Kierunek: Dania
BEAUTIFUL BEINGS / BERDREYMI
reż. Guðmundur Arnar Guðmundsson, 2022
film bez polskiej dystrybucji kinowej
MFF Berlinale 2022 – Nagroda Label Europa Cinemas, Międzynarodowy Festiwal Mastercard OFF CAMERA 2022 – Nagroda FIPRESCI; Oscary 2023 – Najlepszy Film Międzynarodowy (oficjalny islandzki kandydat)
Czas trwania: 123 min.
Scenariusz: Guðmundur Arnar Guðmundsson
Produkcja: Islandia, Szwecja, Dania, Holandia, Czechy
Zdjęcia: Sturla Brandth Grøvlen
Obsada: Birgir Dagur Bjarkason, Áskell Einar Pálmason, Viktor Benóný, Benediktsson, Snorri Rafn Frímannsson, Sunna Líf Arnarsdóttir, Kamilla Guðrún Lowen, Kristín Ísold Jóhannesdóttir, Ísgerður Elfa Gunnarsdóttir
W swoim drugim, po „Sercu z kamienia”, filmie Guðmundur Arnar Guðmundsson skupia się na grupie młodych chłopaków, którzy zmagają się z patologią, a nawet brutalną przemocą ze strony rówieśników. Wśród nich Balli, cichy czternastolatek, który akceptacje znajduje jedynie w niespodziewanie poznanej trójce rówieśników. Nowa znajomość to dla niego szansa, by choć na chwilę zapomnieć o uzależnionej od narkotyków matce oraz społecznym linczu. Tak rodzi się dynamiczna, pełna uroku relacja oparta na lojalności i wzajemnej pomocy. Chłopcy muszą jednak zdecydować – jak żyć, by nie powtórzyć błędów rodziców i nie pogrążyć się w toksycznym chaosie. Poruszająca opowieść o wspólnocie, której daleko od banałów i emocjonalnego szantażu.
Zobacz zwiastun filmu TUTAJ
W MEDIACH
«Islandczyk [Guðmundur Arnar Guðmundsson] w malowaniu portretów swoich bohaterów jest niezwykle delikatny, a jednocześnie zachowuje dystans do ich czynów. Nie rozpatruje ich w kategorii dobra lub zła, a raczej nieuniknionego determinizmu, z którym muszą się zmierzyć jako dzieci z rozbitych, przemocowych rodzin.» – Agnieszka Pilacińska, Pełna Sala, przeczytaj recenzję.
«Ta niesamowicie subtelna i refleksyjna opowieść, sięgając po często ekstremalne życiowe sytuacje i zaglądając w bardzo mroczne zakamarki psychiki bohaterów, jest jednocześnie zmienna i wielogłosowa jak życie – zwykle do bólu realistyczna, chwilami pełna lęku, momentami szczęśliwa.»
– Antonina Bajer, OFF Camera, przeczytaj recenzję.
GUÐMUNDUR ARNAR GUÐMUNDSSON. Urodzony Reykjaviku w 1982 roku islandzki reżyser. Filmowy świat usłyszał o nim po raz pierwszy w 2013 roku, kiedy jego krótkometrażowy „Fiord wielorybów” wygrał Złotą Palmę w Cannes. Islandczyk jednak nie spoczął na laurach. Jego pełnometrażowy debiut „Serce z kamienia” to doceniony na całym świecie (również w Polsce, gdzie zdobył nagrodę dla reżysera podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego) opowieść o Thorze i Christianie, w której rodzi się nieoczywista miłość. Guðmundsson zdobył za ten film również prestiżową nagrodę Lwa Queer za najlepszy film o tematyce homoseksualnej. Kino Guðmundssona to zaangażowane w problemy współczesnego świata czułe światy, do których bezustannie chce się wracać.
NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE / THE WORST PERSON IN THE WORLD
reż. Joachim Trier, 2022
MFF Cannes 2021 – Nagroda dla Najlepszej Aktorki (Renate Reinsve); Oscary 2022 – nominacja w kategoriach Najlepszy Film Międzynarodowy i Najlepszy Scenariusz Oryginalny
Czas trwania: 128 min.
Scenariusz: Eskil Vogt, Joachim Trier
Produkcja: Dania, Norwegia, Szwecja, Francja
Zdjęcia: Kasper Tuxen
Obsada: Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Herbert Nordrum
Epopeja o pokoleniu millenialsów, rozdartych między związkami a karierą. Bohaterom towarzyszy permanentna niepewność, czy pogoń za sukcesem jest tym, czego chcą od życia. „Najgorszy człowiek na świecie” to podzielona na dwanaście rozdziałów opowieść o trzydziestoletniej Julie. Kunsztowne zdjęcia Kaspera Tuxona sprawdzają się w portretowaniu zarówno bohaterów, jak i mieszkań w stylu boho, przedmieść i wielkich biurowców. Świetna i niejednokrotnie nagradzana główna rola (Renate Reinsve – nominacja do Oscara w kategorii Najlepsza Aktorka Pierwszoplanowa) przenosi widza w wiarygodny, bogaty świat i zarazem osobistą historię. Joachim Trier z wrażliwością podchodzi do swojej bohaterki i prezentuje portret psychologiczny bogaty w tony zarówno poważne, jak i humorystyczne.
Zobacz zwiastun filmu TUTAJ
W MEDIACH
«Ten projekt nie mógłby się udać bez świetnej aktorki w roli Julii. To właśnie twarzy, emocjom i przeżyciom bohaterki musimy uwierzyć, by cała reszta miała prawo działać. Na szczęście wcielająca się tu w „Najgorszego człowieka na świecie” mało znana Renate Reinsve stworzyła prawdziwie wybitną kreację.» – Marcin Prymas, Pełna Sala, przeczytaj recenzję.
«Trierowi udało się zbudować z niepozornej dramaturgii fenomenalnie przekonującą diagnozę uczuć współczesnych trzydziesto- i czterdziestolatków.» – Grzegorz Brzozowski, Kultura Liberalna, przeczytaj recenzję.
«Film zaskakuje w najbardziej nieoczekiwanych momentach, fundując nam zabiegi formalne jak z kinematograficznego spa: scenę zakochania Trier pokazuje jako nieskrępowany bieg przez zatrzymane w czasie miasto, a groteskowy narkotykowy trip zakończony triumfalnym rzutem zużytym tamponem to po prostu mistrzostwo w swojej kategorii.» – Barbara Jaros, Onet Film, przeczytaj recenzję.
JOACHIM TRIER. Urodzony w 1974 r., wychowany w rodzinie o tradycjach artystycznych. Był studentem szkół filmowych w Danii i Wielkiej Brytanii (konkretnie European Film College w Danii i National Film and Television School w Wielkiej Brytanii). W swojej twórczości rozpoznawany jest głównie jako reżyser poruszający tematy tożsamości i rozterek egzystencjalnych. Za swoją twórczość otrzymał wiele wyróżnień, w tym nagrodę za reżyserię filmu „Reprise. Od początku raz jeszcze…” na festiwalu w Karlowych Warach.
ZUPEŁNIE NORMALNA RODZINA / PERFECTLY NORMAL FAMILY
reż. Malou Reymann, 2020
film bez polskiej dystrybucji kinowej
MFF w Rotterdamie 2020 – Nagroda Big Screen Award; Robert 2020 – nagroda za najlepszą charakteryzację i najlepszy film familijny
Czas trwania: 93 min.
Scenariusz: Malou Reymann, Rune Schjøtt, Maren Louise Käehne
Produkcja: Dania
Zdjęcia: Sverre Sørdal
Obsada: Mikkel Boe Følsgaard, Kaya Toft Loholt, Hadewych Minis, Jessica Dinnage, Neel Rønholt
Reżyserski debiut Malou Reymann podejmuje niezwykle trudny i delikatny zarazem temat. Jedenastoletnia Emma dowiaduje się, że jej ojciec poddaje się korekcie płci. Problematyka tożsamości i akceptacji jest dodatkowo naznaczona sytuacją rodzinną, która angażuje wszystkich bliskich. Jednocześnie dla reżyserki nie jest to zupełna abstrakcja. Jej doświadczenie pokrywa się z przeżyciami młodej Emmy, a w film wmontowane zostały prywatne nagrania z rodzinnego archiwum Reymann. „Zupełnie normalna rodzina” kojarzy się z „Girl” Lukasa Dhonta czy „Na zawsze Laurence” Xaviera Dolana, dodając przy tym zupełnie nową, bo dziecięcą perspektywę. Szerokie spojrzenie na stojący przed rodziną dylemat to zarazem pytanie o to, jak poukładać sobie życie na nowo.
Zobacz zwiastun filmu TUTAJ
W MEDIACH
«Film, który uznaje, że dzieci mogą kochać swojego rodzica i szanować jego decyzję, mimo iż cierpią w wyniku dokonanych wyborów.» – Wendy Ide, Screen Daiy [tłum. własne], przeczytaj recenzję.
«To łagodnie potraktowany, bardzo delikatny temat, skupiający się na wielu aspektach: samoakceptacji, wielu fazach adaptacji, dojrzewaniu młodych ludzi, społecznym dyskomforcie i bezwarunkowej miłości. Członkowie rodziny dojrzewają bez pośpiechu, odnajdując na nowo swoje miejsce tak, by nie stracić zbudowanych uczuć do siebie nawzajem. Nic tu nie jest na pokaz, są tylko szczere uczucia i troska, z którą nietrudno się utożsamić.»
– Always Good Movies [tłum. własne], przeczytaj recenzję.
MALOU REYMANN. Urodzona w 1988 r., pochodząca z Holandii scenarzystka, aktorka i debiutująca reżyserka. „Zupełnie normalna rodzina” to jej pierwszy film pełnometrażowy, za który zdobyła liczne nagrody, m.in. na festiwalach w Danii, Rotterdamie, na Molodist i Odense.
NIEWINIĄTKA / THE INNOCENTS
reż. Eskil Vogt, 2021
European Film Awards 2021 – Nagroda za dźwięk; MFF Cannes 2021 – Un Certain Regard; Amanda Award, Norway 2022 – nagrody w kategoriach najlepsze zdjęcia, montaż i dźwięk; Fantastic Fest 2021 – nagroda w kategorii Najlepszy Reżyser
Czas trwania: 117 min.
Scenariusz: Eskil Vogt
Produkcja: Norwegia , Finlandia, Dania, Szwecja, Francja, Wielka Brytania
Zdjęcia: Sturla Brandth Grøvlen
Obsada: Rakel Lenora Fløttum, Alva Brynsmo Ramstad, Sam Ashraf, Mina Yasmin Bremseth Asheim, Ellen Dorrit Petersen, Morten Svartveit, Kadra Yusuf
„Niewiniątka” to mieszanka horroru, thrillera psychologicznego i science-fiction. Czworo dzieci podczas wakacji odkrywa swoje nadprzyrodzone moce i tworzy tajemny, wyizolowany świat. Ich hermetyczna rzeczywistość rządzi się własnymi prawami, często okrutnymi i bezwzględnymi. Niewinna zabawa przeradza się w cichą walkę toczoną między sobą. Stały współpracownik Joachima Triera Eskil Vogt (scenarzysta „Głośniej od bomb” czy „Najgorszego człowieka na świecie”) tworzy niezwykłe napięcie głęboko oddziałujące na widza. To zapierające dech w piersiach widowisko z nutą coming of age. Skandynawska estetyka wciąga w oryginalną atmosferę grozy i podnosi ciśnienie.
Zobacz zwiastun TUTAJ
W MEDIACH
«Film „Niewiniątka” to mocny thriller psychologiczny, który umiejętnie i stopniowo podbija emocje u widza. Twórcy, posługując się skromnymi środkami, wybornie operują zabiegami w surowym stylu kina skandynawskiego, aby podnieść nam puls.» – Marcin Świątkowski, Alien Hive, przeczytaj recenzję.
ESKIL VOGT. Norweski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Od lat współpracuje z Joachimem Trierem, z którym w 2022 roku zdobył wspólną nominację do Oscara za film „Najgorszy człowiek na świecie” w kategorii Najlepszy Scenariusz Oryginalny. Jego reżyserski debiut „Ślepowidzenie” z 2014 roku, nagrodzono m.in. na Sundance Film Festival za najlepszy scenariusz. „Niewiniątka” to najnowsze dzieło Vogta, które zdobyło wiele prestiżowych nagród i nominacji, a także wywarło duże wrażenie na widzach i krytykach podczas festiwalu filmowego w Cannes w 2021 roku.
KØD&BLOD / WILDLAND
reż. Jeanette Nordahl, 2020
MFF Berlinale 2020 – oficjalna selekcja, pokaz w ramach sekcji Panorama; Bodil Awards 2021 – nagroda dla najlepszej drugoplanowej aktorki (Sidse Babett Knudsen)
Czas trwania: 89 min.
Scenariusz: Ingeborg Topsøe
Produkcja: Dania
Zdjęcia: David Gallego
Obsada: Sandra Guldberg Kampp, Sidse Babett Knudsen, Joachim Fjelstrup, Elliott Crosset Hove, Besir Zeciri, Carla Philip Røder, Sofie Torp
Jeanette Nordahl w swym filmie wysuwa na pierwszy plan postacie kobiece i osadza je w gangsterskiej działalności. Bohaterką filmu jest 17-letnia Ida (w tej kreacji intrygująca Sandra Guldberg Kampp), która po stracie rodziców w tragicznym wypadku, wprowadza się do obcych krewnych. Nowe środowisko tylko z pozoru zapewnia jej bezpieczeństwo. „Kød&Blod” dotyka problemu przestępczości oraz lojalności. Być uczciwym wobec prawa czy więzów krwi? – trud odpowiedzi, z jakim zmaga się Ida, budzi lęk w niej i przede wszystkim w widzu.
Zobacz zwiastun TUTAJ
W MEDIACH
Jeanette Nordahl: «Próbowałam stworzyć napięcie w sposób, który nie jest oczywisty» – Marta Bałaga, Cineuropa [tłum. własne], przeczytaj wywiad.
JEANETTE NORDAHL. Duńska reżyserka. Studiowała w szkole filmowej w Kopenhadze – Filmschule Super16. Pracowała jako asystentka reżysera i druga reżyserka, m.in. przy filmie „Mercy” i serialu telewizyjnym „Borgen”. „Czekając na Phila” to jej film dyplomowy, który był nominowany do Duńskiej Nagrody Reżyserskiej w kategorii najlepszy film krótkometrażowy w 2013 roku.
PRZEŻYĆ / FLUGT
reż. Jonas Poher Rasmussen, 2021
Pokaz zapowiadający nadchodzącą edycję Festiwalu Człowiek w zagrożeniu
Oscary 2022 – Najlepszy Pełnometrażowy Film Animowany, Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny, Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy – nominacje, Złote Globy 2022 – Najlepszy film animowany – nominacja, BAFTA 2022 – Najlepszy Film Animowany, Najlepszy Film Dokumentalny – nominacje, MFF w Cannes 2020 – oficjalna selekcja, Europejska Nagroda Filmowa – Najlepszy Film Dokumentalny, Najlepszy Film Animowany
Czas trwania: 90 min.
Scenariusz: Jonas Poher Rasmussen, Amin Nawabi
Produkcja: Dania, Francja, Szwecja, Norwegia, USA, Wielka Brytania
Obsada: Amin Nawabi, Daniel Karimyar, Fardin Mijdzadeh, Milad Eskandari, Belal Faiz, Elaha Faiz, Zahra Mehrwarz, Sadia Faiz, Georg Jagunov
Animowany film dokumentalny, który zdobył na całym świecie blisko 100 nagród, był także nominowany do Oscara w trzech kategoriach. Poruszająca historia Amina, który u progu małżeństwa musi rozliczyć się ze swoją trudną przeszłością. Nastoletni chłopak razem z matką i rodzeństwem ucieka z ostrzeliwanego Afganistanu do Europy. Od trudnego dzieciństwa, dorastania i odkrywania swojej seksualności, aż po dorosłe zmierzenie się z własnym dziedzictwem. To opowieść o ucieczce od poczucia straty. „Przeżyć” to wizualnie wysmakowana produkcja, która zachwyciła krytyków i widzów, przywołująca na myśl inną nagradzaną na całym świecie animację „Walc z Baszirem” (reż. Ari Folman, 2008).
Zobacz zwiastun filmu TUTAJ
W MEDIACH
«„Przeżyć” odbiera się trochę jak powieść graficzną, zbudowaną na silnych metaforach wizualnych, niedopowiedzianą i za krótką, gdyż ma pracować w głowie czytelnika. Głównym obrazem w filmie staje się wielki statek wycieczkowy, który napotyka łupinkę pełną uchodźców, wiwatujących w nadziei, że los wreszcie zesłał im pomoc. Cóż, silne jest złudzenie, że ktoś widząc, jak cierpisz, zrozumie twój los.» – Adriana Prodeus, Kino, przeczytaj recenzję.
JONAS POHER RASMUSSEN. Urodzony w 1981 w duńskim Kalundborg, reżyser i scenarzysta. Rasmussen to uznany dokumentalista, który do tej pory zrealizował cztery filmy. Kino Duńczyka opiera się na prawdziwych historiach. Reżyser delikatnie i z szacunkiem podchodzi do swoich bohaterów. Jego największe osiągnięcie, „Przeżyć” nominowane było aż do trzech Oscarów. Jako pierwszy film w historii rywalizował równocześnie o nagrodę dla filmu międzynarodowego, animowanego i dokumentalnego.
Sekcja przygotowana we współpracy z Ambasadą Królestwa Danii w Warszawie.
13. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbywa się od 13 do 20 października 2022 r.: stacjonarnie w Łodzi (13–16.10) oraz online na platformie Think Film (17–20.10). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.