Warsztaty

Od 16 września ruszają zapisy na warsztaty, które mają charakter kameralnych spotkań ze specjalistami z branży filmowej. To niezwykła okazja do dyskusji z udziałem autorytetów krytyczno-filmowych i twórców, którzy zdradzą tajniki swojej pracy i swoich umiejętności.

Terminarz warsztatów:

6 października, czwartek, godz. 10:00–17:00, Sala warsztatowa / Wideo-esej. Warsztaty / WARSZTATY ZAMKNIĘTE – BRAK ZAPISÓW

7 października, piątek, godz. 9:45, Sala warsztatowa / Krytyk mówi: radio / ZAPISZ SIĘ

7 października, piątek, godz. 11:30, Sala warsztatowa / Złam szyfr. Analiza filmu (BRAK MIEJSC) / ZAPISZ SIĘ na listę rezerwową

7 października, piątek, godz. 13:15, Sala warsztatowa / Ogarnij się. Case study filmu „Kamper” (BRAK MIEJSC)/ ZAPISZ SIĘ na listę rezerwową

8 października, sobota, godz. 9:45, Sala warsztatowa / Krytyk mówi: dykcja (BRAK MIEJSC) / ZAPISZ SIĘ na listę rezerwową

8 października, sobota, godz. 11:30, Sala warsztatowa / Diabeł tkwi w szczegółach. Jak pisać o kostiumach filmowych? (BRAK MIEJSC) / ZAPISZ SIĘ na listę rezerwową

9 października, niedziela, godz. 9:45, Sala warsztatowa / Dyplomatyczna rozgrywka. Jak rozmawiać z twórcą? (BRAK MIEJSC) / ZAPISZ SIĘ na listę rezerwową

9 października, niedziela, godz. 11:30, Sala warsztatowa / Być jak Mętrak: o recenzji filmowej (BRAK MIEJSC) / ZAPISZ SIĘ na listę rezerwową

 

 

Wideo-esej. Warsztaty (zamknięte)

Termin: 6 października, czwartek, godz. 10:00–17:00

Prowadzący: Kuba Mikurda, Stanisław Liguziński

Po raz pierwszy w Polsce, bezprecedensowe ośmiogodzinne warsztaty z tworzenia wideo-esejów filmowych dla profesjonalnych krytyków filmowych. Wcielą się oni w rolę twórców-montażystów, a materiałem bazowym będzie film „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja. Uczestnicy na podstawie filmu stworzą własne wypowiedzi krytyczne, które oceni publiczność podczas pokazu. Będzie to pierwszy przypadek na świecie, w którym wideo-eseje powstaną za zgodą producenta filmu, aby później legalnie zaistnieć w sieci. Swój udział potwierdzili: Błażej Hrapkowicz, Michał Matuszewski, Jagoda Murczyńska, Diana Dąbrowska, Kaja Kilmek. Warsztatom towarzyszyć będzie także sekcja filmowa prezentująca nowatorską formę krytyki filmowej wykorzystującą technikę found footage. Zajęcia poprowadzą Kuba Mikurda i Stanisław Liguziński.

Kuba-Mikurda-post-kamera-akcja-2016-01-01-01 Stanislaw-Liguzinski-post-kamera-akcja-2016-01-01-01-01-01

 

 

Krytyk mówi: radio

Termin: 7 października, piątek, godz. 9:45

Gość: Magdalena Miśka-Jackowska

ZAPISZ SIĘ

Jak mówić, by być słuchanym? Czym zaskakiwać, jak intrygować? Krytyk filmowy, tworząc recenzje, coraz rzadziej stuka w klawiaturę. Elokwentne i ciekawe opowiadanie o filmie stało się dziś już prawdziwą sztuką. Na co warto zwracać uwagę i jakich błędów w mówionym recenzowaniu nie powinno się popełniać? Wielość tematów, szeroka wiedza i znajomość branży to podstawy – w trakcie audycji na żywo nie ma czasu na wahanie się i szybkie włączenie wyszukiwarki. O tajnikach pracy krytyka filmowego w eterze opowie uczestnikom Magdalena Miśka-Jackowska z RMF Classic, doceniona za swój dorobek krytyczno-filmowy nagrodą PISF-u. Ona nie zna trudnych tematów i nie boi się zadawać odważnych pytań. Te warsztaty to okazja do przepytania jednej z najbardziej inspirujących dziennikarek radiowych.

magda-miska-jackowska-post-kamera-akcja-2016-01

 

 

Złam szyfr. Analiza filmu

Termin: 7 października, piątek, godz. 11:30

Gość: Natasza Korczarowska

ZAPISZ SIĘ

Choć wydaje się, że film wciąż wymyka się analitycznym skalpelom badaczy, jest zdecydowanie jedną z najciekawszych materii badawczych. By kinem móc się bawić na wiele różnych sposobów, potrzeba narzędzi i umiejętności w zakresie interpretowania aspektów treściowych i formalnych dzieła. Złożoność filmu to pole do popisu dla krytyka. W sztuce analizy chodzi o stawianie właściwych pytań i odnajdywaniu adekwatnych odpowiedzi. Warsztaty pozwolą na udoskonalenie umiejętności analitycznych i pogłębią wiedzę uczestników w zakresie odczytywania struktur, znaczeń i kontekstów. Zajęcia poprowadzi Natasza Korczarowska, filmoznawczyni, której erudycja wciąga słuchacza w interpretacyjne tropy i zabawę dziełem filmowym. W tym roku na czynniki pierwsze uczestnicy rozłożą „Szyfry” Wojciecha Jerzego Hasa.

natasza-korczarowska-radio-lodz

 

 

Ogarnij się. Case study filmu „Kamper”

Termin: 7 października, piątek, godz. 13:15

Goście: Natalia Grzegorzek, Łukasz Grzegorzek

ZAPISZ SIĘ

Nie jest tajemnicą, że film to gra zespołowa, w otwarte karty, bez zbędnych trików. O sile twórczego tandemu podczas case study opowiedzą twórcy filmu „Kamper” – Łukasz Grzegorzek – reżyser oraz Natalia Grzegorzek – producentka. To niezależne kino, które powstało dzięki pasji i energii twórczej przyjaciół – tak najkrócej można napisać o realizacji tego szalonego projektu, który miał swoją premierę na MFF w Karlowych Warach.

Film o trzydziestolatkach na zakręcie, bez cienia fałszu i o tym, jak w zagubieniu można się zatracić – to coś, czego brakowało do tej pory w polskim kinie. Porównywany do „Take This Waltz” doskonale oddaje pokoleniowe rozterki. Bo Grzegorzek zrobił film o… sobie. Żarliśmy się jak Kinski z Herzogiem, ale byliśmy drużyną pierścienia – mówił reżyser w wywiadzie na Onet Film Marcinowi Radomskiemu.

Widzowie FKA podczas case study filmu dowiedzą się o szczegółach pracy na planie. Będą mieli okazję zapytać o współpracę z Czarny HIFI lub o to, jak uczyć się od najlepszych nie kończąc reżyserii. Może ktoś skorzysta również z doświadczenia twórców, którzy z własnego mieszkania stworzyli plan filmowy, a także spowodowali, że wśród członków ekipy wytworzyła się niepowtarzalna energia dzięki… usadzeniu na jednej kanapie. Do tego stopnia, że główni aktorzy – Piotr Żurawski i Marta Nieradkiewicz – zamieszkali razem. Ogarnij się! Tego spotkania nie możesz opuścić.

kamper-case-study-post-kamera-akcja-2016-01-1

 

 

 

Krytyk mówi: dykcja 

Termin: 8 października, sobota, godz. 9:45

Gość: Paulina Orzeszyna-Pabiś

ZAPISZ SIĘ

Jak przykuć uwagę słuchacza i ją utrzymać? Jak nie zmęczyć się za szybko, mówiąc wyraźnie i donośnie? Nienaganna dykcja to jedna z niezbędnych umiejętności w zawodzie krytyka filmowego. Występując w telewizji, wypowiadając się w radiu, nagrywając vloga, prowadząc spotkanie czy wywiad nie można zapominać o należytym artykułowaniu słów i modulacji głosu. Odpowiednia intonacja, właściwe akcentowanie to narzędzia do zainteresowania innych swoją recenzencką opinią. Podczas warsztatów z Pauliną Orzeszyną-Pabiś, filmoznawczynią i logopedką, uczestnicy przećwiczą prawidłowy sposób mówienia i wyeliminują niedoskonałości.

paulina-orzeszyna-post-kamera-akcja-2016-01

 

 

 

Diabeł tkwi w szczegółach. Jak pisać o kostiumach filmowych?

Termin: 8 października, sobota, godz. 11:30

Gość: Jagoda Murczyńska

ZAPISZ SIĘ

Kostium jest cichym bohaterem filmu, nienachalnym, ale sugestywnym. Zawsze wystawiony na pierwszy plan ma być komplementarny wobec każdego szczegółu scenograficznego, uzupełniający grę aktorską. Ma dać widzowi możliwość uwierzenia w iluzję świata przedstawionego. Przybliżać tożsamość bohatera i świata, w którym żyje.

Za każdym kostiumem kryje się skomplikowany proces twórczy obejmujący wieloetapową pracę. Praca kostiumografa to nie tylko zmagania z archiwaliami pozwalającymi odtworzyć styl epoki, ale także mierzenie się z bohaterem, kreowanie go, uzupełnianie. Odpowiedni kostium daje bohaterowi duszę, a widzom pozwala na odczuwanie postaci w sposób najsilniej odwzorowujący intencje twórców filmu.

Dzięki warsztatom z Jagodą Murczyńską uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób analizować pracę kostiumografa. Co można odczytać z szarego garnituru, ekstrawaganckiej stylizacji bohaterów „Fight Club”? Dlaczego szara koszulka znana ze „Szklanej pułapki” stała się kultowa? Dlaczego kostiumograf pogniótł kapelusz Indiany Jonesa?

Warsztaty będą wzbogacone o sekcję filmową, w ramach której zaprezentowane zostaną m.in. „Carol” Todda Haynesa, „Zjednoczone stany miłości” Tomasza Wasilewskiego oraz „Baby Bump” Kuby Czekaja.

jagoda-murczynska-post-kamera-akcja-2016-01-01-01-01

 

 

Dyplomatyczna rozgrywka. Jak rozmawiać z twórcą?

Termin: 9 października, niedziela, godz. 9:45

Gość: Max Cegielski

ZAPISZ SIĘ

Wywiady, spotkania czy moderowanie dyskusji to część pracy krytyków filmowych. Przygotowanie się do takiej roli często jednak opiera się na intuicji. Warsztaty mają na celu zmienić ten trend. Uczestnicy dowiedzą się, co jest niezbędne do przeprowadzenia ciekawej rozmowy z twórcami. Jakiej wiedzy trzeba szukać, jakie techniki przeprowadzania wywiadu stosować, jak zadawać pytania, aby spotkanie było pełne interesujących zwrotów akcji? Co zrobić, gdy twórca nie jest zbyt rozmowny? Jak w dyskusję wciągnąć publiczność? Spontaniczność połączona z erudycją i wiedzą to najkrótsza charakterystyka sposobu pracy Maxa Cegielskiego, który jest specjalistą od filmowych, dyplomatycznych rozgrywek słownych.

gosc_maxcegielski_foto1_poprawiony

 

 

 

Być jak Mętrak: o recenzji filmowej

Termin: 9 października, niedziela, godz. 11:30

Gość: Adam Kruk

ZAPISZ SIĘ

„Zobaczyć” niekoniecznie oznacza „zrozumieć”. Same odczucia, wrażenia i emocje nie wystarczą do napisania dobrego tekstu o filmie. Recenzja to nie suche streszczenie fabuły i kilka zdań o osobistych odczuciach. Tekst krytyczno-filmowy to coś więcej – to twórczość niebanalna, naznaczona indywidualnym stylem pisarskim. To ukierunkowane się na uchwycenie tego, co w dziele niepowtarzalne. Najważniejszą kwestią jest odnalezienie właściwego kontekstu, w jakim dzieło chce się „opowiedzieć” czytelnikowi.

Patronem i partnerem warsztatu o recenzji filmowej jest Konkurs im. Krzysztofa Mętraka – najważniejszy sprawdzian umiejętności krytyków filmowych. Mętrak pozostaje wzorem do naśladowania, a warsztaty poprowadzi laureat nagrody jego imienia – Adam Kruk, który uważa, że: „Przede wszystkim, recenzja jest tekstem o utworze, nie autorze, więc ego autora nie powinno jej zdominować. Ma zainteresować czytelnika: filmem, jego tematem, światem, do którego ten odnosi, albo który tworzy. Osiąga się to poprzez zainteresowanie samym tekstem, dlatego źle napisana recenzja wyrządza krzywdę filmowi.

adam-kruk-post-kamera-akcja-2016-01-01-01