Spotkania

Na Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbędzie się sześć spotkań m.in z Wojciechem Smarzowskim, Piotrem Dumałą, Martą Nieradkiewicz czy Bartłomiejem Topą. Wstęp na spotkania jest bezpłatny (na 4 spotkania obowiązują zapisy), ale warto wybrać się też na filmy, na które obowiązuje tani karnet.

Stałym punktem w programie Festiwalu Kamera Akcja jest cykl Filmoznawca-filmowiec, w tym roku gościem tej sekcji jest Wojciech Smarzowski, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Nowością Festiwalu są spotkania konfrontujące krytykę filmową i aktorstwo. Spotkanie Łukasza Maciejewskiego z aktorami, będzie pretekstem do rozmowy o postrzeganiu krytyk filmowej przez aktorów oraz aktorów przez krytyków.


Terminarz spotkań:

Producent-reżyser-aktor: Ederly

7.10 piątek, godz. 19:30, Kino 3D Wytwórnia 

Goście: Piotr Dumała, Bożena Krakówka, Mariusz Bonaszewski

Śniadanie krytyczek: wokół twórczości Marii Kornatowskiej

8.10 sobota, godz. 10:00-12:00, Foyer Kina 3D Wytwórnia, obowiązują wcześniejsze zapisy

Goście: prof. Tadeusz Szczepański, Marzena Bomanowska, Marcin Radomski

Aktor a krytyk. Łukasz Maciejewski a Marta Nieradkiewicz

8.10 sobota, godz. 13:15, Sala warsztatowa, obowiązują wcześniejsze zapisy

Goście: Marta Nieradkiewicz, Łukasz Maciejewski

Śniadanie krytyczek: modernistki o kinie

9.10 niedziela, godz. 10:00-12:00, Foyer Kina 3D Wytwórnia , obowiązują wcześniejsze zapisy

Goście: Małgorzata Radkiewicz, Jagoda Murczyńska

Aktor a krytyk. Łukasz Maciejewski a Bartłomiej Topa

9.10 niedziela, godz. 13:15, Sala warsztatowa, obowiązują wcześniejsze zapisy

Goście: Bartłomiej Topa, Łukasz Maciejewski

Filmoznawca-filmowiec: Wojciech Smarzowski

9.10 niedziela, godz. 17:00, Kino 3D Wytwórnia  

Gość: Wojciech Smarzowski

 


Opisy spotkań:

Aktorzy o krytyce. Łukaszem Maciejewskim w rozmowie z aktorami

Festiwal Kamera Akcja stawia sobie za zadanie opowiedzenia o krytyce filmowej w każdy sposób, poznania jej z różnych punktów widzenia, a zarazem wzbogacenia jej. W tym roku nowością są spotkania konfrontujące krytykę filmową z aktorstwem. Jak krytycy piszą o warsztacie aktorskim? Czy potrafią właściwie nazywać to, co widzą na ekranie? Jak oddzielić postać od aktora? O te i wiele innych kwestii w rozmowie o krytyce filmowej zapyta Łukasz Maciejewski, który zaprosił do rozmowy znanych i lubianych aktorów – Martę Nieradkiewicz i Bartłomieja Topę. Spotkania będą pretekstem do rozmowy o postrzeganiu krytyki filmowej przez aktorów oraz odwrotnie – spojrzenia na aktorów okiem krytyków.

lukasz-maciejewski-post-kamera-akcja-2016-01-01-01-01

 

Aktor a krytyk. Łukasz Maciejewski a Marta Nieradkiewicz

Termin: 8 października, sobota, godz. 13:15

Goście: Marta Nieradkiewicz, Łukasz Maciejewski

Aktor a krytyk. Łukasz Maciejewski a Bartłomiej Topa

Termin: 9 października, niedziela, godz. 13:15

Goście: Bartłomiej Topa, Łukasz Maciejewski

 

Biogramy gości:

Łukasz Maciejewski – krytyk filmowy i teatralny, absolwent filmoznawstwa UJ. Wykłada w PWSFTViT w Łodzi. Dyrektor programowy Festiwalu Kino na Granicy w Cieszynie, od 2010 roku zasiada w kapitule Paszportów „Polityki”. Juror festiwali filmowych m.in. w Montrealu, Karlovych Varach, Pogoricy. Autor bestsellerów: „Flirtując z życiem” – rozmowa z Danutą Stenką (2013), „Aktorki. Spotkania” (2012), „Aktorki. Portrety” (2015).

Bartłomiej Topa – urodzony w 1967. Aktor filmowy i teatralny, producent filmowy. W 1991 ukończył studia na Wydziale Aktorskim w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Jest współzałożycielem firmy producenckiej Film IT. Wśród bogatego dorobku aktorskiego ma na swoim koncie pamiętne kreacje w filmach: „Obce niebo” „Karbala”, „Pod mocnym aniołem”, „Drogówka” czy „Mój biegun”. Można go obecnie podziwiać na ekranach kina w filmie „Sługi Boże”.

Marta Nieradkiewicz – urodziła się w 1983 roku. Ukończyła PWSFTViT w Łodzi. Za rolę Sylwii w filmie Tomasza Wasilewskiego „Płynące wieżowce” otrzymała nagrodę za Najlepszą Drugoplanową Rolę Kobiecą na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2013). Była aktorką w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2008–2012), Teatrze Dramatycznym w Opolu (2012–2013). Od 2013 w zespole Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Znana z serialu „Barwy szczęścia”, w którym grała główną rolę. W 2014 roku zagrała w teledysku do piosenki Dawida Podsiały „No”. Wystąpiła w filmie „Zjednoczone stany miłości”, „Kamper”. A niebawem zobaczymy ją w filmie Jadowskiej ‚Dzikie różne” czy Rosłaniec „Szatan kazał tańczyć”.


 

Spotkania z twórcami filmów z Gdyni

Filmoznawca-filmowiec: Wojciech Smarzowski

Termin: 9 października, niedziela, godz. 17:00

Gość: Wojciech Smarzowski

Bohaterem tegorocznego cyklu „Filmoznawca-filmowiec” będzie Wojciech Smarzowski. Dyskusja będzie dotyczyć pierwszych kroków reżysera na filmowej ścieżce. Jakie wydarzenia, decyzje, wybory doprowadziły do tego, że od filmoznawcy przez studenta wydziału operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi został jednym z najwybitniejszych najbardziej charakterystycznym polskich reżyserów. Zobaczymy cztery spektakle telewizyjne Smarzowskiego, największą gratką dla widzów będzie pokaz dyplomowej etiudy operatorskiej twórcy – „Blitzkrig”, która zostanie wyświetlona po raz pierwszy szerszej publiczności, z jedynej kopii, jaką reżyser przekazał festiwalowi. Wojciech Smarzowski to reżyser i scenarzysta filmów fabularnych („Dom zły”, „Róża”, „Drogówka”, „Pod mocnym aniołem”, „Wołyń”). Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego PWSFTViT w Łodzi, studiował również filmoznawstwo na UJ. Jest także autorem teledysków i filmów reklamowych. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Projekcje filmowe w ramach cyklu to „Małżowina”, „Kuracja”, „Klucz”, „Cztery kawałki tortu”, „Blitzkrieg”.

smarzowski-fot-filip-swik-napo-images

 

 

 

 

 

 

 

W programie przeglądu:

„Małżowina”

Młody mężczyzna z dwoma walizami w ręku właśnie zostawił swój dom i zamierza wymyślać od nowa – siebie i swoją drugą książkę. Jego nowym miejscem pobytu staje się mieszkanie w starej kamienicy. Pisarz zaczyna wsłuchiwać się w odgłosy z podwórza, ale i zza ściany. Chce, by jego druga książka była o tym, co jest najbliżej niego. Los bohaterów jego książki z jego własną egzystencją staje się wkrótce nie do zniesienia.

„Cztery kawałki tortu”

Dorota jest adoptowaną córką Anny i Andrzeja. Stosunki między nią a Anną układają się źle. W dniu 18. urodzin córki Anna proponuje jej wyniesienie się z domu do biologicznych rodziców. Andrzej, przeciwny zamiarom żony, umyka z domu. Mimo to Anna doprowadza do konfrontacji, której przebieg komplikuje fakt, że Dorota postanowiła przedstawić rodzicom swojego chłopaka. Kameralny utwór, rozgrywający się w ciągu jednego dnia, w zaskakujący sposób porusza ważny problem adopcji i wychowania dziecka w zastępczej rodzinie.

„Klucz”

Maturzyści: Lala, Wołodia, Pasza i Witia przychodzą do nauczycielki matematyki z wizytą. Składają pani Helenie życzenia urodzinowe, wręczają jej w prezencie komplet kryształowych kieliszków i wznoszą toast szampanem. Matematyczka wyjaśnia, że nie może przyjąć podarunku. Uczniowie nalegają. Gotowi są jej pomóc w przeniesieniu przebywającej w szpitalu miejskim chorej matki do renomowanej kliniki akademickiej. Chcą ją także zaprosić na darmowe wczasy do leśniczówki. Mają jednak prośbę związaną z egzaminem dojrzałości…

„Kuracja”

Poruszający spektakl według powieści Jacka Głębskiego „Kuracja”, o losach naukowca, który pada ofiarą wymyślonego przez siebie eksperymentu. Młody, pełen zapału lekarz psychiatra pragnie dogłębnie poznać tajniki własnego zawodu, a przede wszystkim – lepiej zrozumieć swoich podopiecznych. Mimo ostrzeżeń bardziej doświadczonych kolegów po fachu, dr Andrzej Majer postanawia zgłosić się na trzy miesiące do szpitala psychiatrycznego jako pacjent…

 


Producent-reżyser-aktor: Ederly

Termin: 7 października, piątek, godz. 19:30

Goście: Piotr Dumała, Bożena Krakówka, Mariusz Bonaszewski

Drugi film fabularny cenionego na świecie twórcy animacji Piotra Dumały, ze Złotym Pazurem prosto z festiwalu w Gdyni, trafi na Festiwal Kamera Akcja. Do Łodzi na pokaz filmu przyjedzie: reżyser – Piotr Dumała, producentka – Bożena Krakówka i aktor – Mariusz Bonaszewski. Spotkanie będzie okazją do rozmowy na temat twórczości Piotra Dumały, rozwiązań i zagadek filmu „Ederly”. To unikalny moment na Kamerze Akcji, gdy widzowie skonfrontują swoje interpretacje, wrażenia, odczucia z wizją twórców. Dla jednych będzie to surrealistyczna komedia kryminalna, dla drugich filozoficzny traktat o życiu, a dla innych… no właśnie – każdy widz będzie miał okazję, by podzielić się swoim spojrzeniem.

Spotkanie z twórcami „Ederly” będzie także okazją do poznania zaplecza produkcyjnego, sposobu pracy reżysera z ekipą i dowiedzenia się, jak wygląda praca nad filmem z punktu widzenia aktora.

ederly

 

 

 

 

 

 

Biogramy gości:

Bożena Krakówka – rocznik 1972. Producentka filmowa, absolwentka Wydziału Prawa UW, Wydziału Organizacji Produkcji PWSFTViT oraz Wydziału Humanistycznego/Historia Sztuki PAN. Od 2008 roku właścicielka firmy Andersa Street Art and Media. Realizowała i współrealizowała m.in. „Las” (P. Dumała), „Wojna polsko-ruska” (X. Żuławski), „Basia z Podlasia” (A. Dembski), „Plus-minus, czyli podróże muchy na Wschód” (B. Dziworski). Aktualnie zajmuje się produkcją filmu dokumentalnego „Cześć, chcę grać z tobą jazz” (reż. G. Komosiński) oraz przygotowaniami do fabuły pt. „Chrzciny” (reż. J. Skoczeń).

Piotr Dumała – urodzony w 1956 r., reżyser filmów animowanych i fabularnych, ilustrator, projektant plakatów i pisarz. W 1982 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych (Warszawa). Profesor Szkoły Filmowej w Łodzi. Wykładał również w Konstfack College of Art (Szwecja) i Harvard University (USA). W dorobku ma filmy animowane: „Lykantropia”, „Czarny kapturek”,, „Łagodna”, „Franz Kafka”, „Zbrodnia i kara”, „Dr Charakter przedstawia” i „Dr Charakter przedstawia 2”, „Hipopotamy” oraz fabułę „Las”.

Mariusz Bonaszewski – aktor teatralny i filmowy. Absolwent warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Przez wiele lat związany z Teatrem Dramatycznym, aktualnie aktor Teatru Narodowego. W kinie debiutował epizodem w „Maskaradzie” Janusza Kijowskiego (1986). W jego dorobku są role m.in. w „Lesie” (P. Dumała), „Matce Teresie od kotów” (P. Sala), „Wenecji” (J.J. Kolski), „Daas” (A. Panek), „Jezioraku” (M. Otłowski). Za rolę ojca Franciszka w filmie Barbary Sass „W imieniu diabła” (2012), był nominowany do Złotej Kaczki.


Poranki filmowe: śniadanie krytyczek

Aromat świeżej kawy o poranku, smaczna przekąska oraz spotkanie z redaktorami nowych publikacji filmowych – czy jest lepszy przepis na dobry, filmowy poranek? Rozbudzamy apetyty na dyskusję o kinie, nie pozwalamy zapomnieć o nowych pozycjach na naszym rynku wydawniczym. W dolnym foyer Kina 3D Wytwórnia spotkamy się dwukrotnie w cyklu „Śniadanie krytyczek ”. W tym roku pod hasłem: Krytyka jest kobietą!


Śniadanie krytyczek: wokół twórczości Marii Kornatowskiej

Termin: 8 października, sobota, godz. 10:00-12:00

Goście: prof. Tadeusz Szczepański, Marzena Bomanowska

Marii Kornatowskiej – cudownej duszy krytyki filmowej nikomu nie trzeba przedstawiać. Porozmawiamy o książce, wydanej wspólnie przez Szkołę Filmową i Muzeum Kinematografii, która jest swoistym hołdem złożonym krytyczce. Tom „Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej” składa się z jej najwybitniejszych tekstów filmoznawczych oraz wspomnień przyjaciół, studentów i współpracowników. Spotkanie stanie się pretekstem do opowieści o jednej z najbarwniejszych postaci środowiska filmowego.

„Autorka wielu książek – z kilkakrotnie wznawianą znakomitą monografią „Fellini” na czele – była świetną znawczynią kina włoskiego, amerykańskiego i polskiego, w którym szczególnie wysoko ceniła twórczość Wojciecha Jerzego Hasa. Wszystkie kręgi jej filmowych pasji i zamiłowań znalazły odbicie w tej książce, złożonej z jej rozproszonej spuścizny – łącznie z esejami i wywiadami na temat sztuki operatorskiej, a także tekstami o filmach, które były bardzo bliskie jej oryginalnym gustom i upodobaniom. Fascynowała ekscentrycznymi strojami, fryzurami, biżuterią, niepowtarzalnym timbrem i intonacją głosu, sprawiając wrażenie postaci filmowej, która opuściła jakieś nienakręcone arcydzieło Felliniego, ale niebawem wróci na ekran, aby tam żyć wiecznie. Tak bardzo była – jak powiadają Amerykanie – bigger than life” – pisze we wstępie prof. Tadeusz Szczepański.

sejsmograf duszy

 

 

 

 

 

Biogramy gości:

Tadeusz Szczepański – historyk filmu, krytyk, tłumacz, kulturoznawca, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytetu Wrocławskiego. Znany jest szczególnie z prac na temat kina europejskiego, w tym Ingmara Bergmana, kina skandynawskiego i kina rosyjskiego. Jego najsłynniejsza publikacja to „Zwierciadło Bergmana”, uznawana za najlepszą pracę w języku polskim poświęconą twórczości szwedzkiego mistrza.

Marzena Bomanowska – kulturoznawca, menadżer mediów, dziennikarka. Od wielu lat zaangażowana w animację oraz promocję łódzkiej kultury, m.in. jako szefowa działu kulturalnego „Gazety Wyborczej” w Łodzi, a później rzecznik prasowy Szkoły Filmowej. Od 1 stycznia 2015 roku dyrektorka Muzeum Kinematografii w Łodzi.


 

Śniadanie krytyczek: modernistki o kinie

Termin: 9 października, niedziela, godz. 10:00-12:00

Goście: Małgorzata Radkiewicz

Wiedzieliście, że w krytyce filmowej okresu międzywojnia królowały kobiety? O tym nieznanym wątku polskiej krytyki filmowej opowie Małgorzata Radkiewicz, a pretekstem będzie książka „Modernistki w kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939”.

Autorka we wnikliwej analizie wydobywa z archiwów głosy kobiet, które podejmują refleksję o filmie, krytyczek z ogromną erudycją analizujących kształtowanie się kanonów kina. Nie zapomina także o autorkach lżejszych felietonów, recenzji i przeglądów, ukazujących barwną kulturę międzywojnia w jej popularnym wydaniu. Kobiece wypowiedzi układają się w wielowarstwowy, mozaikowy obraz ówczesnego świata filmu, między wierszami opowiadając o kształtującym się wzorcu nowoczesnej, wyemancypowanej kobiecości.

Dwudziestolecie międzywojenne to okres intensywnego rozwoju niepodległego państwa polskiego – także sztuki, kina i kultury popularnej. Reporterki, krytyczki i dziennikarki na bieżąco śledzą i komentują zachodzące wówczas przemiany w świecie filmu: technologiczne nowinki, narodziny i upadki gwiazd ekranu, szlaki kariery wielkich reżyserów. Opisują kontrowersje związane z wprowadzeniem do kina dźwięku czy eksperymentami awangardowymi, ironizują na temat poziomu dialogów w polskich scenariuszach i śledzą przemiany wizerunku francuskich amantów. Podróżują po całym świecie, by przybliżyć polskim czytelnikom realia produkcyjne Hollywoodu czy wytwórni europejskich, prowadzą rozmowy z gwiazdami i realizatorami ekranowych przebojów, nie zapominając o Polakach odnoszących sukcesy za granicą: od Ryszarda Bolesławskiego po Polę Negri.

modernistki_o_kinie

 

 

 

 

 

 

 

 

Biogramy gości:

Małgorzata Radkiewicz – profesor UJ, filmoznawczyni. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej we współczesnym kinie i sztukach wizualnych. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i w sztuce. Opublikowała m.in. „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek” (2010) oraz „Oblicza kina queer” (2014). W latach 2015–2018 koordynatorka projektu badawczego NCN: „Pionierki kina i fotografii w Galicji 1896–1945”. Stypendystka MKiDN 2015.