Ursula Meier

Ursula Meier jest uznaną reżyserką filmową i scenarzystką. Jej głośny obraz „Twoja siostra” został uhonorowany statuetką Srebrnego Niedźwiedzia podczas 62. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a ona sama zasiadła na czele jury Palme d’Or w trakcie tegorocznego Festiwalu Filmowego w Cannes. W ramach sekcji poświęconej artystce, widzowie będą mogli obejrzeć jej dwa filmy, a w tym – premierowo w Polsce –  jeden z największych hitów tegorocznego Berlinale.  „Shock Waves – Diary of My Mind” to oparta na faktach historia, która stawia pytanie o odpowiedzialność nauczyciela wobec makabrycznych przestępstw, które dokonuje uczeń. Co stymuluje młodego człowieka do popełnienia zbrodni? Czy szkoła jest współwinna? Film zachwycił widzów i krytyków gęstą atmosferą i subtelnością narracji, a Ursula Meier po raz kolejny dowiodła, że jak nikt inny potrafi stworzyć porywające portrety – zarówno jednostkowych bohaterów, jak i całego społeczeństwa i jego nastrojów. Drugi film Ursuli Meier, który zostanie zaprezentowany podczas 9. FKA, to „Dom przy autostradzie” z Isabelle Huppert w roli głównej. Jest to portret rodziny, która z dnia na dzień musi zmierzyć się z pozoru błahą przeciwnością losu – z hałasem i zgiełkiem dochodzącym z wybudowanej obok ich zacisznego domu autostrady. Bohaterowie nie chcą opuszczać swojego lokum i – aby stawić czoła nowej sytuacji – wymyślają coraz to nowe sposoby na to, by zagłuszyć i stłumić dochodzące z drogi dźwięki. Światowa premiera filmu odbyła się w ramach Tygodnia Krytyki na festiwalu w Cannes w 2008 roku.

 

Shock Waves — Diary of My Mind – reż. Ursula Meier

(polska premiera), Berlinale 2018 – Panorama

Oparta na faktach historia, która stawia pytanie o odpowiedzialność nauczyciela wobec makabrycznych przestępstw, które dokonuje uczeń. Co stymuluje młodego człowieka do popełnienia zbrodni? Czy szkoła jest współwinna? Film zachwycił widzów i krytyków gęstą atmosferą i subtelnością narracji, a Ursula Meier po raz kolejny dowiodła, że jak nikt inny potrafi stworzyć porywające portrety – zarówno jednostkowych bohaterów, jak i całego społeczeństwa i jego nastrojów.

 

Dom przy autostradzie – reż. Ursula Meier

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), Cannes 2008 – Tydzień krytyki

Spokojne życie pewnej rodziny jest zagrożone, od kiedy ruchliwa autostrada zostaje otwarta kilka metrów od ich domu stojącego dotychczas na spokojnym uboczu. Marthe, Michel i ich troje dzieci odmawiają wyprowadzki i znajdują „innowacyjne” sposoby by dostosować się do nowego środowiska. Nadal starają się żyć normalnie pomimo codziennego ruchu setek głośnych samochodów. Ale autostrada jest bezlitosna. Trwające niebezpieczeństwo i osaczenie zaczyna być przyczyną napięć rodzinnych. Zaczynają rozumieć, że pozostanie w domu może nie być takie proste, ale to wciąż ich dom.