastian 2022 – Oficjalna selekcja, MFF BFI London Film Festival 2022 – oficjalna selekcja

Czas trwania: 112 min.
Scenariusz: Mia Hansen-Løve
Produkcja: Francja, Niemcy
Zdjęcia: Denis Lenoir
Obsada: Léa Seydoux, Pascal Greggory, Melvil Poupaud, Nicole Garcia, Camille Leban Martins

Sandra (Léa Seydoux, wyróżniona w Cannes za rolę w filmie „Życie Adeli”, pamiętna dziewczyna agenta 007) pracuje jako tłumaczka, w pojedynkę wychowuje ośmioletnią córeczkę (Camille Leban Martins) i opiekuje się schorowanym ojcem (Pascal Greggory). Jej życie to nieustanna walka o oddech w prawdziwej powodzi codziennych obowiązków. Jedna z najbardziej wpływowych twórczyń współczesnego kina francuskiego, Mia Hansen-Løve („Wyspa Bergmana”, „Co przynosi przyszłość”) portretuje prawdziwą everywoman XXI w. To nakręcone wrażliwym okiem studium zabieganej dziewczyny, która próbuje znaleźć chwilę spokoju w niełatwej rzeczywistości.

Zobacz zwiastun TUTAJ

W MEDIACH

«Mia Hansen-Løve wraca do Paryża z niezwykłą historią o samotnej matce rozdartą między niedostępnymi emocjonalnie mężczyznami» Peter Bradshaw, The Guardian [tłum. własne], przeczytaj recenzję.

MIA HANSEN-LØVE. Urodziła się w Paryżu, gdzie studiowała sztuki dramatyczne. Pierwsze kroki w karierze filmowej stawiała jako aktorka. Zrealizowała m.in. „Co przynosi przyszłość”, „Żegnaj pierwsza miłości” czy „Ojciec moich dzieci”.


JEDEN ROK, JEDNA NOC / ONE YEAR, ONE NIGHT
reż. Isaki Lacuesta, 2022
pokaz premierowy

MFF Berlinale 2022 – Nagroda Jury Ekumenicznego i nominacja do Złotego Niedźwiedzia w Konkursie Głównym; MFF San Sebastián 2022 – oficjalna selekcja; MFF Nowe Horyzonty 2022 – oficjalna selekcja

Czas trwania: 120 min.
Scenariusz: Fran Araújo, Isa Campo, Isaki Lacuesta
Produkcja: Hiszpania, Francja
Zdjęcia: Irina Lubtchansky
Obsada: Alba Guilera, Miko Jarry, Noémie Merlant, Quim Gutiérrez, Nahuel Pérez Biscayart

Isaki Lacuesta odtwarza traumatyczne wydarzenie sprzed siedmiu lat. Dla wielu 13 listopada 2015 świat się zatrzymał. To tego dnia dokonano zamachu terrorystycznego podczas koncertu w paryskim klubie Bataclan. Lacuesta po mistrzowsku manewruje między tamtymi dramatycznymi wydarzeniami. Film daje widzom spojrzenie na bohaterów próbujących poradzić sobie z traumą, jakiej doświadczyli. Nie tracąc indywidualnego charakteru, przekazuje uniwersalne prawdy na temat krzywdy, niesprawiedliwości i powrotu do normalnego życia. Film zdobył Nagrodę Jury Ekumenicznego podczas Berlinale 2022.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Nakręcona przez Irinę Lubtchansky, z intymną dbałością o detale, historia jest od początku bardzo immersywna. Występ Merlant i Pérez jest niesamowity, tworzy wiarygodną parę, którą nietrudno polubić. Ona jest skałą oparcia dla jego delikatnej duszy, lecz w przedstawieniu ich relacji nie ma tam miejsca na sentyment.»  – Anna Smith, Deadline [tłum. własne], przeczytaj recenzję.

«„Jeden rok, jedna noc” nie od razu wrzuca nas w mroczne piekło ataku i późniejszej ewakuacji. Powraca do nich w formie koszmarnych przebłysków naznaczających codzienne życie bohaterów już rok po tragedii.»  Guy Lodge, Variety [tłum. własne], przeczytaj recenzję.

ISAKI LACUESTA. Urodzony w 1975 r. w Gironie reżyser, scenarzysta i wykładowca na Uniwersytecie Pompeu Fabry. Specjalizuje się w tworzeniu esejów filmowych łączących dokument i fabułę. Tworzy także instalacje. Dwukrotny zdobywca Złotej Muszli – głównej nagrody MFF w San Sebastián. Jego najnowszy film – „Jeden rok, jedna noc” otrzymał nagrodę podczas Berlinale 2022.


NIEBIESKA LINIA /  LA LIGNE
reż. Ursula Meier, 2022
pokaz przedpremierowy

MFF w Berlinie 2022 – udział w konkursie głównym; Dwa Brzegi 2022 – oficjalna selekcja

Czas trwania: 101 min.
Scenariusz: Stéphanie Blanchoud, Antoine Jaccoud, Ursula Meier
Zdjęcia: Agnès Godard
Produkcja: Francja, Belgia, Szwajcaria
Obsada: Valeria Bruni-Tedeschi, Stéphanie Blanchoud, Benjamin Biolay, Dali Benssalah, Elli Spagnolo, India Hair, Eric Ruf, Thomas Wiesel, Jean-François Stévenin, Louis Gence

Najnowszy film Ursuli Meier to opowieść o potrzebie zachowania bliskości w zaskakującej i granicznej sytuacji. Reżyserka prezentuje portret zbiorowy matki i trzech córek. Jedna z nich, Margaret nie może przekroczyć tytułowej niebieskiej linii, wynikającej z sądowego zakazu zbliżania się. Ursula Meier w czuły i obiektywny sposób próbuje wniknąć w głąb psychiki swoich bohaterek, pokazując, że niektórych więzów nie da się rozdzielić. Wstrząsający obraz, który naświetla złożone mechanizmy rodzinne w zupełnie inny sposób, niż czyniły to „Sprawa Kramerów” czy „Kraina wielkiego nieba”.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH:

«Meier skutecznie uderza w wysokie tony, ale kiedy trzeba, potrafi dodać humorystyczne elementy. Ten rodzinny komediodramat potrafi poruszać za serca. Dynamika relacji między bohaterami to urocza mieszanka temperamentów, złośliwości i miłości. Aktorki sprawiają, że ich bohaterki są wiarygodne, choć nie zawsze ich zachowanie mieści się w kategoriach logicznego rozumowania. „The Line” to film o trudnej miłości, która przybiera na sile w oddaleniu. Kontrolowany chaos, który równocześnie potrafi przyciągać i odpychać. Takie kino chce się oglądać.» – Małgorzata Czop, MovieWay, przeczytaj recenzję.

URSULA MEIER. Francusko-szwajcarska reżyserka. Swoje pierwsze filmowe kroki stawiała jednak w Belgii, gdzie ukończyła Szkołę Filmową. Ursula Meier swoją karierę rozpoczęła od produkcji krótkometrażowych filmów dokumentalnych. Jej pełnometrażowy debiut, „Dom przy autostradzie” miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes oraz był nominowany do trzech Cezarów. Za „Twoją siostrę” Meier odebrała nagrodę specjalną na Berlinale.


THE HUMANS
reż. Stephen Karam, 2021

Film Independent Spirit Awards 2022 – nominacja w kategorii najlepsze zdjęcia Lol Crawley; MFF Munich 2022 – nominacja w kategorii najlepszy film i debiut reżyserki Stephen Karam; Nowe Horyzonty 2022 – oficjalna selekcja

Czas trwania: 108 min.
Scenariusz: Stephen Karam
Produkcja: USA
Zdjęcia: Lol Crawley    
Obsada: Richard Jenkins, Jayne Houdyshell, Amy Schumer, Beanie Feldstein, Steven Yeun, June Squibb

„The Humans” to unikatowy portret rodziny celebrującej w wyjątkowy sposób Święto Dziękczynienia.  Przedwojenne mieszkanie, w którym toczy się akcja, wypełnia istna gra świateł i cieni wywołująca gęsią skórkę i przywołująca na myśl niemiecki ekspresjonizm. Dzieło to jest reżyserskim debiutem Stephana Karama, a także adaptacją jego teatralnej sztuki, która wystawiona została m.in. na Broadway’u i zdobyła nagrodę Pulitzera w dziedzinie dramatu. Otoczona aurą tajemniczości i mroku historia łączy elementy realistyczne z fantastycznymi. Twórca krąży wokół relacji, oddając ich psychologiczny rys, zarazem budując pełne napięcia sceny.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH:

«The Humans przedstawia warstwowe i realistyczne relacje rodzinny w głęboko zniuansowany sposób, który uwzniośla sprawna reżyseria i niezwykłe występy aktorskie»  Mae Abdulbaki, Screen Rant [tłum. własne], przeczytaj recenzję.

STEPHEN KARAM. Amerykański dramaturg, scenarzysta i reżyser. Trzykrotny zwycięzca Nationwide Young Playwrights Festival w The Blank Theatre w 1997, 1998 i 1999 roku. Dwukrotny finalista nagrody Pulitzera za komediodramat „Synowie proroka” i  jednoaktówkę „Humans”, która również zdobyła nagrodę Tony w 2016 roku w kategorii najlepsza sztuka. Mistrz bolesnych komedii kapitalnie w swych dziełach odzwierciedla amerykańską kulturę. Intryguje go człowiek w stanie strachu i psychologiczny realizm codzienności.

 


NA PEŁNY ETAT / FULL TIME
reż. Éric Gravel, 2022
pokaz przedpremierowy

MFF w Wenecji 2021, Konkurs „Horyzonty” – nagroda za najlepszą reżyserię (Éric Gravel) i dla najlepszej aktorki (Laure Calamy); MFF Nowe Horyzonty 2022 – oficjalna selekcja; MFF w Monachium 2022 – oficjalna selekcja

Czas trwania: 85 min.
Scenariusz: Éric Gravel
Produkcja: Francja
Zdjęcia: Victor Seguin
Obsada: Laure Calamy, Anne Suarez, Geneviève Mnich, Nolan Arizmendi

Marie (Laure Calamy) dokłada wszelkich starań, by pogodzić wychowanie dwójki dzieci z pracą w jednym z luksusowych paryskich hoteli. Nie jest to łatwe, zwłaszcza że mieszka poza miastem, a codzienne dojazdy zajmują jej sporo czasu w i tak napiętym już grafiku. Kiedy wreszcie otwiera się przed nią szansa zawodowego awansu, jak na złość wybucha ogólnokrajowy strajk. W kalendarzu Julie brakuje wolnego miejsca. Wszystko jest starannie poukładane, a rytm wielkiego Paryża nadaje tempo jej życiu. Gdzie znajduje się miejsce jednostki w zurbanizowanej przestrzeni, którą codziennie przemierzają tysiące pociągów, samochodów i pieszych? Éric Gravel – niczym Joanna Bator w „Trzy i pół godziny” czy w Marie Kreutzer w „Ziemii pod nogami” – prezentuje główną bohaterkę, której całe życie jest ułożone pod pieczołowicie opracowany harmonogram. Brakuje w nim przestrzeni na oddech, a naruszenie jednego elementu powoduje, że cała układanka może ulec destrukcji. 

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Twórcy thrillerów desperacko poszukujący „silnej kobiecej bohaterki” zazwyczaj mylą siłę charakteru z siłą mięśni. Twórcy niby-thrillera „Na pełny etat” nie robią tego błędu i dają nam prawdziwie silną bohaterkę. Julie boksuje się z rzeczywistością, robi fikołek za fikołkiem i choć nie wygrywa każdego starcia, w obiektywie Gravela wypada cokolwiek heroicznie.» – Jakub Popielecki, Filmweb, przeczytaj recenzję.

«Gravel zbudował miejskie kino akcji na fundamencie atrybutów codziennego życia, stosując przy tym bardzo proste środki. Rezygnując z filtra zbędnych symboli, demonstruje ekstremalny przypadek Julie – namiastki rzeczywistości w skali mikro. Kamera podąża za bohaterką w gorączce jednostkowego dramatu, a ja przeżywam tę gonitwę coraz bardziej z każdą mijającą minutą.» Magdalena Wołowska, Filmawka.pl, przeczytaj recenzję.

ÉRIC GRAVEL. Reżyser i operator. Absolwent wydziału filmowego na Université Concordia w Montrealu. Mieszka i pracuje we Francji. Jego najnowszy film – „Na pełny etat” został nagrodzony dwoma nagrodami na MFF w Wenecji w 2021 r.


BOY FROM HEAVEN
reż. Tarik Saleh, 2022

MFF w Cannes 2022 – nagroda za najlepszy scenariusz (Konkurs Główny) 

Czas trwania: 126 min.
Scenariusz: Tarik Saleh
Produkcja: Szwecja, Francja, Finlandia, Dania
Zdjęcia: Pierre Aïm
Obsada: Tawfeek Barhom, Fares Fares, Mohammad Bakri, Makram J. Khoury, Mehdi Dehbi, Moe Ayoub, Sherwan Haji, Ahmed Laissaoui, Jalal Altawil, Ramzi Choukair

Czy za pomocą kryminału lub thrillera można stworzyć opowieść o niepokojach wewnątrz egipskiej młodzieży? Kino gatunkowe od dawna wychodzi naprzeciw twórcom, którzy chcą inaczej podejść do problematyki, z którą się ścierają (tu warto choćby wspomnieć o kinematografii Piotra Szulkina). „Boy From Heaven” to trzymający w napięciu thriller, ale zarazem film wyłamujący się jakimkolwiek ramom. Tarik Saleh (twórca „Morderstwa w hotelu Hilton”, które miało premierę na festiwalu Sundance) opowiada z niezwykłą wrażliwością o schematach funkcjonujących w hierarchicznym, zamkniętym półświatku. Jego medium, a zarazem przewodnikiem po niesprzyjającym świecie jest Tawfeek Barhom, wcielający się w rolę Adama. 

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Fascynujący, choć nieco konwencjonalny thriller w bardzo niekonwencjonalnej scenerii, “Boy From Heaven” (Walad Min Al Janna) to kolejne solidne dzieło scenarzysty i reżysera Tarika Saleha, którego film fabularny z 2017 roku, The Nile Hilton Incident, wypromował go jako filmowca zręcznie wykorzystującego gatunek do eksploracji splątanego stanu współczesnego Egiptu.» – Jordan Mintzer, The Hollywood Reporter, przeczytaj recenzję.

TARIK SALEH. Reżyser filmowy, animator, publicysta, dziennikarz. We wczesnych latach dziewięćdziesiątych był jednym z najbardziej znaczących artystów graffiti w Szwecji. Jego dzieła wciąż można oglądać na przedmieściach zachodniego Sztokholmu. Jest jednym z założycieli firmy produkcyjnej Atmo Animation, która wyprodukowała niemal trzydzieści krótkich animacji. Jego filmy dokumentalne “Gitmo – Nowe prawa wojny” i “Sacrificio: Who Betrayed Che Guevara” zdobyły wiele nagród na festiwalach filmowych. W 2011 roku wyreżyserował teledysk do piosenki “I Follow Rivers” Lykke Li. W swojej twórczości łączy techniki takie jak fotomontaż, wycinanki (cut-out graphics) oraz używa techniki, w której prawdziwe fotografie zostają poddane komputerowej obróbce, a następnie animowane.


13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.

Newsletter
Polub nas
Partnerzy