Panele dyskusyjne

Terminarz paneli dyskusyjnych:

18.10, czwartek, godz. 17:00, Kino Z, parter, Szkoła Filmowa / Przemoc w kinie. O warunkach pracy w branży filmowej

19.10, piątek, godz. 15:00, Kino Z, parter, Szkoła Filmowa / Kinofilia po końcu kina

20.10, sobota, godz. 15:00, Kino Z, parter, Szkoła Filmowa / Twórca czy manager. Różne oblicza producenta kreatywnego

21.10, niedziela, godz. 15:00, Kino Z, parter, Szkoła Filmowa / Zmysły kina. Język filmu i współczesne technologie / panel dyskusyjny w języku angielskim

 

Panel dyskusyjny: Przemoc w kinie. O warunkach pracy w branży filmowej

Data: 18 października, czwartek, godz. 17:00
Miejsce: Kino Z, parter, Szkoła Filmowa
Goście: Agnieszka Holland, Greta Gober, Natalia Grzegorzek
Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna

Porozmawiamy o warunkach pracy w różnych sektorach branży filmowej w Polsce. Poruszymy temat seksizmu, ageizmu, rasizmu czy klasizmu. Szczególną uwagę poświęcimy relacjom władzy, wykluczeniom i niesprawiedliwości oraz nieformalnym hierarchiom w kinematografii. Goście będą dyskutować o zmowach milczenia w temacie tego, co dzieje się na planach filmowych, o akcji #metoo. Co ważne, nie skupimy się tylko na akcji “Kobiety filmu 50/50 w 2020”, porozmawiamy o szklanym suficie nie tylko ze względu na płeć. Jaką rolę pełnią kierownicy/czki produkcji, drugi reżyser/ka, na ile może pozwolić sobie dźwiękowiec/wczyni, a na ile aktor/ka na planie. Z kilku perspektyw o tym aktualnym temacie opowiedzą: światowej sławy reżyserka Agnieszka Holland, producentka filmów “Kamper” i “Córka trenera” Natalia Grzegorzek oraz badaczka mediów i członkini międzynarodowego sojuszu równości w mediach Greta Gober.

 

Panel dyskusyjny: Kinofilia po końcu kina

Data: 19 października, piątek, godz. 15:00
Miejsce: Kino Z, parter, Szkoła Filmowa
Goście: Grażyna Torbicka, Barbara Hollender, Paulina Kwiatkowska, Patrycja Mucha
Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna

Dyskutować będziemy o współczesnej kinofilii. Z jednej strony „udomowionej” i cyfrowej, praktykowanej przed ekranem telewizora czy komputera, w której królują platformy VOD zalewające widzów ogromem nowości. Takiej, która w dużej mierze uzależniona jest od marketingu i „edycji rozszerzonych”, a kinofil to ten, który “łyknie” nowy sezon serialu w jedną noc. Z drugiej strony festiwalowej, traktującej kino jako enklawę legalnego fetyszyzmu i snobizmu, w dużej mierze nastawionej na przeżycie niezwykłego wspólnotowego doświadczenia. Takiej, w której kinoman staje się festiwalowym flâneurem łaknącym “retro” aury, szukającym powrotu do korzeni kinofilii, tęskniącym za ukradkowym oglądaniem filmów czy spotkaniami w sekciarskiej wręcz atmosferze. Rozmówczynie odpowiedzą na pytanie, co znaczy kochać kino w czasach, gdy tak często mówi się o jego śmierci? Dyskutować będą: Grażyna Torbicka, krytyczka filmowa, która przez dwadzieścia lat prowadziła autorski magazyn filmowy “Kocham kino”, Paulina Kwiatkowska teoretyczka kina, autorka książki “Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty”, Patrycja Mucha blogerka filmowa, z trzyletnim stażem jako prowadząca DKF.

Pani Barbara Hollender niestety nie będzie mogła uczestniczyć w dyskusji „Kinofilia po końcu kina”, za co serdecznie przepraszamy wszystkich widzów i uczestników Festiwalu.

Panel dyskusyjny: Twórca czy manager. Różne oblicza producenta kreatywnego

Data: 20 października, sobota, godz. 15:00
Miejsce: Kino Z, parter, Szkoła Filmowa
Goście: Urszula Antoniak, Agata Szymańska, Joanna Solecka, Mariusz Włodarski
Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna

Producent to nie zawód a stan ducha – mawiają przedstawiciele tej profesji. Podczas dyskusji porozmawiamy o współpracy między ekipą filmową a producentami i producentkami, spróbujemy określić, jakie stawiają przed sobą cele, co stoi za ich sukcesami. Kiedyś producent – najczęściej mężczyzna – kojarzony był z “osobą od kasy”, dziś wszyscy wiedzą, że sukces to współpraca z osobą, która – oprócz “zarządzania zasobami”- stanie się częścią zespołu kreatywnego. Ostatecznie bez pasji i pełnego zaangażowania trudno wyprodukować zarówno filmy komercyjne jak i artystyczne. Zarazem producent powinien być człowiekiem, który widzi więcej i zawsze jest jeden krok przed reżyserem. Marzeniem producenta jest zrobienie filmu wybitnego artystycznie jak najmniejszym kosztem, z dużą widownią i uznaniem krytyków i krytyczek… ale jak do tego doprowadzić? Zapytamy o to dwójkę producentów: Mariusza Włodarskiego z LAVA Films (“Intruz”, “Żniwa”), Agatę Szymańską z Balapolis (“Baby bump”, “Wilkołak”, “Walser”). Do dyskusji zaprosiliśmy również Urszulę Antoniak (“Cold blue”, “Pomiędzy słowami”), która z perspektywy reżyserki opowie o swoich doświadczeniach oraz Joannę Solecką, stratega komunikacji i marketingu, która naświetli jak wygląda jej współpraca z producentami.

 

Panel dyskusyjny: Zmysły kina. Język filmu i współczesne technologie / panel dyskusyjny w języku angielskim

Data: 21 października, niedziela, godz. 15:00
Miejsce: Kino Z, parter, Szkoła Filmowa
Goście: Thomas Elsaesser, Iwona Pomianowska, Iwo Sulka
Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna

Ta dyskusja to spojrzenie na kino z perspektywy wszystkich zmysłów. Porozmawiamy o możliwościach kreatywnego przekształcania całej tradycji kina, wraz z jego radykalnymi eksperymantami – w rodzaju kina zapachowego czy “rozszerzonego” – w świetle możliwości oferowanych przez współczesne nam, nowe media. Poruszymy temat “retro” technologii, które fascynują dzisiejszego odbiorcę (np. Cinerama czy Vitarama). Spróbujemy również odpowiedzieć na pytanie o twórcze i krytyczne obcowanie z kinem jako medium wciąż żywym i fluktuującymi. Porozmawiamy o wirtualnej rzeczywistości będącej – być może – przyszłością doświadczenia kolektywnego. Teraz niemal każdy festiwal, od Cannes, Sundance, po SXSW i Wenecję, ma w programie sekcję poświęconą VR, więc i ten temat nie może zostać pominięty na FKA. Stawiając w centrum zainteresowania zmysły, rozmówcy na nowo przyjrzą się językowi kina i skonfrontują go ze współczesnymi technologiami, które mają do dyspozycji twórcy. Rozmawiać będą: Thomas Elsaesser światowej sławy teoretyk filmu, Iwona Pomianowska, projektantka, reżyserka, która wraz z Jackiem Nagłowskim i Milenią Fiedler zapoczątkowała polskie badania nad zjawiskiem Cinematic VR oraz Iwo Sulka, który swój doktorat poświęcił formatowi szerokoekranowemu.