15-lecie Łódzkiego Funduszu Filmowego

GŁUPCY / FOOLS
reż. Tomasz Wasilewski, 2022

MFF Karlowe Wary 2022 – nominacja w Konkursie Proxima; FPFF w Gdyni 2022 – oficjalna selekcja

Czas trwania: 107 min.
Scenariusz: Tomasz Wasilewski
Produkcja: Polska, Rumunia, Niemcy
Zdjęcia: Oleg Mutu
Obsada: Dorota Kolak, Łukasz Simlat, Tomasz Tyndyk, Katarzyna Herman

Film, który podzielił społeczeństwo. Tomasz Wasilewski, reżyser „Płynących wieżowców” i „Zjednoczonych stanów miłości” powraca z kontrowersyjnym tematem. Związek Marleny i dużo młodszego od niej Tomasza to nie tylko opowieść o zakazanej miłości. To historia ludzi ukrytych przed światem, których porządek i spokój zostaje zaburzony. Sprawy z przeszłości powracają, każąc bohaterom stawać przed problemem rewizji całego swojego życia. W główną rolę wcieliła się Dorota Kolak, której dojrzałość aktorska i warsztat artystyczny wybrzmiewają w sposób niespotykany dotąd w jej karierze. Wasilewski rzuca nowe spojrzenie na relacje. Odważnie stawia w filmie pytania o więzy człowieka z naturą, ale też z drugą osobą. Pytanie to przenosi na widza, co sprawia, że film Wasilewskiego prowokuje do wielogodzinnych dyskusji.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«„Głupcy to dla mnie kino podwyższonego ryzyka, projekt, do którego kluczem było poczucie absolutnego zaufania i bezpieczeństwa. (…) Tomasz Wasilewski, w którym pomysł na ten film dojrzewał przez kilka lat, dokopuje się bardzo głęboko w opasłej beczce tematów tabu. Opowiada o ludziach skrajnie wykluczonych, funkcjonujących na marginesie społeczeństwa, co dobrze odzwierciedla zresztą wyizolowane nadmorskie miejsce, gdzie rozgrywa się akcja „Głupców”.» Kuba Armata, Interia Film, przeczytaj recenzję.

«Jeszcze nigdy Wasilewski nie tchnął w ekran tyle mroku, co w „Głupcach”. Ten film uwiera, jest niewygodny, niełatwy w oglądaniu.» Krzysztof Kwiatkowski, Onet Film, przeczytaj recenzję.

«W „Głupcach” kapitalnie prezentują się przede wszystkim szerokie kadry nadmorskiego krajobrazu. Zresztą przyroda w tym filmie również ma swoją funkcję narracyjną. Początkowo oszałamiająca pięknem i rozmachem natura podsyca iluzoryczne wrażenie wolności Marleny i Tomka.» Tomasz Zacharczuk, trojmiasto.pl, przeczytaj recenzję.


ANATOMIA / ANATOMY
reż. Ola Jankowska, 2021
pokaz przedpremierowy

MFF w Wenecji 2021 – światowa premiera w ramach sekcji Giornate degli Autori; Warszawski Festiwal Filmowy 2021 – pokaz w konkursie 1-2

Czas trwania: 112 min.
Scenariusz: Ola Jankowska
Produkcja: Polska, Francja
Zdjęcia: Małgorzata Szyłak
Obsada: Karolina Kominek, Andrzej Poniedzielski, Anna Krotoska, Krzysztof Zarzecki, Piotr Żurawski

Mika (Karolina Kominek) wraca do kraju, by zaopiekować się tatą (Andrzej Poniedzielski), który uległ wypadkowi. Oboje spędzili ostatnie 18 lat z daleka od siebie i zdążyli poukładać swoje życie. Nie jest to jednak typowa historia relacji córki z ojcem. Ola Jankowska odważnie wchodzi w dialog z takimi filmami jak „Under the Skin” (reż. Jonathan Glazer, 2013) czy „Love” (reż. Gaspar Noé, 2015). „Anatomia” – zgodnie z nazwą – to studium zależności jednego człowieka od drugiego przeprowadzone z bardzo niespodziewanej perspektywy. To propozycja dla osób poszukujących w kinie odpowiedzi na pytania: „czym jest bliskość?”, „z czego wynikają nasze zachowania, myśli, uczucia?”.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Jeżeli przyjrzeć się tej historii na poziomie umysłu, to można powiedzieć że jest przepełniona smutkiem. (…) A jednak dla mnie, to rodzaj afirmacji życia. Dlatego lepiej przyjrzeć się „Anatomii” na poziomie emocji.»
z rozmowy z Olą Jankowską, Newsweek (prowadziła Martyna Harland), przeczytaj rozmowę.

OLA JANKOWSKA. Polska reżyserka i scenarzystka. Absolwentka i wykładowczyni Szkoły Filmowej w Łodzi. Zrealizowała kilkanaście filmów krótkometrażowych, pokazywanych na całym świecie. W 2019 roku miał premierę jej pierwszy pełnometrażowy film dokumentalny – „I Was Here” – wyreżyserowany razem z Nathalie Biancheri (“Wilk”). Swój pierwszy pełnometrażowy film fabularny zrealizowała w 2021 r. „Anatomia” miała premierę na festiwalu w Wenecji, w sekcji Giornate Degli Autori.


CICHA ZIEMIA / SILENT LAND 
reż. Aga Woszczyńska, 2021

FPFF w Gdyni 2022 – oficjalna selekcja; MFF Nowe Horyzonty 2022 – oficjalna selekcja; TIFF 2022 – Platform Prize (nominacja); FF Saloniki 2021 – Nagroda FIPRESCI

Czas trwania: 113 min.
Scenariusz: Aga Woszczyńska,  Piotr Litwin
Produkcja: Polska, Włochy, Czechy 
Zdjęcia: Bartosz Świniarski
Obsada: Dobromir Dymecki, Agnieszka Żulewska, Jean-Marc Barr, Alma Jodorowsky, Marcello Romolo, Claudio Bigagli, Elvis Esposito, Gennaro Iaccarino, Ibrahim Keshk, Cezary Kosiński

Aga Woszczyńska w 2014 zachwyciła publiczność w Cannes swoim krótkim filmem „Fragmenty”. Po ośmiu latach reżyserka rozwija podjęte wówczas tematy krążące wokół Anny (Agnieszka Żulewska) i Adama (Dobromir Dymecki). Para spędza wakacje na włoskiej wyspie w towarzystwie słońca, szumu fal i wina z lokalnej gospody. Idylla jest tu jednak pozorna, a małżeństwo – dysfunkcyjne. Woszczyńska poddaje refleksji mechanizmy łączące ludzi i ukazuje je w bardzo śmiały sposób. Buduje świat, który jest połączeniem „Turysty” Öslunda i „Przygody” Michelangelo Antonioniego. Dwójka bohaterów mierzy się z kryzysem, a świetny warsztat aktorski sprawia, że opowiadaną historię można odczytać na wiele różnych sposobów. „Cicha ziemia” od premiery na festiwalu w Toronto przyciąga do siebie widzów, wzbudzając także wiele dyskusji.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

W MEDIACH

«Agnieszka Woszczyńska tworzy opowieść o ludzkim zagubieniu i głęboko skrywanych uprzedzeniach. Cicha ziemia jest pełna niuansów, które wpływają na odbiór całości. Wystarczy jedno spojrzenie czy zdanie, by zmienić postrzeganie postaci czy sytuacji, w której się znaleźli. Ten film przywodzi na myśl Turystę Rubena Östlunda, który w prostej historii obnażał kryzys męskości i nieumiejętność poradzenia sobie w trudnej sytuacji. Woszczyńska korzysta z tego samego podejścia – niespodziewane wydarzenie budzi demony w relacji Ani i Adama. Ich reakcje są zupełnie inne i powodują rysę na ich związku.» Małgorzata Czop, Movieway, przeczytaj recenzję.

AGA WOSZCZYŃSKA. Reżyserka, scenarzystka, antropolożka. Ukończyła Instytut Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim w 2008. W 2014 została absolwentką Szkoły Filmowej w Łodzi na wydziale Reżyserii Filmowej. Jej krótki metraż „Fragmenty” miał premierę w ramach Quinzaine des Réalisateurs w czasie MFF Cannes w 2014 roku. Od tej pory filmy reżyserki były obecne na ekranach takich wydarzeń, jak MFF w Helsinkach, FPFF w Gdyni czy MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu. „Cicha ziemia” z 2022 to jej pełnometrażowy debiut. Obecnie pracuje nad swoim drugim filmem pt. „Black Water”.


FRAGMENTY / FRAGMENTS
reż. Agnieszka Woszczyńska, 2014

 MFF w Cannes 2014 – oficjalna selekcja Director’s Fortnight, Festiwal Kamera Akcja 2014 – Nagroda dla najlepszej etiudy, Festiwal Filmów Szkoły Filmowej w Łodzi „Łodzią po Wiśle” 2014 – Grand Prix oraz nagroda za najlepsze zdjęcia, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 2014 – udział w Konkursie Młodego Kina, MFF Nowe Horyzonty 2014 – udział w Konkursie Polskich Filmów Krótkometrażowych

Czas trwania: 25 min.
Scenariusz: Agnieszka Woszczyńska
Produkcja: Polska
Zdjęcia: Bartosz Świniarski
Obsada: Agnieszka Żulewska, Dobromir Dymecki, Sławomir Orzechowski, Paweł Tomaszewski

„Fragmenty” to „Sceny z życia małżeńskiego” na nowe czasy. Podobnie jak w arcydziele Bergmana, Agnieszka Woszczyńska z luźno powiązanych ze sobą scen komponuje opowieść o rozpadzie związku i rozpadzie świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma. Z serii ponurych, ale przepięknie sfilmowanych scen wyłania się historia Anny i jej partnera Adama. Para wiedzie dostatnie życie, chodzą do dobrze płatnej pracy i drogich restauracji. Mimo to monotonia każe postawić pytanie – czy to jeszcze życie, czy tylko jego fragmenty? Krótkometrażowy film reżyserki „Cichej ziemi” stanowi dobre uzupełnienie i znakomity prolog do jej najnowszego filmu. Stonowana paleta barw, szerokie i puste przestrzenie tworzą świat, z którego trudno się wyrwać. To audiowizualne doświadczenie, które warto przeżyć.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ


Partner pokazów Łódź Film Commission


13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.

Newsletter
Polub nas
Partnerzy