Reżyserka odważna i poszukująca – spotkanie z Anną Kazejak

Reżyserka odważna i poszukująca – spotkanie z Anną Kazejak

Ludzie z pasją, doświadczeni, z oryginalnymi pomysłami i masą ciekawej wiedzy do przekazania – takie osoby gości Festiwal Kamera Akcja. Nie inaczej będzie tym razem. Anna Kazejak, utalentowana reżyserka z różnorodnym dorobkiem, została bohaterką tegorocznej sekcji „Filmoznawca-Filmowiec”. Pierwsze filmy artystki, wraz z głośnym debiutem „Oda do radości” z 2005 roku, który współtworzyła razem z Janem Komasą i Maciejem Migasem, będzie można zobaczyć online na platformie Think Film. Tam też odbędzie się spotkanie live z reżyserką.

Anna Kazejak, fot. Rafał Placek

Anna Kazejak studiowała filmoznawstwo aż na dwóch uczelniach. Na UŚ studiowałam dwa lata, na UŁ – rok. Dlaczego tak? Przeniosłam się do Łodzi, bo chciałam być bliżej filmówki, w której studiował mój ówczesny narzeczony – Leszek Dawid. Pomagałam w tym czasie przy etiudach studentów i powoli kiełkowała we mnie decyzja o spróbowaniu swoich sił za kamerą. Do zdawania zdopingowało mnie to, że Leszka wyrzucili ze Szkoły. Poszłam na egzamin i zdałam za pierwszym razem – wspomina. Kończąc studia reżyserskie w Szkole Filmowej w Łodzi wraz z kolegami z roku – Janem Komasą („Boże ciało”, „Sala samobójców”, „Hejter”) i Maciejem Migasem („Żyć nie umierać”) stworzyła pełnometrażowy film nowelowy „Oda do radości” – nagrodzony Nagrodą Specjalną Jury podczas Festiwalu w Gdyni oraz nominowany do „East of West” MFF w Karlovych Varach. Opowiada on o trójce młodych ludzi z różnych środowisk i regionów, których losy splatają się w trakcie emigracji z kraju – w autobusie do Londynu. Przez krytyków, widzów i branżę doceniona została jego wiarygodność i autentyczność. 

Kino Anny Kazejak jest różnorodne i nastawione na odkrywanie coraz to nowych form. Ta storytellerka (przez dwa lata była showrunnerką Showmax’a) tworzy filmy fabularne („Obietnica”, „Skrzydlate świnie”, najnowszy „Cudak”), krótkie formy (netfliksowa „Erotica 2022”), audioseriale („Fucking Bornholm”) czy seriale („Szadź”, „Bez tajemnic”), które biją rekordy oglądalności w polskim streamingu, a przy tym stanowią udaną zabawę amerykańskim kinem gatunkowym. Aktualnie pracuje nad kilkoma projektami naraz: dwoma serialami, finalizuje prace nad kolejną fabułą i pisze nowy scenariusz.

W trakcie spotkania online na platformie Think Film reżyserka opowie o tym, jak śledzić trendy i być na bieżąco z nowymi formami opowiadania historii. Anna Kazejak zdradzi, dlaczego uważa, że kino nie jest już dominującym obiektem dystrybucji i trzeba być ponad jego ograniczeniami. Opowie także o swojej twórczości. Jej znakiem rozpoznawczym są filmy zaangażowane społecznie, mówiące o relacjach międzyludzkich, często surowe i naturalistyczne w formie, zbliżone do estetyki codzienności i prywatnej, wewnętrznej sfery jednostki ludzkiej. W ramach sekcji Filmoznawca–Filmowiec obejrzycie jej odważne i prowokujące etiudy: „Jesteś tam”, „Kilka prostych słów” czy „Puls”.

Anna Kazejak – reżyserka filmowa i scenarzystka, producentka. Studiowała filmoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim oraz Łódzkim, a także reżyserię na PWSFTviT w Łodzi. W 2005 roku wraz z dwójką przyjaciół ze studiów (M. Migas i J. Komasa) zadebiutowała filmem fabularnym pt. „Oda do radości”. Na swoim koncie ma także indywidualny debiut fabularny – „Skrzydlate świnie” oraz seriale telewizyjne („Szadź”, „Zawsze warto”), w tym polską wersję cenionego serialu HBO – “In Treatment” (polski tytuł: „Bez tajemnic”). Film pt. „Obietnica” (ang. „The Word”) miał światową premierę na 64. Berlinale. Ostatnia produkcja – „Erotica 2022” szturmem zdobyła pierwsze miejsce wśród najchętniej oglądanych produkcji Netflixa. Jej ostatni film „Cudak” miał premierę w 2021. Współautorka strategii marketingowej i autorka konceptu promocyjnego serialu „Rojst” (autorka scenariusza prologu i teledysku promującego serial). W latach 2017–2018 szefowa developmentu platformy Showmax CEE. Serial „Fucking Bornholm” autorstwa Anny Kazejak i Filipa Kasperaszka otrzymał nagrodę Bestsellery Empiku 2020, obecnie trwają pracę nad postprodukcją filmu fabularnego na podstawie serialu.

12. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbędzie się od 30 września do 7 października 2021 roku: stacjonarnie w Łodzi (30.09.–3.10.) oraz online na platformie Think Film (30.09.–7.10.). Karnety (offline: 4 dni i online: 8 dni) w cenie 50 zł są jeszcze dostępne. Zadanie realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.