Wydarzenia online

 

13. FESTIWAL KAMERA AKCJA

FlixClassic. Klasyka kina wraca do łask.

Prowadzący: Marcin Radomski
Goście: Miłosz Stelmach, Małgorzata Markiewicz

Aktualnie trudno odnaleźć i doświadczyć w dobrej jakości prawdziwie kultowych filmów sprzed dekad. Projekcje na taśmie 35 mm odbywają się tylko w nielicznych kinach studyjnych. Odpowiedzią na kinofilskie potrzeby mogą być serwisy streamingowe, takie jak oferujące swoje usługi w Polsce FlixClassic czy światowe Mubi. Podczas Festiwalu Kamera Akcja zajrzymy za kulisy tego pierwszego. Jaka jest recepta na idealny program? Czy powinny znaleźć się w nim jedynie najbardziej cenione produkcje światowej kinematografii, czy może jednak warto udostępniać widowni wyjątkowe, mało znane, a czasami nawet tak złe, że aż dobre „dzieła” klasy B? Gdzie szukać filmów do dystrybucji w streamingu? Na te i inne pytania odpowiedzą Miłosz Stelmach – kurator programowy FlixClassic, filmoznawca, krytyk filmowy, redaktor naczelny czasopisma „Ekrany” oraz Małgorzata Markiewicz – ekspertka branży reklamowej, dyrektorka ds. marketingu FlixClassic, dla której nie ma rzeczy niemożliwych. Podczas Spotkania FlixClassic. Klasyka kina wraca do łask duet współtwórców platformy dla miłośników klasyki filmowej zdradzi, jak wygląda współpraca kuratora programowego z head of marketing, a także jak wielkim wyzwaniem jest promocja katalogu VOD składającego się z powszechnie mniej popularnych filmów w kontekście rywalizacji o widza z gigantami streamingu takimi jak Netflix czy HBO Max. W prezencie od FlixClassic uczestnicy Festiwalu Kamera Akcja otrzymają bezpłatne kody, które umożliwią wypróbowanie oferty platformy i zanurzenie się w świat znakomitego kina klasycznego. 


Za castingowymi drzwiami. Spotkanie z Nadią Lebik, Jarkiem Skotnickim

Goście: Nadia Lebik, Jarek Skotnicki
Miejsce: online / Think Film

Andrzej Wajda powiedział, że są dwa momenty podczas pracy nad filmem, które wymagają natchnienia – pomysł na historię oraz poszukiwanie obsady. Ten ostatni, według mistrza polskiego kina, odpowiada za 80% sukcesu produkcji. Przed reżyserami i reżyserkami obsady stoi nie lada wyzwanie – co zrobić, by z morza zgłoszeń wybrać właśnie tego jedynego aktora, który swoim emploi dopełni opowieść stworzoną przez scenarzystę? Praca reżysera castingu to nie tylko ocena umiejętności aktorskich, ale przede wszystkim opieka nad aktorami i stała współpraca z ich agentami – a to wszystko po to, by zapewnić wsparcie emocjonalne i organizacyjne. Spotkanie Za castingowymi drzwiami to rozmowa z dwóch perspektyw – Nadii Lebik, reżyserki obsady do takich filmów jak „Miasto 44” Jana Komasy czy „Psy 3. W imię zasad” Władysława Pasikowskiego oraz Jarka Skotnickiego – managera aktorów z agencji RolePlay. Jak wygląda ich praca? Jakie mają podejście do castingu? Jak przebiega proces selekcji? O tym i innych aspektach pracy nad obsadą filmową goście będą dyskutować bez tajemnic i bez tabu.


Aktor w oczach reżyserki castingu. Spotkanie z Katarzyną Gryciuk-Krzywdą

Gościni: Katarzyna Gryciuk-Krzywda
Prowadząca: Malwina Czajka-Jaworek

Jak wygląda praca reżyserki obsady? Co jest dla niej najważniejsze? Czym kieruje się w swojej pracy i jakie cechy osobowościowe pomagają w kreowaniu obsady filmu? A także o tym, jak działać z kamerą, scenariuszem i ekipą na planie, ale także jak skutecznie wykorzystać noszone w sobie emocje. Kasia Gryciuk-Krzywda zajmuje się na równi castingiem dorosłych i dzieci. Jest reżyserką obsady mającą na koncie odważne filmy Kuby Czekaja, jak „Baby Bump”, czy jeszcze przed premierą „Lipstick in the glass”, ale także komedię „Narzeczony na niby” Bartosza Prokopowicza, młodzieżowy hit Netflixa „Za duży na bajki” Kristoffera Rusa czy powstające „Pokolenia Ikea” Dawida Grala. Pracując z dziećmi, zwraca uwagę, że rządzą nimi spontaniczność i nieposkromiona werwa, są naturalne i często do bólu szczere.  Wyzwaniem reżyserki obsady jest zdobycie zaufania aktorki czy aktora, z którym pracuje i rozumienia nawzajem swojej roli i stylu pracy. O castingu opowie reżyserka obsady Kasia Gryciuk-Krzywda.


Wideoesej. Pomysł, produkcja, premiera.

Goście: Dagna Kidoń, Stanisław Liguziński, Kuba Mikurda, Michał Matuszewski
Prowadząca: Patrycja Mucha-Smolińska

W trakcie spotkania porozmawiamy o eseju filmowy szczególnie, jego „infrastrukturze”. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym eseje audiowizualne są obecnie i jak funkcjonują na przecięciu różnych światów – krytyki, nauki, kina, sztuki, Internetu. W rozmowie wezmą udział osoby związane z Pracownią Eseju Filmowego działającą przy vnLab w ramach Szkoły Filmowej w Łodzi. W Pracowni na esej patrzmy niekoniecznie jako na gatunek, ale jako na postawę, poznawczą i artystyczną metodę, która nie zamyka się w określonych formach i figurach, ale zmusza, by wynajdywać je wciąż na nowo, nieustannie kwestionować własne założenia, pozycję i język. Podstawowe pytanie, na które próbujemy odpowiedzieć w ramach seminariów, dyskusji i projektów filmowych realizowanych w pracowni nie brzmi zatem czym JEST esej filmowy, ale czym MOŻE się stać w rękach artystów i badaczy, którzy zdecydują się użyć go jako narzędzia do badania rzeczywistości poprzez praktykę filmowo-eseistyczną.


AKCJA EDUKACJA

Spotkanie z książką: „Śmierć krytyka”

Prowadzący: Michał Piepiórka 
Goście: Alicja Górska i Kamil Jędrasiak

Krytyka filmowa jest niewiele młodsza od pierwszego kinematografu. Nic więc dziwnego, że na przestrzeni lat rozwijała się, przeżywała wzloty i upadki. Nasuwa się jednak pytanie: gdzie jest jej miejsce u progu XXI w.? Jakie są jej relacje z innymi obliczami sztuki? M.in o tym można przeczytać w najnowszej książce Alicji Górskiej i Kamili Jędrasiaka pt. „Śmierć krytyka”. Wydawnictwo stanowi zbiór tekstów naukowych dotyczących różnych przejawów krytyki filmowej, a także pokrewnej. W czasie spotkania możliwa będzie dyskusja na tematy zebrane w książce, a także te, na których nie starczyło miejsca, m.in. o tym, jaka jest rola krytyki we współczesnym świecie i kto tak naprawdę potrzebuje krytyków? A może kierując się słynnym esejem Rolanda Barthes’a należałoby postulować… śmierć krytyka?


MICKIEWICZ FILMOWY. ECHA „BALLAD I ROMANSÓW” W POLSKIM KINIE

Film i poezja. Związki niezalegalizowane albo związki nielegalne

Prowadząca: Kamila Żyto

Już od początków kina literatura przychodziła z pomocą filmowcom. Poezja pozostaje jednak w cieniu prozy do tego stopnia, iż zasadne jest pytanie: czy można ją w ogóle ekranizować? Od „Ballad i romansów” do kinematografii przynajmniej na osi czasu nie jest przecież wcale tak daleko. Z tymi zagadnieniami zmierzy się prof. Kamila Żyto z Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalnie przygotowany webinar pomoże spojrzeć na nowo na literackie korzenie kina. Wykład będzie idealną okazją do nadrobienia filmoznawczych zaległości przed udziałem w innych wydarzeniach Mickiewicza filmowego, a także niezbędnikiem dla osób poruszających się po różnych płaszczyznach kultury. Oprócz wątków obecnych w „Balladach i romansach” Kamila Żyto sięgnie po inne obszary kina, takie jak twórczość niemieckich ekspresjonistów, a także „Beowulfa” (reż. Robert Zemeckis) i odpowie na pytanie, czy film poetycki i ekranizacja poezji to to samo. 


Spotkanie z książką „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990”

Gość: Marcin Maron
Prowadząca: Justyna Jaworska

Odnajdywanie śladów Adama Mickiewicza w polskich filmach wbrew pozorom nie jest zadaniem łatwym. Nie chodzi przecież wyłącznie o bezpośrednie adaptacje i ekranizacje, ale o szukanie motywów w dużo szerszej perspektywie. Trudnego zadania odnalezienia tych odniesień w kinematografii polskiej podjął się gość spotkania, Marcin Maron (wykładowca na UMCS). W rozmowie z Justyną Jaworską (wykładowczyni na UW) będzie opowiadał o swojej książce „Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990”, a także o tym, jak odczytać romantyzm w kinie na nowo. Jakie motywy można dostrzec, wychodząc poza znane schematy? Jakie nieoczywiste tytuły można powiązać z autorem „Ballad i romansów”?


Filmowe jednorożce – o rzadkich przypadkach animacji w polskim live action

Prowadzący: Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski (Drugi Seans)

Adam Mickiewicz wprowadził do literatury polskiej nie tylko romantyzm, ale także pokazał, iż ustalonymi konwencjami można się swobodnie posługiwać. „Ballady i romanse” to lekcja wyobraźni nie tylko dla twórców literackich, ale także dla filmowców, którzy chętnie łączą różne formy w obrębie jednego dzieła. Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski pochylają się nad jednym z takich przykładów, jakim jest włączanie animacji w film aktorski.


Has romantyczny. Ballada i romans

Prowadząca: Małgorzata Jakubowska

Wojciech Jerzy Has słusznie uważany jest za jednego z najwybitniejszych twórców polskiego kina. Znany przede wszystkim z „Rękopisu znalezionego w Saragossie” oraz surrealistycznego „Sanatorium pod klepsydrą” reżyser sięgał również po motywy przypominające wczesny polski romantyzm. „Pożegnania” i „Złoto” to nieco pomijane filmy Hasa, których charakterystyczne podejście do bohaterów odpowiada poezji Mickiewicza. Część jego dorobku filmowego to również ballady i romanse. Dokładnego odszukania romantycznych wątków w bogatej filmografii Wojciecha Jerzego Hasa podejmie się prof. Małgorzata Jakubowska z Uniwersytetu Łódzkiego (autorka książki „Laboratorium czasu. Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa”). Filmoznawczyni w specjalnie przygotowanym webinarium skupi się na wspomnianych dwóch filmach, w których Has zawarł motywy inspirowane dawnymi legendami, które są obecne w „Balladach i romansach”. Uczestnicy poznają filmowy dorobek Hasa od zupełnie nowej, czarującej i romantycznej strony.


KINOrozmowa Marcin Radomski z Jagodą Szelc o „Wieża. Jasny dzień”

Gościni: Jagoda Szelc
Prowadzący: Marcin Radomski

Jednym z najbardziej pamiętnych debiutów polskiego kina ostatnich lat była „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc. Historia Muli opowiedziana w niepowtarzalny sposób to współczesna próba odpowiedzenia na pytanie o to, gdzie jest miejsce człowieka w relacji z naturą. To jeden z nielicznych współczesnych filmów, przy których wspominano nazwisko Adama Mickiewicza jako inspirację. Podczas specjalnego spotkania Marcin Radomski (filmoznawca, autor kanału KINOrozmowa. Marcin Radomski) razem z autorką „Monumentu” powróci do jej debiutu. Będzie to niebywała okazja, by poznać okoliczności powstania tego niezwykłego filmu, a także obnażyć wszystkie wczesnomickiewiczowskie motywy zawarte w „Wieży. Jasnym dniu”.


Mickiewicz filmowy: Demon – polski horror romantyczny

Prowadzący: Marta Chylińska i Mateusz Żebrowski (Drugi Seans)

Fani kina grozy znają „Demona” Marcina Wrony na wskroś, ale co z resztą kinomanów? Czy warto sięgać po ten tytuł? Autorzy kanału Drugi Seans po stokroć mówią, że tak! Film z 2015 roku to jeden z najbardziej romantycznych filmów zrealizowanych od czasów świetności szkoły polskiej spod znaku Wajdy czy Konwickiego. Pełno w nim wątków otwarcie wskazujących na inspiracje „Balladami i romansami”.


Między Balladą a wideoklipem. Przypadek „Świtezianki”

Prowadząca: Marta Kasprzak

Filmowość Mickiewicza ma wiele oblicz. Dla części filmowców była podporą w tworzeniu niesamowitych światów, inni sięgali po nią, by mówić o tym, co jest tu i teraz. „Świtezianka” sióstr Bui to film niezwykły na tle całej kinematografii polskiej. Jego tajniki zdradzi Marta Kasprzak – doktorantka UŁ.


Debiut w filmie a w literaturze. Krytyczki rozmawiają

Gościnie: Kaja Klimek, Natalia Królikowska

Rocznica wydania „Ballad i romansów” to nie tylko okazja do świętowania 200 lat romantyzmu, ale także do zastanowienia się, jak po tak wielu latach zmieniła się sytuacja debiutów i osób je piszących. Rzadko myślimy o Adamie Mickiewiczu jako o młodym twórcy dopiero zaczynającym swoją karierę. Debiut w filmie a w literaturze. Krytyczki rozmawiają to niepowtarzalna rozmowa Kai Klimek (edukatorka, krytyczka filmowa i popkulturowa) i Natalii Królikowskiej (animatorka kultury, krytyczka literacka) – osób z różnych dziedzin, której celem jest omówienie trudnej kwestii debiutów. Jaki jest ich odbiór i znaczenie? Czy twórca debiutuje tylko raz? Jakie są różnice między filmem a literaturą? Co z oczekiwaniami wobec obiecujących debiutantów?


Dźwięki natury i przestrzeni. Rozmowa o twórczości Grzegorza Królikiewicza z sound designerem filmu „Drzewa”

Gość: Piotr Knop
Prowadząca: Malwina Czajka

Choć od przełomu dźwiękowego w kinie minęło już niemal sto lat, często nadal nie zdajemy sobie sprawy z tego, że warstwa audialna filmu to niekiedy połowa jego wartości. Jeden z mistrzów polskiego kina, Grzegorz Królikiewicz, opanował sztukę dobierania dźwięków do perfekcji. W swoich filmach zmusza widza do wyobrażania sobie tego, co się dzieje poza kadrem, właśnie przy pomocy odgłosów czy brzmień. Piotr Knop przez wiele lat współpracował z twórcą „Na wylot”, a w rozmowie z Malwiną Czajką (dyrektorką Festiwalu Kamera Akcja, pasjonatce dźwięku, wykładowczyni w WSF i na UŁ) zdradzi proces powstawania ścieżki dźwiękowej w filmie „Drzewa” z 1995 roku. Podczas Dźwięków natury i przestrzeni poruszone zostaną kwestie inspiracji, a także tego, w jaki sposób dźwiękowiec i reżyser wspólnie pracują nad powstaniem filmu. Nie zabraknie także refleksji nad wpływami wczesną twórczością Adama Mickiewicza i podobieństwem motywu natury w „Drzewach” do utworów z „Ballad i romansów”, a także historii z produkcji innych tytułów Grzegorza Królikiewicza.


Mickiewicz oglądałby Wiedźmina

Gościnie: Alicja Górska, Joanna Łuniewicz
Prowadzący: Kamil Jędrasiak

Gdy w 1986 roku na łamach „Fantastyki” ukazało się opowiadanie Andrzeja Sapkowskiego o Geralcie z Rivii, nikt nie podejrzewał, że w ciągu kilkunastu lat stanie się on bohaterem rozpoznawalnym na każdym kontynencie. Dzisiaj wiedźmina znają wszyscy, nawet ci, którzy nigdy nie czytali żadnej z części sagi, nie grali w żadną z gier, ani nie widzieli żadnej z adaptacji. To właśnie te ostatnie stały się niezwykle wdzięcznym nośnikiem kulturowym motywów, które do literatury polskiej wprowadził Adam Mickiewicz „Balladami i romansami”. O tym, jak prasłowiańska groza, piękne plenery i krajobrazy funkcjonują w filmie Marka Brodzkiego „Wiedźmin”, serialu Netflixa (2019-), a także adaptacjach growych od CD Project RED porozmawiają Joanna Łuniewicz (stała autorka tekstów publikowanych w EKRANach, filmoznawczyni i edukatorka), Alicja Górska (filmoznawczyni, krytyczka i wykładowczyni na UŁ) i Kamil Jędrasiak (miłośnik popkultury i awangardy, także wykładowca na UŁ, razem z Alicją Górską tworzą krytyk.com.pl).


Wokół „Świtezianki ”. Spotkanie z siostrami Bui

Gościnie: Julia i Mai Bui Ngoc
Prowadząca: Patrycja Chuszcz

Historia kina to także historia adaptacji. Już w czasach braci Lumiere literatura przychodziła z pomocą filmowcom, a przede wszystkim scenarzystom. Jednak oprócz sztuk teatralnych ochoczo sięgano tylko po prozę, zostawiając lirykę na uboczu. Siostry Bui (artystki wizualne, autorki wielu prac plastycznych, a także teledysków) w 2018 roku nakręciły bezprecedensową ekranizację poezji. „Świtezianka” to wierna adaptacja jednej z najsłynniejszych ballad Adama Mickiewicza. Podczas Mickiewicza filmowego możliwy będzie nie tylko powrót do tego krótkiego metrażu, ale także wysłuchania rozmowy, którą z autorkami przeprowadziła Patrycja Chuszcz (filmoznawczyni, doktorantka na UŁ). Twórczynie opowiedzą o tym, skąd się wziął pomysł na ekranizację, o współpracy z Nikodemem Rozbickim (który wcielił się w postać młodzieńca), a także o roli Justyny Święs, której wokalizacja stanowi tło dźwiękowe, a zarazem narrację dla całego filmu. Znajdzie się także miejsce na zadanie pytania, czy mickiewiczowska magia dobrze wpływa na pracę na planie?



13. Festiwal Kamera Akcja odbędzie się od 13-16 października 2022 roku: stacjonarnie w Łodzi oraz online na platformie Think Film (17-20.10.). Zadanie zrealizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.


Spotkania z cyklu Akcja Edukacja są realizowane w ramach programu „Łódź akademicka, Łódź naukowa 2022”. Projekt jest dofinansowany z budżetu miasta Łodzi w ramach regrantingu przeprowadzonego przez Centrum Opus. Organizatorem jest Fundacja FKA. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.


Mickiewicz filmowy. Echa „Ballad i romansów” w polskim kinie to wydarzenie online odbywające się od października do listopada 2022 na platformie Think Film. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Miasta Łodzi. Partnerem merytorycznym wydarzenia jest Biblioteka Miejska w Łodzi. Partnerami są: Łódź Film Commission, EC1 w Łodzi, Think Film. Patronatem medialnym wydarzenie objęli: TVP 3 Łódź, Radio Łódź, TVP Kultura. Organizatorem wydarzenia jest Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

Newsletter
Polub nas
Partnerzy