Znów RAZEM!

15. edycja łódzkiego święta kina stała się faktem! Sala kinowa Monopolis zapełniła się po brzegi kinomanami i kinomankami, którzy chcą RAZEM przeżywać emocje na dużym ekranie. W programie nie zabraknie najgorętszych tytułów ostatniego sezonu oraz najnowszych polskich produkcji.
Jubileuszowa edycja otwarta
– Dla nas nie tylko filmy, ale też rozmowy, które pobudzają do twórczego myślenia, do kreatywności, do szukania własnej drogi, są niezwykle ważne na festiwalu – tymi słowami Malwina Czajka i Przemek Glajzner, dyrektorzy FKA, przywitali publiczność.

W uroczystym otwarciu uczestniczyli Małgorzata Moskwa-Wodnicka, Wiceprezydent Miasta Łodzi, a także Jolanta Sławińska-Ryszka z Uniwersytetu Łódzkiego oraz dr hab. Katarzyna Mąka-Malatyńska, Prorektor ds. Nauki i Twórczości Artystycznej w Szkole Filmowej w Łodzi. Wspólnie z dyrektorami Festiwalu Kamera Akcja, Malwiną Czajką, Przemysławem Glajznerem oraz producentką wydarzenia Agnieszką Hawryluk, uroczyście otworzyli imprezę. W otwarciu wzięli udział również przedstawiciele gospodarza Monopolis.

O miłości do kina
Podczas gali otwarcia odbyło się rozstrzygnięcie konkursu Krytyk Pisze, skierowanego do najlepszych młodych krytyków i krytyczek. Jury Krytyczek w składzie: Klara Cykorz, Kaja Klimek i Kamila Żyto – przyznało nagrodę główną Michałowi Konarskiemu za tekst pt. „W poszukiwaniu straconych 24 minut. O filmie Zaczarowana Desna”. Jak czytamy w uzasadnieniu, to „nagroda za pasję i potrzebę ciągłego rewidowania, uzupełniania i konstruowania na nowo kanonu, za wizualną wrażliwość […]”. Ponadto wyróżnienie za tekst „The kids are not alright” otrzymał Remigiusz Różański.

Zawsze unikałem nazywania siebie krytykiem. Bałem się mówić głośno o tym, co myślę o kinie, ale też o wielu innych sprawach. Dlatego nazywanie siebie krytykiem, mówienie, że moja opinia coś znaczy, nie przechodziło mi przez gardło.
Remigiusz Różański

Nagroda Jury Twórczyń powędrowała w tym roku do Pawła Służewskiego za tekst „Mesjasze popkultury i diabły arthouse’u, czyli krótka relacja z pełnej chaosu, dantejskiej podróży przez kinematografię”. Jurorki Luiza Skrzek i Katarzyna Warzecha podkreślały w uzasadnieniu werdyktu, że „nagrodzony tekst to esej o miłości do kina. Miłości, która potrafi być piękna, ale i toksyczna”.

Laureatką trzeciego Jury tj. Jury Miesięcznika „KINO” została Natalia Kazirod. Jej tekst „W obronie narcystycznych gówniar. Rewizja trylogii Katarzyny Rosłaniec” zachwycił jury – w składzie: Iwona Ciegiełkówna, Jacek Cegiełka, Bartosz Żurawiecki – śmiałym wyborem tematu i wyciągnięciem z jego analizy oryginalnych wniosków.
Nagroda Specjalna dla Marioli Wiktor
W tym roku nagrodą specjalną Festiwalu Kamera Akcja – przyznawaną po raz pierwszy – uhonorowana została Mariola Wiktor, dziennikarka filmowa i korespondentka z wielu prestiżowych festiwali na całym świecie, m.in. Wenecji, Cannes, Locarno.
Ta nagroda jest naprawdę bardzo szczególna, bo zostaje przyznana na festiwalu, który dla nas, ludzi piszących o kinie, jest najważniejszym wydarzeniem w Polsce. Niech żyje krytyka filmowa, w każdej formie, w każdej postaci.
Mariola Wiktor

Kino, które nabiera znaczeń
Filmem otwarcia tegorocznej edycji Festiwalu Kamera Akcja była Dziewczyna z igłą w reżyserii Magnusa von Horna. Produkcja jest duńskim kandydatem do Oscara, ponadto była pokazywana w tegorocznym konkursie Festiwalu w Cannes.

Po seansie publiczność miała okazję posłuchać rozmowy z reżyserem oraz producentem Mariuszem Włodarskim, którą poprowadził Łukasz Maciejewski.
– Miałem marzenie, żeby zrobić horror i ciągle je mam, ale nie taki horror oczywisty, w gatunkowym stylu, chodziło mi raczej o próbę innego zdefiniowania horroru. Czułem dość intuicyjnie, że jest to materiał z potencjałem, który będzie pasował do moich założeń – mówił von Horn.
Dziewczyna z igłą jest nazywana przez krytyków opowieścią o aborcji, patriarchacie i naturze zła. Podczas spotkania reżyser zabrał głos w sprawie wątku dotyczącego praw kobiet.
– Ten film nabiera znaczeń, rośnie i zaczyna znaczyć coś innego. Znajduję podobieństwa między Polską a ówczesną Danią. Marsze o prawa kobiet, temat aborcji w Polsce, to tematy, które bardzo mnie przejęły i to zawiera się w tym filmie – podkreślił von Horn.
Mariusz Włodarski podkreślał, jak ważne w roli producenta jest poszukiwanie ciekawych, wymykających się różnorakim konwencjom i narodowym etykietom projektów.
– Nigdy nie baliśmy się wyzwań. Zaczęliśmy od projektu Szwajcara, który zrobił film po polsku. Pracowaliśmy nad filmem Japonki o Wietnamczykach, zrobiliśmy debiut Szweda po szwedzku. Zawsze nas to inspirowało. Szukamy czegoś więcej w kinie niż język.
[Natalia Swat]
[Mateusz Demski]
15. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 24 do 27.10.2024 w Łodzi oraz od 14 do 23.10.2024 online na platformie Think Film. Zadanie realizowane jest dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Głównymi partnerami festiwalu są Monopolis i Szkoła Filmowa w Łodzi. Festiwal Kamera Akcja i Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu tworzą sieć współpracy „Łódzki Festiwal Filmowy”. Karnety w atrakcyjnych cenach w sprzedaży tylko do 10 października 2024 r.
