„Nie chce mi się z tobą gadać”, czyli Psy, Rockefellerowie i Marks

„Nie chce mi się z tobą gadać”, czyli Psy, Rockefellerowie i Marks

Festiwal Kamera Akcja zaprasza na “pogaduchy” o kultowych latach dziewięćdziesiątych w polskim kinie. Po seansie zremasterowanej wersji “Psów” Władysława Pasikowskiego zachęcamy do wzięcia udziału w spotkaniu z Michałem Piepiórką, autorem książki “Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej”, która ukaże się 30 sierpnia nakładem Wydawnictwa Ossolineum.

Kto nie zna kultowych cytatów z “Psów”? Aby wymienić tylko te najpopularniejsze: “Bo to zła kobieta była”, “A kto umarł ten nie żyje”, “My, psy, musimy trzymać się razem”, “Co ty wiesz o zabijaniu”. Te one-linery weszły do potocznego języka. Podczas 10. FKA widzowie będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć po latach, i to na dużym ekranie, “Psy” w zremasterowanej, odświeżonej wersji. Nie dość, że kultowy, to jest to na dodatek najbardziej kasowy film lat 90. XX wieku. Obraz – z początku obśmiewany i pogardzany przez krytyków – zyskał status dzieła klasycznego. O tej i innych ciekawostkach dotyczących lat dziewięćdziesiątych w polskim kinie porozmawiamy z Michałem Piepiórką.

Bo to zła kobieta była…

Okres po 1989 roku to w Polsce czas gwałtownych przemian, wielkich nadziei, frustracji, rozczarowań, kolejnych kryzysów, ale również sukcesów. Przejście z gospodarki centralnie sterowanej do wolnorynkowej stanowiło przez lata ważny kontekst dla twórców polskiego kina – zarówno tych, którzy opowiadali o świecie biznesu, polityki czy służb, jak i tych koncentrujących się na życiu codziennym zwykłych ludzi. Michał Piepiórka śledzi zmiany w kulturowych narracjach, które objawiają się w filmach, podejmujących temat transformacji gospodarczej, pisząc m.in.: “Psy” bez wiedzy o istnieniu spółek nomenklaturowych, “układzie” w Magdalence oraz obniżeniu społecznego zaufania do przedsiębiorców i polityków mogą być całkowicie nieczytelne, a co najwyżej odbierane jako kolejna kalka amerykańskiego kina sensacyjnego.

Michał Piepiórka to kulturoznawca, krytyk filmowy i doktor nauk humanistycznych. Zajmuje się filmem dokumentalnym we współczesnej kulturze audiowizualnej, przemianami w kinie współczesnym oraz filmowymi interpretacjami polskiej transformacji gospodarczej. Jako krytyk filmowy publikował m.in. w „Kinie”, „Panoptikum”, „Kulturze Liberalnej”, „Czasie Kultury”, „Magazynie Filmowym SFP” oraz w serwisach Stopklatka i Filmweb. Zdobywca wyróżnień w konkursach im. Krzysztofa Mętraka (2016, 2017, 2018) oraz „Powiększenie” (2011) portalu Filmweb. Autor bloga filmowego „Bliżej Ekranu”, za którego prowadzenie otrzymał w 2017 roku nominację do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Michał Piepiórka przyłapany podczas prowadzenia warsztatów o blogowaniu na 8. FKA. Fot. Małgorzata Sujecka

Wydarzenie będzie miało miejsce podczas Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja między 17 a 20 października 2019 roku w Szkole Filmowej w Łodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *