Studio A24

Widzowie 9. FKA będą mieli także szansę zobaczyć filmy wyprodukowane i dystrybuowane przez stosunkowo młode, amerykańskie studio-legendę: A24. Ci, którzy znają specyfikę produkcji sygnowanych logotypem A24 wiedzą, że należy spodziewać się mocnych wrażeń i wyrazistego kina autorskiego. Ci, którzy nie wiedzą, czym charakteryzują się filmy z tego studia, koniecznie muszą nadrobić zaległości! W ramach sekcji zaprezentowany zostanie najnowszy film jednego z czołowych prowokatorów współczesnego kina Gaspara Noé. Jego “Climax” należy postrzegać bardziej jako filmowe doświadczenie niż klasyczny film fabularny. Wypełniony tanecznymi scenami imprezowy bad trip przeraża, bawi, szokuje, a na pewno pozostawia widza w poczuciu głębokiego dyskomfortu. Film zdobył główną nagrodę w prestiżowej sekcji Directors’ Fortnight podczas tegorocznego festiwalu w Cannes. Zupełnie odmienną, ale równie zaskakującą propozycją w ramach sekcji są “Tajemnice Silver Lake”. Produkcja wyreżyserowana przez Davida Roberta Mitchella jest zabawną refleksją na temat kultury popularnej, formalnym popisem i miksem tropów gatunkowych. Główny bohater prowadzi nietypowe śledztwo i próbuje znaleźć wyjście z labiryntu znaczeń, które wytwarza showbiznes. W sekcji zaprezentowany zostanie także niezwykły “Into The Forest”. Kameralna apokalipsa wyreżyserowana przez Patricię Rozemę to aktorski popis Ellen Page i Evan Rachel Wood w roli sióstr, które w obliczu zagrożenia i zbliżającego się końca cywilizacji muszą zmierzyć się z własnymi kompleksami i odbudować łączącą je niegdyś rodzinną więź. Widzowie mogą liczyć na doskonałą zabawę także przy okazji seansu surrealistycznej komedii “Jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach” z Elle Fanning i Nicole Kidman. To zwariowany miks gatunków, który z jednej strony bawi i szokuje, a z drugiej – wzrusza i rozczula. Muzycznym tłem historii jest punk rock i era jego świetności. Pozycjami obowiązkowymi dla każdego kinomana są także poruszające “The Florida Project” i niezwykle zabawny i intrygujący “Disaster Artist”. Przed seansami filmów A24 na widzów będzie czekać dodatkowa niespodzianka w postaci projekcji wideoesejów, które pomogą zrozumieć w czym tkwi sukces tego małego hollywoodzkiego giganta, jakim jest A24.

Climax – reż. Gaspar Noe,

(pokaz premierowy), Cannes 2018 – Directors’ Fortnight Winner

Gdyby Michael Jackson żył i był młodą białą kobietą, nazywałby się Sofia Boutella – jedna z najlepszych światowych tancerek, którą podziwiamy w Climax. Przenosimy się do lat 90., gdy grają Giorgio Moroder, Soft Cell i Aphex Twin. Nad parkietem tanecznym wisi cekinowa flaga Francji, a gospodyni imprezy podaje paluszki i sangrię domowej roboty. Nie wiadomo kiedy impreza, w której uczestniczy grupa performerów, przeradza się w trans bez limitów. Erotyka wrze, choć nikt tu się nie rozbiera. Ciała gną się jak żarówki neonów, aż rozprysną niczym szkło. Precyzyjnie zaplanowany chaos wystylizowanych obrazów i póz w końcu wystrzeli krwawym fajerwerkiem w duchu klasyki psychodelicznego kina: „Suspirii”, „Querelle” czy „Opętania”.

Partnerem dyskusji: Kino Dyskomfortu oraz pokazu filmu „Climax” jest Czasopismo „Ekrany”.

Disaster Artist – reż. James Franco,

Nominacja do Oscara 2018 – Najlepszy scenariusz adaptowany

Film „The Disaster Artist” opowiada prawdziwą, tragikomiczną historię początkującego twórcy filmowego i niesławnego wyrzutka Hollywoodu, Tommy’ego Wiseau — artysty, który realizował swoją pasję w co najmniej dyskusyjny sposób. Reżyser James Franco („Kiedy umieram”, „Dziecię boże”) uczynił z niej afirmację przyjaźni, ekspresji artystycznej i pogoni za marzeniami na przekór przeciwnościom losu. Komediodramat „The Disaster Artist” oparty jest na bestsellerze Grega Sestero opisującym proces powstawania kultowego „najgorszego filmu na świecie” Tommy’ego Wiseau „The Room”. Ta niesamowita i przezabawna historia udowadnia, że legendą można zostać z różnych powodów. Nawet nie mając pojęcia o tym, co się robi, można zajść bardzo daleko.

 

Tajemnice Silver Lake – reż. David Robert Mitchell,

Cannes 2018 – Konkurs Główny

Bohaterem nowego filmu Davida Roberta Mitchella jest bezrobotny pożeracz popkultury z Los Angeles Sam (Andrew Garfield przekonująco wydobywa ze swojej postaci rys wiecznej chłopackości), który chciałby zrobić coś sensownego, ale chwilowo poprzestaje na masturbacji i grze na Nintendo. Tajemnicze zniknięcie atrakcyjnej dziewczyny z sąsiedztwa obudzi jednak w młodzieńcu niezmordowanego Philipa Marlowe’a. Na ślad spisku (w który zamieszani są milioner, zabójca psów i autor muzycznych hitów) naprowadzają Sama informacje zakodowane na starych VHS-ach, hollywoodzkie lokacje, znaki na ścianach, piosenki i komiksy.

 

The Florida Project – reż. Sean Baker,

Nominacja do Oscara 2018 – Najlepszy aktor drugoplanowy

Moonee ma sześć lat i zawadiacki uśmiech, a dni spędza poza domem z paczką przyjaciół. Dom w ich przypadku oznacza motel Magic Castle, wściekle liliowy budynek przypominający kiczowaty pałac z bajki. Mała rozrabiaka, razem ze swoją zbuntowaną mamą, Halley, układają sobie życie w niezwykłym miejscu, w którym przyszło im mieszkać. Nieświadoma coraz bardziej ryzykownych kroków, jakie podejmuje Halley, by opłacić pokój w motelu na kolejny tydzień, Moonee jest najszczęśliwszym dzieckiem na świecie. Całkiem, jakby czerpała energię z wychylającego się zza horyzontu pobliskiego Disneylandu.

 

Jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach – reż. John Cameron Mitchell,

Cannes 2017 – Out of Competiton

Brytyjskie przedmieścia w późnych latach 70. ubiegłego wieku, czasach narodzin punka. Enn jest typowym nastolatkiem, który chce założyć zespół i mieć dziewczynę. Na to ostatnie jest szansa, kiedy na imprezie poznaje eteryczną Zan. Dziewczyna uważa, że punk pochodzi z innej planety. Wygląda na to, że coś jest na rzeczy.

 

Głusza – reż. Patricia Rozema,

Imagine Film Festival, NL – Best Feature Film

Siostry Nell i Eva mieszkają z ojcem w domu oddalonym od cywilizacji. Nell właśnie przygotowuje się do egzaminów w szkole, a Eva ciężko trenuje przed ważnymi przesłuchaniami tanecznymi. Wieczorem następuje przerwa w dostawie prądu. Początkowo nikt z domowników się tym nie martwi. Jednak po kilku dniach, gdy przestaje działać radio – jedyne źródło informacji – rodzina postanawia wyruszyć do najbliższego miasta, by zasięgnąć informacji o tym, co się dzieje. Miasto okazuje się praktycznie wymarłe, brakuje żywności i paliwa. Nikt nie ma pojęcia, kiedy wróci prąd, ani co spowodowało awarię.