Pokazy specjalne poza sekcjami

Pokazy poza głównymi sekcjami programowymi również przysporzą wiele emocji! Widzowie zobaczą m.in. zrealizowaną w ramach Teatroteki “Cichą noc” Pawła Paszty ze scenariuszem Gabrieli Muskały. Znakomita aktorka i scenarzystka będzie gościem spotkania po seansie. Widzowie zobaczą także “The Sun Island” wyreżyserowany przez gwiazdę światowego filmoznawstwa Thomasa Elsaessera, a po seansie spotkają się z gościem, aby porozmawiać o jego reżyserskim debiucie. Specjalne seanse etiud reżyserek (zarówno studentek jak i absolwentek) ze Szkoły Filmowej w Łodzi będą natomiast towarzyszyć dyskusji o “(Nie)widzialnych kobietach kina”. Spotkanie z redaktorkami książki tj. Moniką Talarczyk, Małgorzatą Radkiewicz i Dagmarą Rode poprowadzi Kaja Klimek.

The Sun Island – reż. Thomas Elsseaser oraz spotkanie Q&A z reżyserem po seansie / spotkanie w języku angielskim

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Cały dokument składa się z obszernej kolekcji domowych ujęć, zarówno fotograficznych, jak i filmowych, a także ze współcześnie przeprowadzonych wywiadów. Seans jest niepowtarzalną okazją do odkrycia historii, w której wątki życia niemieckiej rodziny oraz sytuacji politycznej splatają się wzajemnie, tworząc poruszający obraz tamtych czasów. Serdecznie zapraszamy na projekcję filmu, a także do uczestnictwa w spotkaniu z jego twórcą, który objaśni widzom nie tylko motywy powstania „The Sun Island”, ale również to, w jaki sposób wcześniej wykonywany zawód krytyka ukształtował jego sposób pracy nad dokumentem.

 

Teatroteka: Cicha noc – Paweł Paszta oraz spotkanie „Aktorka a krytyk. Gabriela Muskała a Łukasz Maciejewski” po seansie

To nie pierwsza sztuka, którą napisały pod pseudonimem siostry – Monika Muskała (tłumaczka) i Gabriela Muskała (aktorka). Podobnie, jak w poprzednich dramatach tej spółki autorskiej, w centrum zainteresowania mamy wielopokoleniową polską rodzinę z matką w roli głównej i pamięcią oraz pamiętaniem w tle. Akcja sztuki rozgrywa się dzień przed oraz w Wigilię Bożego Narodzenia. I choć wszyscy bohaterowie oczekują nadchodzących Świąt, wiedzą, że jak co roku, ich rodzinne spotkanie wywoła serię niechcianych, często bolesnych wspomnień związanych z miejscem pochodzenia rodziny, z tragedią, jaka przed laty spotkała rodzinę ze strony Ukraińców.

 

Już po raz trzeci… “Krytyk kradnie”!

Przegląd wideoesejów filmowych z komentarzem eskperckim Kuby Mikurdy i Stanisława Liguzińskiego

Kolejna odsłona “Krytyk kradnie” będzie wyjątkowa! Do tej pory widzowie FKA mieli okazję zapoznać się z różnymi formami audiowizualnej krytyki filmowej tworzonej przez teoretyków, krytyków filmowych, blogerów. Programerzy sekcji przez dwie ostatnie edycje FKA przybliżyli widzom klasyczne przykłady, dominujące tendencje oraz śmiałe eksperymenty wizualnej krytyki filmowej. Tym razem na widzów czeka niespodzianka! Wideoeseje, które zostaną zaprezentowane w ramach tegorocznej sekcji zostały zrealizowane przez twórców filmowych (!) – studentów wydziału montażu Szkoły Filmowej w Łodzi pod opieką Kuby Mikurdy. Jak poradzili sobie z tym zadaniem? Odpowiedź poznamy po seansie. Podczas sekcji zaprezentowane zostaną także efekty warsztatów wideoeseistycznych, które poprowadzi Kuba Mikurda i Stanisław Liguziński. 

 

„(Nie)widzialne kobiety kina” – projekcje etiud studentek i absolwentek Szkoły Filmowej w Łodzi towarzyszące spotkaniu o publikacji z Moniką Talarczyk, Małgorzatą Radkiewicz i Dagmarą Rode.

Teksty zawarte w tomie (Nie)widzialne kobiety kina pod redakcją Małgorzaty Radkiewicz oraz Moniki Talarczyk są poświęcone różnym wymiarom widzialności kobiet w kulturze filmowej, wychodzącym daleko poza fenomen filmowego aktorstwa. Tytuł przekornie proponuje podwójną perspektywę „(nie)widzialności”, zmuszając do dostrzeżenia postaci twórczych kobiet i ich dorobku, a tym samym do przepisana na nowo historii kina. Autorzy poszczególnych tekstów analizują wybrane przykłady inkluzji lub ekskluzji kobiet z pola filmowego. 

Spotkaniu towarzyszyć będzie projekcja etiud: 

Taki pejzaż, reż. Jagoda Szelc, 23 min.
To byłoby coś pięknego, reż. Anna Morawiec, 18 min.
Norma, reż. Agata Mianowska, 7 min.