Warsztaty i spotkania

Terminarz warsztatów i spotkań:

19.10, piątek, godz. 12:15 , Kino H, I piętro, Szkoła Filmowa / Krytyk kradnie. Przegląd wideoesejów zrealizowanych przez studentów wydziału montażu Szkoły Filmowej w Łodzi oraz prezentacja efektów prac z czwartkowych warsztatów wideoeseistycznych, goście: Kuba Mikurda, Stanisław Liguziński

19.10, piątek, godz. 13:00,90’, Sala Z, I piętro, Szkoła Filmowa / Case study filmu „Córka trenera” Łukasza Grzegorzka. Od pomysłu do dystrybucji, goście: Natalia Grzegorzek, Łukasz Grzegorzek, prowadzenie: Błażej Hrapkowicz

19.10, piątek, godz. 17:00, Kino Kinematograf, Muzeum Kinematografii / Spotkanie z książką: „(Nie)widzialne kobiety kina” red. Monika Talarczyk i Małgorzata Radkiewicz, goście: Monika Talarczyk, Małgorzata Radkiewicz, Dagmara Rode, Małgorzata Kozubek, prowadzenie: Kaja Klimek

19.10, piątek, godz. 17:00, 135’, Kino A, I piętro, Szkoła Filmowa / Case study filmu „Love Express. Zniknięcie Waleriana Borowczyka” Kuby Mikurdy, gość: Kuba Mikurda, prowadzenie: Marcin Radomski

20.10, sobota, godz. 9:30, 180’, Sala Z, I piętro, Szkoła Filmowa / Styl w krytyce filmowej Studium przypadków, prowadzenie Sebastian Smoliński | Brak wolnych miejsc. Zapisy tylko na listę rezerwową

20.10, sobota, godz. 12:45, 90’, Sala Z, I piętro, Szkoła Filmowa / Co myśleć, mówić i pisać o grach wideo – warsztaty dziennikarskie, prowadzenie: Michał Walkiewicz

20.10, sobota, godz. 13:00, 90’, Kino A, I piętro, Szkoła Filmowa / Biznes i film – uwolnij umysł z UŁ – power speeche branży filmowej, goście: Anna Wróblewska, Michał Broniszewski, Tomasz Żygo, Monika Głowacka, prowadzenie: Marcin Adamczak

21.10, niedziela, godz. 12:30, 135’, Kino Z, parter, Szkoła Filmowa / Spotkanie z Thomasem Elsaesserem i pokaz filmu „The Sun Island”, gość: Thomas Elsaesser, prowadzenie: Łukasz Biskupski | spotkanie prowadzone w języku angielskim

ZAPISY NA SPOTKANIA I WARSZTATY 9. FKA ZOSTAŁY ZAMKNIĘTE 18 PAŹDZIERNIKA.
SĄ JESZCZE WOLNE MIEJSCA.
W MIARĘ ICH DOSTĘPNOŚCI, MOŻLIWOŚĆ WEJŚCIA BĘDĄ MIAŁY OSOBY,

KTÓRYM NIE UDAŁO SIĘ ZAPISAĆ W TERMINIE.


Warsztaty organizowane w ramach 9. Festiwalu Kamera Akcja, na które obowiązują zapisy:

 

19 października (piątek), godz. 12:15, 120’, Kino H, I piętro, Szkoła Filmowa

Krytyk kradnie. Przegląd wideoesejów zrealizowanych przez studentów wydziału montażu Szkoły Filmowej w Łodzi oraz prezentacja efektów prac z czwartkowych warsztatów wideoeseistycznych, goście: Kuba Mikurda, Stanisław Liguziński

Kolejna odsłona przeglądu “Krytyk kradnie” będzie wyjątkowa! Do tej pory widzowie FKA mieli okazję zapoznać się z różnymi formami audiowizualnej krytyki filmowej tworzonej przez teoretyków, krytyków filmowych, blogerów. Programerzy sekcji przez trzy ostatnie edycje FKA przybliżyli widzom klasyczne przykłady, dominujące tendencje oraz śmiałe eksperymenty wizualnej krytyki filmowej. Tym razem na widzów czeka niespodzianka! Wideoeseje, które zostaną zaprezentowane w ramach tegorocznego wydarzenia zostały zrealizowane przez twórców filmowych, studentów montażu i studiów doktoranckich Szkoły Filmowej w Łodzi pod opieką Kuby Mikurdy. Wśród nich zobaczmy m.in. wideoeseje Sebastiana Buttnego czy Martina Ratha. Jak poradzili sobie z tym zadaniem? Odpowiedź poznamy po seansie. Podczas sekcji zaprezentowane zostaną także efekty czwartkowych warsztatów wideoeseistycznych, które poprowadzi Kuba Mikurda i Stanisław Liguziński.

ZAPISZ SIĘ

19 października (piątek), godz. 13:00,90’, Sala Z, I piętro, Szkoła Filmowa

Case study filmu „Córka trenera” Łukasza Grzegorzka. Od pomysłu do dystrybucji, goście: Natalia Grzegorzek, Łukasz Grzegorzek, prowadzenie: Błażej Hrapkowicz

Tegoroczną gala otwarcia Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja uświetni pokaz filmu „Córka trenera” – wyjątkowego obrazu Łukasza Grzegorzka, którego światowa premiera odbyła się na Międzynarodowym Festwalu Filmowym Filmfest w Hamburgu, a pierwszy pokaz w Polsce nastąpił podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Dzień później odbędzie się spotkanie z twórcami tego filmu – Natalią i Łukaszem Grzegorzkiem. Wydarzenie będzie miało formę twórczego i producenckiego case study – zderzą się więc ze sobą dwie perspektywy pracy nad dziełem filmowym, a mianowicie perspektywa artystyczna oraz pragmatyczna. Uczestnicy case study będą mogli porozmawiać z twórcami filmu o tym, w jaki sposób przebiega współpraca pomiędzy reżyserem i producentem oraz jakie przeszkody i trudności twórcy napotykają na swojej drodze do realizacji konkretnego projektu. Goście wraz z prowadzącym pokażą uczestnikom, jak wygląda droga filmu i tworzących go osób – od pomysłu, aż po dystrybucję.

ZAPISZ SIĘ

 

19 października (piątek), godz. 17:00, Kino Kinematograf, Muzeum Kinematografii

Spotkanie z książką: „(Nie)widzialne kobiety kina” red. Monika Talarczyk i Małgorzata Radkiewicz, goście: Monika Talarczyk, Małgorzata Radkiewicz, Dagmara Rode, Małgorzata Kozubek, prowadzenie: Kaja Klimek

Spotkanie z książką „(Nie)widzialne kobiety kina” oraz z jej współautorkami – Małgorzatą Radkiewicz i Moniką Talarczyk, a także z Małgorzatą Kozubek (filmoznawczynią zajmującą się m.in. psychologią odbioru filmu), to doskonała okazja do dyskusji na temat wyłączenia kobiet – zarówno twórczyń, aktorek, jak i postaci – oraz ich problemów z polemiki o współczesnym kinie i jego roli. Teksty zawarte w tomie „(Nie)widzialne kobiety kina” są poświęcone różnym wymiarom widzialności kobiet w kulturze filmowej, wychodzącym daleko poza fenomen filmowego aktorstwa. Tytuł przekornie proponuje podwójną perspektywę „(nie)widzialności”, zmuszając do dostrzeżenia postaci twórczych kobiet i ich dorobku, a tym samym do przepisana na nowo historii kina. W swoich analizach biografii oraz kobiecej twórczości przybliżą różne formy (auto)marginalizacji autorek filmowych. Rozważają (nie)możność filmowej reprezentacji kontrowersyjnych artystek albo nierzadko kontrowersyjnych tematów związanych z kobiecym doświadczeniem. Spotkaniu towarzyszyć będzie projekcja etiud („Taki pejzaż”, „To byłoby coś pięknego” oraz „Norma”), które posłużą jako ilustracja do przedmiotu dyskusji.

ZAPISZ SIĘ

19 października (piątek), godz. 17:00, 135’, Kino A, I piętro, Szkoła Filmowa

Case study filmu „Love Express. Zniknięcie Waleriana Borowczyka” Kuby Mikurdy, gość: Kuba Mikurda, prowadzenie: Marcin Radomski

Podczas 9. FKA odbędzie się pokaz filmu „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” w reżyserii Kuby Mikurdy – polskiego dziennikarza, filmoznawcy, psychologa i filozofa w jednej osobie. Dokument jest jego debiutem, który został świetnie przyjęty zarówno przez krytyków jak i publiczność festiwalową. Case study po projekcji poprowadzi Marcin Radomski, dziennikarz i krytyk filmowy. Podczas spotkania Marcin Radomski przepyta Kubę Mikurdę m.in. o to, jak wyglądał research do filmu – gdzie reżyser poszukiwał materiałów archiwalnych oraz jak docierał do współpracowników Borowczyka, którzy zgodzili się udzielić mu wywiadów. Oprócz tego widzowie dowiedzą nieco więcej o samym procesie twórczym – skąd reżyser wziął pomysł na estetykę filmu, jak przebiegała praca nad montażem, które decyzje w kwestii wyboru fragmentów do umieszczenia w ostatecznej produkcji były najtrudniejsze. Dodatkowo uczestnicy case study będą mogli zobaczyć niepublikowane nigdzie fragmenty filmu wraz z autorskim komentarzem reżysera.

ZAPISZ SIĘ

20 października (sobota), godz. 9:30, 180’, Sala Z, I piętro, Szkoła Filmowa | BRAK WOLNYCH MIEJSC. ZAPISY TYLKO NA LISTĘ REZERWOWĄ

Styl w krytyce filmowej. Studium przypadków, prowadzenie: Sebastian Smoliński

Podczas warsztatów zgłębimy jeden z najciekawszych aspektów krytyki filmowej jako gatunku literackiego: kwestię stylu i różnorodności stylistycznej, która sprawia, że teksty o tych samych filmach często znacznie się od siebie różnią i wydobywają na wierzch zupełnie inne aspekty. Jakie możliwości oferuje sprawne operowanie językiem? Czy istnieje jeden, standardowy model pisania o filmach? W jakiej tradycji zadłużeni są polscy krytycy i krytyczki filmowe, a jaka filozofia bliższa jest autorom z USA? Oprócz analizy starannie dobranych przykładów i wspólnej dyskusji, stworzymy także mapę różnych stylów pisania o filmach oraz spróbujemy własnych sił jako eksperymentujący z językiem krytycy.

ZAPISZ SIĘ

20 października (sobota), godz. 12:45, 90’, Sala Z, I piętro, Szkoła Filmowa

Co myśleć, mówić i pisać o grach wideo – warsztaty dziennikarskie, prowadzenie: Michał Walkiewicz

Redaktor naczelny Filmweb.pl, recenzent gier wideo, publicysta i wykładowca w Liceum Kreacji Gier, przyjedzie na festiwal Kamera Akcja poprowadzić jedyne w swoim rodzaju warsztaty dziennikarskie. Ich uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zasadami recenzowania gier wideo. Czym pisanie o grach różni się od pisania o filmach i serialach? Na co powinniśmy zwracać uwagę pisząc o grach dla graczy, a na co pisząc dla szerszego grona odbiorców? Co trzeba zrobić, żeby móc się tym zająć zawodowo? Czy w erze dominacji vlogerów rozwijanie umiejętności opowiadania o grach jest równie istotne, jak doskonalenie warsztatu pisarskiego?

ZAPISZ SIĘ

Partner warsztatów: Co myśleć, mówić i pisać o grach wideo – warsztaty dziennikarskie

 

 

 

 

 

20 października (sobota), godz. 13:00, 90’, Kino A, I piętro, Szkoła Filmowa

Biznes i film – uwolnij umysł z UŁ – power speeche branży filmowej, goście: Anna Wróblewska, Michał Broniszewski, Tomasz Żygo, Monika Głowacka, prowadzenie: Marcin Adamczak

Biznes filmowy to wbrew pozorom dość skomplikowane pojęcie, które niesie za sobą szereg sprzeczności. Choć kinematografia od zawsze uznawana była za istotną gałąź biznesu rozrywkowego, to trudno jest stwierdzić, czy sformułowanie to w każdym przypadku ma dziś zasadność. Podstawą biznesu jest z definicji kierowanie się zbiorem zasad uzasadnionych rynkowo, które w rezultacie służyć mają osiąganiu zysku. Choć film nie utracił swojego rozrywkowego potencjału i jest zdolny do generowania jeszcze wyższych profitów niż niegdyś, to wiele organizacji, firm, instytucji działających dziś w branży filmowej podejmuje działania idące (być może pozornie) pod prąd względem klasycznego biznesowego kodeksu. Wydarzenie “Biznes i film – uwolnij umysł z UŁ” ma za zadanie ukazać różnorodność celów funkcjonowania podmiotów w branży filmowej. Zaproszeni goście z różnych perspektyw opowiedzą w formie 15-minutowych power speechy o działalności swoich organizacji.

Uczestnicy posłuchają wystąpienia Tomasza Żygo, który opowie jak wygląda od środka działanie Stowarzyszenia Nowe Horyzonty pod kątem dystrybucji filmów artystycznych. Po wystąpieniu Michała Broniszewskiego z Akson Dystrybucja spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy studio produkujące i dystrybuujące filmy artystyczne można określać mianem podmiotu biznesowego. Wystąpienie Anny Wróblewskiej (rzeczniczki Festiwalu Filmowego w Gdyni) będzie miało charakter refleksji nad współpracą klasycznie rozumianego sektora biznesowego z festiwalami filmowymi. Monika Głowacka (kierowniczka zespołu Łódź Film Commission) opowie o wspieraniu produkcji filmowej przez instytucję kultury. Dowiemy się m.in. co dla Łódź Film Commission oznacza status koproducenta. Wszystkie wystąpienia podsumuje gospodarz wydarzenia, którym będzie Marcin Adamczak (filmoznawca, krytyk filmowy, publicysta), specjalizujący się w zagadnieniach związanych z rynkiem i przemysłem filmowym.

ZAPISZ SIĘ

21 października (niedziela), godz. 12:30, 135’, Kino Z, parter, Szkoła Filmowa | spotkanie prowadzone w języku angielskim

Spotkanie z Thomasem Elsaesserem i pokaz filmu „The Sun Island”, gość: Thomas Elsaesser, prowadzenie: Łukasz Biskupski

Podczas tegorocznej edycji FKA widzowie będą mieli okazję spotkać się ze znanym na całym świecie filmoznawcą – Thomasem Elsaesserem. Uczestnicy festiwalu przekonają się o tym, jak filmoznawca poradził sobie w roli filmowca. Organizatorzy przygotowali bowiem pokaz specjalny filmu Elsaessera – „The Sun Island”, po którym nastąpi spotkanie z twórcą. Wizualny esej dokumentalny opowiada historię dziadka krytyka – Martina Elsaessera, który pracował jako architekt i urbanista we Frankfurcie w latach 1925-1932. Wzruszające wspomnienia skłaniają do refleksji nad upływającym czasem i związanymi z tym konsekwencjami. Seans jest niepowtarzalną okazją do odkrycia historii, w której wątki życia niemieckiej rodziny oraz sytuacji politycznej splatają się wzajemnie, tworząc poruszający obraz tamtych czasów. Serdecznie zapraszamy na projekcję filmu, a także do uczestnictwa w spotkaniu z jego twórcą, który objaśni widzom nie tylko motywy powstania „The Sun Island”, ale również to, w jaki sposób wcześniej wykonywany zawód krytyka ukształtował jego sposób pracy nad dokumentem.

ZAPISZ SIĘ