Kontrowersyjne i doceniane – zdradzamy filmowy program 12. FKA

Kontrowersyjne i doceniane – zdradzamy filmowy program 12. FKA

Liczycie na filmy wzbudzające emocje, a przy tym kontrowersyjne i prowokujące do dyskusji? Tak będzie! Podczas 12. FKA zobaczycie m.in. nagrodzony tegoroczną Złotą Palmą „Titane” oraz hit ostatniego Berlinale – „Małą mamę” Céline Sciammy. W sekcji Głos Krytyków odbędą się pokazy oscarowej „Aidy” czy „Berlin Alexanderplatz”. Nie zabraknie polskich premier – „Magic Mountains” Urszuli Antoniak z Marcinem Dorocińskim w roli głównej (stacjonarnie i online) tylko na FKA. Z kolei bohaterką stałej sekcji „Filmoznawca–Filmowiec” będzie Anna Kazejak.

W programie tegorocznej Kamery Akcji znajdą się znane wszystkim sekcje: Krytyczne premiery, Głos krytyków, sekcja Kina polskiego, Filmoznawca-Filmowiec oraz Kino o kinie. W tym roku zapowiada się prawdziwie wybuchowa mieszanka!

Sekcja: Krytyczne premiery

„Titane” / reż. Julia Ducournau
pokaz stacjonarny

Wybuchowa mieszanka feministycznego body horroru z art-popową estetyką. Tegoroczny zdobywca Złotej Palmy w Cannes i drugi film Julii Ducournau, która w 2016 roku zadebiutowała głośnym „Mięsem”. Reżyserka w „Titane” ponownie wykorzystuje znaną z debiutu estetykę, tym razem jednak zamiast do kanibalistycznego kina grozy nawiązuje do „Crash” Davida Cronenberga. Poruszający tematy tożsamości płciowej, seksualności i rodzicielstwa film, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Tylko dla widzów o mocnych nerwach.

„Mała mama” / reż. Céline Sciamma
pokaz stacjonarny

Céline Sciamma ponownie, po zachwycającym „Portrecie kobiety w ogniu”, sięga po temat relacji pomiędzy kobietami, tym razem, przedstawiając relacje matki i córki. W nominowanej do Złotego Niedźwiedzia podczas tegorocznego Berlinale „Małej mamie” Sciamma rysuje intymny i subtelny świat widziany oczami dziecka. Żałoba i powrót do domu rodzinnego stają się punktem wyjścia dla niesamowitej historii o emocjach i pragnieniach, w których widz może odnaleźć swoje przeżycia i wewnętrzne dziecko.  

„Pleasure” / reż. Ninja Thyberg
pokaz stacjonarny i online

Czy etyka w pornografii jest możliwa? „Pleasure” (Cannes 2020, Sundance 2021) to historia młodej dziewczyny, która opuszcza rodzinną Szwecję i przeprowadza się do Los Angeles z zamiarem rozpoczęcia kariery jako gwiazda filmów pornograficznych. SSamoświadoma, pewna siebie – jak poradzi sobie w odmętach przemysłu porno? Autentyczny i bezkompromisowy film obnaża to wszystko, co nie mieści się w kadrze filmu z YouPorna: od przygotowań higienicznych i rozgrzewki aktorów, przez negocjacje w trakcie hardcore’owych scen, po sposób filmowania i ustawień kamery dla najlepszego efektu. Bez cenzury i bez znieczulenia– pisze Ewa Szabłowska.

„The Man Who Sold His Skin” / reż. Kaouther Ben Hania
pokaz online

Nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy film międzynarodowy, zdobywca nagrody dla najlepszego aktora na festiwalu w Wenecji to film o szukającym ucieczki przed wojną domową w Syrii Samie Ali. Decyduje się on zostać żywym dziełem sztuki i za możliwość wyjazdu do Paryża pozwala wytatuować sobie na plecach wizę do strefy Schengen. Szybko jednak okazuje się, że cena wolności jest dużo wyższa, niż mu się początkowo wydawało. Przywodzący na myśl „The Square” film autorstwa Kaouther Ben Hani stawia pytania na temat geopolityki, a także o to, jakie są etyczne granice wypowiedzi artystycznej. Inspiracją dla reżyserki była działalność kontrowersyjnego artysty konceptualnego Wima Delvoyea, który w latach 90. zamienił plecy Tima Steinera w żywy eksponat.

„Magic Mountains” / reż. Urszula Antoniak
pokaz stacjonarny i online

Osadzony w pięknych, a jednocześnie mrocznych, górskich krajobrazach thriller psychologiczny z Marcinem Dorocińskim w roli głównej łączy w sobie skrajności i elektryzuje. Reżyserka po raz kolejny przetwarza doświadczenia emigracyjne w historię o samotności i odosobnieniu. „Magic Mountains” przepełnione jest autorską wizją, autobiograficznymi odniesieniami i aurą tajemnicy, a to wszystko z dodatkiem mrożącego krew w żyłach suspensu.

„Netflix vs. the World” / reż. Shawn Cauthen
pokaz online

Dokumentalna historia firmy, która zredefiniowała sposób dystrybucji filmów oraz seriali na świecie. Mamy okazję zobaczyć, jak wyglądał proces zmian od początków działalności jako wysyłkowa wypożyczalnia płyt DVD, aż do przekształcenia w medialny moloch o globalnym zasięgu. To wszystko z punktu widzenia założycieli Netflixa! Nie zabraknie ciekawostek, opowieści o zaskakujących biznesowych rozwiązaniach i o kilku szczęśliwych zbiegach okoliczności, okupionych ciężką pracą wielkich zapaleńców. To pozycja obowiązkowa dla każdego, kto marzy o własnym biznesie. Lepsza niż niejedna książka coachingowa? Przekonajcie się!

Sekcja: Głos krytyków

„Berlin Alexanderplatz” / reż. Burhan Qurbani
pokaz online

Wybrany do konkursu głównego na festiwalu w Berlinie, nagrodzony na rozdaniach Europejskich i Niemieckich Nagród Filmowych. Skąpany w światłach neonów i atmosferze berlińskiego półświatka film Burhana Quarbaniego aktualizuje wątki podjęte w klasycznej powieści Alfreda Döblina o tym samym tytule, przenosząc akcję do czasów współczesnych. Film zastępuje proletariusza Franza Biberkopfa nielegalnym afrykańskim imigrantem Francisem. Uciekający od dramatycznej przeszłości bohater chce rozpocząć nowe życie w stolicy Niemiec, ale jego plany zostają szybko zrewidowane przez brutalną rzeczywistość.

„Aida” / reż. Jasmila Žbanić
pokaz stacjonarny

Nominowana do Oscara międzynarodowa produkcja skupiająca się na dramatycznych wydarzeniach z czasów wojny w Bośni i Hercegowinie. Tytułowa bohaterka jest tłumaczką zatrudnioną przez ONZ. Wraz z przejęciem Srebrenicy przez serbską armię, jej rodzina znajduje się w trudnym położeniu. Z racji zawodu, Aida uzyskuje wgląd w sytuację, jakiego nie ma nikt inny. Tłumaczka zrobi wszystko, aby wyrwać rodzinę z potrzasku. Mocny, poruszający obraz Žbanić, która pokazuje wojnę jako zderzenie bezsilności i determinacji. Sceny z filmu na długo zostają w pamięci, a emocje towarzyszące pokazowi nie dają o sobie zapomnieć. 

Sekcja: Kino polskie

„Sweat” / reż. Magnus von Horn
pokaz stacjonarny

Historia o samotności w pozornie bogatym w relacje świecie, obraz o hejcie i autodestrukcji. Film inspirowany obecnością motywatorek fitnessu w mediach społecznościowych, jako jedyna polska fabuła pojawił się w oficjalnej selekcji festiwalu filmowego w Cannes. Po tym ogromnym sukcesie posypał się deszcz kolejnych nagród: Srebrny Lew dla najlepszego filmu oraz reżysera, a rola Magdaleny Koleśnik została uznana za najlepszą główną rolę kobiecą. Kolejny udany film duetu kreatywnego Magnusa von Horna i Mariusza Włodarskiego.

„Moje wspaniałe życie” / reż. Łukasz Grzegorzek
pokaz stacjonarny

Małomiasteczkowy klimat w stylu sundance’owym, a w nim Jo, główna bohaterka, która nieustannie słyszy od swojego męża „nie dasz rady”. A co jeśli da radę? Co się stanie, gdy zacznie żyć własnym życiem, niekoniecznie postrzeganym przez innych jako poprawne czy wspaniałe, ale dającym jej spełnienie i satysfakcję? „Kamper” opowiadał o świecie trzydziestolatków, „Córka trenera” to zmierzenie się z relacjami na linii rodzicdziecko, a „Moje wspaniałe życie” to historia małżeństwa z długoletnim stażem. Codzienność zwykłej rodziny, w której każdy walczy o swoje małe radości, pokazana z humorem doskonale znanym z poprzednich filmów Grzegorzków.

„Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” / reż. Mateusz Rakowicz
pokaz stacjonarny

Film akcji inspirowany prawdziwą historią Zdzisława Najmrodzkiego, który 29 razy uciekał z aresztów, ośmieszając władze PRL-u i milicję – ówczesne organy ścigania. W roli głównej Dawid Ogrodnik, którego postać zbudowana została w podobnym duchu jak w „Wilku z Wall Street” czy „Złap mnie jeśli potrafisz”. Głośny debiut Mateusza Rakowicza, storyboardzisty Agnieszki Holland, który zbiera świetne recenzje, zapisując świeże karty w kanonie polskiego kina gatunkowego.

Sekcja: Filmoznawca-Filmowiec – Anna Kazejak

Pokazy online

„Oda do radości”

Pierwszy w historii polskiego kina film, który został zakwalifikowany do prestiżowego festiwalu filmowego w Rotterdamie. “Oda do radości” to dzieło autorstwa reżyserskiego trio: Anny Kazejak, Jana Komasy i Macieja Migasa. Twórcy zostali także uhonorowani Nagrodą Specjalną podczas Festiwalu w Gdyni (2005) oraz otrzymali nominację do Paszportu „Polityki”. „Oda do radości” skupia się na trójce bohaterów i wyzwaniach, przed którymi stoją jako młode pokolenie Polaków. To film opowiadający o rozterkach życia codziennego, problemach rodzinnych, a przy tym – jeden z najgłośniejszych polskich debiutów.

„Puls”

Kameralna historia ukazująca relację córki z ojcem. Kazejak portretuje swoich bohaterów z niezwykłą wrażliwością. Młoda dziewczyna zachodzi w ciążę i rodzi synka, natomiast mężczyzna zmaga się z ciężką, śmiertelną chorobą. „Puls” – jak mało która etiuda – zwraca uwagę na pęd życia, którego wszyscy jesteśmy częścią. 

„Kilka prostych słów”

Nagrodzony podczas Festiwalu w Gdyni wyróżnieniem „Młode Kino Polskie” oraz na MFF Tofifest w Toruniu. Główną bohaterką jest Krystyna, która na pozór jest zaradną, ustabilizowaną kobietą. Postanawia zabrać swoją córkę – Lenę na casting do zespołu, co spotyka się z oporem dziewczyny. Na dodatek awaria samochodu zmusza Krystynę do zwrócenia się o pomoc do „mężczyzny z przeszłości”. W tym filmie Anna Kazejak portretuje relację matki i córki w bardzo trudnych, czasami nawet granicznych momentach. 

„Jesteś tam”

Marlena to szesnastoletnia mieszkanka Śląska. Żyje pośród górniczych hałd i sztolni. Czas spędza z koleżanką, „kolegami”, którzy okazują się zdolni do naruszenia granic cielesnych i ojczymem – agresywnym, choć na swój sposób troskliwym. Gdy napięcie staje się nieznośne, dziewczyna postanawia wyjechać do swojego ojca, który – zgodnie z jej przeświadczeniem – żyje i zarabia w Niemczech. Odbierając nagrodę za ten film, Anna Kazejak usłyszała, że „Jesteś tam” to wzruszająca opowieść o dojrzewaniu, które jest utratą złudzeń

12. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbędzie się od 30 września do 7 października 2021 roku: stacjonarnie w Łodzi (30.09.–3.10.) oraz online na platformie Think Film (30.09.–7.10.). Karnety (offline: 4 dni i online: 8 dni) w cenie 50 zł są jeszcze dostępne. Zadanie realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *