Sekcje filmowe 9. FKA

80 filmów, blisko 25 premier. Poznaj sekcje programu filmowego 9. FKA!

Nagradzane, oklaskiwane na międzynarodowych festiwalach, pokazujące trendy w światowym kinie i co najważniejsze – wywołujące dyskusję! Takie filmy zagoszczą w programie tegorocznego 9. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Widzowie zobaczą blisko 80 filmów, w tym ponad 50 pełnometrażowych podzielonych na 8 sekcji tematycznych. Po raz kolejny w programie znajdą się dobrze znane uczestnikom Kamery Akcji bloki programowe takie jak “Krytyczne premiery”, “Głos krytyków” czy “Filmoznawca-filmowiec”. Kinomani z pewnością docenią także tegoroczne nowości m.in. przegląd filmów młodego, ale kultowego już studia A24, mini retrospektywę poświęconą twórczości szwajcarskiej reżyserki Ursuli Meier czy sekcję dedykowaną kinematografii francuskiej. W festiwalowym programie znajdzie się blisko 25 pokazów przedpremierowych, premierowych bądź niedostępnych w polskiej dystrybucji kinowej. To nie wszystko. W ramach pokazów specjalnych będzie można zobaczyć m.in. „The Sun Island” –  film wyreżyserowany przez Thomasa Elsaessera, a po seansie spotkać się i porozmawiać z gwiazdą światowego filmoznawstwa. Festiwal otworzy przedpremierowy pokaz “Córki trenera” w reżyserii Łukasza Grzegorzka. W uroczystej projekcji na pół roku przed premierą kinową wezmą udział reżyser, producentka Natalia Grzegorzek i odtwórczyni tytułowej roli, studentka łódzkiej Szkoły Filmowej Karolina Bruchnicka.

Córka trenera – reż. Łukasz Grzegorzek

Krytyczne premiery

W  ramach “Krytycznych premier” widzowie zobaczą aż 16 produkcji, które przez ostatnie miesiące podbijały światowe festiwale, a na FKA zostaną zaprezentowane przed polską premierą kinową! Wśród nich znajdą się głośne filmy z Cannes m.in. “Dzika grusza” w reżyserii Nuri Bilge Ceylana – ascetyczne a zarazem totalne kino tureckiego mistrza, który znów zadziwia estetyką, poetycką narracją i niepokojącą atmosferą. Widzowie zobaczą także “Płomienie” w reżyserii Chang-donga Lee. Film koreańczyka uwiódł w tym roku krytyków w Cannes zdobywając nagrodę FIPRESCI oraz nagrodę specjalną, zaskakując przy tym wielowątkowością i fabułą pełną gatunkowych odniesień. Wielką gratką będzie także polska premiera muzycznego hitu tegorocznego Sundance czyli “Hearts Beat Loud”. Film w reżyserii Bretta Haley przywodzi na myśl uwielbiane przez widzów produkcje wyreżyserowane przez Johna Carneya jak “Once” czy “Sing Street”. Powodów do długich dyskusji dostarczy także kontrowersyjna “Sofia” w reżyserii Meryem Benm’Barek-Aloisi, nagrodzona za najlepszy scenariusz w sekcji “Un Certain Regard” w Cannes, czy też rywalizujący w wyścigu o Europejską Nagrodę Filmową “Kapitan” w reżyserii Roberta Schwentke. Atrakcją sekcji będą także spotkania Q&A. Widzowie będą mogli porozmawiać z twórcami m.in. po projekcjach filmów “Żniwa” reż. Etienne Kallos, “Kawki na drodze” reż. Olmo Omerzu. Po projekcji “Monumentu” będzie można natomiast podyskutować z liczną obsadą nowego filmu Jagody Szelc.

Hearts Beat Loud – reż. Brett Haley

Przegląd filmów kultowego już studia A24!

Widzowie 9. FKA będą mieli także szansę zobaczyć filmy wyprodukowane i dystrybuowane przez stosunkowo młode, amerykańskie studio-legendę: A24. Ci, którzy znają specyfikę produkcji sygnowanych logotypem A24 wiedzą, że należy spodziewać się mocnych wrażeń i wyrazistego kina autorskiego. Ci, którzy nie wiedzą, czym charakteryzują się filmy z tego studia, koniecznie muszą nadrobić zaległości! W ramach sekcji zaprezentowany zostanie najnowszy film jednego z czołowych prowokatorów współczesnego kina Gaspara Noé. Jego “Climax” należy postrzegać bardziej jako filmowe doświadczenie niż klasyczny film fabularny. Wypełniony tanecznymi scenami imprezowy bad trip przeraża, bawi, szokuje, a na pewno pozostawia widza w poczuciu głębokiego dyskomfortu. Film zdobył główną nagrodę w prestiżowej sekcji Directors’ Fortnight podczas tegorocznego festiwalu w Cannes. Zupełnie odmienną, ale równie zaskakującą propozycją w ramach sekcji są “Tajemnice Silver Lake”. Produkcja wyreżyserowana przez Davida Roberta Mitchella jest zabawną refleksją na temat kultury popularnej, formalnym popisem i miksem tropów gatunkowych. Główny bohater prowadzi nietypowe śledztwo i próbuje znaleźć wyjście z labiryntu znaczeń, które wytwarza showbiznes. W sekcji zaprezentowany zostanie także niezwykły “Into The Forest”. Kameralna apokalipsa wyreżyserowana przez Patricię Rozemę to aktorski popis Ellen Page i Evan Rachel Wood w roli sióstr, które w obliczu zagrożenia i zbliżającego się końca cywilizacji muszą zmierzyć się z własnymi kompleksami i odbudować łączącą je niegdyś rodzinną więź. Widzowie mogą liczyć na doskonałą zabawę także przy okazji seansu surrealistycznej komedii “Jak rozmawiać z dziewczynami na prywatkach” z Elle Fanning i Nicole Kidman. To zwariowany miks gatunków, który z jednej strony bawi i szokuje, a z drugiej – wzrusza i rozczula. Muzycznym tłem historii jest punk rock i era jego świetności. Pozycjami obowiązkowymi dla każdego kinomana są także poruszające “The Florida Project” i niezwykle zabawny i intrygujący “Disaster Artist”. Przed seansami filmów A24 na widzów będzie czekać dodatkowa niespodzianka w postaci projekcji wideoesejów, które pomogą zrozumieć w czym tkwi sukces tego małego hollywoodzkiego giganta, jakim jest A24.

Climax – reż. Gaspar Noé

Kino Ursuli Meier. Polska premiera hitu z Berlinale

Ursula Meier jest uznaną reżyserką filmową i scenarzystką. Jej głośny obraz „Twoja siostra” został uhonorowany statuetką Srebrnego Niedźwiedzia podczas 62. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a ona sama zasiadła na czele jury Palme d’Or w trakcie tegorocznego Festiwalu Filmowego w Cannes. W ramach sekcji poświęconej artystce, widzowie będą mogli obejrzeć jej dwa filmy, a w tym – premierowo w Polsce –  jeden z największych hitów tegorocznego Berlinale.  „Shock Waves – Diary of My Mind” to oparta na faktach historia, która stawia pytanie o odpowiedzialność nauczyciela wobec makabrycznych przestępstw, które dokonuje uczeń. Co stymuluje młodego człowieka do popełnienia zbrodni? Czy szkoła jest współwinna? Film zachwycił widzów i krytyków gęstą atmosferą i subtelnością narracji, a Ursula Meier po raz kolejny dowiodła, że jak nikt inny potrafi stworzyć porywające portrety – zarówno jednostkowych bohaterów, jak i całego społeczeństwa i jego nastrojów. Drugi film Ursuli Meier, który zostanie zaprezentowany podczas 9. FKA, to „Dom przy autostradzie” z Isabelle Huppert w roli głównej. Jest to portret rodziny, która z dnia na dzień musi zmierzyć się z pozoru błahą przeciwnością losu – z hałasem i zgiełkiem dochodzącym z wybudowanej obok ich zacisznego domu autostrady. Bohaterowie nie chcą opuszczać swojego lokum i – aby stawić czoła nowej sytuacji – wymyślają coraz to nowe sposoby na to, by zagłuszyć i stłumić dochodzące z drogi dźwięki. Światowa premiera filmu odbyła się w ramach Tygodnia Krytyki na festiwalu w Cannes w 2008 roku.

Dom przy autostradzie – reż. Ursula Meier

Paweł Edelman bohaterem sekcji “Filmoznawca-filmowiec”

Wyjątkowe projekcje etiud studenckich, a także ekskluzywny wideowywiad z artystą przeprowadzony przez Marcina Radomskiego, odbędą się w ramach znanej już fanom FKA sekcji „Filmoznawca-filmowiec”, której bohaterem będzie Paweł Edelman. Znany na całym świecie autor zdjęć filmowych w swojej karierze pracował z wieloma wybitnymi reżyserami. Oprócz Romana Polańskiego, do realizacji filmów zapraszali go również Andrzej Wajda, Jerzy Stuhr, Wojciech Marczewski, Janusz Zaorski, Taylor Hackford czy Vadim Perelman. Podczas festiwalu przybliżona zostanie nie tylko sylwetka artystyczna operatora, ale również sposób jego pracy. On sam, w wideowywiadzie udzielonym Marcinowi Radomskiemu, opowie o ścieżce swojej kariery, filmach, które stanowiły przełom w jego artystycznym życiu, a także o roli filmoznawczego wykształcenia, które zdobył na Uniwersytecie Łódzkim w kontekście wykonywanego zawodu. Ilustracją do wywiadu z gościem będą projekcje jego szkolnych etiud, takich jak „Polowanie”, „Światła”, „Kartkowanie od tyłu”, „Wstęga Mobiusa” czy „Lot Antoniego T.”.

Paweł Edelman

Głos krytyków

W ramach sekcji “Głos krytyków” zaprezentowane zostaną gorące produkcje ostatniego sezonu, które gościły już ekranach polskich kin lub takie, które przez te ekrany szybko przemknęły prawie niezauważone. Jedne dzieliły krytyków i widzów i wywoływały spory, inne zgodnie łączyły wszystkich w zachwycie. Wydarzeniem sekcji będzie projekcja znakomitego dokumentu Love Express. Zniknięcie Waleriana Borowczyka”. Reżyser stara się w filmie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób droga artystyczna Waleriana Borowczyka skręciła z ambitnego kina pokazywanego na festiwalach filmowych (m.in. w Cannes) w kierunku erotycznych obrazów, wpisujących się w ówcześnie trwającą w Paryżu rewolucję obyczajową i seksualną. Po projekcji odbędzie się także spotkanie case study, podczas którego Kuba Mikurda zdradzi kulisy realizacji filmu i pokaże niepublikowane wcześniej fragmenty materiałów. Propozycją dla widzów o mocnych nerwach będzie nagrodzony w Wenecji obraz Xaviera Legranda. “Jeszcze nie koniec” opowiada historię dziecka, które staje się zakładnikiem narastającego konfliktu pomiędzy rodzicami. Film francuskiego reżysera jest wstrząsający i mądry, kameralny ale jednocześnie groźny tak przeraźliwie, że na długo odejmuje oddech. Dla fanów intensywnych wrażeń dobrym wyborem będzie “Bezlitosny” wyreżyserowany przez Sung-hyun Byuna. To niezwykle dynamiczne koreańskie “neo-noir” czerpiące garściami z estetyk dobrze znanych kinomanom z filmów Guya Ritchiego czy Quentina Tarantino. “Must see” sekcji będzie także “Miasto duchów” – ubiegłoroczny hit festiwalu Sundance, nominowany w tym roku do BAFTY. Matthew Heineman w swoim dokumencie przedstawia szokującą historię Syryjczyków, którzy postanawiają walczyć z ISIS dokumentując ich zbrodnicze działania i publikując je w Internecie. Drugim gorącym dokumentem zaprezentowanym w ramach jednego bloku będzie “Obcy na mojej kanapie”. Obraz współczesnego miasta z perspektywy couchsurferów, gdzie Warszawa przedstawiona jest jako miejsce spotkań ludzi z różnych stron świata, w różnym wieku i z różnymi historiami życiowymi. Wszystkich łączy jednak poczucie zagubienia, a także dojmująca potrzeba ucieczki od samotności. Po seansie odbędzie się Q&A z reżyserem Grzegorzem Brzozowskim. W programie sekcji znajdą się także głośne hity jak m.in. “Wyspa psów” Wesa Andersona, “Dogman” Matteo Garrone, “Thelma” Joachima Triera czy “Whitney” Kevina Macdonalda.

Pod ciemnymi gwiazdami – reż. Michael Pearce

Przegląd kina francuskiego

Nowością tegorocznej edycji festiwalu będzie przegląd kina francuskiego. W ramach sekcji zobaczymy produkcje, które podbijały francuskie kina, a jednocześnie nie są dostępne w Polsce. Wydarzeniem sekcji będzie pokaz “Barbary”. Film wyreżyserowany przez doskonale znanego kinomanom aktora Mathieu Amalrica, który łączy swoje twórcze zainteresowania, występując po obu stronach kamery. Co więcej, jest reżyserem nie tylko na planie, ale i w filmie. Bowiem Yves, w którego rolę się wciela, przygotowuje się do nakręcenia fabuły o popularnej francuskiej piosenkarce. Film otrzymał nagrodę “Poetry of Cinema” w sekcji “Un Certain Regard” w Cannes. Na doskonałą zabawę można liczyć przy okazji seansu “Francuskiego ministra” w reżyserii ikony francuskiego kina Bertrandta Taverniera. Rewelacyjny komediodramat osadzony w świecie wielkiej polityki opowiada historię młodego mężczyzny, który zajmuje się pisaniem przemówień dla ministra spraw zagranicznych. Ministerialne korytarze kryją niezliczoną ilość absurdów, które doprowadzają widzów do salw śmiechu. Film zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz na festiwalu w San Sebastian. Nie można przegapić także filmu “Goodbye First Love”. Trzeci film w karierze Mii Hansen-Løve jest delikatnym, a zarazem epickim portretem przemian ludzkich uczuć na przestrzeni lat. Reżyserka dyskretnie obserwuje wewnętrzny rozwój głównej bohaterki, zdając relację z targających nią emocji i powolnego dojrzewania, za które płaci się rezygnacją z młodzieńczych marzeń. “Goodbye First Love” jest kolejnym dowodem na to, że Hansen-Løve jest jedną z najoryginalniejszych i najlepszych reżyserek kina współczesnego. Ponadto w ramach sekcji zobaczymy m.in. “Sierotę” reżyserii Arnauda des Pallières z udziałem Adèle Exarchopoulos – gwiazdy filmu “Życie Adeli” czy komedię “Niedobrani” w reżyserii Lucasa Belvaux. Partnerem sekcji jest Institut Françoise.

Goodbye First Love – reż. Mia Hansen-Løve

VHS Hell czyli nocne szaleństwo

Grupy VHS Hell widzom Festiwalu Kamera Akcja nie trzeba przedstawiać. Coroczne pokazy filmów klasy B w sobotę po północy stały się już festiwalową tradycją. VHS Hell to nostalgiczny hołd dla amerykańskiego kina grindhouse spod znaku double feature i polskiej rzeczywistości doby transformacji ustrojowej, jaka zaszła na przełomie lat 80. i 90. Kolektyw pod wodzą Krystiana Kujdy po raz kolejny przyjedzie do Łodzi i zaprosi widzów 9. FKA na szaloną noc z seansem “hitu” znanego z kaset wideo. Tym razem daniem głównym będzie “The Stabilizer” w reżyserii Arizala. Indonezyjski film zaskakuje… fryzurami, fatalnym aktorstwem, kuriozalnymi wyczynami kaskaderskimi. Historia o złych mężczyznach wypełniona jest niezręcznymi romansami, które rozbawią do łez.

Okładka VHS filmu „The Stabilizer” – reż. Arizal

Już po raz trzeci… “Krytyk kradnie”!

Kolejna odsłona sekcji “Krytyk kradnie” będzie wyjątkowa! Do tej pory widzowie FKA mieli okazję zapoznać się z różnymi formami audiowizualnej krytyki filmowej tworzonej przez teoretyków, krytyków filmowych, blogerów. Programerzy sekcji przez dwie ostatnie edycje FKA przybliżyli widzom klasyczne przykłady, dominujące tendencje oraz śmiałe eksperymenty wizualnej krytyki filmowej. Tym razem na widzów czeka niespodzianka! Wideoeseje, które zostaną zaprezentowane w ramach tegorocznej sekcji zostały zrealizowane przez twórców filmowych (!) – studentów wydziału montażu Szkoły Filmowej w Łodzi pod opieką Kuby Mikurdy. Jak poradzili sobie z tym zadaniem? Odpowiedź poznamy po seansie. Podczas sekcji zaprezentowane zostaną także efekty warsztatów wideoeseistycznych, które poprowadzi Kuba Mikurda i Stanisław Liguziński. „Eseistyka wideo wyrasta z twórczości fanowskiej, z naturalnego entuzjazmu, który odczuwa się w kontakcie z filmem, który naprawdę porusza. Nie jest to powielenie jakości oryginału, ale stworzenie autorskiej wypowiedzi audiowizualnej. Krytyk-widz pracuje na wrażeniach i obrazach, a nie piętrowych interpretacjach. Jest to forma chropowatej impresji na szybko, zapisek na marginesie, to subiektywny punkt widzenia – relacja widza” – mówi Liguziński, prowadzący warsztaty i programer sekcji.

Sekcja „Krytyk kradnie” podczas 7. FKA

Pokazy specjalne

Pokazy poza głównymi sekcjami programowymi również przysporzą wiele emocji! Widzowie zobaczą m.in. zrealizowaną w ramach Teatroteki “Cichą noc” Pawła Paszty ze scenariuszem Gabrieli Muskały. Znakomita aktorka i scenarzystka będzie gościem spotkania po seansie. Widzowie zobaczą także “The Sun Island” wyreżyserowany przez gwiazdę światowego filmoznawstwa Thomasa Elsaessera, a po seansie spotkają się z gościem, aby porozmawiać o jego reżyserskim debiucie. Specjalne seanse etiud reżyserek (zarówno studentek jak i absolwentek) ze Szkoły Filmowej w Łodzi będą natomiast towarzyszyć dyskusji o “(Nie)widzialnych kobietach kina”. Spotkanie z redaktorkami książki tj. Moniką Talarczyk, Małgorzatą Radkiewicz i Dagmarą Rode poprowadzi Kaja Klimek.

Taki pejzaż – reż. Jagoda Szelc