Spotkania

Terminarz spotkań:

18 października, piątek, godz. 15:00-16:30, Kino Z2, Szkoła Filmowa / Aktor a krytyk: Sebastian Fabijański i Łukasz Maciejewski 
18 października, piątek, godz. 15:15-16:45, Kino Szkoły Filmowej / Krytyk kradnie. Przegląd wideoesejów z Kubą Mikurdą
18 października, piątek, godz. 17:00-18:45, Kino Z2, Szkoła Filmowa / 70-lecie WFO: Dziwor w Łodzi. Spotkanie z Bogdanem Dziworskim po filmach
19 października, sobota, godz. 17:00-19:30, Kino Szkoły Filmowej / Spotkanie z książką: Psy – reż. Władysław Pasikowski i spotkanie przed filmem z Michałem Piepiórką na temat polskiego kina po transformacji ustrojowej

Poznaj gości oraz prowadzących spotkania

Aktor a krytyk: Sebastian Fabijański i Łukasz Maciejewski
Termin: 18 października, piątek, godz. 15:00-16:30
Prowadzący: Marcin Radomski, KINORozmowa
Goście: Sebastian Fabijański i Łukasz Maciejewski
Miejsce: Kino Z2, Szkoła Filmowa

Doroczną, niezmiennie obleganą przez festiwalową publiczność rozmowę jednego z najlepszych polskich krytyków, czyli Łukasza Maciejewskiego z zaproszonym na Kamerę Akcję aktorem poprowadzi w tym roku inny popularny krytyk – Marcin Radomski. Podczas jubileuszowej edycji festiwalu ich rozmówcą będzie Sebastian Fabijański, absolwent PWST w Warszawie, aktor znany m.in. z ról w takich filmach jak “Jeziorak”, “Kamerdyner” czy “Pitbull. Niebezpieczne kobiety” oraz serialach “Belfer” i “Ultraviolet”. W tej chwili na ekranach polskich kin można podziwiać go w roli Józka “Wieży” w “Legionach” Dariusza Gajewskiego. Widzowie festiwalu Kamera Akcja zobaczą w głównej roli w filmie „Mowa ptaków” w reż. Xawerego Żuławskiego. Czy podczas łódzkiego festiwalu Fabijański wspomni o swojej dopiero startującej, a już wzbudzającej kontrowersje karierze muzycznej? W końcu jego płytę ma wyprodukować słynny łodzianin – O.S.T.R..

Partner spotkania

Krytyk Kradnie. Przegląd wideoesejów.
Termin: 18 października, piątek, godz. 15:15-16:45
Prowadzący: Kuba Mikurda
Miejsce: Kino Szkoły Filmowej

W tym roku w bloku wideoesejów wyjątkowy pokaz – krótkie filmy powstałe w ramach zajęć Kuby Mikurdy „Narracja nielinearna w filmie fabularnym” prowadzonych dla studentów montażu Szkoły Filmowej w Łodzi. Jak wyglądałyby znajome, linearne fabuły, gdyby zmienić kolejność wydarzeń, z teraźniejszości zrobić przeszłość, z ekspozycji finał, z równoległych wątków – retrospekcje? Przyjdźcie, zobaczcie – która wersja lepsza, opowiadanie jak po sznurku czy narracyjne puzzle? 


70-lecie WFO: Dziwor w Łodzi. Spotkanie z Bogdanem Dziworskim po filmach
Termin: 18 października, piątek, godz. 17:00-18:45
Prowadzący: Michał Dondzik
Goście: Bogdan Dziworski
Miejsce: Kino Z2, Szkoła Filmowa

Gościem 10. FKA będzie Bogdan Dziworski, legenda polskiego kina dokumentalnego. W ramach spotkania widzowie będą mogli obejrzeć film Pawła Dyllusa – „Dziwor”, który zaprezentujemy w ramach 70. jubileuszu Wytwórni Filmów Oświatowych. Podczas projekcji będzie można zobaczyć także dwa krótkometrażowe dokumenty z lat 70. autorstwa Dziworskiego – „Kilka opowieści o człowieku” oraz „Hokej”.

Po projekcji odbędzie się spotkanie z twórcą, który przyjedzie do Łodzi na specjalne zaproszenie FKA. Obchody urodzin WFO będą także okazją do zapoznania się z książką pt. „Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych” autorstwa Michała Dondzika, Krzysztofa Jajko i Emila Sowińskiego.

Filmy prezentowane w ramach spotkania:

Dziwor, reż. Paweł Dyllus
Bogdan Dziworski pracuje nad nowym filmem. Dla Pawła Dyllusa, staje się to pretekstem, by za pomocą kamery podglądać i rejestrować proces twórczy, którego jest świadkiem. Młodszy operator inicjuje filmową podróż, która staje się swoistą wiwisekcją. Dokument odsłania kulisy pracy na planie, ale sięga też głębiej, badając również życie codzienne Dziworskiego. Kierowany pasją tworzenia bohater oscyluje między tym co zawodowe, a tym co prywatne.

Hokej, reż. Bogdan Dziworski
Montażowy kolaż mistrzostw świata w hokeju na lodzie w Katowicach i adeptów szkółki hokejowej. Sportowe zmagania, uchwycone z niezwykle oryginalnego punktu widzenia samego krążka. Smak sportowej rywalizacji podany w dynamicznej formie efektownie zmontowanych scen.

Kilka opowieści o człowieku, reż, Bogdan Dziworski
Portret Jerzego Orłowskiego, mężczyzny pozbawionego rąk. Obraz niepełnosprawności, którą bohater obłaskawia w codziennym życiu. Towarzyszymy Jerzemu podczas realizacji pasji i aktywnościach sportowych. Autor z fascynacją przygląda się człowiekowi, jako najciekawszemu z tematów podejmowanych przez film.

Partner spotkania

Pokaz we współpracy z Festiwalem Mediów Człowiek w Zagrożeniu

Spotkanie z książką: Psy – reż. Władysław Pasikowski i spotkanie przed filmem z Michałem Piepiórką na temat polskiego kina po transformacji ustrojowej
Termin: 19 października, sobota, godz. 17:00-19:30
Prowadzący: Emil Sowiński
Goście: Michał Piepiórka
Miejsce: Kino Szkoły Filmowej

Kto nie zna kultowych cytatów z „Psów”? Aby wymienić tylko te najpopularniejsze: „Bo to zła kobieta była”, „A kto umarł ten nie żyje”, „My psy musimy trzymać się razem”, „Co ty wiesz o zabijaniu”. Te one-linery weszły do potocznego języka. Na Kamerze Akcji widzowie będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć po latach i to na dużym ekranie „Psy” w zremasterowanej, odświeżonej wersji. Nie dość, że kultowy, to jest to na dodatek najbardziej kasowy film lat 90. XX wieku. Film z początku obśmiewany i pogardzany przez krytyków zyskał status dzieła klasycznego.

Festiwal Kamera Akcja zaprasza na „pogaduchy” o kultowych latach dziewięćdziesiątych w polskim kinie. Po seansie zremasterowanej wersji „Psów” Władysława Pasikowskiego zapraszamy na spotkanie z Michałem Piepiórką, autorem książki „Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej”, która ukazała się 30 sierpnia nakładem Wydawnictwa Ossolineum.

Okres po 1989 roku to w Polsce czas gwałtownych przemian, wielkich nadziei, frustracji, rozczarowań, kolejnych kryzysów, ale również sukcesów. Przejście z gospodarki centralnie sterowanej do wolnorynkowej stanowiło przez lata ważny kontekst dla twórców polskiego kina – zarówno tych, którzy opowiadali o świecie biznesu, polityki czy służb, jak i tych koncentrujących się na życiu codziennym zwykłych ludzi. Michał Piepiórka śledzi zmiany w kulturowych narracjach, które objawiają się w filmach, podejmujących temat transformacji gospodarczej pisząc m.in.: „»Psy« bez wiedzy o istnieniu spółek nomenklaturowych, »układzie« w Magdalence oraz obniżeniu społecznego zaufania do przedsiębiorców i polityków mogą być całkowicie nieczytelne, a co najwyżej odbierane jako kolejna kalka amerykańskiego kina sensacyjnego”.